REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzecia polska firma jest kobieca

Damian Strzelczyk

REKLAMA

Co trzecia firma w Polsce prowadzona jest przez kobietę - tak wynika z badań GUS. Czy to dużo? Biorąc pod uwagę uwarunkowania kulturowe oraz kwestię modelu rodziny w naszym społeczeństwie to chyba niezły wynik. Obecnie bardzo wiele mówi się o sprawie parytetu zarówno w środowisku biznesu, jak i w świecie polityki. Przedsiębiorczość jednak nie potrzebuje parytetu. Biznes rządzi się swoimi twardymi zasadami i różnica w uwarunkowaniach fizycznych tak naprawdę nie ma znaczenia dla klientów czy kontrahentów naszej firmy. 

Postawienie  tezy, że kobiety i mężczyźni absolutnie niczym się nie różnią w kwestii zarządzania firmą byłby zarówno naiwne jak i kłamliwe. Różnimy się - to nie ulega najmniejszej wątpliwości. Warto jednak z tych różnic czerpać i dostrzegać w nich szanse dla rozwoju naszej firmy.

REKLAMA


Bardzo często wydaje się, że kobiety starają się odrzucić swoją ewolucyjnie bardziej rozbudowaną sferę emocjonalną by naśladować mężczyzn. To, że obecnie więcej firm zarządzanych jest przez mężczyzn wcale nie oznacza, że ich styl zarządzania jest lepszy czy bardziej efektywny.


Ewa Wielgórska wraz ze wspólnikami prowadzi w ramach Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości przy SGH firmę „Purity”, która zajmuje się importem kosmetyków Health & Beauty z Izraela. Czym według Ewy wyróżnia się kobieta jeśli chodzi o prowadzenie własnej firmy?


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


„Skupienie na "czystym biznesie", a nie grze pozorów. Mężczyźni generalnie koncentrują się na budowaniu wizerunku swojej osoby i firmy, mimo, że czasem nie mają się czym chwalić. Kobiety są za to bardziej przyziemne i skromne (bywa to postrzegane jako wada), ale za to budują biznes z całą starannością. Dbają o relacje z klientami, ulepszają produkt, dążąc do doskonałości. Chwalą się swoimi osiągnięciami dopiero wtedy, gdy obiektywnie jest się czym chwalić. Kobiety po prostu umieją budować biznes od samego początku - gdy jest to najtrudniejsze. Są wytrwałe, cierpliwe, nie liczą od razu na miliony, co procentuje w młodych firmach. Ponadto mają zmysł zarządczy i potrafią minimalizować ryzyko.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ewa inaczej również postrzega strategię prowadzenia firmy przez kobiety i mężczyzn: „Kobiety charakteryzują się mniejszą skłonnością do ryzyka,  przywiązują większe znaczenie do kapitału relacyjnego i znacznie bardziej koncentrują się na trzonie biznesu.


Mężczyźni z kolei mają większą skłonność do podejmowania ryzykownych decyzji, ale w związku z tym mają większe prawdopodobieństwo osiągnięcia ponadprzeciętnych wyników w swojej firmie.”


Ewa jednak nie postrzega siebie jako przeciętnej kobiety z modelu, który podała - „Odnajduję u siebie skłonności wizjonerskie związane z długofalowym rozwojem, daleko mi jednak do nieuzasadnionej skromności i skrupulatności.”


Zobacz: Budowanie lojalności konsumenckiej - wierność się opłaca


Jaka jest motywacja Ewy do prowadzenia firmy Purity? - „Własna firma to super wyzwanie, możliwość robienia czegoś niezależnie. Korporacja frustruje pod tym względem, że nie mamy często wpływu na kierunki jej działania i tylko wykonujemy polecenia przełożonych, z którymi nie zawsze się zgadzamy. Jeśli umie się prowadzić własną firmę, to człowiek poradzi sobie ze wszystkim! ”


Panie prowadzą samodzielnie lub w spółkach 25%  ze 140 aktywnych firm, które działają w AIP przy SGH.


Michał Zaród oraz Anna Juras w sierpniu 2010 roku założyli w ramach Inkubatorów firmę Amtec, która zajmuje się kompleksowym doradztwem w zakresie aplikacji i realizacji projektów z funduszy Unii Europejskiej.


Wspólnicy stanowią bardzo dobry przykład tego jak pozytywne skutki dla rozwoju firmy płyną z synergii zarówno męskiego jak i bardziej kobiecego stylu zarządzania. Łączy ich wspólna wizja rozwoju przedsiębiorstwa, bez której nie wyobrażają oni sobie współpracy.


Zobacz: Skuteczne wyszukiwanie w Internecie - myśl tak jak Google

 

REKLAMA


Ania opisuje siebie jako osobę emocjonalną, która bardzo często nie potrafi nabrać odpowiedniego dystansu do wydarzeń i problemów jakie pojawią się w codziennym życiu firmy. W takich sytuacjach nieocenione jest wsparcie Michała, który z zimną krwią potrafi dokładanie przeanalizować sytuację i obrać najbardziej optymalny model rozwiązania problemu. Umiejętności analityczne i opanowanie Michała nie są jednak jedynymi czynnikami, które stanowią o sukcesie firmy Amtec.


Ania ma bardzo dobrą intuicję i tzw. „wyczucie ludzi” co jest niesamowicie ważną umiejętnością podczas spotkań z klientami, kiedy należy dokładnie poznać ich potrzeby. „Firmę staram się zorganizować jak sprawnie działające gospodarstwo domowe. Nie lubię korporacyjnej sztywności. Cenię sobie swobodę i możliwość samodzielnej organizacji czasu pracy. W firmie liczy się dla mnie rodzinna atmosfera, dużo uśmiechu, pozytywna energia i optymistyczne spojrzenie w przyszłość. Dzięki temu, że współpracuję ze swoim wspólnikiem, mamy możliwość dotarcia do szerszego grona klientów - Michał lepiej dogaduje się z kobietami, mi łatwiej zrozumieć mężczyzn. Bardzo cenimy sobie współpracę z AIP przy SGH. Obsługa księgowa czy możliwość dostępu do biura znacznie ułatwia nam działalność. Jednak nie to jest najcenniejsze w Inkubatorze. Chyba najbardziej znaczącym czynnikiem, który decyduje o sukcesie wielu firm tu działających jest „przedsiębiorcza atmosfera”, która tu panuje. Codziennie spotykamy wielu młodych, dynamicznych, pozytywnie nastawionych do świata ludzi z głową pełną pomysłów. Jest to niesamowicie inspirujące doświadczenie, które pomaga w prowadzeniu własnej firmy” - opowiada Ania.


Zobacz: Jak sprawdzić autentyczność biżuterii?


Wspólnicy pytani o to jak postrzegają mężczyzn i kobiety pod kątem prowadzonych przez nich firm w ramach AIP, podobnie jak właścicielka firmy Purity opowiadają, że bardzo często u mężczyzn można zaobserwować większą skłonność do szpanu, nie mającego odzwierciedlenia w świecie rzeczywistym. Mężczyźni więcej mówią niż robią, a kobiety wręcz przeciwnie. Bardzo często odnoszą znaczne sukcesy w prowadzonych przez siebie firmach, jednak nie chwalą się nimi. Może być to postrzegane zarówno jako wada jak i zaleta. W przypadku działalności firmy Amtec, wszystkie te kwestie równoważą się i zachowana jest zdrowa proporcja.

 
Według danych Eurostat, w całej UE zarobki kobiet są niższe niż zarobki mężczyzn zatrudnionych na tym samym stanowisku o około 17 proc. Kobiety jednak coraz częściej wykazują się odwagą i decydują się na otworzenie własnej firmy. Kiedy prowadzi się własny biznes, nikt nie jest w stanie narzucić nam określonego poziomu zarobków - wszystko jest tylko i wyłącznie w naszych rękach. Mężczyzna, który otwiera własny biznes nie może liczyć na wyższy poziom zarobków. W obliczu przedsiębiorczości wszyscy jesteśmy równi.


Zobacz: Marketingowy potencjał Facebooka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

REKLAMA

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

Współpraca z agencją SEO - przewodnik

Jak wygląda współpraca z agencją SEO? Co obejmuje? Jak jest rozliczana? Oto przewodnik.

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie?

ZUS: 717 wniosków o świadczenie interwencyjne. ZUS wypłacił do tej pory ponad 31 mln 350 tys. zł z tego tytułu. Jak i gdzie złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne? Kto może ubiegać się o świadczenie interwencyjne? 

Prowadzisz e-commerce? Pozbądź się poniedziałkowego chaosu i poznaj Weekendowe Nadania!
Uniknij poniedziałkowego chaosu w magazynie! Weekendowe Nadania to innowacyjne rozwiązanie, które usprawni logistykę Twojego e-commerce. Dowiedz się, jak szybciej realizować zamówienia, zwiększyć satysfakcję klientów i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, jak to działa!

REKLAMA

Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych

Nastroje w branży rolnej - znowu w dół. [Raport] Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych. Rolnicy wziąć ograniczają swoje inwestycje. Zmalał odsetek przedsiębiorców, którzy przewidują poprawę koniunktury w branży

Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki [odczyt II]: firmy nieprzygotowane na redukcję śladu węglowego, choć odczuwane wsparcie ze strony państwa rośnie

W pierwszym półroczu 2024 r. dekarbonizacja i ochrona środowiska miały rosnące znaczenie w działalności przedsiębiorstw – to wniosek z drugiego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki. Drugi odczyt wskaźnika wskazuje wartość 61 pkt., gdzie 50 pkt. to wynik neutralny, powyżej 50 - pozytywny, a poniżej 50 - negatywny –  i w stosunku do pierwszego odczytu za rok 2023 nie uległ on zmianie. W drugiej odsłonie Indeksu wzięto pod uwagę odpowiedzi udzielone przez 111 polskich przedsiębiorstw. 

REKLAMA