REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego branża coworkingowa ma problemy na rynku?

Dostęp do przestrzeni coworkingowej będzie szczególnie ważny dla firm, które się rozwijają i potrzebują większej przestrzeni.
Dostęp do przestrzeni coworkingowej będzie szczególnie ważny dla firm, które się rozwijają i potrzebują większej przestrzeni.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia sprawiła, że przestrzenie coworkingowe znajdują się aktualnie w niełatwym położeniu, a niektórzy mniejsi gracze mają wręcz problem ze stabilnym utrzymaniem się na powierzchni.

Praca hybrydowa

Praca po pandemii może przybrać rozmaite formy. Część firm z pewnością zdecyduje się na powrót do biur. Inne organizacje postawią na pracę zdalną ze sporadycznymi wizytami w biurze. Szacuje się, że ok. 20% pracowników będzie chciało pracować właśnie w ten sposób. Trzecim, a zarazem najpopularniejszym, rozwiązaniem będzie praca hybrydowa, czyli łączenie pracy z biura z pracą zdalną, np. z domu lub właśnie z coworkingu.

REKLAMA

Jakie zalety tego typu przestrzeni będą dla nas ważne w nowej rzeczywistości?

Coworkingowa społeczność

Wielu pracowników podczas trwania pandemii skarży się na brak relacji społecznych. Dlatego właśnie teraz przestrzenie coworkingowe mają szansę być jeszcze bardziej atrakcyjne - ich założeniem jest budowanie społeczności.

Funkcjonalna aranżacja, pyszna kawa, przestrzeń do rozmów i budowania relacji, drinki po zakończeniu pracy, czyli wszelkie czynniki sprzyjające zawieraniu znajomości, wpływają na pozytywną ocenę pracy w coworkingu. Aby społeczność coworkingowa miała jak największą wartość, należy wynajmować przestrzenie zróżnicowanym firmom, czyli zarówno klientom korporacyjnym, jak i małym start-upom. Istnieje wtedy szansa nie tylko na wymianę doświadczeń, ale też na nawiązanie współpracy – mówi Aleksander Szybilski, Leader of Workplace Strategy, Associate Director, Office Department, Cushman & Wakefield.

Sieć lokalizacji

REKLAMA

Niemałe znaczenie przy decyzji o tym, jaki rodzaj pracy będzie dominujący, ma lokalizacja głównego biura. Jeśli można pracować oszczędzając czas dojazdu, lokalizacja gorzej skomunikowana będzie wybierana rzadziej. Właśnie w dostępności lokalizacyjnej warto upatrywać niszy dla rozbudowanej sieci coworkingów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięcej zyskają te coworkingi, które mają wiele lokalizacji. Może to dotyczyć zarówno jednego miasta, jak i decentralizacji na terenie całego kraju.  Na pewno dużym ułatwieniem i korzyścią dla firm, które mają pracowników w różnych miejscach, jest podpisanie jednej umowy z operatorem wielu coworkingów – komentuje Dominika Kowalska, Associate Director, Workplace Strategy, Office Department, Cushman & Wakefield.

Coworking jako benefit

Eksperci przewidują, że w przyszłości pracodawcy będą mogli oferować kartę do coworkingu, z której będzie można korzystać na podobnej zasadzie jak z np. kart Multisport.

Na rynku pojawiają się już aplikacje, w ramach których każdy pracownik dysponuje punktami na wejście np. do sal konferencyjnych czy do całości coworkingu. Daje to możliwość przeprowadzenia analizy, z jakich przestrzeni najchętniej korzystają pracownicy. Zebranie wszystkich biur elastycznych w jednej aplikacji może być czasochłonne, więc rozwój tego typu narzędzi jeszcze pewnie trochę potrwa. Jednak z pewnością jest to rozwiązanie, któremu warto się przyglądać – mówi Dominika Kowalska, Associate Director, Workplace Strategy, Office Department, Cushman & Wakefield.

Elastyczność

REKLAMA

Ostrożność w biznesie może sprawiać, że mali i średni przedsiębiorcy będą rezygnować z długoterminowego najmu biura na rzecz korzystania z powierzchni coworkingowych. Dostęp do przestrzeni coworkingowej będzie szczególnie ważny dla firm, które się rozwijają i potrzebują większej przestrzeni lub pracują projektowo i ich zespół raz na jakiś czas się nagle powiększa.

Firmom, które do tej pory wolały mieć swoje ciasne, ale własne, biuro, obecnie bardziej opłaca się korzystanie z coworkingu. Dodatkowo jego dużą zaletą jest możliwość elastycznego zwiększania lub zmniejszania zajmowanej powierzchni. Kiedy firma rośnie, nie trzeba czekać na nowy projekt architekta i dostosowanie powierzchni. Coworkingi oferują gotową przestrzeń, z której można korzystać w zależności od potrzeb i możliwości – podkreśla Aleksander Szybilski, Leader of Workplace Strategy, Associate Director, Office Department, Cushman & Wakefield.

Dopasowanie

Pandemia zmienia przestrzenie biurowe. Przewagę zyskają te coworkingi, które najlepiej dopasują się do nowej rzeczywistości. Panującym obecnie trendem jest z pewnością  zwiększanie liczby mkw. na osobę. W związku z tym, że coworkingi muszą być rentowne, nie zawsze jest to rozwiązanie korzystne pod względem finansowym. Zwiększy się również zapotrzebowanie na dużą liczba małych salek do pracy indywidualnej lub w niewielkich grupach. Duża liczba telekonferencji najprawdopodobniej z nami pozostanie. Dlatego będziemy potrzebować więcej przestrzeni do poufnych rozmów. Przestrzeń do pracy z pewnością będzie wciąż ważna, ale nie najważniejsza. Kluczowe okażą się takie aspekty, jak zarządzanie zespołem rozproszonym, wiedza, jak się komunikować, kiedy wybrać spotkanie wirtualne, a kiedy twarzą w twarz. Oczekujemy, że decentralizacja firm będzie kontynuowana.

źródło: Cushman & Wakefield

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Cushman & Wakefield

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA