REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć się przed niewypłacalnością kontrahentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ostrowska-Graczyk Elwira
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma ryzykami. Jednym z najczęściej występujących w obrocie handlowym jest niewypłacalność dłużnika. Warto pomyśleć o tym wcześniej i zabezpieczyć się przed nierzetelnym partnerem handlowym.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej regulują swoje zobowiązania z wykorzystaniem kredytu z odroczonym terminem płatności. Oznacza to, że przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą sam udziela kredytu kupieckiego dłużnikowi. Przeprowadzana w ten sposób wymiana handlowa jest coraz powszechniejsza. Skala tego typu płatności jest ogromna, bo tzw. kredyt kupiecki stosuje w swojej strategii sprzedażowej ponad 80 proc. firm, a jedynie nieliczne prowadzą rozliczenia w gotówce.

REKLAMA

Wynika to z faktu, że jest to dla nabywców rozwiązanie tańsze niż np. kredyt bankowy. Niestety, dostawcy muszą liczyć się także z ryzykiem nieuregulowania w terminie należności czy nawet całkowitego zaprzestania ich spłaty przez nabywców. Zjawisko to jest tym bardziej niekorzystne, że brak spłaty należności dostawcy często powoduje brak możliwości spłaty jego zobowiązań wobec innych dostawców, co w konsekwencji doprowadza do zatorów płatniczych na szerszą skalę.

Większość firm ma problem z zatorami płatniczymi

Według statystyk, kłopoty z zatorami płatniczymi ma ponad 70 proc. przedsiębiorców. Dlatego doskonałym rozwiązaniem może być ubezpieczenie kredytu kupieckiego, które uchroni przedsiębiorstwo nie tylko przed utratą płynności finansowej, ale również przed bankructwem.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego ma znaczenie w odniesieniu do przedsiębiorstw średnich i małych, dlatego firmy ubezpieczeniowe - chcąc umożliwić tym podmiotom jak najlepsze zarządzanie należnościami - przygotowują produkt dedykowany wyłącznie tej grupie. Odbiorcami tego produktu są firmy z rocznymi przychodami ze sprzedaży około 15 mln zł które w ramach prowadzonej działalności realizują sprzedaż z odroczonym terminem płatności. W tym przypadku przedmiotem ubezpieczenia są należności przysługujące ubezpieczonemu od odbiorców krajowych. Zakresem ubezpieczenia objęte są należności wynikające z faktury wraz z VAT-em.

Kiedy firma otrzyma odszkodowanie

Jest kilka warunków, jakie muszą być spełnione, by ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie. Są to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ogłoszenie upadłości dłużnika obejmujące likwidację majątku dłużnika albo oddalenie przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika, gdy jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,

• zatwierdzenie przez sąd układu dłużnika z wierzycielami w związku z ogłoszeniem upadłości z możliwością zawarcia układu, pod warunkiem że zatwierdzony układ obejmuje wierzytelności objęte umową ubezpieczenia, lub

• zatwierdzenie przez sąd układu z wierzycielami w ramach prowadzonego postępowania naprawczego, pod warunkiem przystąpienia do postępowania i zgłoszenia wierzytelności objętych umową ubezpieczenia do układu, lub

• zawarcie przez wszystkich wierzycieli ugody pozasądowej z dłużnikiem, na którą ubezpieczyciel wyraził pisemną zgodę, lub

• wydanie przez organ egzekucyjny postanowienia o umorzeniu postępowania wskutek stwierdzenia bezskuteczności egzekucji,

• upływ określonej w umowie zwłoki w regulowaniu płatności określonej w umowie.

Dobre ubezpieczenie kredytu kupieckiego dla segmentu MSP, poza przejęciem ryzyka, oferuje szereg innych korzyści wykraczających znacznie poza klasyczne pojęcie ochrony ubezpieczeniowej, ponieważ pozwala przedsiębiorcom na prowadzenie działalności gospodarczej w branżach, w których udzielenie kredytu stanowi warunek sprzedaży oraz umożliwia kompleksowo zarządzać należnościami. Do tego ubezpieczony uzyskuje szybką ocenę wiarygodności nowych kontrahentów, z którymi zamierza podjąć współpracę. Dzięki ubezpieczeniu dostawca może także zrezygnować z dodatkowych zabezpieczeń płatności (np. gwarancja, weksel, akredytywa). Olbrzymie znaczenie ma też zmniejszenie kosztów i czasu związanego z oceną wiarygodności dłużnika (zdobycie danych finansowych, monitoring sytuacji finansowej dłużnika).

Produkt dla korporacji i MSP

Niektóre towarzystwa dodatkowo podejmują cały szereg działań mających na celu zapobieganie powstawania wypadków ubezpieczeniowych. Atutami są tutaj m.in. rozbudowana struktura oraz baza informacyjna.

REKLAMA

Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują metody prewencji i działają na rzecz doprowadzenia do dobrowolnej spłaty zadłużenia przez kontrahentów bezpośrednio na konta bankowe swoich klientów. Prowadzone działania - kontakt telefoniczny, SMS-owy, prowadzona korespondencja oraz bezpośrednie pertraktacje z dłużnikami - oferowane są bezpłatnie w ramach umowy ubezpieczenia dla segmentu klientów korporacyjnych, jak i MSP.

Ubezpieczone faktury są więc monitorowane co do zaległości, a firmy ubezpieczeniowe - jako partnerzy ubezpieczającego w tak prowadzonym procesie - na bieżąco informują go o podejmowanych czynnościach, czego końcowym rezultatem jest spłata zadłużenia. Jest to niezwykle korzystne rozwiązanie dla obydwu stron umowy.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego stwarza podmiotom korzystającym z produktu pewne podstawy trwałego i stabilnego rozwoju - minimalizując wpływ wahań koniunktury rynkowej, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo i stabilizację w zakresie współpracy z kredytobiorcami o pożądanej wiarygodności finansowej.

JAK WYBRAĆ UBEZPIECZENIE

Przy wyborze ubezpieczenia kredytu kupieckiego warto zwrócić uwagę na:

• niską składkę za ubezpieczenie,

• wybór opcji ochrony ubezpieczeniowej

• uproszczoną współpracę, w tym rezygnację przez firmy ubezpieczeniowe z pobierania opłat za monitoring i weryfikację kontrahentów.

ELWIRA OSTROWSKA - GRACZYK

dyrektor Biura Ubezpieczeń Finansowych PZU

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA