REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firmy państwowe wykorzystują rządową pomoc? [OPINIA]

Subskrybuj nas na Youtube
Czy firmy państwowe wykorzystują rządową pomoc? [OPINIA]
Czy firmy państwowe wykorzystują rządową pomoc? [OPINIA]
embuk-importer

REKLAMA

REKLAMA

Państwowe spółki powinny wykorzystać rządowe wsparcie do aktywnej restrukturyzacji i poprawy efektywności działalności komercyjnej. Czy tak się dzieje? Eksperci BCC mają pewne wątpliwości.

– Zwracamy uwagę na potrzebę wykorzystania otrzymywanego przez spółki państwowe wsparcia nie tylko do przetrwania kryzysu, ale i aktywnej restrukturyzacji, nastawionej na rzeczywistą poprawę w efektywności działalności komercyjnej. Obecnie ponawiamy ten apel, ponieważ widoczne na rynku przemiany sposobu działania firm prywatnych stanowić będą coraz bardziej poważny problem dla pozostających w letargu podmiotów państwowych – uważa dr Grażyna Magdziak, minister ds. majątku Skarbu Państwa w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

– Winę za ten stan rzeczy ponoszą nie tylko niekompetentne zarządy i rady nadzorcze spółek Skarbu Państwa, ale także procedury obowiązujące w obszarze państwowego sektora gospodarki – podkreśla Grażyna Magdziak. BCC wielokrotnie postulował, aby zarządy oraz rady nadzorcze spółek Skarbu Państwa były – w interesie społecznym – powoływane w oparciu o kryteria kompetencyjne, a nie polityczne. Celowi temu służyć miały zapisy Ustawy o zarządzaniu mieniem państwowym. Ponadto, liczono na pozytywne zmiany w tym zakresie, po tym jak utworzono na jesieni 2019 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych. – Niestety, sposób powołania organów korporacyjnych spółek państwowych nie zmienił się, a w wielu przypadkach uległ nawet pogorszeniu.

REKLAMA

Fakt ten w sposób szczególnie negatywny oddziałuje na zarządzanie majątkiem państwowym obecnie, gdy mamy do czynienia z pandemią i koniecznością bardzo sprawnego radzenia sobie z decyzjami biznesowymi – rekomenduje minister ds. majątku Skarbu Państwa w Gabinecie Cieni BCC. Wśród pozytywnych działań dr Grażyna Magdziak wymienia program restrukturyzacji kopalń, do czego zmusiły rząd wymagania polityki energetycznej Unii Europejskiej, które Polska powinna przyjąć i wspierać.

– Jest to tendencja bardzo pożądana, dobra z punktu widzenia gospodarki i od lat wyczekiwana w branży energetycznej. W długiej perspektywie czasowej, obok korzystnych działań na rzecz poprawy klimatu, spowoduje bowiem zmniejszenie cen energii, przez co wpłynie na poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki – wyjaśnia minister ds. majątku Skarbu Państwa w Gabinecie Cieni BCC. – Po długim okresie marginalizacji, od 2020 r., energetyka odnawialna zaczyna zajmować stosowne miejsce w planach strategicznych rządu w praktyce, a nie tylko w deklaracjach słownych – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazania dla rządu

REKLAMA

Dla potrzeb wsparcia firm dotkniętych kryzysem, spowodowanym pandemią, rząd podjął cały szereg kroków czasowo obniżających koszty ich funkcjonowania oraz umożliwił uzyskanie przez te firmy dodatkowych środków pieniężnych z budżetu państwa. Taka pomoc finansowa skierowana jest zarówno do podmiotów prywatnych jak i państwowych. Te pierwsze jednak skutecznie wykorzystują uzyskaną pomoc nie tylko dla utrzymania prowadzonej przed COVID-19 działalności, ale również dla trwałego dostosowania się do nowych – prawdopodobnie już na stałe zmienionych – warunków rynkowych.

Ograniczają zatem koszty administracyjno-biurowe, zmniejszają powierzchnię biur, tworzą zespoły pracujące już ciągle w systemie zdalnym lub elastycznym, zwiększają zakres outsorsingu, przechodzą na robotyzację części procesów produkcyjnych przez zakup odpowiednich maszyn i urządzeń itp. Firmy państwowe natomiast, w przeważającym stopniu, wykorzystują udzielaną pomoc w sposób bierny tj. na pokrycie kosztów postoju przy zmniejszonej sprzedaży. Praktycznie większość z nich nie podejmuje systemowych działań restrukturyzacyjnych, co oznacza, iż po ustaniu problemów z pandemią i powrocie gospodarki do normalnego trybu funkcjonowania będą one w trudniejszej sytuacji rynkowej niż przed pojawieniem się COVID-19.

Ich otoczenie konkurencyjne będzie już miało bowiem zrestrukturyzowane koszty i efektywniejszy system prowadzenia biznesu. Winę za ten stan rzeczy ponoszą nie tylko niekompetentne zarządy i rady nadzorcze spółek Skarbu Państwa, ale także procedury obowiązujące w obszarze państwowego sektora gospodarki. Wszelkie decyzje odnośnie głębszych i kosztowniejszych zmian w funkcjonowaniu tych spółek obwarowane są dużymi biurokratycznymi regulacjami, a w przypadku większych podmiotów również naciskami politycznymi. Na konieczność wykorzystania otrzymywanego przez spółki państwowe wsparcia nie tylko dla potrzeb przetrwania kryzysu, ale i aktywnej restrukturyzacji, nastawionej na rzeczywistą poprawę w efektywności działalności komercyjnej, zwrócono już uwagę w raporcie Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC z czerwca br. Obecnie ponawiamy ten apel, ponieważ widoczne na rynku przemiany sposobu działania firm prywatnych stanowić będą coraz bardziej poważny problem dla pozostających w letargu podmiotów państwowych.

W ciągu ostatnich lat w Polsce powstało bardzo wiele instytucji wspierających funduszami publicznymi innowacyjne przedsięwzięcia gospodarcze, działające głównie jako start-upy. Założycielami tych instytucji, tworzonych przede wszystkim w formie funduszy, są państwowe podmioty finansowe takie jak banki i ubezpieczyciele, uczelnie oraz spółki państwowe lub z dominującym udziałem Skarbu Państwa (ORLEN, KGHM, PGNiG, ARP). W sierpniu powiadomiono o powołaniu kolejnych takich organizacji. Jest to NIF (NCBiR Investment Fund ASI S.A. z budżetem 700 mln zł), ukierunkowany na wspieranie start-upów z grupy MŚP oraz start-upowy fundusz nastawiony na firmy fin-tech oraz gry komputerowe utworzony przez Totalizator Sportowy.

Generalnie, inicjatywę wspierania przez rząd rozwoju innowacyjnych pomysłów gospodarczych uważamy za bardzo pożądaną. Niemniej praktyka wykazuje, że działalność tego typu organizacji, powoływanych często z pobudek prestiżowych, bez kompetentnej kadry i skutecznych narzędzi pozyskiwania projektów inwestycyjnych nie zawsze spełnia oczekiwania jej założycieli. Fundusze start-upowe utworzone przez Grupę AZOTY oraz przez spółkę LOTOS już zrezygnowały z prowadzenia rekrutacji i zamknęły swoją działalność. Kilka innych funduszy, chociaż jeszcze funkcjonuje i dysponuje dużym kapitałem, nie potrafi pozyskać atrakcyjnych, godnych finansowania projektów i generuje tylko niepotrzebne koszty, „przejadając” powierzone im środki.

Poza podmiotami państwowymi, finansowanie innowacyjnych projektów oferują także liczne, prywatne fundusze inwestycyjne, aktywnie działające w obszarze małych i średnich firm. Skuteczność funduszy prywatnych jest większa niż państwowych, ponieważ procedury udostępnienia środków finansujących są mniej skomplikowane, a na etapie realizacyjnym projektu ich merytoryczne wsparcie jest bardziej profesjonalne.

BCC wielokrotnie apelował by zarządy oraz rady nadzorcze spółek Skarbu Państwa były – w interesie społecznym – powoływane w oparciu o kryteria kompetencyjne, a nie polityczne. Celowi temu służyć miały zapisy Ustawy o zarządzaniu mieniem państwowym. Ponadto, liczono na pozytywne zmiany w tym zakresie, po tym jak utworzono na jesieni 2019 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Niestety, sposób powołania organów korporacyjnych spółek państwowych nie zmienił się, a w wielu przypadkach uległ nawet pogorszeniu. Fakt ten w sposób szczególnie negatywny oddziałuje na zarządzanie majątkiem państwowym obecnie, gdy mamy do czynienia z pandemią i koniecznością bardzo sprawnego radzenia sobie z decyzjami biznesowymi. Powołane na zapotrzebowanie polityczne, oderwane od praktyki gospodarczej zarządy, a przede wszystkim rady nadzorcze, w zakresie których należy przecież decyzyjność w sprawach strategicznych nie radzą sobie z zaistniałą sytuacją. Fatalnie to wróży przyszłości spółek i po raz kolejny potwierdza pilną potrzebę kierowania się przy powoływaniu organów korporacyjnych tych podmiotów jedynie względami kompetencyjnymi.

Trzeba również uwzględnić, że w najbliższych miesiącach liczyć się należy z tendencją odwrotną od postulowanej wyżej. Zapowiedziane zmniejszenie liczby ministerstw i generalne „odchudzenie” kadry w administracji państwowej spowoduje bowiem gwałtowną presję na obdzielanie posadami w spółkach państwowych zwolnionych z urzędów pracowników wyższych szczebli. Pełnią oni swoje obowiązki z nadania politycznego i po zwolnieniu rządzący będą chcieli zapewnić im komfortowe posady w spółkach Skarbu Państwa. Przestrzegamy przed takim działaniem!

 dr Grażyna Magdziak, minister ds. majątku Skarbu Państwa Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC Ekspert z zakresu zagadnień prywatyzacyjnych, analizy finansowej przedsiębiorstw, rynku kapitałowego i restrukturyzacji. Doradca parlamentarny i doradca ekonomiczny wielu firm. Od 20 lat prezes jednej z najlepszych firm doradczych – BAA Polska. Stały członek Rady Dialogu Społecznego z ramienia przedsiębiorców. Jedna z założycielek BCC, członek Rady Organizatorów oraz Konwentu BCC.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA