REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typologia klientów internetowych

Zakrzewska-Krzyś Honorata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wygodniccy, centusie, myśliwi, wierni, skoncentrowani oraz marudni – oto klasyczne typy e-klientów. Od tego, na ile dobrze przedsiębiorcy handlujący w sieci spełnią ich oczekiwania, będzie zależeć byt lub niebyt ich marki.

W ostatnich miesiącach blisko połowa dorosłych Polaków korzystała z sieci internetowej przynajmniej raz w tygodniu. Jeśli weźmiemy pod uwagę także dzieci i młodzież, należy uznać, że z Internetu korzysta zdecydowana większość Polaków.

REKLAMA

REKLAMA

Gemius w raporcie Polski Internet 2008/2009 informuje, że według szacunków w całym 2008 r. na reklamę w Internecie wydano około miliarda złotych. Dane Starlinka wskazują, że po trzech kwartałach 2008 r. wydatki na Internet były większe od wydatków na reklamę w dziennikach. Wzrost w porównaniu z 2007 r. wyniósł w tej kategorii 38%. Większe budżety reklamowe zostały przeznaczone tylko na telewizję i kolorowe magazyny.

Według Rankingu sklepów internetowych 2008, przeprowadzonego przez money.pl i tygodnik „Wprost”, ponad 5 mln Polaków przynajmniej raz w ciągu ubiegłego roku zrobiło zakupy w sieci. Liczba e-klientów w tym czasie wzrosła aż o milion osób.

Badania TNS OBOP pokazują, że do zakupów w Internecie zachęca internautów przede wszystkim cena - aż 61% klientów uznało ten właśnie aspekt za najważniejszy. Kwestię wygody (brak konieczności wychodzenia z domu) wskazało 58% badanych. Dostęp 24 h na dobę chwali 42% ankietowanych.

REKLAMA

Kim są polscy internauci, o których tak zabiega rynek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Profil polskich internautów

Z roku na rok wydłuża się czas, jaki Polacy przeznaczają na przeglądanie stron WWW. Obecnie wynosi on średnio 44 godziny miesięcznie. Oznacza to, że przeciętny polski internauta spędza na surfowaniu prawie półtorej godziny dziennie - aż o godzinę więcej niż w 2004 r.! Najwięcej czasu w sieci spędzają ludzie młodzi - około dwóch godzin dziennie.

Płeć

Struktura internautów według kryterium płci wskazuje, że wciąż przeważają mężczyźni - 53%, natomiast kobiet internautek jest 45%.

Wiek

Internet nadal jest najpopularniejszy wśród ludzi młodych - korzysta z niego aż 89% osób w wieku od 18 do 24 lat. Najsłabiej jest reprezentowana grupa w wieku powyżej 65 roku życia - jedynie 6%. Struktura wiekowa powoli się jednak zmienia - z roku na rok z sieci korzysta coraz więcej ludzi starszych.

Wśród najmłodszych oraz osób w wieku od 35 do 54 lat korzystanie z Internetu jest tak samo powszechne w grupie mężczyzn, jak w grupie kobiet. Pewne nierówności są dostrzegalne w przypadku dwóch pokoleń: 25-34 lata i 55-64 lata - nieco częściej z sieci korzystają mężczyźni. Najstarsi badani - powyżej 65 roku życia - niezależnie od płci używają sieci tak samo sporadycznie. Zasadniczo średni wiek internautów jest taki sam wśród mężczyzn i kobiet - wynosi 35 lat.

Miejsce zamieszkania

Internet w najmniejszym stopniu dociera do mieszkańców wsi - tyko 35% korzysta z sieci. Użytkownikami są częściej mieszkańcy większych miast, szczególnie największych aglomeracji, w których internauci stanowią blisko dwie trzecie dorosłych (65%). Odsetek w poszczególnych województwach jest zależny od stopnia urbanizacji. I tak najwięcej użytkowników znajduje się w województwie śląskim (56%), opolskim (55%), małopolskim (54%) i dolnośląskim (53%). Przy czym śląskie i dolnośląskie odznaczają się ponadprzeciętną wartością wskaźnika urbanizacji, natomiast w dwóch pozostałych relatywnie mniej osób mieszka w miastach. Z Internetu korzysta również nieco ponad połowa mieszkańców dobrze zurbanizowanego województwa zachodniopomorskiego (51%) i połowa mazowieckiego. Najniższe wskaźniki odnotowano w województwach: kujawsko-pomorskim (36%), podlaskim (39%) oraz świętokrzyskim (42%) i wielkopolskim (43%).

Wykształcenie

Aż 85% użytkowników legitymuje się tytułem magistra, inżyniera lub licencjata. On-line bywa również ponad połowa osób, które ukończyły szkoły średnie, pomaturalne lub policealne. Stosunkowo niski odsetek internautów (zaledwie 35%) jest wśród ankietowanych z wykształceniem zasadniczym zawodowym.

Istnieje silna korelacja poziomu wykształcenia z wiekiem respondentów. Badani z wykształceniem gimnazjalnym to ludzie młodzi, tym samym dość powszechnie korzystający z Internetu (93%). Z kolei osoby, które mają wykształcenie podstawowe lub którzy nie ukończyli podstawówki, to przeważnie najstarsi badani (zaliczający się najczęściej do grona nieinternautów).

Sytuacja materialna

Kondycja materialna gospodarstw domowych w pewnym stopniu ma związek z bywaniem ich członków w sieci. Większość osób, które oceniają swoją sytuację materialną jako dobrą, to internauci (69%). Wśród tych, którzy przyznają, że ich sytuacja materialna jest średnia, ponad połowa (58%) nie korzysta z sieci. W grupie najgorzej sytuowanych surfuje zaledwie co czwarty (26%).

Przeciętne zarobki użytkowników sieci wynoszą 1600 zł netto i są o 600 zł netto wyższe od dochodów osób niekorzystających z sieci. Najmniej internautów jest w gospodarstwach o dochodach niższych niż 500 zł per capita.

Typologia e-klientów

W miarę wzrostu popularności sieci jako przestrzeni, w którą stopniowo przenosi się życie społeczne i ekonomiczne, coraz wyraźniej zarysowują się segmenty internetowych konsumentów. Na podstawie korzyści, jakie daje robienie zakupów przez Internet, można wyróżnić sześć podstawowych typów e-klientów.

Klient kierujący się wygodą

To tzw. wygodnicki, który cierpi na chroniczny brak czasu i wyżej go ceni niż pieniądze. Z tego powodu zazwyczaj kupuje te same kategorie produktów i za pośrednictwem tych witryn, które już zna, by nie musieć opanowywać sposobu nawigacji w kolejnym sklepie internetowym czy znowu podawać swoich danych. Niewielkie oszczędności na cenie lub korzyści, które zapewnia inna witryna, niełatwo go skuszą. To prawdopodobnie jeden z pionierów (pierwszych użytkowników sieci), stosunkowo zamożny, którego do zakupów w Internecie przekonała możliwość zaoszczędzenia na czasie. Jest zazwyczaj lojalny wobec witryn, z których korzysta od początku. Skłonienie go do zmiany upodobań jest niezwykle trudne. Stanowi doskonały cel dla strategii rozszerzania marki na aktualnie ulubionych stronach.

Udział tej grupy konsumentów w całej populacji e-klientów będzie prawdopodobnie z czasem spadał ze wzrostem udziału tych grup, którymi będzie powodowała chęć zaoszczędzenia pieniędzy bardziej niż wygoda.

Klient wrażliwy na ceny

Żartobliwie mówiąc centuś - wybiera te witryny, które oferują najniższe ceny. Złotówka ma dla niego olbrzymią wagę. Nie odstraszą go niedogodności związane np. z trudami nawigacyjnymi czy koniecznością podawania raz za razem swoich danych, jeżeli nagrodą za trud jest lepsza cena. Jest bardzo wrażliwy (by nie powiedzieć łasy) na zachęty typu kupony, rabaty itp. Uwielbia promocje i wyprzedaże!

Choć kategoria klientów wrażliwych na ceny nie stanowi większości e-konsumentów, jest to ważny segment, którego udział w rynku powinien systematycznie wzrastać.

Klient porównujący

Internetowy „myśliwy” - to taki, który pasjami robi zakupy. Uwielbia wyszukiwanie najciekawszych ofert, podnieca go polowanie na najlepszą okazję. Z tego powodu non stop weryfikuje wiedzę z danymi publikowanymi w porównywarkach cenowych. W zestawieniach uwzględnia koszty całości transakcji - od jednostkowej ceny towaru/usługi, przez koszty dostawy, sposobu płatności itp. Zwraca także uwagę na oferty promocyjne - najlepsza okazja nie musi być propozycją o najniższej jednostkowej cenie za produkt/usługę.

To bliski krewny klienta wrażliwego na cenę, przy czym nie zawsze wybiera wariant najtańszy. Ekscytuje go samo poszukiwanie - łowy. Internet jest miejscem przygody. Witryny, które nie podają wystarczających danych do porównań, są z miejsca skreślane.

Znaczenie i udział klientów porównujących powinny systematycznie rosnąć.

Klient lojalny wobec marki

Jest bardzo ostrożny i zachowawczy. Kupuje zazwyczaj w tym samym miejscu, ponieważ je zna i ma do niego zaufanie. Nie jest zainteresowany zmianą - raczej jest gotów „walczyć, niż zmienić”, gdyż dotychczasowe miejsce zakupów w pełni go satysfakcjonuje. Absolutnie nie pociąga go poszukiwanie. Także wyboru produktów czy usług dokonuje na bazie znajomości marki, wobec której jest lojalny - bo ją zna i jest zadowolony (więc po co miałby coś zmieniać?).

Pod pewnym kątem jest podobny do klienta wygodnego, jednak w jego przypadku nie wygoda przesądza o decyzji zakupowej, lecz dotychczasowe pozytywne doświadczenia związane z marką i/lub miejscem zakupów. Z tego względu, jeżeli ceniona przez niego marka wchodzi z ofertą do sieci, będzie gotów z niej skorzystać.

Tacy klienci stanowią atrakcyjną grupę docelową dla strategii rozszerzania marki firm internetowych. Znaczenie tego segmentu e-klientów powinno rosnąć.

Klient skoncentrowany

To konsument, który do internetowych zakupów podchodzi bardzo konkretnie - z jasno określonym celem i dość beznamiętnie. Jak po sznurku kieruje się do tej, a nie innej witryny, po ten, a nie inny towar. Zamawia, kupuje i rusza dalej. Twierdzi, że nie „ruszają go” internetowe superoferty, promocyjne banery czy inne odciągacze uwagi. Wykonuje zaplanowane zadanie szybko, sprawnie i nie ulegając dekoncentracji, realizuje kolejne.

To typ klientów, którzy nie są ciekawi ani okazji, ani ofert. Nie marnują czasu na porównywanie i poszukiwanie. Ich działania są czysto utylitarne. Udział w rynku tej grupy konsumentów powinien utrzymywać się na zbliżonym poziomie.

Klient niechętny wszelkim sklepom

Maruda to typ konsumenta, który nie cierpi robienia zakupów w ogóle. Sklepy detaliczne, tłum, otoczenie sklepowe - to wszystko przygniata go i odstrasza. Wyprawa do centrum handlowego to dla niego istna męka i ostateczność (robi to, gdy już naprawdę musi). Zakupy w sieci są dla niego ulgą od fizycznej czynności kupowania. Docenia handel elektroniczny m.in. za oszczędność czasu, brak konieczności wychodzenia z domu i noszenia toreb czy za łatwość sprawdzania i porównywania ofert bez ruszania się z miejsca.

Grupa klientów niechętnych wszelkim sklepom prawdopodobnie utrzyma poziom liczebności. Stanowi atrakcyjny target dla firm, które rozszerzają swoją działalność na kanał internetowy, oraz dla tych, które poszerzają markę o nowe kategorie produktów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oprac. Honorata Zakrzewska-Krzyś

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Czy Wigilia 24 grudnia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Czy Twój biznes zyska cyfrową kasę fiskalną zamiast sprzętu? Odkrywamy, kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowny błąd!

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

REKLAMA

1500 zł od ZUS! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA