REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz urlop. Czy to dopuszczalne? [PODCAST]

Agnieszka Gorczyca
Agnieszka Gorczyca
redaktor test
Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz wolne. Czy to dopuszczalne?
Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz wolne. Czy to dopuszczalne?

REKLAMA

REKLAMA

Konkursy z nagrodami, wolne dni i pytania o szczepienia – co może, a czego nie może robić pracodawca? Prawnik Marta Olkowicz wyjaśnia czy szczepionka jest dobrowolna i czy pracodawca może wywierać jakikolwiek wpływ na pracownika, aby ten jednak się zaszczepił. Zapraszamy do wysłuchania podcastu

Marta Olkowicz: Zaszczep się, a dostaniesz wolne

Prawnik Marta Olkowicz w rozmowie z Agnieszką Gorczycą (Infor.pl) wyjaśnia, czy historia szczepień pracownika to dane osobowe i czy pracodawca może sam zapisać pracownika na szczepienie. Zapraszamy do słuchania podcastu.

REKLAMA

REKLAMA

Czy pracodawca może zmusić pracownika do szczepienia przeciwko COVID-19?

Szczepienia są w pełni dobrowolne. Pracownicy mogą się oczywiście zaszczepić przeciw COVID-19, natomiast nie muszą. Pracodawcy nie mogą na pracowników nałożyć takiego obowiązku, nie mogą za to zwolnić pracownika, jeśli on odmówi wykonania takiego polecenia.

Taka uchwała [Rady Miasta Wałbrzycha o obowiązkowym szczepieniu] jest jak najbardziej formą przymusu. Nie mamy w tej chwili w Polsce żadnego przepisu: ani w kodeksie pracy, ani w żadnej innej ustawie, który nakładałby na wszystkich obywateli Polski – czy to są osoby pracujące czy niepracujące, obowiązku zaszczepienia się. Więc pracodawcy, tym bardziej nie mają żadnego prawa do tego, by wymagać od pracownika zaszczepienia się przeciw COVID-19 – wyjaśnia Olkowicz.

Czy pracodawca może nagradzać pracowników za zaszczepienie się przeciwko COVID-19?

Pracodawca może oczywiście zachęcać pracowników do tego, żeby się szczepili. Może przeprowadzić taką akcję promocyjną szczepienia. Natomiast nagradzanie czy ewentualne karanie pracowników, moim zdaniem, nie jest zgodne z przepisami.

REKLAMA

Inni pracownicy, którzy chociażby nie mogą się zaszczepić ze względów zdrowotnych, mogą poczuć się dyskryminowani. Ponieważ może i by chcieli się zaszczepić, ale nie mogą i tym samym nie mogą dostać nagrody np. w postaci dodatkowych dni urlopowych. Jest to, moim zdaniem, pewna dyskryminacja osób, które się nie szczepią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy pracodawca może zapytać o szczepienie przeciwko COVID-19 podczas rozmowy o pracę?

Takie pytanie nie może paść i nie musimy na nie odpowiadać. Ponieważ informacja o szczepieniu nie znajduje się w katalogu danych, o które pracodawca może zapytać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej – podsumowuje Olkowicz.

Marta Olkowicz - Młodszy Prawnik w Dziale Prawo dla Biznesu w Kancelarii Kopeć Zaborowski. Posiada bogate doświadczenie zawodowe, głównie z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego oraz obsługi podmiotów gospodarczych. Autorka licznych publikacji z zakresu prawa pracy dotyczących wypadków przy pracy oraz due dilligence.

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego wywiadu z serii „Z PIERWSZEJ STRONY"

Spotify http://prawna.pl/spotify

iTunes Podcast http://prawna.pl/itunes

Google Podcast http://prawna.pl/google

Strona DGPtalk https://podcast.gazetaprawna.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA