REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzecia polska firma jest kobieca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Damian Strzelczyk

REKLAMA

Co trzecia firma w Polsce prowadzona jest przez kobietę - tak wynika z badań GUS. Czy to dużo? Biorąc pod uwagę uwarunkowania kulturowe oraz kwestię modelu rodziny w naszym społeczeństwie to chyba niezły wynik. Obecnie bardzo wiele mówi się o sprawie parytetu zarówno w środowisku biznesu, jak i w świecie polityki. Przedsiębiorczość jednak nie potrzebuje parytetu. Biznes rządzi się swoimi twardymi zasadami i różnica w uwarunkowaniach fizycznych tak naprawdę nie ma znaczenia dla klientów czy kontrahentów naszej firmy. 

Postawienie  tezy, że kobiety i mężczyźni absolutnie niczym się nie różnią w kwestii zarządzania firmą byłby zarówno naiwne jak i kłamliwe. Różnimy się - to nie ulega najmniejszej wątpliwości. Warto jednak z tych różnic czerpać i dostrzegać w nich szanse dla rozwoju naszej firmy.

REKLAMA


Bardzo często wydaje się, że kobiety starają się odrzucić swoją ewolucyjnie bardziej rozbudowaną sferę emocjonalną by naśladować mężczyzn. To, że obecnie więcej firm zarządzanych jest przez mężczyzn wcale nie oznacza, że ich styl zarządzania jest lepszy czy bardziej efektywny.


Ewa Wielgórska wraz ze wspólnikami prowadzi w ramach Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości przy SGH firmę „Purity”, która zajmuje się importem kosmetyków Health & Beauty z Izraela. Czym według Ewy wyróżnia się kobieta jeśli chodzi o prowadzenie własnej firmy?


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


„Skupienie na "czystym biznesie", a nie grze pozorów. Mężczyźni generalnie koncentrują się na budowaniu wizerunku swojej osoby i firmy, mimo, że czasem nie mają się czym chwalić. Kobiety są za to bardziej przyziemne i skromne (bywa to postrzegane jako wada), ale za to budują biznes z całą starannością. Dbają o relacje z klientami, ulepszają produkt, dążąc do doskonałości. Chwalą się swoimi osiągnięciami dopiero wtedy, gdy obiektywnie jest się czym chwalić. Kobiety po prostu umieją budować biznes od samego początku - gdy jest to najtrudniejsze. Są wytrwałe, cierpliwe, nie liczą od razu na miliony, co procentuje w młodych firmach. Ponadto mają zmysł zarządczy i potrafią minimalizować ryzyko.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ewa inaczej również postrzega strategię prowadzenia firmy przez kobiety i mężczyzn: „Kobiety charakteryzują się mniejszą skłonnością do ryzyka,  przywiązują większe znaczenie do kapitału relacyjnego i znacznie bardziej koncentrują się na trzonie biznesu.


Mężczyźni z kolei mają większą skłonność do podejmowania ryzykownych decyzji, ale w związku z tym mają większe prawdopodobieństwo osiągnięcia ponadprzeciętnych wyników w swojej firmie.”


Ewa jednak nie postrzega siebie jako przeciętnej kobiety z modelu, który podała - „Odnajduję u siebie skłonności wizjonerskie związane z długofalowym rozwojem, daleko mi jednak do nieuzasadnionej skromności i skrupulatności.”


Zobacz: Budowanie lojalności konsumenckiej - wierność się opłaca


Jaka jest motywacja Ewy do prowadzenia firmy Purity? - „Własna firma to super wyzwanie, możliwość robienia czegoś niezależnie. Korporacja frustruje pod tym względem, że nie mamy często wpływu na kierunki jej działania i tylko wykonujemy polecenia przełożonych, z którymi nie zawsze się zgadzamy. Jeśli umie się prowadzić własną firmę, to człowiek poradzi sobie ze wszystkim! ”


Panie prowadzą samodzielnie lub w spółkach 25%  ze 140 aktywnych firm, które działają w AIP przy SGH.


Michał Zaród oraz Anna Juras w sierpniu 2010 roku założyli w ramach Inkubatorów firmę Amtec, która zajmuje się kompleksowym doradztwem w zakresie aplikacji i realizacji projektów z funduszy Unii Europejskiej.


Wspólnicy stanowią bardzo dobry przykład tego jak pozytywne skutki dla rozwoju firmy płyną z synergii zarówno męskiego jak i bardziej kobiecego stylu zarządzania. Łączy ich wspólna wizja rozwoju przedsiębiorstwa, bez której nie wyobrażają oni sobie współpracy.


Zobacz: Skuteczne wyszukiwanie w Internecie - myśl tak jak Google

 

REKLAMA


Ania opisuje siebie jako osobę emocjonalną, która bardzo często nie potrafi nabrać odpowiedniego dystansu do wydarzeń i problemów jakie pojawią się w codziennym życiu firmy. W takich sytuacjach nieocenione jest wsparcie Michała, który z zimną krwią potrafi dokładanie przeanalizować sytuację i obrać najbardziej optymalny model rozwiązania problemu. Umiejętności analityczne i opanowanie Michała nie są jednak jedynymi czynnikami, które stanowią o sukcesie firmy Amtec.


Ania ma bardzo dobrą intuicję i tzw. „wyczucie ludzi” co jest niesamowicie ważną umiejętnością podczas spotkań z klientami, kiedy należy dokładnie poznać ich potrzeby. „Firmę staram się zorganizować jak sprawnie działające gospodarstwo domowe. Nie lubię korporacyjnej sztywności. Cenię sobie swobodę i możliwość samodzielnej organizacji czasu pracy. W firmie liczy się dla mnie rodzinna atmosfera, dużo uśmiechu, pozytywna energia i optymistyczne spojrzenie w przyszłość. Dzięki temu, że współpracuję ze swoim wspólnikiem, mamy możliwość dotarcia do szerszego grona klientów - Michał lepiej dogaduje się z kobietami, mi łatwiej zrozumieć mężczyzn. Bardzo cenimy sobie współpracę z AIP przy SGH. Obsługa księgowa czy możliwość dostępu do biura znacznie ułatwia nam działalność. Jednak nie to jest najcenniejsze w Inkubatorze. Chyba najbardziej znaczącym czynnikiem, który decyduje o sukcesie wielu firm tu działających jest „przedsiębiorcza atmosfera”, która tu panuje. Codziennie spotykamy wielu młodych, dynamicznych, pozytywnie nastawionych do świata ludzi z głową pełną pomysłów. Jest to niesamowicie inspirujące doświadczenie, które pomaga w prowadzeniu własnej firmy” - opowiada Ania.


Zobacz: Jak sprawdzić autentyczność biżuterii?


Wspólnicy pytani o to jak postrzegają mężczyzn i kobiety pod kątem prowadzonych przez nich firm w ramach AIP, podobnie jak właścicielka firmy Purity opowiadają, że bardzo często u mężczyzn można zaobserwować większą skłonność do szpanu, nie mającego odzwierciedlenia w świecie rzeczywistym. Mężczyźni więcej mówią niż robią, a kobiety wręcz przeciwnie. Bardzo często odnoszą znaczne sukcesy w prowadzonych przez siebie firmach, jednak nie chwalą się nimi. Może być to postrzegane zarówno jako wada jak i zaleta. W przypadku działalności firmy Amtec, wszystkie te kwestie równoważą się i zachowana jest zdrowa proporcja.

 
Według danych Eurostat, w całej UE zarobki kobiet są niższe niż zarobki mężczyzn zatrudnionych na tym samym stanowisku o około 17 proc. Kobiety jednak coraz częściej wykazują się odwagą i decydują się na otworzenie własnej firmy. Kiedy prowadzi się własny biznes, nikt nie jest w stanie narzucić nam określonego poziomu zarobków - wszystko jest tylko i wyłącznie w naszych rękach. Mężczyzna, który otwiera własny biznes nie może liczyć na wyższy poziom zarobków. W obliczu przedsiębiorczości wszyscy jesteśmy równi.


Zobacz: Marketingowy potencjał Facebooka

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA