REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupno domeny - pierwszy krok do zaistnienia w internecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybór domeny, czyli nazwy strony www, jest dla firmy kluczowy. Należy wybierać nazwy jak najprostsze i najłatwiejsze do zapamiętania, ale jednocześnie najlepiej kojarzące nazwę strony internetowej z jej zawartością.

Komputery w internecie komunikują się ze sobą za pomocą adresów IP (adres IP domeny www.gazetaprawna.pl to: 193.164.157.253). Aby ułatwić internautom nawigację po stronach, i by nie było potrzeby wpisywania ciągów liczb (adresów IP), stworzono system DNS (Domain Name System). Jego zadaniem jest tłumaczenie wpisanych nazw na fizyczny adres IP. Domena internetowa to więc nic innego, jak adres w sieci, pod którym możemy zamieścić własną stronę internetową (nie ma możliwości, aby w sieci istniały dwie takie same domeny).

REKLAMA

Nazwa domeny może składać się wyłącznie z liter, cyfr bądź kombinacji liter i cyfr. Dodatkowo dozwolone jest stosowanie znaku - (znak ten nie może występować na początku i na końcu domeny). Wielkość liter nie ma znaczenia, tak więc www.infor.pl, to to samo co www.InFor.pl.

Kto sprzedaje domeny

REKLAMA

Najlepszą domeną jest domena najwyższego poziomu. Dla Polski domeną najwyższego poziomu jest każda nazwa kończąca się .pl (np.www.prawnik.pl; dla Francji będzie to www.jakasnazwa.fr itd.). W Polsce jedyną organizacją sprawującą pieczę nad domenami jest Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa (NASK). Jeśli chcemy kupić domenę najwyższego poziomu, powinniśmy zrobić to poprzez NASK lub jednego z 83 partnerów firmy NASK.

Jeśli chcemy kupić domenę (np. www.jakasnazwa.com lub www.jakasnazwa.biz), należy zgłosić się bezpośrednio do firmy zarządzającej domenami, czyli firmy InterNIC (www.internic.net) bądź któregokolwiek z jej partnerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowa domeny ma charakter hierarchiczny - w obrębie domeny najwyższego poziomu można tworzyć tzw. poddomeny. I tak w obrębie domeny pl. utworzono domeny funkcjonalne (np. www.jakasnazwa.com.pl czy www.jakasnazwa.org.pl), domeny regionalne (np. www.jakasnazwa.opole.pl, www.jakasnazwa.waw.pl) oraz domeny rozszerzone, należące do firm, organizacji i osób prywatnych. Taką poddomeną jest np. adres www.podpis.infor.pl (jest to poddomena utworzona wewnątrz domeny www.infor.pl).

Czy domena jest wolna

REKLAMA

Gdy już wymyśliliśmy nazwę naszej strony internetowej, sprawdźmy, czy nie została ona zarezerwowana już przez kogoś innego. Można wejść np. na stronę www.dns.pl (to strona należąca do NASK) i sprawdzić, czy wymyślona nazwa jest możliwa do rejestracji (w okno wyszukiwarki wystarczy wpisać nazwę, bez przedrostka www).

Co w sytuacji, gdy okaże się, że wymyślona nazwa jest zajęta? Niektóre domeny są zarezerwowane do dalszej sprzedaży. Warto sprawdzić, kto jest właścicielem takiej domeny - nazwę można po prostu odkupić. W sieci jest mnóstwo stron, na których prowadzone są aukcje domen. Na jednej z takich aukcji doszła do skutku transakcja domeny www.nutki.pl, która opiewała na kwotę 1,4 tys. zł. Są też do kupienia atrakcyjne domeny, których cena wywoławcza wynosi kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych (cena wywoławcza za adres www.windykacje.pl to 150 tys. zł).

Kilka sposobów rejestracji

Gdy już wybraliśmy nazwę i wiemy, że można ją zarejestrować, kolejnym krokiem jest złożenie za pośrednictwem internetu odpowiedniego wniosku do:

• firmy zarządzającej domenami najwyższego poziomu (NASK lub Internic);

• do partnerów NASK lub Internic;

• do urzędu gminy, uczelni itp., którym NASK powierzył zarządzanie domenami niższego poziomu;

• lub do dostawcy usług internetowych (opcjonalnie), który dopełni za nas formalności.

Rejestrując domenę u partnera NASK, na ogół zapłacimy mniej niż rejestrując się w samym NASK-u. Jednak rejestrując się bezpośrednio w NASK, obok usługi utrzymanie nazwy domeny, użytkownik otrzymuje także obsługę administracyjną i techniczną. W przypadku kupna domeny u partnera NASK użytkownik otrzymuje od NASK utrzymanie nazwy domeny, a płatna obsługa administracyjna i techniczna realizowana jest już przez partnera (nie przez NASK).

Gdy mamy już wykupioną domenę, możemy stworzyć własną stronę www.

JAK TO ZROBIĆ...

Rejestracja domeny w NASK

PROBLEM: Jak zarejestrować domenę internetową w NASK, a jak u partnerów firmy?

ROZWIĄZANIE: Rejestracja domeny u partnerów NASK przebiega praktycznie w ten sam sposób, co bezpośrednio w NASK (może różnić się formami płatności lub wnioskami rejestracyjnymi):

1. Poprzez witrynę www.dns.pl użytkownik wypełnia ofertę elektroniczną, którą wysyła przez internet, oraz drukuje (wraz z nadanym numerem ID).

2. Po wydrukowaniu oferta, musi być podpisana przez upoważnione osoby.

3. W ciągu siedmiu dni od daty wygenerowania ID wydrukowaną i podpisaną ofertę trzeba dostarczyć do NASK. W jednej ofercie możliwa jest rejestracja maksymalnie 6 domen.

W NASK płacimy przelewem bądź kartą płatniczą za pośrednictwem strony www.dns.pl.

DOMENY NAJWYŻSZEGO POZIOMU

Domeny najwyższego poziomu dzielimy na krajowe bądź funkcjonalne. Funkcjonalne to:

.edu (od ang. education - edukacja) - domena instytucji oświatowych i naukowych;

.gov (od ang. government - rząd) - domena agend rządowych;

.mil (od ang. military - wojskowy) - domena agend wojskowych;

.int (od ang. international - międzynarodowy) - domena organizacji międzynarodowych;

.com (od ang. commercial - komercyjny) - domena firm;

.org (od ang. organisation - organizacja) - domena organizacji, głównie non profit;

.net (ang. sieć) - domena firm i osób związanych z internetem;

.biz (skrót od zniekształconego, slangowego am. business - biznes) - alternatywna domena dla firm i przedsięwzieć komercyjnych;

.name (ang. - nazwisko) - domena dla osób prywatnych;

.info (od ang. information - informacja) - domena dla stron informacyjnych;

.mobi (ang. mobile - sieć komórkowa) - domena stron zaprojektowanych dla telefonów komórkowych.

Robert Drzazgowski

robert.drzazgowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA