REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać domenę i wykonać stronę www dla firmy

Michał Fura
Michał Fura
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zanim rozpoczniesz biznes w sieci, wybierz nazwę domeny i miejsce na serwerze. Start może kosztować cię nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Działalność reklamową zacznij od reklamy w wyszukiwarkach.

Ponad 11 mln użytkowników największego serwisu społecznościowego w polskim internecie - nasza-klasa.pl - wciąż nie może wejść za jego pośrednictwem do serwisu Monetto.pl, w którym każdy każdemu może pożyczyć pieniądze na procent. Firmy podpisały umowę o współpracy blisko dwa miesiące temu, ale Monetto wciąż nie wykorzystuje ogromnej bazy użytkowników naszej-klasy, wyświetlając na przykład na stronie głównej serwisu baner lub link do Monetto. Dlaczego?

REKLAMA

- Gdybyśmy to zrobili, groziłoby nam zapchanie serwerów - przyznaje wprost Łukasz Banach, prezes spółki Pender, właściciela serwisu Monetto.pl.

Tłumaczy, że nawet w przypadku serwisów dużo mniejszych niż nasza-klasa, po umieszczeniu baneru zachęcającego do wejścia na Monetto, ruch i liczba użytkowników wchodząca na serwis jest duża.

- Jednak w przypadku potencjału naszej-klasy, która ma 70 mld odsłon miesięcznie, na początku liczba wejść do naszego serwisu byłaby ogromna, choćby ze względu na efekt nowości i ciekawość użytkowników. A to mogłoby spowodować problemy nawet dla naszych serwerów, które są gotowe na obsługę naprawdę dużego ruchu użytkowników - tłumaczy Łukasz Banach, dodając, że Monetto.pl w ciągu kilku tygodni planuje akcje marketingową i będzie zachęcać użytkowników naszej-klasy do odwiedzin, stosując jednak metody targetowania reklam do określonych grup osób.

Jak wybrać serwer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Potencjalna skala działania to jeden z podstawowych czynników, jaki powinna brać pod uwagę nowa firma planująca działalność w internecie. Nasza-klasa (polski klon amerykańskiego serwisu Classmates.com) zdobywała użytkowników w tak zawrotnym tempie, że jego właściciele nie nadążali z rozbudową zaplecza serwerowego. Strona często się zawieszała, a użytkownicy musieli długo czekać, zanim udało im się choćby zalogować. Dopiero gdy projekt wsparł inwestor, problem rozwiązano.

Przed wyzwaniem, jakim jest dobór odpowiedniej pojemności serwera i przygotowania projektu strony internetowej, stoją wszyscy przedsiębiorcy, którzy planują uruchomić biznes w sieci.

Zdaniem Łukasza Banacha z Monetto.pl dla start-upu, który na początku nie będzie musiał zmierzyć się z milionami odwiedzin, wystarczy zarezerwować serwer niededykowany, którego koszty są niewielkie.

- Wahają się między kilkaset a tysiącem złotych miesięcznie - mówi.

Potrzeby firm są coraz większe

REKLAMA

- Kiedyś wystarczył 1 GB powierzchni serwera na dwa lata. Dzisiaj nawet bardzo małe firmy potrzebują kilkanaście gigabajtów. Związane jest to m.in. z dużą ilością materiałów promocyjnych udostępnianych poprzez strony www - głównie filmów i prezentacji. Rośnie też w szybkim tempie liczba wysyłanych e-maili z dużymi załącznikami - mówi Marcin Majerek z serwisu Domeny.pl.

W ofercie firm, które zajmują się profesjonalnym hostingiem, czyli udostępnianiem i zarządzaniem serwerami, znaleźć można oferty o pojemności od 1 GB do 30 GB. Domeny.pl na przykład w najmniejszym pakiecie oferują 15 GB i możliwość podpięcia do dwóch domen. Dla firm bardziej wymagających jest pakiet 30 GB z obsługą dziesięciu domen, a w przypadku dużych firm i korporacji można wynająć nawet serwer 60 GB z nieograniczoną liczbą domen. Najmniejszy pakiet hostingowy bez promocji (roczny abonament) kosztuje 249 zł netto. Z kolei w ofercie firmy Home.pl najtańsza oferta, jaką można znaleźć, kosztuje około 180 zł rocznie za serwer o pojemności 1 GB. Za profesjonalny serwis dedykowany o pojemności kilkuset gigabajtów trzeba zapłacić już około 2,1 tys. zł miesięcznie.

Ważna jest też wielkość transferu (szczególnie dla tych firm, z których stron będzie można pobierać różnego rodzaju materiały).

- 500-1000 GB transferu rocznie będzie wystarczające dla wielu przedsiębiorstw - uważa Marcin Majerek.

Jak wybrać domenę

Serwer to tylko zaplecze. Aby skutecznie prowadzić biznes, potrzebna jest domena. W Polsce ich liczba zwiększa się bardzo szybko. Według ostatniego raportu firmy Domeny.pl, w maju w polskim internecie zarejestrowana została milionowa domena. Tym samym Polska dołączyła do 16 krajów, w których liczba narodowych serwisów www przekroczyła 1 mln rejestracji. Dotychczas Polacy najchętniej wybierali domeny z rozszerzeniem -.pl (668 tys.), com.pl (196 tys.), net.pl (23 tys.) i waw.pl (16.5 tys.). W większości przypadków przedsiębiorstwa wybierają rodzime rozszerzenia adresów internetowych, np. .pl, com.pl, net.pl. Ale coraz więcej sięga też po domeny unijne - z rozszerzeniem .eu.

Zdaniem Marcina Majerka, aby zapewnić skuteczność marketingową, nazwa domeny powinna posiadać do ośmiu znaków i być jak najbardziej zbliżona do nazwy firmy.

- Poza tym unikajmy myślników i oczywiście skomplikowanych obcojęzycznych zwrotów - radzi.

Wśród małych i średnich firm coraz popularniejsze jest zjawisko rejestrowania kilku lub nawet kilkunastu domen z nazwą swojej firmy lub produktu. To forma zabezpieczenia przed konkurencją, która - znając nasze tajemnice i chcąc pokrzyżować nam plany - może wcześniej zarejestrować domenę o nazwie, którą planowaliśmy. Ale rejestracja wielu domen to także zabezpieczenie przed tzw. cybersquatterami, którzy rejestrują domeny znanych marek, chcąc je potem odsprzedać po zawyżonych cenach. Rejestracja domeny to koszt od 5 groszy do 30 zł (zależy od tego, czy jest oferowana w promocji).

Za ile strona

Jeśli mamy już domenę i serwer, na którym możemy ją umieścić, potrzebujemy programistów, którzy zaprojektują i przygotują nam stronę. Dla przymierzających się do uruchomienia niewielkiego sklepu internetowego na początku pomocne mogą być darmowe programy, które pozwalają zarządzać sprzedażą. Ale osób, które chcą działać na szeroką i profesjonalną skalę, nie ominie koszt wynajęcia programistów.

- Rozpiętość cenowa jest ogromna. Moim zdaniem najniższy koszt przygotowania już profesjonalnej aplikacji to 30-40 tys. zł. Ale im bardziej zaawansowany projekt i wymagania właściciela oraz tego, kto ten projekt przygotuje, tym koszt wyższy - może sięgnąć nawet 400 tys. zł - tłumaczy Łukasz Banach z Monetto.pl.

Rafał Agnieszczak, prezes serwisu Fotka.pl: - Udostępnienie w naszym serwisie reklam klientów sieci Zanox tylko podniosło przychody Fotki.pl

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA