Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

REKLAMA
REKLAMA
Fałszywe recenzje wciąż powszechne
REKLAMA
W dobie dynamicznego rozwoju handlu internetowego, gdzie zakupy online stały się codziennością dla około 80% polskich internautów, wiarygodność opinii i recenzji odgrywa kluczową rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Niestety, badanie Trustmate.io potwierdza, że rynek ten jest w dalszym ciągu nękany przez manipulacyjne praktyki. Fałszywe recenzje, mające na celu sztuczne podnoszenie ocen produktów i usług lub oczernianie konkurencji, stanowią poważne wyzwanie dla uczciwych przedsiębiorców i wprowadzają konsumentów w błąd, narażając ich na nietrafione wybory i potencjalne straty finansowe.
REKLAMA
Najnowsze badanie rzuca nowe światło na świadomość polskich konsumentów w tej kwestii. Okazuje się, że 39% badanych deklaruje, iż zetknęło się z podejrzanymi, fałszywymi opiniami o firmach w internecie. To więcej niż jedna trzecia aktywnych użytkowników sieci!
- Wyniki naszego, najnowszego badania są alarmujące i pokazują, jak powszechny stał się problem fałszywych recenzji w polskiej sieci. - mówi Jerzy Krawczyk, prezes zarządu Trustmate.io. - Manipulowanie opiniami online nie tylko zaburza uczciwą konkurencję, ale przede wszystkim wprowadza w błąd konsumentów, którzy na podstawie tych fałszywych informacji podejmują decyzje zakupowe. Nasze badanie rzuca światło na różne aspekty tego zjawiska, pokazując, że dotyka ono niemal wszystkich grup społecznych, choć z różnym nasileniem. Warto także dodać, że kluczową ochroną przed fałszywymi recenzjami jest ich weryfikacja i korzystanie z takich źródeł, np. platform, które prezentują autentyczne i zweryfikowane opinie. – konstatuje Krawczyk.
Trudno rozpoznać prawdziwe opinie
REKLAMA
Choć blisko 27% badanych twierdzi, że raczej nie miała styczności z takimi praktykami, to jednak fakt, że tak duży odsetek respondentów ("raczej tak" lub "zdecydowanie tak") – 39% spotkało się z manipulacją opiniami, jest alarmujący. Co ciekawe, niemal 25% ankietowanych przyznało, że miało trudności z jednoznaczną oceną autentyczności recenzji, co może świadczyć o coraz większym wyrafinowaniu technik stosowanych przez osoby i firmy zajmujące się tworzeniem i rozpowszechnianiem nieprawdziwych opinii.
Eksperci Trustmate.io podkreślają, że w obliczu tak powszechnego problemu manipulowania recenzjami w internecie, kluczowa jest zarówno edukacja konsumentów, jak i dalsze działania ze strony platform e-commerce, a także organów regulacyjnych państwa w celu skuteczniejszego wykrywania i eliminowania fałszywych recenzji oraz firm, które zarabiają na nich i dzięki nim. Ważne, aby konsumenci zachowali szczególną ostrożność, analizowali recenzje z różnych źródeł i krytycznie podchodzili do zbyt idealnych lub skrajnie negatywnych opinii.
Badanie analizuje również związek między doświadczeniami z fałszywymi recenzjami a różnymi czynnikami demograficznymi i społecznymi. Wyniki wskazują na interesujące zależności:
- Wykształcenie: Osoby z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym najczęściej odpowiadały, że raczej spotkały się z fałszywymi recenzjami (32,40%). Osoby z wyższym wykształceniem częściej wskazywały, że zdecydowanie tak miały z nimi do czynienia (23,00%).
- Miejsce zamieszkania: Mieszkańcy mniejszych miejscowości (do 19 tysięcy) częściej deklarowali, że raczej spotkali się z fałszywymi recenzjami. Z kolei mieszkańcy większych miast (powyżej 200 tysięcy) częściej odpowiadali, że zdecydowanie tak spotkali się z nimi.
- Wiek: Najmłodsi badani (18-24 lata) najczęściej wskazywali, że raczej spotkali się z fałszywymi recenzjami. Wraz z wiekiem tendencja ta malała, a wśród najstarszych respondentów dominowała odpowiedź "Raczej nie" oraz "Nie wiem / Ciężko powiedzieć".
Raport stanowi istotny wkład w zrozumienie skali problemu fałszywych recenzji w Polsce i podkreśla pilną potrzebę podjęcia skoordynowanych działań w celu ochrony konsumentów i zapewnienia uczciwego środowiska dla przedsiębiorców działających w sieci. Badanie zostało zrealizowane na zlecenie TRUSTMATE.io przez firmę badawczą UCE Research w III 2025 roku, z wykorzystaniem reprezentatywnej próby 1008 respondentów, reprezentujących polskie społeczeństwo, metoda CAWI.
REKLAMA
REKLAMA