REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz urlop. Czy to dopuszczalne? [PODCAST]

Agnieszka Gorczyca
Agnieszka Gorczyca
redaktor test
Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz wolne. Czy to dopuszczalne?
Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz wolne. Czy to dopuszczalne?

REKLAMA

REKLAMA

Konkursy z nagrodami, wolne dni i pytania o szczepienia – co może, a czego nie może robić pracodawca? Prawnik Marta Olkowicz wyjaśnia czy szczepionka jest dobrowolna i czy pracodawca może wywierać jakikolwiek wpływ na pracownika, aby ten jednak się zaszczepił. Zapraszamy do wysłuchania podcastu

Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz wolne

Prawnik Marta Olkowicz w rozmowie z Agnieszką Gorczycą (Infor.pl) wyjaśnia, czy historia szczepień pracownika to dane osobowe i czy pracodawca może sam zapisać pracownika na szczepienie. Zapraszamy do słuchania podcastu.

REKLAMA

Czy pracodawca może zmusić pracownika do szczepienia przeciwko COVID-19?

REKLAMA

Szczepienia są w pełni dobrowolne. Pracownicy mogą się oczywiście zaszczepić przeciw COVID-19, natomiast nie muszą. Pracodawcy nie mogą na pracowników nałożyć takiego obowiązku, nie mogą za to zwolnić pracownika, jeśli on odmówi wykonania takiego polecenia.

Taka uchwała [Rady Miasta Wałbrzycha o obowiązkowym szczepieniu] jest jak najbardziej formą przymusu. Nie mamy w tej chwili w Polsce żadnego przepisu: ani w kodeksie pracy, ani w żadnej innej ustawie, który nakładałby na wszystkich obywateli Polski – czy to są osoby pracujące czy niepracujące, obowiązku zaszczepienia się. Więc pracodawcy, tym bardziej nie mają żadnego prawa do tego, by wymagać od pracownika zaszczepienia się przeciw COVID-19 – wyjaśnia Olkowicz.

Czy pracodawca może nagradzać pracowników za zaszczepienie się przeciwko COVID-19?

Pracodawca może oczywiście zachęcać pracowników do tego, żeby się szczepili. Może przeprowadzić taką akcję promocyjną szczepienia. Natomiast nagradzanie czy ewentualne karanie pracowników, moim zdaniem, nie jest zgodne z przepisami.

Inni pracownicy, którzy chociażby nie mogą się zaszczepić ze względów zdrowotnych, mogą poczuć się dyskryminowani. Ponieważ może i by chcieli się zaszczepić, ale nie mogą i tym samym nie mogą dostać nagrody np. w postaci dodatkowych dni urlopowych. Jest to, moim zdaniem, pewna dyskryminacja osób, które się nie szczepią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy pracodawca może zapytać o szczepienie przeciwko COVID-19 podczas rozmowy o pracę?

Takie pytanie nie może paść i nie musimy na nie odpowiadać. Ponieważ informacja o szczepieniu nie znajduje się w katalogu danych, o które pracodawca może zapytać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej – podsumowuje Olkowicz.

Marta Olkowicz - Młodszy Prawnik w Dziale Prawo dla Biznesu w Kancelarii Kopeć Zaborowski. Posiada bogate doświadczenie zawodowe, głównie z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego oraz obsługi podmiotów gospodarczych. Autorka licznych publikacji z zakresu prawa pracy dotyczących wypadków przy pracy oraz due dilligence.

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego wywiadu z serii „Z PIERWSZEJ STRONY"

Spotify http://prawna.pl/spotify

iTunes Podcast http://prawna.pl/itunes

Google Podcast http://prawna.pl/google

Strona DGPtalk https://podcast.gazetaprawna.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA