REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzecia polska firma jest kobieca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Damian Strzelczyk

REKLAMA

Co trzecia firma w Polsce prowadzona jest przez kobietę - tak wynika z badań GUS. Czy to dużo? Biorąc pod uwagę uwarunkowania kulturowe oraz kwestię modelu rodziny w naszym społeczeństwie to chyba niezły wynik. Obecnie bardzo wiele mówi się o sprawie parytetu zarówno w środowisku biznesu, jak i w świecie polityki. Przedsiębiorczość jednak nie potrzebuje parytetu. Biznes rządzi się swoimi twardymi zasadami i różnica w uwarunkowaniach fizycznych tak naprawdę nie ma znaczenia dla klientów czy kontrahentów naszej firmy. 

Postawienie  tezy, że kobiety i mężczyźni absolutnie niczym się nie różnią w kwestii zarządzania firmą byłby zarówno naiwne jak i kłamliwe. Różnimy się - to nie ulega najmniejszej wątpliwości. Warto jednak z tych różnic czerpać i dostrzegać w nich szanse dla rozwoju naszej firmy.

REKLAMA


Bardzo często wydaje się, że kobiety starają się odrzucić swoją ewolucyjnie bardziej rozbudowaną sferę emocjonalną by naśladować mężczyzn. To, że obecnie więcej firm zarządzanych jest przez mężczyzn wcale nie oznacza, że ich styl zarządzania jest lepszy czy bardziej efektywny.


Ewa Wielgórska wraz ze wspólnikami prowadzi w ramach Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości przy SGH firmę „Purity”, która zajmuje się importem kosmetyków Health & Beauty z Izraela. Czym według Ewy wyróżnia się kobieta jeśli chodzi o prowadzenie własnej firmy?


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


„Skupienie na "czystym biznesie", a nie grze pozorów. Mężczyźni generalnie koncentrują się na budowaniu wizerunku swojej osoby i firmy, mimo, że czasem nie mają się czym chwalić. Kobiety są za to bardziej przyziemne i skromne (bywa to postrzegane jako wada), ale za to budują biznes z całą starannością. Dbają o relacje z klientami, ulepszają produkt, dążąc do doskonałości. Chwalą się swoimi osiągnięciami dopiero wtedy, gdy obiektywnie jest się czym chwalić. Kobiety po prostu umieją budować biznes od samego początku - gdy jest to najtrudniejsze. Są wytrwałe, cierpliwe, nie liczą od razu na miliony, co procentuje w młodych firmach. Ponadto mają zmysł zarządczy i potrafią minimalizować ryzyko.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ewa inaczej również postrzega strategię prowadzenia firmy przez kobiety i mężczyzn: „Kobiety charakteryzują się mniejszą skłonnością do ryzyka,  przywiązują większe znaczenie do kapitału relacyjnego i znacznie bardziej koncentrują się na trzonie biznesu.


Mężczyźni z kolei mają większą skłonność do podejmowania ryzykownych decyzji, ale w związku z tym mają większe prawdopodobieństwo osiągnięcia ponadprzeciętnych wyników w swojej firmie.”


Ewa jednak nie postrzega siebie jako przeciętnej kobiety z modelu, który podała - „Odnajduję u siebie skłonności wizjonerskie związane z długofalowym rozwojem, daleko mi jednak do nieuzasadnionej skromności i skrupulatności.”


Zobacz: Budowanie lojalności konsumenckiej - wierność się opłaca


Jaka jest motywacja Ewy do prowadzenia firmy Purity? - „Własna firma to super wyzwanie, możliwość robienia czegoś niezależnie. Korporacja frustruje pod tym względem, że nie mamy często wpływu na kierunki jej działania i tylko wykonujemy polecenia przełożonych, z którymi nie zawsze się zgadzamy. Jeśli umie się prowadzić własną firmę, to człowiek poradzi sobie ze wszystkim! ”


Panie prowadzą samodzielnie lub w spółkach 25%  ze 140 aktywnych firm, które działają w AIP przy SGH.


Michał Zaród oraz Anna Juras w sierpniu 2010 roku założyli w ramach Inkubatorów firmę Amtec, która zajmuje się kompleksowym doradztwem w zakresie aplikacji i realizacji projektów z funduszy Unii Europejskiej.


Wspólnicy stanowią bardzo dobry przykład tego jak pozytywne skutki dla rozwoju firmy płyną z synergii zarówno męskiego jak i bardziej kobiecego stylu zarządzania. Łączy ich wspólna wizja rozwoju przedsiębiorstwa, bez której nie wyobrażają oni sobie współpracy.


Zobacz: Skuteczne wyszukiwanie w Internecie - myśl tak jak Google

 

REKLAMA


Ania opisuje siebie jako osobę emocjonalną, która bardzo często nie potrafi nabrać odpowiedniego dystansu do wydarzeń i problemów jakie pojawią się w codziennym życiu firmy. W takich sytuacjach nieocenione jest wsparcie Michała, który z zimną krwią potrafi dokładanie przeanalizować sytuację i obrać najbardziej optymalny model rozwiązania problemu. Umiejętności analityczne i opanowanie Michała nie są jednak jedynymi czynnikami, które stanowią o sukcesie firmy Amtec.


Ania ma bardzo dobrą intuicję i tzw. „wyczucie ludzi” co jest niesamowicie ważną umiejętnością podczas spotkań z klientami, kiedy należy dokładnie poznać ich potrzeby. „Firmę staram się zorganizować jak sprawnie działające gospodarstwo domowe. Nie lubię korporacyjnej sztywności. Cenię sobie swobodę i możliwość samodzielnej organizacji czasu pracy. W firmie liczy się dla mnie rodzinna atmosfera, dużo uśmiechu, pozytywna energia i optymistyczne spojrzenie w przyszłość. Dzięki temu, że współpracuję ze swoim wspólnikiem, mamy możliwość dotarcia do szerszego grona klientów - Michał lepiej dogaduje się z kobietami, mi łatwiej zrozumieć mężczyzn. Bardzo cenimy sobie współpracę z AIP przy SGH. Obsługa księgowa czy możliwość dostępu do biura znacznie ułatwia nam działalność. Jednak nie to jest najcenniejsze w Inkubatorze. Chyba najbardziej znaczącym czynnikiem, który decyduje o sukcesie wielu firm tu działających jest „przedsiębiorcza atmosfera”, która tu panuje. Codziennie spotykamy wielu młodych, dynamicznych, pozytywnie nastawionych do świata ludzi z głową pełną pomysłów. Jest to niesamowicie inspirujące doświadczenie, które pomaga w prowadzeniu własnej firmy” - opowiada Ania.


Zobacz: Jak sprawdzić autentyczność biżuterii?


Wspólnicy pytani o to jak postrzegają mężczyzn i kobiety pod kątem prowadzonych przez nich firm w ramach AIP, podobnie jak właścicielka firmy Purity opowiadają, że bardzo często u mężczyzn można zaobserwować większą skłonność do szpanu, nie mającego odzwierciedlenia w świecie rzeczywistym. Mężczyźni więcej mówią niż robią, a kobiety wręcz przeciwnie. Bardzo często odnoszą znaczne sukcesy w prowadzonych przez siebie firmach, jednak nie chwalą się nimi. Może być to postrzegane zarówno jako wada jak i zaleta. W przypadku działalności firmy Amtec, wszystkie te kwestie równoważą się i zachowana jest zdrowa proporcja.

 
Według danych Eurostat, w całej UE zarobki kobiet są niższe niż zarobki mężczyzn zatrudnionych na tym samym stanowisku o około 17 proc. Kobiety jednak coraz częściej wykazują się odwagą i decydują się na otworzenie własnej firmy. Kiedy prowadzi się własny biznes, nikt nie jest w stanie narzucić nam określonego poziomu zarobków - wszystko jest tylko i wyłącznie w naszych rękach. Mężczyzna, który otwiera własny biznes nie może liczyć na wyższy poziom zarobków. W obliczu przedsiębiorczości wszyscy jesteśmy równi.


Zobacz: Marketingowy potencjał Facebooka

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA