REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupno domeny - pierwszy krok do zaistnienia w internecie

Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybór domeny, czyli nazwy strony www, jest dla firmy kluczowy. Należy wybierać nazwy jak najprostsze i najłatwiejsze do zapamiętania, ale jednocześnie najlepiej kojarzące nazwę strony internetowej z jej zawartością.

Komputery w internecie komunikują się ze sobą za pomocą adresów IP (adres IP domeny www.gazetaprawna.pl to: 193.164.157.253). Aby ułatwić internautom nawigację po stronach, i by nie było potrzeby wpisywania ciągów liczb (adresów IP), stworzono system DNS (Domain Name System). Jego zadaniem jest tłumaczenie wpisanych nazw na fizyczny adres IP. Domena internetowa to więc nic innego, jak adres w sieci, pod którym możemy zamieścić własną stronę internetową (nie ma możliwości, aby w sieci istniały dwie takie same domeny).

REKLAMA

Nazwa domeny może składać się wyłącznie z liter, cyfr bądź kombinacji liter i cyfr. Dodatkowo dozwolone jest stosowanie znaku - (znak ten nie może występować na początku i na końcu domeny). Wielkość liter nie ma znaczenia, tak więc www.infor.pl, to to samo co www.InFor.pl.

Kto sprzedaje domeny

REKLAMA

Najlepszą domeną jest domena najwyższego poziomu. Dla Polski domeną najwyższego poziomu jest każda nazwa kończąca się .pl (np.www.prawnik.pl; dla Francji będzie to www.jakasnazwa.fr itd.). W Polsce jedyną organizacją sprawującą pieczę nad domenami jest Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa (NASK). Jeśli chcemy kupić domenę najwyższego poziomu, powinniśmy zrobić to poprzez NASK lub jednego z 83 partnerów firmy NASK.

Jeśli chcemy kupić domenę (np. www.jakasnazwa.com lub www.jakasnazwa.biz), należy zgłosić się bezpośrednio do firmy zarządzającej domenami, czyli firmy InterNIC (www.internic.net) bądź któregokolwiek z jej partnerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowa domeny ma charakter hierarchiczny - w obrębie domeny najwyższego poziomu można tworzyć tzw. poddomeny. I tak w obrębie domeny pl. utworzono domeny funkcjonalne (np. www.jakasnazwa.com.pl czy www.jakasnazwa.org.pl), domeny regionalne (np. www.jakasnazwa.opole.pl, www.jakasnazwa.waw.pl) oraz domeny rozszerzone, należące do firm, organizacji i osób prywatnych. Taką poddomeną jest np. adres www.podpis.infor.pl (jest to poddomena utworzona wewnątrz domeny www.infor.pl).

Czy domena jest wolna

REKLAMA

Gdy już wymyśliliśmy nazwę naszej strony internetowej, sprawdźmy, czy nie została ona zarezerwowana już przez kogoś innego. Można wejść np. na stronę www.dns.pl (to strona należąca do NASK) i sprawdzić, czy wymyślona nazwa jest możliwa do rejestracji (w okno wyszukiwarki wystarczy wpisać nazwę, bez przedrostka www).

Co w sytuacji, gdy okaże się, że wymyślona nazwa jest zajęta? Niektóre domeny są zarezerwowane do dalszej sprzedaży. Warto sprawdzić, kto jest właścicielem takiej domeny - nazwę można po prostu odkupić. W sieci jest mnóstwo stron, na których prowadzone są aukcje domen. Na jednej z takich aukcji doszła do skutku transakcja domeny www.nutki.pl, która opiewała na kwotę 1,4 tys. zł. Są też do kupienia atrakcyjne domeny, których cena wywoławcza wynosi kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych (cena wywoławcza za adres www.windykacje.pl to 150 tys. zł).

Kilka sposobów rejestracji

Gdy już wybraliśmy nazwę i wiemy, że można ją zarejestrować, kolejnym krokiem jest złożenie za pośrednictwem internetu odpowiedniego wniosku do:

• firmy zarządzającej domenami najwyższego poziomu (NASK lub Internic);

• do partnerów NASK lub Internic;

• do urzędu gminy, uczelni itp., którym NASK powierzył zarządzanie domenami niższego poziomu;

• lub do dostawcy usług internetowych (opcjonalnie), który dopełni za nas formalności.

Rejestrując domenę u partnera NASK, na ogół zapłacimy mniej niż rejestrując się w samym NASK-u. Jednak rejestrując się bezpośrednio w NASK, obok usługi utrzymanie nazwy domeny, użytkownik otrzymuje także obsługę administracyjną i techniczną. W przypadku kupna domeny u partnera NASK użytkownik otrzymuje od NASK utrzymanie nazwy domeny, a płatna obsługa administracyjna i techniczna realizowana jest już przez partnera (nie przez NASK).

Gdy mamy już wykupioną domenę, możemy stworzyć własną stronę www.

JAK TO ZROBIĆ...

Rejestracja domeny w NASK

PROBLEM: Jak zarejestrować domenę internetową w NASK, a jak u partnerów firmy?

ROZWIĄZANIE: Rejestracja domeny u partnerów NASK przebiega praktycznie w ten sam sposób, co bezpośrednio w NASK (może różnić się formami płatności lub wnioskami rejestracyjnymi):

1. Poprzez witrynę www.dns.pl użytkownik wypełnia ofertę elektroniczną, którą wysyła przez internet, oraz drukuje (wraz z nadanym numerem ID).

2. Po wydrukowaniu oferta, musi być podpisana przez upoważnione osoby.

3. W ciągu siedmiu dni od daty wygenerowania ID wydrukowaną i podpisaną ofertę trzeba dostarczyć do NASK. W jednej ofercie możliwa jest rejestracja maksymalnie 6 domen.

W NASK płacimy przelewem bądź kartą płatniczą za pośrednictwem strony www.dns.pl.

DOMENY NAJWYŻSZEGO POZIOMU

Domeny najwyższego poziomu dzielimy na krajowe bądź funkcjonalne. Funkcjonalne to:

.edu (od ang. education - edukacja) - domena instytucji oświatowych i naukowych;

.gov (od ang. government - rząd) - domena agend rządowych;

.mil (od ang. military - wojskowy) - domena agend wojskowych;

.int (od ang. international - międzynarodowy) - domena organizacji międzynarodowych;

.com (od ang. commercial - komercyjny) - domena firm;

.org (od ang. organisation - organizacja) - domena organizacji, głównie non profit;

.net (ang. sieć) - domena firm i osób związanych z internetem;

.biz (skrót od zniekształconego, slangowego am. business - biznes) - alternatywna domena dla firm i przedsięwzieć komercyjnych;

.name (ang. - nazwisko) - domena dla osób prywatnych;

.info (od ang. information - informacja) - domena dla stron informacyjnych;

.mobi (ang. mobile - sieć komórkowa) - domena stron zaprojektowanych dla telefonów komórkowych.

Robert Drzazgowski

robert.drzazgowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA