REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego branża coworkingowa ma problemy na rynku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dostęp do przestrzeni coworkingowej będzie szczególnie ważny dla firm, które się rozwijają i potrzebują większej przestrzeni.
Dostęp do przestrzeni coworkingowej będzie szczególnie ważny dla firm, które się rozwijają i potrzebują większej przestrzeni.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia sprawiła, że przestrzenie coworkingowe znajdują się aktualnie w niełatwym położeniu, a niektórzy mniejsi gracze mają wręcz problem ze stabilnym utrzymaniem się na powierzchni.

Praca hybrydowa

Praca po pandemii może przybrać rozmaite formy. Część firm z pewnością zdecyduje się na powrót do biur. Inne organizacje postawią na pracę zdalną ze sporadycznymi wizytami w biurze. Szacuje się, że ok. 20% pracowników będzie chciało pracować właśnie w ten sposób. Trzecim, a zarazem najpopularniejszym, rozwiązaniem będzie praca hybrydowa, czyli łączenie pracy z biura z pracą zdalną, np. z domu lub właśnie z coworkingu.

REKLAMA

Jakie zalety tego typu przestrzeni będą dla nas ważne w nowej rzeczywistości?

Coworkingowa społeczność

Wielu pracowników podczas trwania pandemii skarży się na brak relacji społecznych. Dlatego właśnie teraz przestrzenie coworkingowe mają szansę być jeszcze bardziej atrakcyjne - ich założeniem jest budowanie społeczności.

Funkcjonalna aranżacja, pyszna kawa, przestrzeń do rozmów i budowania relacji, drinki po zakończeniu pracy, czyli wszelkie czynniki sprzyjające zawieraniu znajomości, wpływają na pozytywną ocenę pracy w coworkingu. Aby społeczność coworkingowa miała jak największą wartość, należy wynajmować przestrzenie zróżnicowanym firmom, czyli zarówno klientom korporacyjnym, jak i małym start-upom. Istnieje wtedy szansa nie tylko na wymianę doświadczeń, ale też na nawiązanie współpracy – mówi Aleksander Szybilski, Leader of Workplace Strategy, Associate Director, Office Department, Cushman & Wakefield.

Sieć lokalizacji

REKLAMA

Niemałe znaczenie przy decyzji o tym, jaki rodzaj pracy będzie dominujący, ma lokalizacja głównego biura. Jeśli można pracować oszczędzając czas dojazdu, lokalizacja gorzej skomunikowana będzie wybierana rzadziej. Właśnie w dostępności lokalizacyjnej warto upatrywać niszy dla rozbudowanej sieci coworkingów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięcej zyskają te coworkingi, które mają wiele lokalizacji. Może to dotyczyć zarówno jednego miasta, jak i decentralizacji na terenie całego kraju.  Na pewno dużym ułatwieniem i korzyścią dla firm, które mają pracowników w różnych miejscach, jest podpisanie jednej umowy z operatorem wielu coworkingów – komentuje Dominika Kowalska, Associate Director, Workplace Strategy, Office Department, Cushman & Wakefield.

Coworking jako benefit

Eksperci przewidują, że w przyszłości pracodawcy będą mogli oferować kartę do coworkingu, z której będzie można korzystać na podobnej zasadzie jak z np. kart Multisport.

Na rynku pojawiają się już aplikacje, w ramach których każdy pracownik dysponuje punktami na wejście np. do sal konferencyjnych czy do całości coworkingu. Daje to możliwość przeprowadzenia analizy, z jakich przestrzeni najchętniej korzystają pracownicy. Zebranie wszystkich biur elastycznych w jednej aplikacji może być czasochłonne, więc rozwój tego typu narzędzi jeszcze pewnie trochę potrwa. Jednak z pewnością jest to rozwiązanie, któremu warto się przyglądać – mówi Dominika Kowalska, Associate Director, Workplace Strategy, Office Department, Cushman & Wakefield.

Elastyczność

REKLAMA

Ostrożność w biznesie może sprawiać, że mali i średni przedsiębiorcy będą rezygnować z długoterminowego najmu biura na rzecz korzystania z powierzchni coworkingowych. Dostęp do przestrzeni coworkingowej będzie szczególnie ważny dla firm, które się rozwijają i potrzebują większej przestrzeni lub pracują projektowo i ich zespół raz na jakiś czas się nagle powiększa.

Firmom, które do tej pory wolały mieć swoje ciasne, ale własne, biuro, obecnie bardziej opłaca się korzystanie z coworkingu. Dodatkowo jego dużą zaletą jest możliwość elastycznego zwiększania lub zmniejszania zajmowanej powierzchni. Kiedy firma rośnie, nie trzeba czekać na nowy projekt architekta i dostosowanie powierzchni. Coworkingi oferują gotową przestrzeń, z której można korzystać w zależności od potrzeb i możliwości – podkreśla Aleksander Szybilski, Leader of Workplace Strategy, Associate Director, Office Department, Cushman & Wakefield.

Dopasowanie

Pandemia zmienia przestrzenie biurowe. Przewagę zyskają te coworkingi, które najlepiej dopasują się do nowej rzeczywistości. Panującym obecnie trendem jest z pewnością  zwiększanie liczby mkw. na osobę. W związku z tym, że coworkingi muszą być rentowne, nie zawsze jest to rozwiązanie korzystne pod względem finansowym. Zwiększy się również zapotrzebowanie na dużą liczba małych salek do pracy indywidualnej lub w niewielkich grupach. Duża liczba telekonferencji najprawdopodobniej z nami pozostanie. Dlatego będziemy potrzebować więcej przestrzeni do poufnych rozmów. Przestrzeń do pracy z pewnością będzie wciąż ważna, ale nie najważniejsza. Kluczowe okażą się takie aspekty, jak zarządzanie zespołem rozproszonym, wiedza, jak się komunikować, kiedy wybrać spotkanie wirtualne, a kiedy twarzą w twarz. Oczekujemy, że decentralizacja firm będzie kontynuowana.

źródło: Cushman & Wakefield

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Cushman & Wakefield

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA