REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prasa czy online. Które media lepiej sprawdzają się w pozycjonowaniu eksperckim?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Jarczewska
Ekspert ds. komunikacji, public relations, zarządzania sytuacjami kryzysowymi oraz strategii marketingowych przedsiębiorstw
Ogromnym wyzwaniem dla prasy była pandemia koronawirusa, a co za tym idzie – znaczne ograniczenie mobilności.
Ogromnym wyzwaniem dla prasy była pandemia koronawirusa, a co za tym idzie – znaczne ograniczenie mobilności.

REKLAMA

REKLAMA

Czy jeszcze warto pojawiać się na łamach tradycyjnych magazynów? A może lepszą inwestycją będzie pozycjonowanie w tytułach internetowych? Wbrew powszechnym opiniom prawidłowa odpowiedź nie jest aż tak jednoznaczna.

Pozycjonowanie  - prasa vs internet

REKLAMA

Główną kwestią w sporze między mediami internetowymi oraz tradycyjnymi jest postępujący spadek czytelnictwa – i to nie tylko w skali kraju, ale również świata. Autorzy raportu „Media Consumption Forecasts” z ZenithOptimedia przeanalizowali dane z 65 państw, które jednoznacznie wskazują, że od roku 2010 do 2014 czytelnictwo prasy spadło o 25 proc. Dokładnie 11 lat temu średnio poświęcaliśmy na lekturę gazet 21,9 minut dziennie, aby w roku 2014 spaść do poziomu 16,3 minut. Ponadto, prognozy ZenithOptimedia mówiły o kolejnych spadkach, które do roku 2017 miały przełożyć się na 14,1 minut codziennej lektury prasy.

REKLAMA

Jednocześnie te same badania wskazują, że całkowita konsumpcja mediów z roku na rok notuje kolejne awanse. W 2015 roku korzystaliśmy łącznie z prasy, telewizji, internetu, radia czy też książek blisko 492 minuty dziennie, a w 2017 roku – około 506 minut. Na taki wynik pracowała głównie sieć, która 4 lata temu miała cieszyć się dziennym użytkowaniem na jedną osobę rzędu 144,8 minut, co stanowiło 28,6 proc. globalnej konsumpcji mediów. Co naturalne, taki układ sił w dużym stopniu wpłynął na rynek prasy, a w konsekwencji – branżę reklamową i public relations.

Koniec z pozycjonowaniem w prasie? Gazety ze spadkami, ale i potencjałem

REKLAMA

Ze względu na dynamiczny rozwój treści online, a także słabnące zainteresowanie szczególnie młodszej części czytelników, najbardziej dotkliwie przejście z prasy drukowanej do sieci przeżywają tytuły w regionach. Według wyliczeń Stowarzyszenia Gazet Lokalnych pierwsze miesiące pandemii wiązały się dla tego typu mediów ze spadkiem sprzedaży na poziomie nawet 30 proc. Analitycy z grup Polskich Badań Czytelnictwa wskazują, że również dzienniki ogólnokrajowe borykają się z topniejącym popytem na poziomie 3,2 proc. r.d.r. w przypadku dotychczasowego lidera – “Faktu”, czy też 6,07 proc. “Gazety Wyborczej”, a więc tytułu, który przez blisko dwie dekady cieszył się bardzo mocną pozycją na rynku. Są to wskaźniki za kwiecień br., tak więc po zmianach w strukturach Agory, a także potencjalnej restrukturyzacji Ringier Axel Springer – w portfolio wydawców projekty internetowe jeszcze wyraźniej będą wypierały prasę.

Z drugiej zaś strony wysoko wyspecjalizowane tytuły prasowe niekoniecznie schodzą z pierwszego planu, ustępując na rzecz wydań online. W kwietniu br. drukowany “Puls Biznesu” odnotował awans rzędu 22,8 proc. r.d.r., a “Przegląd Sportowy” – aż 69,5 proc. “Parkiet” z kolei również wzmocnił swoją pozycję z 4,41-proc. wzrostem sprzedaży i choć nie jest to poziom dwóch wcześniej wymienionych liderów – wciąż daje do myślenia uważnym markom, które chciałyby się pozycjonować w wartościowych mediach. Podobne tendencje wzrostowe można zaobserwować w przypadku tygodników i miesięczników, które zagospodarowały bardzo konkretną grupę odbiorców – m.in. “Newsweek” czy też “Forbes”.

Istnieje medialny kompromis

Pamiętajmy również, że ogromnym wyzwaniem dla prasy była pandemia koronawirusa, a co za tym idzie – znaczne ograniczenie mobilności. Powszechne przeniesienie zarówno życia zawodowego, jak i prywatnego do sieci oczywiście wzmocniło pozycję mediów online, ale również przyspieszyło proces digitalizacji wydań drukowanych. Z badań Izby Wydawców Prasy wynika, że lockdown przyczynił się do wzrostu zainteresowania pakietami subskrypcyjnymi zarówno dzienników, jak i tygodników w wersji internetowej. Z drugiej zaś strony, pomimo wciąż zauważalnego spadku sprzedaży wydań drukowanych, IWP oprócz skoku wiarygodności prasy obserwuje wzrost rangi treści publicystycznych, analitycznych oraz rozrywkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, raport ARC Rynek i Opinia dla Ringier Axel Springer Polska mówi o ponad 50 proc. respondentów, którzy w czasie lockdownu chętniej sięgało po wydania drukowane, a 2/3 badanych deklarowało poświęcanie prasie większej uwagi niż przed izolacją. Według analiz ARC Polacy coraz część utożsamiają prasę z medium mniej “agresywnym” i bardziej wartościowym niż odpowiedniki online, a 85 proc. respondentów uważa kontakt z gazetami za przyjemność samą w sobie. Oba zjawiska pokazują zarówno PR-owcom, jak i samym markom, że pozycjonowanie eksperckie w roku 2021 to nie tylko inwestowanie w media internetowe, ale przede wszystkim racjonalna synergia publikacji w prasie oraz wydaniach online.

Biznes czyta

O ile decyzja o równoległej współpracy z mediami internetowymi oraz drukowanymi wydaje się najrozsądniejszą “drogą środka”, to pojawia się również prozaiczne pytanie m.in. ze strony podmiotów typu B2B – “czy warto”. Raport „Właściciele mikro i małych firm w czasie koniunktury i recesji” analityków PBC (Polskie Badania Czytelnictwa) pokazuje, iż podczas pandemii wzrosło czytelnictwo prasy wśród właścicieli mikro- i małych firm, a więc podmiotów zatrudniających do 50 osób. Względem edycji z roku 2018 odsetek przedsiębiorców, którzy sięgają po prasę, wzrósł z 54 do 65 proc., a aż 32 proc. respondentów deklarowało, iż poświęca na lekturę od 1 do 2 godzin dziennie. Rekordziści, a więc właściciele działalności gospodarczych, którzy czytają prasę ponad 3 godziny, stanowią z kolei 9 proc. ogółu badanych.

Co z wydaniami online?

Te również notują kolejne wzrosty wśród krajowych przedsiębiorców, którzy z 24 proc. w roku 2018 podnieśli swoją aktywność w segmencie subskrypcji internetowych do poziomu 41 proc. Ponadto, raport PBC zwraca uwagę na korelację między korzystaniem z prasy cyfrowej a wielkością przedsiębiorstwa – duże koncerny częściej wykupują prenumeraty tytułów online. Z drugiej strony przedstawiciele dwu- lub trzyosobowych podmiotów gospodarczych w 26 proc. korzystają z płatnych pakietów, a dla porównania firmy o ponad 2-mln obrocie euro – w 67 proc.

Słowem: pozycjonowanie eksperckie m.in. przedstawicieli firm typu B2B sprawdza się zarówno w prasie drukowanej, jak i online. Dzięki racjonalnym działaniom na obu płaszczyznach przedsiębiorcy są w stanie korzystać z trendów, które w sposób szczególny podkreśliła właśnie pandemia koronawirusa. Internet jest przyszłością mediów – to z pewnością, ale nie zapominajmy o prasie. Tylko równoległa obecność na łamach obu nośników przełoży się na wymierne efekty wizerunkowe.

Katarzyna Jarczewska

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA