REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Newslettery i e-mail marketing a dane osobowe

Jarosław Góra
Aplikant adwokacki
Kancelaria Ślązak
Zapiór i Wspólnicy

REKLAMA

Newslettery oraz e-mail marketing są dziś niezwykle popularnymi narzędziami do utrzymywania kontaktu i budowania relacji firmy z klientami. Oba te narzędzia wykorzystują pocztę elektroniczną do komunikowania się z odbiorcami i z oboma wiążą się pewne obostrzenia prawne. Zatem jak zgodnie z prawem przesyłać newsletter i prowadzić akcje mailingowe?

NARZĘDZIE - E-MAIL


Zarówno newslettery, a więc elektroniczna forma czasopisma, jak i mailing rozsyłane są za pomocą poczty elektronicznej. W pierwszej kolejności zatem organizacja, która zamierza przesyłać newlettery, bądź zorganizować  akcje mailingową, musi oczywiście dysponować bazą odbiorców, a więc musi w jakiś sposób zgromadzić adresy mailowe osób, którą są zainteresowane otrzymywaniem takich informacji. Najpopularniejszym sposobem pozyskiwania adresów e-mailowych jest umożliwienie osobom odwiedzającym daną stronę internetową zapisanie się do newslettera lub wyrażenie zgody na otrzymywanie mailingu, poprzez dobrowolne podanie swojego adresu.

REKLAMA


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


SPAM?


Dlaczego to tak istotne? Ponieważ zarówno w newsletterach, jak i mailingu, w przeważającej większości przypadków znajdują się informacje o charakterze handlowym. Natomiast zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną przesyłanie za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówionych informacji handlowych to wykroczenie zagrożone karą grzywny. Zatem, aby uniknąć posądzenia o przesyłanie niezamówionych informacji handlowych, a więc popularnego spamu, musimy uzyskać uprzednia zgodę osoby, do której zamierzamy takie informacje przesłać. Ściganie tego wykroczenia następuje na wniosek pokrzywdzonego, a więc osoby, która nie zamówiła otrzymywania takich wiadomości.


Zobacz: Co trzecia polska firma jest kobieca


UWAGA - OCHONA DANYCH OSOBOWYCH?

REKLAMA


Zgodnie z interpretacją Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych adres e-mail może być daną osobową. Będzie tak w przypadku, gdy w sposób niewymagający nadmiernych środków jesteśmy w stanie zidentyfikować osobę, której adres dotyczy. Jeżeli obok adresów poczty elektronicznej zbieramy i przetwarzamy również inne dane odbiorców naszego newslettera lub mailingu takie jak imię, nazwisko, wiek, adres korespondencyjny itp., wątpliwość, czy mail będzie daną osobową schodzi na dalszy plan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W związku z powyższym pojawia się nam kwestia związana właśnie z ochroną danych osobowych. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych narzuca na administratora danych, a więc w naszym przypadku organizatora mailingu, czy wysyłającego newsletter, szereg obowiązków. Począwszy od zapewnienia legalności przetwarzania danych osobowych, co w omawianym przypadku sprowadza się do uzyskania zgody osoby, której dane osobowe dotyczą, poprzez spełnienie obowiązku informacyjnego, wymagań związanych z bezpieczeństwem przetwarzania danych osobowych, a na rejestracji zbioru danych skończywszy.


Zobacz: Ochrona danych osobowych

 

REKLAMA


Obowiązek informacyjny ciążący na administratorze danych polega na poinformowaniu osób, których przetwarzane dane dotyczą o adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, celu zbierania danych, prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, a także o dobrowolności podania danych. Informacje te powinny być udzielone w momencie uzyskiwania danych osobowych. W interesie administratora danych jest uzyskanie potwierdzenia zapoznania się z tymi informacjami przez osobę, która udostępnia swoje dane osobowe (np. adres e-mail). W tym samym momencie powinna zostać udzielona zgoda na przetwarzanie danych osobowych, np. poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola na stronie internetowej.


Baza e-mailingowa stanowi zbiór danych osobowych, w rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych, zgodnie z którą zbiór danych rozumiany jest jako każdy posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest rozproszony lub podzielony funkcjonalnie. Mając natomiast na uwadze cel, dla którego prowadzony jest taki zbiór, wskazać należy, że zgodnie z przepisami ustawy oraz interpretacją GIODO, taki zbiór wymaga rejestracji. Warto zwrócić uwagę, że brak zgłoszenia do rejestracji zbioru danych, w sytuacji, kiedy jest się do tego zobowiązanym, stanowi czyn zabroniony  podlegający grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.


Zobacz: Inteligentne sieci energetyczne - czy zagrażają bezpieczeństwu danych osobowych?

 


NABYCIE BAZY DANYCH LEGALNE?


Na rynku funkcjonują firmy, które oferują gotowe bazy mailingowe. Czy działalność takich firm jest zgodna z prawem i czy można posłużyć się nabytą bazą mailingową?


Firmy takie najczęściej zbierają dane osobowe na własne potrzeby i uzyskują zgody osób, których te dane osobowe dotyczą. Tak jak pisałem wcześniej, osoba udzielająca zgody na przetwarzanie danych jej dotyczących udziela jej w określonym zakresie, mianowicie, do przetwarzania tych danych w określonym celu. W innym zakresie administrator danych nie jest uprawniony do korzystania z nich. Co więcej, zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Zatem administrator danych nie może przekazać, czy też sprzedać np. bazy mailingowej nieupoważnionym podmiotom.


W praktyce jednak firmy, które zajmują się właśnie sprzedażą takich baz danych osobowych, zapewniają sobie taką możliwość poprzez uzyskanie odpowiednio szerokiej zgody od osób, których dane dotyczą. W treści zgody, której udziela osoba udostępniająca swoje dane osobowe znajduje się zgoda na udostępnianie danych np. „partnerom handlowym” administratora danych i otrzymywanie od nich informacji handlowych.


Jeśli rzeczywiście tak jest i firma oferująca do sprzedaży bazę mailingową posiada odpowiednie zgody, wszystko odbywa się legalnie. W innym przypadku firma, która nabywa taką bazę może zostać posądzona o przesyłanie spamu, o którym pisałem wyżej.


W każdym jednak przypadku nabywając taką bazę mailingową organizacja staje się administratorem danych osobowych zawartych w tej bazie, z czym wiążą się obowiązki wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych. Warto zwrócić uwagę, na obowiązek informacyjny, który w tym przypadku jest poszerzony o wskazanie źródła pozyskania danych.


Zobacz: Zgoda adresata na przesyłanie informacji handlowych

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    REKLAMA

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    REKLAMA

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    REKLAMA