REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz urlop. Czy to dopuszczalne? [PODCAST]

Agnieszka Gorczyca
Agnieszka Gorczyca
redaktor test
Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz wolne. Czy to dopuszczalne?
Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz wolne. Czy to dopuszczalne?

REKLAMA

REKLAMA

Konkursy z nagrodami, wolne dni i pytania o szczepienia – co może, a czego nie może robić pracodawca? Prawnik Marta Olkowicz wyjaśnia czy szczepionka jest dobrowolna i czy pracodawca może wywierać jakikolwiek wpływ na pracownika, aby ten jednak się zaszczepił. Zapraszamy do wysłuchania podcastu

Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz wolne

Prawnik Marta Olkowicz w rozmowie z Agnieszką Gorczycą (Infor.pl) wyjaśnia, czy historia szczepień pracownika to dane osobowe i czy pracodawca może sam zapisać pracownika na szczepienie. Zapraszamy do słuchania podcastu.

REKLAMA

Czy pracodawca może zmusić pracownika do szczepienia przeciwko COVID-19?

REKLAMA

Szczepienia są w pełni dobrowolne. Pracownicy mogą się oczywiście zaszczepić przeciw COVID-19, natomiast nie muszą. Pracodawcy nie mogą na pracowników nałożyć takiego obowiązku, nie mogą za to zwolnić pracownika, jeśli on odmówi wykonania takiego polecenia.

Taka uchwała [Rady Miasta Wałbrzycha o obowiązkowym szczepieniu] jest jak najbardziej formą przymusu. Nie mamy w tej chwili w Polsce żadnego przepisu: ani w kodeksie pracy, ani w żadnej innej ustawie, który nakładałby na wszystkich obywateli Polski – czy to są osoby pracujące czy niepracujące, obowiązku zaszczepienia się. Więc pracodawcy, tym bardziej nie mają żadnego prawa do tego, by wymagać od pracownika zaszczepienia się przeciw COVID-19 – wyjaśnia Olkowicz.

Czy pracodawca może nagradzać pracowników za zaszczepienie się przeciwko COVID-19?

Pracodawca może oczywiście zachęcać pracowników do tego, żeby się szczepili. Może przeprowadzić taką akcję promocyjną szczepienia. Natomiast nagradzanie czy ewentualne karanie pracowników, moim zdaniem, nie jest zgodne z przepisami.

Inni pracownicy, którzy chociażby nie mogą się zaszczepić ze względów zdrowotnych, mogą poczuć się dyskryminowani. Ponieważ może i by chcieli się zaszczepić, ale nie mogą i tym samym nie mogą dostać nagrody np. w postaci dodatkowych dni urlopowych. Jest to, moim zdaniem, pewna dyskryminacja osób, które się nie szczepią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy pracodawca może zapytać o szczepienie przeciwko COVID-19 podczas rozmowy o pracę?

Takie pytanie nie może paść i nie musimy na nie odpowiadać. Ponieważ informacja o szczepieniu nie znajduje się w katalogu danych, o które pracodawca może zapytać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej – podsumowuje Olkowicz.

Marta Olkowicz - Młodszy Prawnik w Dziale Prawo dla Biznesu w Kancelarii Kopeć Zaborowski. Posiada bogate doświadczenie zawodowe, głównie z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego oraz obsługi podmiotów gospodarczych. Autorka licznych publikacji z zakresu prawa pracy dotyczących wypadków przy pracy oraz due dilligence.

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego wywiadu z serii „Z PIERWSZEJ STRONY"

Spotify http://prawna.pl/spotify

iTunes Podcast http://prawna.pl/itunes

Google Podcast http://prawna.pl/google

Strona DGPtalk https://podcast.gazetaprawna.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA