REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BDO - kolejne obowiązki dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Na podstawie art. 66 ustawy o odpadach obowiązek taki mają: wszyscy przedsiębiorcy, którzy posiadają̨ inne odpady niż̇ odpady komunalne.
Na podstawie art. 66 ustawy o odpadach obowiązek taki mają: wszyscy przedsiębiorcy, którzy posiadają̨ inne odpady niż̇ odpady komunalne.

REKLAMA

REKLAMA

Od początku roku obowiązuje wymóg prowadzenia BDO w formie elektronicznej, a niej jak było dotychczas za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO w formie papierowej. Z czego wynika ta zmiana? Czy przepisy prawa obejmują wszystkich przedsiębiorców?

Co to jest BDO?

BDO to baza danych o produktach i opakowaniach zawierająca informacje o gospodarce odpadami, czyli tzw. BDO.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2021 r. został wprowadzony obowiązek prowadzenia BDO w formie elektronicznej, a niej jak było dotychczas za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO w formie papierowej. Z czego wynika ta zmiana? Głównym powodem, który podają pomysłodawcy zmian jest „uszczelnienie systemu”. Forma elektroniczna BDO nakłada na przedsiębiorców obowiązek korzystania z modułów ewidencji i sprawozdawczości. Termin złożenia sprawozdania za 2020 rok właśnie minął, a dokładnie 15 marca 2021 r. Wobec tego przyjrzyjmy się bliżej regulacjom dotyczącym BDO.

Na kogo prawo nakłada obowiązek złożenia sprawozdania do 15 marca 2021 roku?

Kto musi wykonywać obowiązki nałożone przez BDO? Czy przepisy prawa obejmują wszystkich przedsiębiorców? Na podstawie art. 66 ustawy o odpadach obowiązek taki mają: wszyscy przedsiębiorcy, którzy posiadają̨ inne odpady niż̇ odpady komunalne. Jest to sformułowanie dość nieprecyzyjne, a na pewno nie jest jasne dla przeciętnego właściciela niewielkiej firmy rodzinnej.

Obowiązek rejestracji i prowadzenia sprawozdawczości w BDO spoczywa także na wytwórcach odpadów. Są to m.in.:

  • warsztaty samochodowe,
  • gabinety stomatologiczne oraz lekarskie,
  • gabinety weterynaryjne,
  • firmy budowlane, remontowe,
  • sklepy spożywcze,
  • sklepy wielkopowierzchniowe,
  • producenci pojazdów,
  • producenci opakowań,
  • importerzy wprowadzający produkty w opakowaniach,
  • producenci sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Podmiotami zwolnionymi z ewidencji odpadów są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wytwórcy odpadów komunalnych, w tym osoby fizyczne,
  • wytwórcy odpadów w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały przekazane do stacji demontażu.

REKLAMA

Kwestia problematyczna pojawia się w przypadku działalności on-line czy jednoosobowej działalności gospodarczej. Bardzo często są to firmy, które sprzedają np. tonery do drukarek, sprzęt IT czy makulaturę. Czy takie podmioty mają obowiązek rejestracji działalności w BDO?

Z pewną dozą ostrożności można przyjąć, że jeżeli przedsiębiorca nie przekracza ilości odpadów wskazanych w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, to najprawdopodobniej obowiązek wpisu do rejestru BDO nie powstanie.

Warto dobrze przygotować się do prowadzenia BDO. Dostęp do tej bazy danych mają wszyscy obywatele, nie tylko ograny kontrolne. „Życzliwy sąsiad” może nas sprawdzić i powiadomić Policję o tym, że np. prowadzimy warsztat samochodowy, a nie jesteśmy zarejestrowani w BDO.

Ile wynoszą opłaty za wpis do BDO?

Opłaty za wpis do BDO nie należą do najwyższych. Opłata roczna zależy od wielkości przedsiębiorstwa. Dla mikroprzedsiębiorców jest to koszt 100 zł za rok. Dla pozostałych przedsiębiorców obowiązuje opłata w wysokości 300 zł. Opłatę roczną należy uiścić do końca lutego za dany rok.

Opłacie podlegają wyłącznie przedsiębiorcy:

  • wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz autoryzowani przedstawiciele,
  • wprowadzający baterie lub akumulatory,
  • wprowadzający pojazdy,
  • producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań,
  • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
  • wprowadzający na terytorium kraju opony,
  • wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe.

Przepisy prawa nakładają kary za brak wpisu lub za błędne podanie danych: za prowadzenie działalności bez obowiązkowego wpisu do BDO grozi kara administracyjna nie mniejsza niż 5 000 zł i nie większa niż 1 mln zł. Dodatkowo trzeba się też liczyć z tym, że sąd może wymierzyć karę aresztu albo grzywny.

Jakie obowiązki związane z BDO musi zrealizować przedsiębiorca?

Rejestracja przedsiębiorstwa do samej bazy danych BDO to pierwszy obowiązek przedsiębiorcy. Nie jest to nic skomplikowanego, jednak znacznych trudności może przysporzyć sam fakt – kto musi być zarejestrowany, a kto nie.

Bieżące raportowanie to kolejny z obowiązków. Odbywa się poprzez wystawianie i zarządzanie m.in. Kartami Przekazania odpadów (KPO) oraz Kartami Ewidencji Odpadów (KEO). Tu należy pamiętać o prawidłowym doborze kodów odpadów.

Powyższe obowiązki należy realizować dokładnie i zgodnie z prawem. Pozwoli to na uniknięcie niechcianych kar. System BDO jest kontrolowany przez organy państwowe. Są to m.in. Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (WIOŚ).

Kolejnym obowiązkiem jest bieżące przekazywanie informacji o zmianach jakie mają miejsce w firmie. Na przesłanie uaktualnienia mamy jedynie 30 dni.

Przedsiębiorcy oprócz przyswojenia sporej ilości wiedzy związanej z BDO muszą także wdrożyć w firmie odpowiednie procedury, a czasami nawet zatrudnić dodatkową osobę do pracy, której zakres obowiązków będzie ograniczał się jedynie do BDO. To bez wątpienia wiąże się ze zwiększeniem kosztów działalności. Szacuje, że jest to przynajmniej kilkaset złotych w początkowej fazie wdrażania BDO w przedsiębiorstwie.

BDO, a kolejne obowiązki w przyszłości?

REKLAMA

Już teraz pojawiają się nowe pomysły dotyczące dalszych prac legislacyjnych w zakresie BDO. Mowa jest o głównie o rozwiązaniach nakładających kolejne obowiązki na przedsiębiorców. Są one związane nie tylko z zarządzaniem odpadami, ale przede wszystkim uszczelnieniami podatkowymi. 

Najbardziej kontrowersyjną zmianą ma być obowiązek wprowadzania danych z faktur do systemu BDO. Każdy użytkownik BDO, który wystawia faktury za usługi związane z gospodarką odpadami będzie miał obowiązek wprowadzać do BDO wszystkie faktury i dodatkowo będzie zobowiązany dokonać powiązania każdej faktury z Kartami Przekazania Odpadów.

Oprócz powyższego ma zostać wprowadzony obowiązek powiązania BDO z plikami JPK VAT, co pozwoli fiskusowi na kontrolę poprawności rozliczeń w zakresie gospodarki odpadami i poprawności naliczania podatku VAT.

Wprowadzenia tego obowiązku już na tym etapie budzi wiele kontrowersji. Mecenas Szal wymienia dwie kwestie: Po pierwsze nowelizacja może wiązać się z kolejnymi trudnościami dla przedsiębiorcy, który musi zainwestować dodatkowe środki finansowe i ludzkie, aby ten obowiązek zrealizować. Poza tym jest to kolejny środek do inwigilacji przedsiębiorców przez poszczególne organy państwa. Dostęp do BDO otrzymają również kolejne organy państwa, przede wszystkim służby skarbowe, jak np.: urząd kontroli skarbowej, urząd skarbowy.

Maciej Szal – radca prawny, założyciel Kancelarii Szal i Partnerzy, specjalizującej się w sprawach z zakresu obsługi prawnej firm i doradztwa administracyjno-prawnego, Lexks.pl

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA