REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Black Friday, Cyber Monday - zakupy przenoszą się do sieci

Black Friday, Cyber Monday - zakupy przenoszą się do sieci
Black Friday, Cyber Monday - zakupy przenoszą się do sieci
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z prognoz analityków wynika, że tegoroczny Black Friday, pomimo pandemii, będzie rekordowy pod względem sprzedaży, która może wzrosnąć nawet o 20%.

Co to jest Black Friday?

Black Friday to święto wyprzedaży oraz symbol wolnego rynku w USA.

REKLAMA

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Kiedy jest Black Friday?

Black Friday wywodzi się ze Stanów Zjednocznych, gdzie jest obchodzony następnego dnia po Święcie Dziękczynienia.

Black Friday dotarł do Polski z USA, gdzie jest obchodzony od ponad pół wieku. Wypada w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia, czyli 27 listopada.

Co to jest Cyber Monday?

Kolejny poniedziałek po Black Friday to Cyber Monday, który oferuje promocje na zakupy online.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Promocje na Black Friday

REKLAMA

Choć Black Friday i Cyber Monday przypadają w ostatnie dni listopada, to w tym roku kampanie promocyjne zalewają internet, radio i telewizję już od początku miesiąca. To nie przypadek. Światowa sprzedaż w tym okresie, w porównaniu do zwykłych dni, wzrasta nawet o kilkaset procent. Obniżki cen dotyczą niemal wszystkiego – domów i ogrodów, elektroniki, sprzętu AGD, sportowego, motoryzacyjnego, odzieży i kosmetyków.

- Black Friday, Black Week, a nawet Black November – sklepy zachęcają do zakupów, a my dajemy się skusić. Często wydajemy pieniądze w nieprzemyślany sposób, pod wpływem chwili, co może odbić się na naszych finansach domowych. Korzystajmy z promocji, ale w sposób przemyślany – zróbmy listę rzeczy, które są nam potrzebne. Sprawdźmy, czy oferowane, okazyjne ceny faktycznie różnią się od tych obowiązujących na co dzień. I przede wszystkim – nie wydawajmy więcej niż pozwala na to budżet domowy. Pamiętajmy, aby zakupy w tych okresach promocyjnych były przemyślane, w przeciwnym razie raty zakupowe mogą stać się długami, które później trudno będzie spłacić – mówi Marcin Czugan, Prezes Zarządu Związku Przedsiębiorstw Finansowych, organizacji, która realizuje kampanię Windykacja? Jasna Sprawa!

Jaka jest sprzedaż na Black Friday?

Eksperci z Adobe Analitycs przewidują, że „Czarny Piątek” osiągnie w tym roku w USA 10 miliardów dolarów sprzedaży online i może wyprzedzić Cyber Monday. Co druga osoba uważa, że ​​w tych dniach można uzyskać najlepsze ceny online.

Dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor z ubiegłego roku są jednak bezlitosne. Polacy zadłużyli się na ponad 1,3 mld złotych z tytułu nieopłaconych umów sprzedaży i zakupów na raty. Znaczna część wydatków jest realizowana właśnie jesienią pod wpływem wzmożonych akcji reklamowych.

Jak wynika z raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF), przygotowanego na koniec trzeciego kwartału br., aż 58 proc. ankietowanych - mimo kryzysu i pandemii - deklaruje chęć wydatków i zaciągnięcia kredytów na przedmioty codziennego użytku. Przy wyraźnym spadku po pierwszym lockdownie, to i tak o 2 proc. więcej niż przed rokiem.

Pożyczki na Black Friday?

REKLAMA

Blisko co czwarty Polak zaciągający pożyczkę nie zastanawia się, czy jest w stanie ją spłacić – czytamy dalej w raporcie ZPF. Głównym powodem takich zachowań jest chęć natychmiastowego zakupu. Z drugiej strony, pożyczanie pieniędzy stało się powszechne i decyzja o wzięciu kredytu często bywa podejmowana pod wpływem impulsu. Warto zwrócić uwagę też na aspekt psychologiczny. Niepewność i wzrost zachorowań na koronawirusa wyzwala w nas lęk i niepokój. Kupujemy, aby poprawić sobie humor. Niestety, jest to złudne wrażenie. Trzeba uważać, żeby takie zachowanie nie stało się przyzwyczajeniem, które łagodzi lęk i stres, a także sprawia, że coraz częściej podejmujemy nieprzemyślane decyzje.

- Niestety, „wirtualne” pieniądze często wydaje się łatwiej niż te, które mamy w portfelu. Dodatkowo wielu sprzedawców przyciąga nas atrakcyjnymi ofertami. A powodów do zakupu np. elektroniki w dobie home office i zdalnego nauczania jest więcej niż dotychczas. Przed zakupem zawsze należy zadać sobie pytanie „Czy mnie na to stać?” dodaje Marcin Czugan.

Co, jeśli podczas jesiennych promocji zaciągnęliśmy dług, z którego spłatą będziemy mieli problem lub już otrzymujemy upomnienia o spłatę długu z poprzedniego Black Week? W takiej sytuacji lepiej otwarcie porozmawiać ze specjalistami z firmy windykacyjnej, która pomoże nam ustalić zasady spłaty istniejącego zadłużenia. Możliwe jest m.in. rozłożenie spłaty na dogodne raty, dostosowane do możliwości budżetowych klienta albo wydłużenie okresu spłaty, a co za tym idzie – obniżenie wysokości rat w uzgodnionym przez strony okresie. Im szybciej spłacimy zadłużenie, tym szybciej będziemy mogli znowu myśleć o zakupach podczas Black Friday i innych sezonowych wyprzedaży.

Pandemia sprzyja zakupom w Black Friday

A jest o czym myśleć. Prognozy i analizy Adobe Analitycs mówią, że mimo pandemii ten sezon zakupowy pod hasłem „Black” będzie rekordowy. Przewidywany wzrost sprzedaży w okresie promocji sięgnie 20 proc. Wszystko wskazuje na to, że sytuacja spowodowana koronawirusem przełoży się na szybki wzrost liczby osób dokonujących zakupów w sklepach internetowych. Z jednej strony powodem są zamknięte ze względu na dużą liczbę zachorowań galerie handlowe i brak możliwości zakupów w sklepach stacjonarnych.

Z drugiej strony, w czasie pierwszego lockdownu Polacy przyzwyczaili się do kupowania w sieci, a co więcej, nabrali zaufania do sprzedawców online. Dlatego większość analityków wróży wysokie wzrosty ze sprzedaży przez internet. Z ostatnich badań firmy doradczej KPMG wynika, że w czasie pandemii sklepy online zyskały 34 proc. klientów. Covid-19 spowodował zmiany naszych zachowań. W sieci kupujemy produkty, które wcześniej nas nie interesowały. Ciekawostką jest, że na okazje częściej dają się złapać mężczyźni.

W okresie zwiększonych ofert promocyjnych warto jednak chłodno kalkulować. W czasie kryzysu dynamika zmian jest tak duża, że lepiej odłożyć plany związane z dużymi wydatkami i dobrze przemyśleć każdy zakup.

- O ile, na pierwszy rzut oka, zaciągnięcie drobnych zobowiązań nie wydaje się ryzykowne, o tyle sytuacja zmienia się w obliczu nieprzewidzianych wydatków - chociażby awarii sprzętu czy wypadków losowych, takich jak utrata pracy. A to ostatnie, zwłaszcza dzisiaj, jest realnym zagrożeniem. Dlatego roztropność podczas zakupów powinna nam towarzyszyć zawsze, ale szczególnie podczas Black Friday – podsumowuje Marcin Czugan.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

* Prognozy i analizy Adobe Analitycs z października 2020 roku

* źródło: „Raport KPF i IRG SGH: Sytuacja na rynku consumer finance. III kwartał 2020, Warszawa–Gdańsk, wrzesień 2020”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA