REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BDO - kolejne obowiązki dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Na podstawie art. 66 ustawy o odpadach obowiązek taki mają: wszyscy przedsiębiorcy, którzy posiadają̨ inne odpady niż̇ odpady komunalne.
Na podstawie art. 66 ustawy o odpadach obowiązek taki mają: wszyscy przedsiębiorcy, którzy posiadają̨ inne odpady niż̇ odpady komunalne.

REKLAMA

REKLAMA

Od początku roku obowiązuje wymóg prowadzenia BDO w formie elektronicznej, a niej jak było dotychczas za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO w formie papierowej. Z czego wynika ta zmiana? Czy przepisy prawa obejmują wszystkich przedsiębiorców?

Co to jest BDO?

BDO to baza danych o produktach i opakowaniach zawierająca informacje o gospodarce odpadami, czyli tzw. BDO.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2021 r. został wprowadzony obowiązek prowadzenia BDO w formie elektronicznej, a niej jak było dotychczas za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO w formie papierowej. Z czego wynika ta zmiana? Głównym powodem, który podają pomysłodawcy zmian jest „uszczelnienie systemu”. Forma elektroniczna BDO nakłada na przedsiębiorców obowiązek korzystania z modułów ewidencji i sprawozdawczości. Termin złożenia sprawozdania za 2020 rok właśnie minął, a dokładnie 15 marca 2021 r. Wobec tego przyjrzyjmy się bliżej regulacjom dotyczącym BDO.

Na kogo prawo nakłada obowiązek złożenia sprawozdania do 15 marca 2021 roku?

Kto musi wykonywać obowiązki nałożone przez BDO? Czy przepisy prawa obejmują wszystkich przedsiębiorców? Na podstawie art. 66 ustawy o odpadach obowiązek taki mają: wszyscy przedsiębiorcy, którzy posiadają̨ inne odpady niż̇ odpady komunalne. Jest to sformułowanie dość nieprecyzyjne, a na pewno nie jest jasne dla przeciętnego właściciela niewielkiej firmy rodzinnej.

Obowiązek rejestracji i prowadzenia sprawozdawczości w BDO spoczywa także na wytwórcach odpadów. Są to m.in.:

  • warsztaty samochodowe,
  • gabinety stomatologiczne oraz lekarskie,
  • gabinety weterynaryjne,
  • firmy budowlane, remontowe,
  • sklepy spożywcze,
  • sklepy wielkopowierzchniowe,
  • producenci pojazdów,
  • producenci opakowań,
  • importerzy wprowadzający produkty w opakowaniach,
  • producenci sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Podmiotami zwolnionymi z ewidencji odpadów są:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wytwórcy odpadów komunalnych, w tym osoby fizyczne,
  • wytwórcy odpadów w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały przekazane do stacji demontażu.

REKLAMA

Kwestia problematyczna pojawia się w przypadku działalności on-line czy jednoosobowej działalności gospodarczej. Bardzo często są to firmy, które sprzedają np. tonery do drukarek, sprzęt IT czy makulaturę. Czy takie podmioty mają obowiązek rejestracji działalności w BDO?

Z pewną dozą ostrożności można przyjąć, że jeżeli przedsiębiorca nie przekracza ilości odpadów wskazanych w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, to najprawdopodobniej obowiązek wpisu do rejestru BDO nie powstanie.

Warto dobrze przygotować się do prowadzenia BDO. Dostęp do tej bazy danych mają wszyscy obywatele, nie tylko ograny kontrolne. „Życzliwy sąsiad” może nas sprawdzić i powiadomić Policję o tym, że np. prowadzimy warsztat samochodowy, a nie jesteśmy zarejestrowani w BDO.

Ile wynoszą opłaty za wpis do BDO?

Opłaty za wpis do BDO nie należą do najwyższych. Opłata roczna zależy od wielkości przedsiębiorstwa. Dla mikroprzedsiębiorców jest to koszt 100 zł za rok. Dla pozostałych przedsiębiorców obowiązuje opłata w wysokości 300 zł. Opłatę roczną należy uiścić do końca lutego za dany rok.

Opłacie podlegają wyłącznie przedsiębiorcy:

  • wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz autoryzowani przedstawiciele,
  • wprowadzający baterie lub akumulatory,
  • wprowadzający pojazdy,
  • producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań,
  • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
  • wprowadzający na terytorium kraju opony,
  • wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe.

Przepisy prawa nakładają kary za brak wpisu lub za błędne podanie danych: za prowadzenie działalności bez obowiązkowego wpisu do BDO grozi kara administracyjna nie mniejsza niż 5 000 zł i nie większa niż 1 mln zł. Dodatkowo trzeba się też liczyć z tym, że sąd może wymierzyć karę aresztu albo grzywny.

Jakie obowiązki związane z BDO musi zrealizować przedsiębiorca?

Rejestracja przedsiębiorstwa do samej bazy danych BDO to pierwszy obowiązek przedsiębiorcy. Nie jest to nic skomplikowanego, jednak znacznych trudności może przysporzyć sam fakt – kto musi być zarejestrowany, a kto nie.

Bieżące raportowanie to kolejny z obowiązków. Odbywa się poprzez wystawianie i zarządzanie m.in. Kartami Przekazania odpadów (KPO) oraz Kartami Ewidencji Odpadów (KEO). Tu należy pamiętać o prawidłowym doborze kodów odpadów.

Powyższe obowiązki należy realizować dokładnie i zgodnie z prawem. Pozwoli to na uniknięcie niechcianych kar. System BDO jest kontrolowany przez organy państwowe. Są to m.in. Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (WIOŚ).

Kolejnym obowiązkiem jest bieżące przekazywanie informacji o zmianach jakie mają miejsce w firmie. Na przesłanie uaktualnienia mamy jedynie 30 dni.

Przedsiębiorcy oprócz przyswojenia sporej ilości wiedzy związanej z BDO muszą także wdrożyć w firmie odpowiednie procedury, a czasami nawet zatrudnić dodatkową osobę do pracy, której zakres obowiązków będzie ograniczał się jedynie do BDO. To bez wątpienia wiąże się ze zwiększeniem kosztów działalności. Szacuje, że jest to przynajmniej kilkaset złotych w początkowej fazie wdrażania BDO w przedsiębiorstwie.

BDO, a kolejne obowiązki w przyszłości?

REKLAMA

Już teraz pojawiają się nowe pomysły dotyczące dalszych prac legislacyjnych w zakresie BDO. Mowa jest o głównie o rozwiązaniach nakładających kolejne obowiązki na przedsiębiorców. Są one związane nie tylko z zarządzaniem odpadami, ale przede wszystkim uszczelnieniami podatkowymi. 

Najbardziej kontrowersyjną zmianą ma być obowiązek wprowadzania danych z faktur do systemu BDO. Każdy użytkownik BDO, który wystawia faktury za usługi związane z gospodarką odpadami będzie miał obowiązek wprowadzać do BDO wszystkie faktury i dodatkowo będzie zobowiązany dokonać powiązania każdej faktury z Kartami Przekazania Odpadów.

Oprócz powyższego ma zostać wprowadzony obowiązek powiązania BDO z plikami JPK VAT, co pozwoli fiskusowi na kontrolę poprawności rozliczeń w zakresie gospodarki odpadami i poprawności naliczania podatku VAT.

Wprowadzenia tego obowiązku już na tym etapie budzi wiele kontrowersji. Mecenas Szal wymienia dwie kwestie: Po pierwsze nowelizacja może wiązać się z kolejnymi trudnościami dla przedsiębiorcy, który musi zainwestować dodatkowe środki finansowe i ludzkie, aby ten obowiązek zrealizować. Poza tym jest to kolejny środek do inwigilacji przedsiębiorców przez poszczególne organy państwa. Dostęp do BDO otrzymają również kolejne organy państwa, przede wszystkim służby skarbowe, jak np.: urząd kontroli skarbowej, urząd skarbowy.

Maciej Szal – radca prawny, założyciel Kancelarii Szal i Partnerzy, specjalizującej się w sprawach z zakresu obsługi prawnej firm i doradztwa administracyjno-prawnego, Lexks.pl

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA