REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać domenę i wykonać stronę www dla firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Fura
Michał Fura
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zanim rozpoczniesz biznes w sieci, wybierz nazwę domeny i miejsce na serwerze. Start może kosztować cię nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Działalność reklamową zacznij od reklamy w wyszukiwarkach.

Ponad 11 mln użytkowników największego serwisu społecznościowego w polskim internecie - nasza-klasa.pl - wciąż nie może wejść za jego pośrednictwem do serwisu Monetto.pl, w którym każdy każdemu może pożyczyć pieniądze na procent. Firmy podpisały umowę o współpracy blisko dwa miesiące temu, ale Monetto wciąż nie wykorzystuje ogromnej bazy użytkowników naszej-klasy, wyświetlając na przykład na stronie głównej serwisu baner lub link do Monetto. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

- Gdybyśmy to zrobili, groziłoby nam zapchanie serwerów - przyznaje wprost Łukasz Banach, prezes spółki Pender, właściciela serwisu Monetto.pl.

Tłumaczy, że nawet w przypadku serwisów dużo mniejszych niż nasza-klasa, po umieszczeniu baneru zachęcającego do wejścia na Monetto, ruch i liczba użytkowników wchodząca na serwis jest duża.

- Jednak w przypadku potencjału naszej-klasy, która ma 70 mld odsłon miesięcznie, na początku liczba wejść do naszego serwisu byłaby ogromna, choćby ze względu na efekt nowości i ciekawość użytkowników. A to mogłoby spowodować problemy nawet dla naszych serwerów, które są gotowe na obsługę naprawdę dużego ruchu użytkowników - tłumaczy Łukasz Banach, dodając, że Monetto.pl w ciągu kilku tygodni planuje akcje marketingową i będzie zachęcać użytkowników naszej-klasy do odwiedzin, stosując jednak metody targetowania reklam do określonych grup osób.

REKLAMA

Jak wybrać serwer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potencjalna skala działania to jeden z podstawowych czynników, jaki powinna brać pod uwagę nowa firma planująca działalność w internecie. Nasza-klasa (polski klon amerykańskiego serwisu Classmates.com) zdobywała użytkowników w tak zawrotnym tempie, że jego właściciele nie nadążali z rozbudową zaplecza serwerowego. Strona często się zawieszała, a użytkownicy musieli długo czekać, zanim udało im się choćby zalogować. Dopiero gdy projekt wsparł inwestor, problem rozwiązano.

Przed wyzwaniem, jakim jest dobór odpowiedniej pojemności serwera i przygotowania projektu strony internetowej, stoją wszyscy przedsiębiorcy, którzy planują uruchomić biznes w sieci.

Zdaniem Łukasza Banacha z Monetto.pl dla start-upu, który na początku nie będzie musiał zmierzyć się z milionami odwiedzin, wystarczy zarezerwować serwer niededykowany, którego koszty są niewielkie.

- Wahają się między kilkaset a tysiącem złotych miesięcznie - mówi.

Potrzeby firm są coraz większe

- Kiedyś wystarczył 1 GB powierzchni serwera na dwa lata. Dzisiaj nawet bardzo małe firmy potrzebują kilkanaście gigabajtów. Związane jest to m.in. z dużą ilością materiałów promocyjnych udostępnianych poprzez strony www - głównie filmów i prezentacji. Rośnie też w szybkim tempie liczba wysyłanych e-maili z dużymi załącznikami - mówi Marcin Majerek z serwisu Domeny.pl.

W ofercie firm, które zajmują się profesjonalnym hostingiem, czyli udostępnianiem i zarządzaniem serwerami, znaleźć można oferty o pojemności od 1 GB do 30 GB. Domeny.pl na przykład w najmniejszym pakiecie oferują 15 GB i możliwość podpięcia do dwóch domen. Dla firm bardziej wymagających jest pakiet 30 GB z obsługą dziesięciu domen, a w przypadku dużych firm i korporacji można wynająć nawet serwer 60 GB z nieograniczoną liczbą domen. Najmniejszy pakiet hostingowy bez promocji (roczny abonament) kosztuje 249 zł netto. Z kolei w ofercie firmy Home.pl najtańsza oferta, jaką można znaleźć, kosztuje około 180 zł rocznie za serwer o pojemności 1 GB. Za profesjonalny serwis dedykowany o pojemności kilkuset gigabajtów trzeba zapłacić już około 2,1 tys. zł miesięcznie.

Ważna jest też wielkość transferu (szczególnie dla tych firm, z których stron będzie można pobierać różnego rodzaju materiały).

- 500-1000 GB transferu rocznie będzie wystarczające dla wielu przedsiębiorstw - uważa Marcin Majerek.

Jak wybrać domenę

Serwer to tylko zaplecze. Aby skutecznie prowadzić biznes, potrzebna jest domena. W Polsce ich liczba zwiększa się bardzo szybko. Według ostatniego raportu firmy Domeny.pl, w maju w polskim internecie zarejestrowana została milionowa domena. Tym samym Polska dołączyła do 16 krajów, w których liczba narodowych serwisów www przekroczyła 1 mln rejestracji. Dotychczas Polacy najchętniej wybierali domeny z rozszerzeniem -.pl (668 tys.), com.pl (196 tys.), net.pl (23 tys.) i waw.pl (16.5 tys.). W większości przypadków przedsiębiorstwa wybierają rodzime rozszerzenia adresów internetowych, np. .pl, com.pl, net.pl. Ale coraz więcej sięga też po domeny unijne - z rozszerzeniem .eu.

Zdaniem Marcina Majerka, aby zapewnić skuteczność marketingową, nazwa domeny powinna posiadać do ośmiu znaków i być jak najbardziej zbliżona do nazwy firmy.

- Poza tym unikajmy myślników i oczywiście skomplikowanych obcojęzycznych zwrotów - radzi.

Wśród małych i średnich firm coraz popularniejsze jest zjawisko rejestrowania kilku lub nawet kilkunastu domen z nazwą swojej firmy lub produktu. To forma zabezpieczenia przed konkurencją, która - znając nasze tajemnice i chcąc pokrzyżować nam plany - może wcześniej zarejestrować domenę o nazwie, którą planowaliśmy. Ale rejestracja wielu domen to także zabezpieczenie przed tzw. cybersquatterami, którzy rejestrują domeny znanych marek, chcąc je potem odsprzedać po zawyżonych cenach. Rejestracja domeny to koszt od 5 groszy do 30 zł (zależy od tego, czy jest oferowana w promocji).

Za ile strona

Jeśli mamy już domenę i serwer, na którym możemy ją umieścić, potrzebujemy programistów, którzy zaprojektują i przygotują nam stronę. Dla przymierzających się do uruchomienia niewielkiego sklepu internetowego na początku pomocne mogą być darmowe programy, które pozwalają zarządzać sprzedażą. Ale osób, które chcą działać na szeroką i profesjonalną skalę, nie ominie koszt wynajęcia programistów.

- Rozpiętość cenowa jest ogromna. Moim zdaniem najniższy koszt przygotowania już profesjonalnej aplikacji to 30-40 tys. zł. Ale im bardziej zaawansowany projekt i wymagania właściciela oraz tego, kto ten projekt przygotuje, tym koszt wyższy - może sięgnąć nawet 400 tys. zł - tłumaczy Łukasz Banach z Monetto.pl.

Rafał Agnieszczak, prezes serwisu Fotka.pl: - Udostępnienie w naszym serwisie reklam klientów sieci Zanox tylko podniosło przychody Fotki.pl

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA