REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać domenę i wykonać stronę www dla firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Fura
Michał Fura
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zanim rozpoczniesz biznes w sieci, wybierz nazwę domeny i miejsce na serwerze. Start może kosztować cię nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Działalność reklamową zacznij od reklamy w wyszukiwarkach.

Ponad 11 mln użytkowników największego serwisu społecznościowego w polskim internecie - nasza-klasa.pl - wciąż nie może wejść za jego pośrednictwem do serwisu Monetto.pl, w którym każdy każdemu może pożyczyć pieniądze na procent. Firmy podpisały umowę o współpracy blisko dwa miesiące temu, ale Monetto wciąż nie wykorzystuje ogromnej bazy użytkowników naszej-klasy, wyświetlając na przykład na stronie głównej serwisu baner lub link do Monetto. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

- Gdybyśmy to zrobili, groziłoby nam zapchanie serwerów - przyznaje wprost Łukasz Banach, prezes spółki Pender, właściciela serwisu Monetto.pl.

Tłumaczy, że nawet w przypadku serwisów dużo mniejszych niż nasza-klasa, po umieszczeniu baneru zachęcającego do wejścia na Monetto, ruch i liczba użytkowników wchodząca na serwis jest duża.

- Jednak w przypadku potencjału naszej-klasy, która ma 70 mld odsłon miesięcznie, na początku liczba wejść do naszego serwisu byłaby ogromna, choćby ze względu na efekt nowości i ciekawość użytkowników. A to mogłoby spowodować problemy nawet dla naszych serwerów, które są gotowe na obsługę naprawdę dużego ruchu użytkowników - tłumaczy Łukasz Banach, dodając, że Monetto.pl w ciągu kilku tygodni planuje akcje marketingową i będzie zachęcać użytkowników naszej-klasy do odwiedzin, stosując jednak metody targetowania reklam do określonych grup osób.

REKLAMA

Jak wybrać serwer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potencjalna skala działania to jeden z podstawowych czynników, jaki powinna brać pod uwagę nowa firma planująca działalność w internecie. Nasza-klasa (polski klon amerykańskiego serwisu Classmates.com) zdobywała użytkowników w tak zawrotnym tempie, że jego właściciele nie nadążali z rozbudową zaplecza serwerowego. Strona często się zawieszała, a użytkownicy musieli długo czekać, zanim udało im się choćby zalogować. Dopiero gdy projekt wsparł inwestor, problem rozwiązano.

Przed wyzwaniem, jakim jest dobór odpowiedniej pojemności serwera i przygotowania projektu strony internetowej, stoją wszyscy przedsiębiorcy, którzy planują uruchomić biznes w sieci.

Zdaniem Łukasza Banacha z Monetto.pl dla start-upu, który na początku nie będzie musiał zmierzyć się z milionami odwiedzin, wystarczy zarezerwować serwer niededykowany, którego koszty są niewielkie.

- Wahają się między kilkaset a tysiącem złotych miesięcznie - mówi.

Potrzeby firm są coraz większe

- Kiedyś wystarczył 1 GB powierzchni serwera na dwa lata. Dzisiaj nawet bardzo małe firmy potrzebują kilkanaście gigabajtów. Związane jest to m.in. z dużą ilością materiałów promocyjnych udostępnianych poprzez strony www - głównie filmów i prezentacji. Rośnie też w szybkim tempie liczba wysyłanych e-maili z dużymi załącznikami - mówi Marcin Majerek z serwisu Domeny.pl.

W ofercie firm, które zajmują się profesjonalnym hostingiem, czyli udostępnianiem i zarządzaniem serwerami, znaleźć można oferty o pojemności od 1 GB do 30 GB. Domeny.pl na przykład w najmniejszym pakiecie oferują 15 GB i możliwość podpięcia do dwóch domen. Dla firm bardziej wymagających jest pakiet 30 GB z obsługą dziesięciu domen, a w przypadku dużych firm i korporacji można wynająć nawet serwer 60 GB z nieograniczoną liczbą domen. Najmniejszy pakiet hostingowy bez promocji (roczny abonament) kosztuje 249 zł netto. Z kolei w ofercie firmy Home.pl najtańsza oferta, jaką można znaleźć, kosztuje około 180 zł rocznie za serwer o pojemności 1 GB. Za profesjonalny serwis dedykowany o pojemności kilkuset gigabajtów trzeba zapłacić już około 2,1 tys. zł miesięcznie.

Ważna jest też wielkość transferu (szczególnie dla tych firm, z których stron będzie można pobierać różnego rodzaju materiały).

- 500-1000 GB transferu rocznie będzie wystarczające dla wielu przedsiębiorstw - uważa Marcin Majerek.

Jak wybrać domenę

Serwer to tylko zaplecze. Aby skutecznie prowadzić biznes, potrzebna jest domena. W Polsce ich liczba zwiększa się bardzo szybko. Według ostatniego raportu firmy Domeny.pl, w maju w polskim internecie zarejestrowana została milionowa domena. Tym samym Polska dołączyła do 16 krajów, w których liczba narodowych serwisów www przekroczyła 1 mln rejestracji. Dotychczas Polacy najchętniej wybierali domeny z rozszerzeniem -.pl (668 tys.), com.pl (196 tys.), net.pl (23 tys.) i waw.pl (16.5 tys.). W większości przypadków przedsiębiorstwa wybierają rodzime rozszerzenia adresów internetowych, np. .pl, com.pl, net.pl. Ale coraz więcej sięga też po domeny unijne - z rozszerzeniem .eu.

Zdaniem Marcina Majerka, aby zapewnić skuteczność marketingową, nazwa domeny powinna posiadać do ośmiu znaków i być jak najbardziej zbliżona do nazwy firmy.

- Poza tym unikajmy myślników i oczywiście skomplikowanych obcojęzycznych zwrotów - radzi.

Wśród małych i średnich firm coraz popularniejsze jest zjawisko rejestrowania kilku lub nawet kilkunastu domen z nazwą swojej firmy lub produktu. To forma zabezpieczenia przed konkurencją, która - znając nasze tajemnice i chcąc pokrzyżować nam plany - może wcześniej zarejestrować domenę o nazwie, którą planowaliśmy. Ale rejestracja wielu domen to także zabezpieczenie przed tzw. cybersquatterami, którzy rejestrują domeny znanych marek, chcąc je potem odsprzedać po zawyżonych cenach. Rejestracja domeny to koszt od 5 groszy do 30 zł (zależy od tego, czy jest oferowana w promocji).

Za ile strona

Jeśli mamy już domenę i serwer, na którym możemy ją umieścić, potrzebujemy programistów, którzy zaprojektują i przygotują nam stronę. Dla przymierzających się do uruchomienia niewielkiego sklepu internetowego na początku pomocne mogą być darmowe programy, które pozwalają zarządzać sprzedażą. Ale osób, które chcą działać na szeroką i profesjonalną skalę, nie ominie koszt wynajęcia programistów.

- Rozpiętość cenowa jest ogromna. Moim zdaniem najniższy koszt przygotowania już profesjonalnej aplikacji to 30-40 tys. zł. Ale im bardziej zaawansowany projekt i wymagania właściciela oraz tego, kto ten projekt przygotuje, tym koszt wyższy - może sięgnąć nawet 400 tys. zł - tłumaczy Łukasz Banach z Monetto.pl.

Rafał Agnieszczak, prezes serwisu Fotka.pl: - Udostępnienie w naszym serwisie reklam klientów sieci Zanox tylko podniosło przychody Fotki.pl

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA