REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego branża coworkingowa ma problemy na rynku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dostęp do przestrzeni coworkingowej będzie szczególnie ważny dla firm, które się rozwijają i potrzebują większej przestrzeni.
Dostęp do przestrzeni coworkingowej będzie szczególnie ważny dla firm, które się rozwijają i potrzebują większej przestrzeni.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia sprawiła, że przestrzenie coworkingowe znajdują się aktualnie w niełatwym położeniu, a niektórzy mniejsi gracze mają wręcz problem ze stabilnym utrzymaniem się na powierzchni.

Praca hybrydowa

Praca po pandemii może przybrać rozmaite formy. Część firm z pewnością zdecyduje się na powrót do biur. Inne organizacje postawią na pracę zdalną ze sporadycznymi wizytami w biurze. Szacuje się, że ok. 20% pracowników będzie chciało pracować właśnie w ten sposób. Trzecim, a zarazem najpopularniejszym, rozwiązaniem będzie praca hybrydowa, czyli łączenie pracy z biura z pracą zdalną, np. z domu lub właśnie z coworkingu.

REKLAMA

Jakie zalety tego typu przestrzeni będą dla nas ważne w nowej rzeczywistości?

Coworkingowa społeczność

Wielu pracowników podczas trwania pandemii skarży się na brak relacji społecznych. Dlatego właśnie teraz przestrzenie coworkingowe mają szansę być jeszcze bardziej atrakcyjne - ich założeniem jest budowanie społeczności.

Funkcjonalna aranżacja, pyszna kawa, przestrzeń do rozmów i budowania relacji, drinki po zakończeniu pracy, czyli wszelkie czynniki sprzyjające zawieraniu znajomości, wpływają na pozytywną ocenę pracy w coworkingu. Aby społeczność coworkingowa miała jak największą wartość, należy wynajmować przestrzenie zróżnicowanym firmom, czyli zarówno klientom korporacyjnym, jak i małym start-upom. Istnieje wtedy szansa nie tylko na wymianę doświadczeń, ale też na nawiązanie współpracy – mówi Aleksander Szybilski, Leader of Workplace Strategy, Associate Director, Office Department, Cushman & Wakefield.

Sieć lokalizacji

REKLAMA

Niemałe znaczenie przy decyzji o tym, jaki rodzaj pracy będzie dominujący, ma lokalizacja głównego biura. Jeśli można pracować oszczędzając czas dojazdu, lokalizacja gorzej skomunikowana będzie wybierana rzadziej. Właśnie w dostępności lokalizacyjnej warto upatrywać niszy dla rozbudowanej sieci coworkingów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięcej zyskają te coworkingi, które mają wiele lokalizacji. Może to dotyczyć zarówno jednego miasta, jak i decentralizacji na terenie całego kraju.  Na pewno dużym ułatwieniem i korzyścią dla firm, które mają pracowników w różnych miejscach, jest podpisanie jednej umowy z operatorem wielu coworkingów – komentuje Dominika Kowalska, Associate Director, Workplace Strategy, Office Department, Cushman & Wakefield.

Coworking jako benefit

Eksperci przewidują, że w przyszłości pracodawcy będą mogli oferować kartę do coworkingu, z której będzie można korzystać na podobnej zasadzie jak z np. kart Multisport.

Na rynku pojawiają się już aplikacje, w ramach których każdy pracownik dysponuje punktami na wejście np. do sal konferencyjnych czy do całości coworkingu. Daje to możliwość przeprowadzenia analizy, z jakich przestrzeni najchętniej korzystają pracownicy. Zebranie wszystkich biur elastycznych w jednej aplikacji może być czasochłonne, więc rozwój tego typu narzędzi jeszcze pewnie trochę potrwa. Jednak z pewnością jest to rozwiązanie, któremu warto się przyglądać – mówi Dominika Kowalska, Associate Director, Workplace Strategy, Office Department, Cushman & Wakefield.

Elastyczność

REKLAMA

Ostrożność w biznesie może sprawiać, że mali i średni przedsiębiorcy będą rezygnować z długoterminowego najmu biura na rzecz korzystania z powierzchni coworkingowych. Dostęp do przestrzeni coworkingowej będzie szczególnie ważny dla firm, które się rozwijają i potrzebują większej przestrzeni lub pracują projektowo i ich zespół raz na jakiś czas się nagle powiększa.

Firmom, które do tej pory wolały mieć swoje ciasne, ale własne, biuro, obecnie bardziej opłaca się korzystanie z coworkingu. Dodatkowo jego dużą zaletą jest możliwość elastycznego zwiększania lub zmniejszania zajmowanej powierzchni. Kiedy firma rośnie, nie trzeba czekać na nowy projekt architekta i dostosowanie powierzchni. Coworkingi oferują gotową przestrzeń, z której można korzystać w zależności od potrzeb i możliwości – podkreśla Aleksander Szybilski, Leader of Workplace Strategy, Associate Director, Office Department, Cushman & Wakefield.

Dopasowanie

Pandemia zmienia przestrzenie biurowe. Przewagę zyskają te coworkingi, które najlepiej dopasują się do nowej rzeczywistości. Panującym obecnie trendem jest z pewnością  zwiększanie liczby mkw. na osobę. W związku z tym, że coworkingi muszą być rentowne, nie zawsze jest to rozwiązanie korzystne pod względem finansowym. Zwiększy się również zapotrzebowanie na dużą liczba małych salek do pracy indywidualnej lub w niewielkich grupach. Duża liczba telekonferencji najprawdopodobniej z nami pozostanie. Dlatego będziemy potrzebować więcej przestrzeni do poufnych rozmów. Przestrzeń do pracy z pewnością będzie wciąż ważna, ale nie najważniejsza. Kluczowe okażą się takie aspekty, jak zarządzanie zespołem rozproszonym, wiedza, jak się komunikować, kiedy wybrać spotkanie wirtualne, a kiedy twarzą w twarz. Oczekujemy, że decentralizacja firm będzie kontynuowana.

źródło: Cushman & Wakefield

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Cushman & Wakefield

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA