REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć i prowadzić firmę w Chinach? [część I]

Paulina Sosnowicz
Partner w kancelarii prawnej LEGALICA Sosnowicz&Nawrocki
Jakie ograniczenia w prowadzeniu działalności w Chinach mogą napotkać polscy przedsiębiorcy?
Jakie ograniczenia w prowadzeniu działalności w Chinach mogą napotkać polscy przedsiębiorcy?

REKLAMA

REKLAMA

Firma w Chinach to kusząca propozycja dla przedsiębiorców. Czy zagraniczni przedsiębiorcy mogą samodzielnie działać na chińskim rynku? Jakie ograniczenia w prowadzeniu działalności mogą napotkać polscy przedsiębiorcy?

Jak można rozpocząć działalność w Chinach?

REKLAMA

Myśląc o populacji w Chinach, która w 2020 r. wyniosła niemal 1,4 miliarda obywateli, ilość potencjalnych klientów na polskie produkty czy usługi wydaje się być ogromna. Polskich przedsiębiorców kuszą również doniesienia o wciąż rosnącym rynku konsumentów w Państwie Środka. Czy jednak zagraniczni przedsiębiorcy mogą samodzielnie działać na chińskim rynku, czy też są skazani zawsze na chińskich wspólników? Jakie ograniczenia w prowadzeniu działalności mogą napotkać polscy przedsiębiorcy? W tym względzie 2020 rok przyniósł wiele zmian w chińskim prawie, które można nazwać początkiem nowe ery inwestycji zagranicznych.

REKLAMA

Przejawem chińskiego dążenia do zmian jest również zakończenie politycznych negocjacji z Unią Europejską w zakresie umowy inwestycyjnej (CAI -Comprehensive Agreement on Investment). Po 7 latach rozmów, w końcu w grudniu 2020 r. Szef Rady Europejskiej Charles Michel ogłosił, że strony doszły do porozumienia, które ma ułatwić dostęp do  chińskiego rynku unijnym inwestorom. Na szczegóły jednak w tej kwestii trzeba będzie poczekać ponieważ wyniki tych ustaleń zostaną dopiero zaprezentowane państwom członkowskim. Zaś jakiekolwiek zmiany mogą zostać wprowadzone dopiero po zakończeniu procesu ratyfikacji przez państwa członkowskie i Parlament Europejski.

W konsekwencji skutki zeszłorocznego  sukcesu EU polscy przedsiębiorcy odczują dopiero za jakieś dwa lata. Do tego czasu w zakresie zagranicznych inwestycji w Chinach obowiązująca pozostaje  ustawa o inwestycjach zagranicznych wraz z przepisami wykonawczymi, która weszła w życie 1 stycznia 2020 r. oraz regulacje dotyczące chińskiego prawo spółek, które to regulacje zapewniają inwestorom zagranicznym takie samo traktowanie jak przedsiębiorcom chińskim.

W tym kontekście bardzo istotnej zmianie uległa procedura rozpoczęcia działalności podmiotów zagranicznych na rynku Państwa Środka. Do 2019 r. obowiązywały w Chinach ustawa o wspólnych przedsięwzięciach chińsko-zagranicznych, ustawę o chińsko-zagranicznej spółce joint venture oraz ustawę o przedsiębiorstwach będących w całości własnością zagraniczną.

Polecamy: Ulgi na rozwój i innowacje w PIT i CIT. Zmiany 2021

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki może być cel działalności w Chinach?

REKLAMA

Myśląc o współpracy z Chinami warto przede wszystkim ustalić cel, który przedsiębiorca chce osiągnąć. Pomimo, że Chiny jawią się jako kraj łatwego interesu, to jednak jest to rynek, z którego z pokorą wycofywali się najwięksi gracze np. Tesco (2020). Zaś McDonald znalazł tam swoje miejsce po długiej drodze i dzięki temu może serwować Chińskiego Burgera z Szarpanym Kurczakiem.

Jeśli celem przedsiębiorcy jest import lub chce zdobyć przyczółek w Państwie Środka, żeby poszukiwać klientów, prowadzić promocję swoich towarów lub usług to godnym rozważenia rozwiązaniem jest założenie “przedstawicielstwa” (RO -Representative Office). RO jest dla zagranicznych przedsiębiorców jedną z możliwości prowadzenia ograniczonej działalności nie wymagająca stworzenia przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym (FIE  foreign-invested enterprise). Przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym mogą mieć formę spółki Joint Ventures (gdzie wspólnikiem jest chińska spółka lub osoba fizyczna) lub Przedsiębiorstwa ze 100% kapitałem zagranicznym (WOFE - Wholly Owned Foreign Enterprises). Godnym rozważenia jest również oddział w Chinach.

Jak założyć przedstawicielstwo w Chinach?

Przedstawicielstwo pozwala zagranicznemu przedsiębiorcy na fizyczną obecność w dowolnym miejscu w Chinach kontynentalnych, a także pozwala na wysyłanie zagranicznych pracowników w celu podjęcia korzystnych działań biznesowych. Jest to rozwiązanie najprostsze i najmniej kosztowne z perspektywy przedsiębiorcy.

Rozwiązanie to może być szczególnie interesujące dla importerów, mających już swoją markę, którzy chcą zlecić produkcję lokalnej chińskiej firmie, która następnie eksportują produkty do swojego kraju. W ten sposób polska marka może zaznaczyć swoją obecność na rynku lokalnym i mieć zaufany personel, który może odbywać wizyty w fabryce, spotykać nowych dostawców i zarządzać operacjami już trwającymi w Chinach, eliminując w ten sposób potrzebę wielu kosztownych i czasochłonnych długodystansowych podróży do Chiny.

Jakie są wady przedstawicielstwa w Chinach?

Jednakże podobnie jak w przypadku przedstawicielstw zagranicznych przedsiębiorstw w Polsce, przedstawicielstwo w Chinach nie ma osobowości prawnej i zakres jego działań jest mocno ograniczony. Największą wadą przedstawicielstwa jest to, że nie może w istocie prowadzić działalności gospodarczej skutkującej zyskiem- nie może wystawiać faktur ani podpisywać umów, czy też świadczyć jakichkolwiek płatnych usług na rzecz innego podmiotu niż jej spółka macierzysta. Jeśli zatem dla przedsiębiorcy celem obecności w Chinach jest sprzedaż, nawet w formie sklepu internetowego, to przedstawicielstwo nie będzie dobrym wyborem.

Przedstawicielstwo w Chinach może założyć przedsiębiorca działający w Polsce w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej i funkcjonujący na rynku co najmniej 2 lata. Nie ma takiej możliwości osoba fizyczna czy spółka osobowa. 

Istotnym ograniczeniem jest brak możliwości bezpośredniego zatrudniania pracowników, co jest możliwe tylko za pośrednictwem agencji pracy. Przedstawicielstwo może zalegalizować w Chinach pracę do 4 pracowników zagranicznych.

Jakie są zalety przedstawicielstwa w Chinach?

Plusem jest niewątpliwie niski koszt założenia przedstawicielstwa (brak konieczności kapitału założycielskiego) i szybkość rejestracji przy stosunkowo mało skomplikowanych formalnościach. Tymczasem np. rejestracja WOFE może potrwać ponad rok. Warto zaś już tu wspomnieć, że odmiennie niż w Polsce przedsiębiorstwo (WOFE) nie posiadające licencji (Business Licence) otrzymywanej po rejestracji, nie może prowadzić działalności.

Zaletą tej formy organizacyjnej są również niskie opodatkowanie, na bazie ponoszonych kosztów(wynagrodzenie/koszty bieżące). W większości przypadków będzie to 10 proc. ogólnej sumy kosztów. Jednak warto pamiętać, że główny przedstawiciel RP jest zobowiązany do składania w Chinach indywidualnych zeznań podatkowych.

Jak założyć przedstawicielstwo w Chinach?

Założenie przedstawicielstwa wymaga zatwierdzenia przez właściwe władze i następnie rejestracji w lokalnym oddziale Państwowej Administracji ds. Przemysłu i Handlu (AIC - State Administration of Industry and Commerce). Na tym etapie przedsiębiorca musi dysponować umową najmu powierzchni komercyjnej (niemieszkalnej) na okres przynajmniej roku. Coś co dla polskich przedsiębiorców może być ciekawostką, do wniosku należy dołączyć życiorysy i zdjęcia głównego przedstawiciela i generalnego przedstawiciela RO, którzy są wyznaczeni do zarządzania sprawami RO ze względu na ich udokumentowane osiągnięcia.

Następnie przedsiębiorca otrzymuje certyfikat zatwierdzający (AC - Approval Certificate). Trwa to zwykle ok 30 dni od daty złożenia wniosku. Dalszym krokiem jest sporządzenie pieczęci firmowych, założenie rachunku bankowego oraz rejestracja w lokalnym Biurze Bezpieczeństwa Publicznego (PSB - Public Security Bureau. Cały proces rejestracji przedstawicielstwa zajmuje średnio od 2 do 3 miesięcy zaś cała dokumentacja jest prowadzona w języku chińskim.

Podobnie jak w przypadku Polski rejestracja przedstawicielstwa jest ograniczona czasowo.

Certyfikat zatwierdzający powstanie przedstawicielstwa jest ważny 3 lata, ale rejestracja wymaga odnawiania każdorazowo co roku. 

Przedstawicielstwo to dla polskiego przedsiębiorcy okazja do postawienia pierwszego kroku w kraju niebiańskiego smoka. Jednakże jeśli działając już w formie przedstawicielstwa przedsiębiorca zdecyduje się na wykonywanie operacji gospodarczych związanych z zyskiem to konieczne będzie stworzenie nowego podmiotu, WOFE, spółki spółkę joint venture.

r. pr. Paulina Sosnowicz, LEGALICA Sosnowicz&Nawrocki Kancelaria Radców Prawnych sp.p.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA