REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć się przed niewypłacalnością kontrahentów

Ostrowska-Graczyk Elwira
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma ryzykami. Jednym z najczęściej występujących w obrocie handlowym jest niewypłacalność dłużnika. Warto pomyśleć o tym wcześniej i zabezpieczyć się przed nierzetelnym partnerem handlowym.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej regulują swoje zobowiązania z wykorzystaniem kredytu z odroczonym terminem płatności. Oznacza to, że przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą sam udziela kredytu kupieckiego dłużnikowi. Przeprowadzana w ten sposób wymiana handlowa jest coraz powszechniejsza. Skala tego typu płatności jest ogromna, bo tzw. kredyt kupiecki stosuje w swojej strategii sprzedażowej ponad 80 proc. firm, a jedynie nieliczne prowadzą rozliczenia w gotówce.

REKLAMA

Wynika to z faktu, że jest to dla nabywców rozwiązanie tańsze niż np. kredyt bankowy. Niestety, dostawcy muszą liczyć się także z ryzykiem nieuregulowania w terminie należności czy nawet całkowitego zaprzestania ich spłaty przez nabywców. Zjawisko to jest tym bardziej niekorzystne, że brak spłaty należności dostawcy często powoduje brak możliwości spłaty jego zobowiązań wobec innych dostawców, co w konsekwencji doprowadza do zatorów płatniczych na szerszą skalę.

Większość firm ma problem z zatorami płatniczymi

Według statystyk, kłopoty z zatorami płatniczymi ma ponad 70 proc. przedsiębiorców. Dlatego doskonałym rozwiązaniem może być ubezpieczenie kredytu kupieckiego, które uchroni przedsiębiorstwo nie tylko przed utratą płynności finansowej, ale również przed bankructwem.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego ma znaczenie w odniesieniu do przedsiębiorstw średnich i małych, dlatego firmy ubezpieczeniowe - chcąc umożliwić tym podmiotom jak najlepsze zarządzanie należnościami - przygotowują produkt dedykowany wyłącznie tej grupie. Odbiorcami tego produktu są firmy z rocznymi przychodami ze sprzedaży około 15 mln zł które w ramach prowadzonej działalności realizują sprzedaż z odroczonym terminem płatności. W tym przypadku przedmiotem ubezpieczenia są należności przysługujące ubezpieczonemu od odbiorców krajowych. Zakresem ubezpieczenia objęte są należności wynikające z faktury wraz z VAT-em.

Kiedy firma otrzyma odszkodowanie

Jest kilka warunków, jakie muszą być spełnione, by ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie. Są to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ogłoszenie upadłości dłużnika obejmujące likwidację majątku dłużnika albo oddalenie przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika, gdy jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,

• zatwierdzenie przez sąd układu dłużnika z wierzycielami w związku z ogłoszeniem upadłości z możliwością zawarcia układu, pod warunkiem że zatwierdzony układ obejmuje wierzytelności objęte umową ubezpieczenia, lub

• zatwierdzenie przez sąd układu z wierzycielami w ramach prowadzonego postępowania naprawczego, pod warunkiem przystąpienia do postępowania i zgłoszenia wierzytelności objętych umową ubezpieczenia do układu, lub

• zawarcie przez wszystkich wierzycieli ugody pozasądowej z dłużnikiem, na którą ubezpieczyciel wyraził pisemną zgodę, lub

• wydanie przez organ egzekucyjny postanowienia o umorzeniu postępowania wskutek stwierdzenia bezskuteczności egzekucji,

• upływ określonej w umowie zwłoki w regulowaniu płatności określonej w umowie.

Dobre ubezpieczenie kredytu kupieckiego dla segmentu MSP, poza przejęciem ryzyka, oferuje szereg innych korzyści wykraczających znacznie poza klasyczne pojęcie ochrony ubezpieczeniowej, ponieważ pozwala przedsiębiorcom na prowadzenie działalności gospodarczej w branżach, w których udzielenie kredytu stanowi warunek sprzedaży oraz umożliwia kompleksowo zarządzać należnościami. Do tego ubezpieczony uzyskuje szybką ocenę wiarygodności nowych kontrahentów, z którymi zamierza podjąć współpracę. Dzięki ubezpieczeniu dostawca może także zrezygnować z dodatkowych zabezpieczeń płatności (np. gwarancja, weksel, akredytywa). Olbrzymie znaczenie ma też zmniejszenie kosztów i czasu związanego z oceną wiarygodności dłużnika (zdobycie danych finansowych, monitoring sytuacji finansowej dłużnika).

Produkt dla korporacji i MSP

Niektóre towarzystwa dodatkowo podejmują cały szereg działań mających na celu zapobieganie powstawania wypadków ubezpieczeniowych. Atutami są tutaj m.in. rozbudowana struktura oraz baza informacyjna.

REKLAMA

Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują metody prewencji i działają na rzecz doprowadzenia do dobrowolnej spłaty zadłużenia przez kontrahentów bezpośrednio na konta bankowe swoich klientów. Prowadzone działania - kontakt telefoniczny, SMS-owy, prowadzona korespondencja oraz bezpośrednie pertraktacje z dłużnikami - oferowane są bezpłatnie w ramach umowy ubezpieczenia dla segmentu klientów korporacyjnych, jak i MSP.

Ubezpieczone faktury są więc monitorowane co do zaległości, a firmy ubezpieczeniowe - jako partnerzy ubezpieczającego w tak prowadzonym procesie - na bieżąco informują go o podejmowanych czynnościach, czego końcowym rezultatem jest spłata zadłużenia. Jest to niezwykle korzystne rozwiązanie dla obydwu stron umowy.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego stwarza podmiotom korzystającym z produktu pewne podstawy trwałego i stabilnego rozwoju - minimalizując wpływ wahań koniunktury rynkowej, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo i stabilizację w zakresie współpracy z kredytobiorcami o pożądanej wiarygodności finansowej.

JAK WYBRAĆ UBEZPIECZENIE

Przy wyborze ubezpieczenia kredytu kupieckiego warto zwrócić uwagę na:

• niską składkę za ubezpieczenie,

• wybór opcji ochrony ubezpieczeniowej

• uproszczoną współpracę, w tym rezygnację przez firmy ubezpieczeniowe z pobierania opłat za monitoring i weryfikację kontrahentów.

ELWIRA OSTROWSKA - GRACZYK

dyrektor Biura Ubezpieczeń Finansowych PZU

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA