REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wiesz jak reforma IBOR wpłynie na Twoją firmę?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy wiesz jak reforma IBOR wpłynie na Twoją firmę?
Czy wiesz jak reforma IBOR wpłynie na Twoją firmę?

REKLAMA

REKLAMA

Reforma stawek IBOR i zastąpienie ich nowymi wskaźnikami referencyjnymi stóp procentowych to jedno z największych wyzwań stojących przed sektorem finansowym w nadchodzących latach. Tymczasem niewielu przedsiębiorców dostrzega korzyści z wprowadzanych zmian.

W najważniejszych światowych centrach finansowych trwają prace nad reformą zasad wyznaczania stawek referencyjnych na rynku stopy procentowej. Reforma dotyczy wszystkich indeksów stóp procentowych jednak jej największe skutki może wywołać dla dotychczasowych stawek LIBOR (m.in. LIBOR USD, LIBOR CHF, LIBOR EUR).

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Wyzwanie dla sektora finansowego

REKLAMA

Tymczasem z badania „CFO Survey 2020 – spring edition” przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte w Europie Środkowej wynika, że niewielu przedstawicieli polskich przedsiębiorstw dostrzega korzyści z wprowadzanych zmian, a aż 39 proc. wiąże z nimi konieczność ponoszenia przez ich firmy dodatkowych kosztów. 

Zastąpienie dotychczasowych stawek referencyjnych nowymi wskaźnikami stóp procentowych to wielkie wyzwanie dla całego sektora finansowego. Zmiany zaproponowane przez regulatorów mają za zadanie wyeliminować niejasności dotyczące sposobu wyznaczania wskaźników stóp procentowych i ograniczyć ryzyko potencjalnych nadużyć, a biorąc pod uwagę skalę zmian wynikających z reformy IBOR oraz fakt, że odnosi się ona do wszelkich wskaźników wykorzystywanych w umowach finansowych zawieranych między bankami a klientami, jej wpływ odczują nie tylko instytucje finansowe, ale także przedsiębiorstwa oraz osoby fizyczne – mówi Paweł Spławski, Lider programu CFO, Partner w zespole ryzyka finansowego, Deloitte.

Niski poziom informacji

Jak wynika z odpowiedzi zebranych w badaniu Deloitte, tylko 6 proc. respondentów w pełni zdaje sobie sprawę z roli reformy IBOR oraz z jej wpływu na działalność firmy. Co znamienne, choć 29 proc. deklaruje, że dysponuje przeciętnym poziomem informacji w tym zakresie, jednocześnie dokładnie tyle samo CFO wskazuje, że w ogóle takiej informacji nie posiadają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Mając na uwadze niespełna 30 proc. odsetek odpowiedzi wskazujących na brak wiedzy na temat konsekwencji wprowadzanych zmian, nie powinno dziwić, że aż 56 proc. polskich CFO przyznaje, że w ich firmach nie podjęto żadnych prac, których celem jest dostosowanie ich działalności do reformy IBOR. Jednocześnie, co trzeci pytany planuje aktywność w tym zakresie dopiero w przyszłości, a w zaledwie 8 proc. przypadków takie czynności są już prowadzone.

Może to wynikać z pozornie odległych terminów wprowadzenia reformy, nałożenia terminów reformy IBOR na okres pandemii oraz zmian w priorytetach osób zarządzających finansami. Niemniej, na dostosowanie organizacji do zmian wynikających z reformy stawek referencyjnych pozostaje coraz mniej czasu, a część z nich może mieć istotny wpływ na przedsiębiorstwa i wymagać np. wynegocjowania nowych zapisów w umowach finansowych czy zmiany modeli wyceny instrumentów finansowych – mówi Robert Karczmarczyk, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

Negatywne nastawienie biznesu

Badanie Deloitte pokazuje, że reforma systemu stawek referencyjnych ma w Polsce wielu przeciwników. Aż 39 proc. użytkowników przypisało jej dodatkowy koszt, który nie przyniesie istotnych korzyści. Dodatkowo w ocenie ankietowanych firm nie będą z nią powiązane ani szanse na zwiększenie przychodów (52 proc. odpowiedzi negatywnych) ani lepsze dostosowanie organizacji i zasad prowadzenia działalności do potrzeb rynku (45 proc. odpowiedzi negatywnych).

Da się też zauważyć, że zaledwie niewielka część zapytanych mówi o pozytywnych aspektach zmian. 8 proc. ankietowanych uznało, że pozwolą one lepiej dostosować organizację i zasady prowadzenia działalności do potrzeb rynku, po 5 proc. widziało w niej szansę na zwiększenie przychodów oraz okazję do wymiany starych systemów IT na nowe, bardziej wydajne.

W opinii polskich CFO wpływ wprowadzenia nowych stawek IBOR na poszczególne obszary działalności ich firm nie jest znaczący. Ich zdaniem w najmniejszym stopniu dotknie ono obszaru IT (47 proc. wskazań). Umiarkowany zakres oddziaływania dotyczy w 26 proc. obszaru prawno-podatkowego oraz rachunkowości i sprawozdawczości, w 23 proc. działalności podstawowej, a w 13 proc. przypadków obszaru IT oraz wyceny instrumentów finansowych i zasad zarządzania ryzykiem. Najwyższe wskazanie mówiące o bardzo istotnym wpływie zmian dotyczy obszaru wycen instrumentów finansowych oraz zasad zarządzania ryzykiem, ale wynosi zaledwie 5 proc.

Wysoki odsetek odpowiedzi wskazujących na zdecydowanie negatywne nastawienie polskich dyrektorów finansowych do reformy IBOR, a także pokaźna ich grupa w ogóle nie mająca zdania na ten temat może niepokoić. Zmiany, które zaczęły być wprowadzane, są nieuniknione, nie można ich więc po prostu nie zauważać. Dodatkowo będą one miały duży wpływ na obszar finansowo-księgowy oraz prawny przedsiębiorstw. W przypadku części firm oraz wielu instytucji finansowych bardzo dużym wyzwaniem będzie również implementacja zmian informatycznych wynikających z reformy. Przedsiębiorcy powinni podjąć niezbędne kroki, aby być na nie przygotowanym i móc adekwatnie reagować – mówi Przemysław Szczygielski, Partner, Lider zespołu doradztwa regulacyjnego i ryzyka, Deloitte.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA