REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie
Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

Fałszywe recenzje wciąż powszechne

W dobie dynamicznego rozwoju handlu internetowego, gdzie zakupy online stały się codziennością dla około 80% polskich internautów, wiarygodność opinii i recenzji odgrywa kluczową rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Niestety, badanie Trustmate.io potwierdza, że rynek ten jest w dalszym ciągu nękany przez manipulacyjne praktyki. Fałszywe recenzje, mające na celu sztuczne podnoszenie ocen produktów i usług lub oczernianie konkurencji, stanowią poważne wyzwanie dla uczciwych przedsiębiorców i wprowadzają konsumentów w błąd, narażając ich na nietrafione wybory i potencjalne straty finansowe.

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze badanie rzuca nowe światło na świadomość polskich konsumentów w tej kwestii. Okazuje się, że 39% badanych deklaruje, iż zetknęło się z podejrzanymi, fałszywymi opiniami o firmach w internecie. To więcej niż jedna trzecia aktywnych użytkowników sieci!

- Wyniki naszego, najnowszego badania są alarmujące i pokazują, jak powszechny stał się problem fałszywych recenzji w polskiej sieci. - mówi Jerzy Krawczyk, prezes zarządu Trustmate.io. - Manipulowanie opiniami online nie tylko zaburza uczciwą konkurencję, ale przede wszystkim wprowadza w błąd konsumentów, którzy na podstawie tych fałszywych informacji podejmują decyzje zakupowe. Nasze badanie rzuca światło na różne aspekty tego zjawiska, pokazując, że dotyka ono niemal wszystkich grup społecznych, choć z różnym nasileniem. Warto także dodać, że kluczową ochroną przed fałszywymi recenzjami jest ich weryfikacja i korzystanie z takich źródeł, np. platform, które prezentują autentyczne i zweryfikowane opinie. – konstatuje Krawczyk.

Trudno rozpoznać prawdziwe opinie

Choć blisko 27% badanych twierdzi, że raczej nie miała styczności z takimi praktykami, to jednak fakt, że tak duży odsetek respondentów ("raczej tak" lub "zdecydowanie tak") – 39% spotkało się z manipulacją opiniami, jest alarmujący. Co ciekawe, niemal 25% ankietowanych przyznało, że miało trudności z jednoznaczną oceną autentyczności recenzji, co może świadczyć o coraz większym wyrafinowaniu technik stosowanych przez osoby i firmy zajmujące się tworzeniem i rozpowszechnianiem nieprawdziwych opinii.

REKLAMA

Eksperci Trustmate.io podkreślają, że w obliczu tak powszechnego problemu manipulowania recenzjami w internecie, kluczowa jest zarówno edukacja konsumentów, jak i dalsze działania ze strony platform e-commerce, a także organów regulacyjnych państwa w celu skuteczniejszego wykrywania i eliminowania fałszywych recenzji oraz firm, które zarabiają na nich i dzięki nim. Ważne, aby konsumenci zachowali szczególną ostrożność, analizowali recenzje z różnych źródeł i krytycznie podchodzili do zbyt idealnych lub skrajnie negatywnych opinii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie analizuje również związek między doświadczeniami z fałszywymi recenzjami a różnymi czynnikami demograficznymi i społecznymi. Wyniki wskazują na interesujące zależności:

  • Wykształcenie: Osoby z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym najczęściej odpowiadały, że raczej spotkały się z fałszywymi recenzjami (32,40%). Osoby z wyższym wykształceniem częściej wskazywały, że zdecydowanie tak miały z nimi do czynienia (23,00%).
  • Miejsce zamieszkania: Mieszkańcy mniejszych miejscowości (do 19 tysięcy) częściej deklarowali, że raczej spotkali się z fałszywymi recenzjami. Z kolei mieszkańcy większych miast (powyżej 200 tysięcy) częściej odpowiadali, że zdecydowanie tak spotkali się z nimi.
  • Wiek: Najmłodsi badani (18-24 lata) najczęściej wskazywali, że raczej spotkali się z fałszywymi recenzjami. Wraz z wiekiem tendencja ta malała, a wśród najstarszych respondentów dominowała odpowiedź "Raczej nie" oraz "Nie wiem / Ciężko powiedzieć".

Raport stanowi istotny wkład w zrozumienie skali problemu fałszywych recenzji w Polsce i podkreśla pilną potrzebę podjęcia skoordynowanych działań w celu ochrony konsumentów i zapewnienia uczciwego środowiska dla przedsiębiorców działających w sieci. Badanie zostało zrealizowane na zlecenie TRUSTMATE.io przez firmę badawczą UCE Research w III 2025 roku, z wykorzystaniem reprezentatywnej próby 1008 respondentów, reprezentujących polskie społeczeństwo, metoda CAWI.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA