REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć się przed niewypłacalnością kontrahentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ostrowska-Graczyk Elwira
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma ryzykami. Jednym z najczęściej występujących w obrocie handlowym jest niewypłacalność dłużnika. Warto pomyśleć o tym wcześniej i zabezpieczyć się przed nierzetelnym partnerem handlowym.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej regulują swoje zobowiązania z wykorzystaniem kredytu z odroczonym terminem płatności. Oznacza to, że przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą sam udziela kredytu kupieckiego dłużnikowi. Przeprowadzana w ten sposób wymiana handlowa jest coraz powszechniejsza. Skala tego typu płatności jest ogromna, bo tzw. kredyt kupiecki stosuje w swojej strategii sprzedażowej ponad 80 proc. firm, a jedynie nieliczne prowadzą rozliczenia w gotówce.

REKLAMA

Wynika to z faktu, że jest to dla nabywców rozwiązanie tańsze niż np. kredyt bankowy. Niestety, dostawcy muszą liczyć się także z ryzykiem nieuregulowania w terminie należności czy nawet całkowitego zaprzestania ich spłaty przez nabywców. Zjawisko to jest tym bardziej niekorzystne, że brak spłaty należności dostawcy często powoduje brak możliwości spłaty jego zobowiązań wobec innych dostawców, co w konsekwencji doprowadza do zatorów płatniczych na szerszą skalę.

Większość firm ma problem z zatorami płatniczymi

Według statystyk, kłopoty z zatorami płatniczymi ma ponad 70 proc. przedsiębiorców. Dlatego doskonałym rozwiązaniem może być ubezpieczenie kredytu kupieckiego, które uchroni przedsiębiorstwo nie tylko przed utratą płynności finansowej, ale również przed bankructwem.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego ma znaczenie w odniesieniu do przedsiębiorstw średnich i małych, dlatego firmy ubezpieczeniowe - chcąc umożliwić tym podmiotom jak najlepsze zarządzanie należnościami - przygotowują produkt dedykowany wyłącznie tej grupie. Odbiorcami tego produktu są firmy z rocznymi przychodami ze sprzedaży około 15 mln zł które w ramach prowadzonej działalności realizują sprzedaż z odroczonym terminem płatności. W tym przypadku przedmiotem ubezpieczenia są należności przysługujące ubezpieczonemu od odbiorców krajowych. Zakresem ubezpieczenia objęte są należności wynikające z faktury wraz z VAT-em.

Kiedy firma otrzyma odszkodowanie

Jest kilka warunków, jakie muszą być spełnione, by ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie. Są to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ogłoszenie upadłości dłużnika obejmujące likwidację majątku dłużnika albo oddalenie przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika, gdy jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,

• zatwierdzenie przez sąd układu dłużnika z wierzycielami w związku z ogłoszeniem upadłości z możliwością zawarcia układu, pod warunkiem że zatwierdzony układ obejmuje wierzytelności objęte umową ubezpieczenia, lub

• zatwierdzenie przez sąd układu z wierzycielami w ramach prowadzonego postępowania naprawczego, pod warunkiem przystąpienia do postępowania i zgłoszenia wierzytelności objętych umową ubezpieczenia do układu, lub

• zawarcie przez wszystkich wierzycieli ugody pozasądowej z dłużnikiem, na którą ubezpieczyciel wyraził pisemną zgodę, lub

• wydanie przez organ egzekucyjny postanowienia o umorzeniu postępowania wskutek stwierdzenia bezskuteczności egzekucji,

• upływ określonej w umowie zwłoki w regulowaniu płatności określonej w umowie.

Dobre ubezpieczenie kredytu kupieckiego dla segmentu MSP, poza przejęciem ryzyka, oferuje szereg innych korzyści wykraczających znacznie poza klasyczne pojęcie ochrony ubezpieczeniowej, ponieważ pozwala przedsiębiorcom na prowadzenie działalności gospodarczej w branżach, w których udzielenie kredytu stanowi warunek sprzedaży oraz umożliwia kompleksowo zarządzać należnościami. Do tego ubezpieczony uzyskuje szybką ocenę wiarygodności nowych kontrahentów, z którymi zamierza podjąć współpracę. Dzięki ubezpieczeniu dostawca może także zrezygnować z dodatkowych zabezpieczeń płatności (np. gwarancja, weksel, akredytywa). Olbrzymie znaczenie ma też zmniejszenie kosztów i czasu związanego z oceną wiarygodności dłużnika (zdobycie danych finansowych, monitoring sytuacji finansowej dłużnika).

Produkt dla korporacji i MSP

Niektóre towarzystwa dodatkowo podejmują cały szereg działań mających na celu zapobieganie powstawania wypadków ubezpieczeniowych. Atutami są tutaj m.in. rozbudowana struktura oraz baza informacyjna.

REKLAMA

Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują metody prewencji i działają na rzecz doprowadzenia do dobrowolnej spłaty zadłużenia przez kontrahentów bezpośrednio na konta bankowe swoich klientów. Prowadzone działania - kontakt telefoniczny, SMS-owy, prowadzona korespondencja oraz bezpośrednie pertraktacje z dłużnikami - oferowane są bezpłatnie w ramach umowy ubezpieczenia dla segmentu klientów korporacyjnych, jak i MSP.

Ubezpieczone faktury są więc monitorowane co do zaległości, a firmy ubezpieczeniowe - jako partnerzy ubezpieczającego w tak prowadzonym procesie - na bieżąco informują go o podejmowanych czynnościach, czego końcowym rezultatem jest spłata zadłużenia. Jest to niezwykle korzystne rozwiązanie dla obydwu stron umowy.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego stwarza podmiotom korzystającym z produktu pewne podstawy trwałego i stabilnego rozwoju - minimalizując wpływ wahań koniunktury rynkowej, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo i stabilizację w zakresie współpracy z kredytobiorcami o pożądanej wiarygodności finansowej.

JAK WYBRAĆ UBEZPIECZENIE

Przy wyborze ubezpieczenia kredytu kupieckiego warto zwrócić uwagę na:

• niską składkę za ubezpieczenie,

• wybór opcji ochrony ubezpieczeniowej

• uproszczoną współpracę, w tym rezygnację przez firmy ubezpieczeniowe z pobierania opłat za monitoring i weryfikację kontrahentów.

ELWIRA OSTROWSKA - GRACZYK

dyrektor Biura Ubezpieczeń Finansowych PZU

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA