REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacji o kontrahentach można szukać w wielu miejscach

Bianka Jaworska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, rozpoczynając współpracę z nowymi kontrahentami i szukając informacji o nich, mogą korzystać z profesjonalnych aplikacji do zarządzania ryzykiem, usług wywiadowni gospodarczych, baz danych dłużników czy raportów dostarczanych im przez ubezpieczycieli kredytu kupieckiego.

Nie wszyscy przedsiębiorcy, szczególnie ci prowadzący mniejsze firmy, mają świadomość istnienia możliwości weryfikacji informacji o kontrahentach. Jeśli jednak chce się samodzielnie prowadzić monitoring stanu finansów kontrahenta, trzeba uzbroić się w wiedzę i czas potrzebny do wyszukiwania i analizowania danych finansowych bądź informacji prasowych - bo to są źródła informacji, z których można korzystać bez większych problemów.

REKLAMA

Mało tego, okazuje się, że wywiadownie gospodarcze czy ubezpieczyciele również korzystają z prasy jako jednego ze źródeł informacji o planach i perspektywach spółki czy całej branży.

REKLAMA

- Niezależna analiza dokonana przez dziennikarza z działu gospodarczego, będącego niejednokrotnie uznanym specjalistą w danej dziedzinie, jest cennym źródłem wiedzy na temat spółki - mówi Bartłomiej Szlaz, dyrektor regionu Warszawa w Atradius Polska, ubezpieczyciela kredytu kupieckiego.

Dodaje, że redakcje renomowanych dzienników i pism branżowych same współpracują z biurami informacji gospodarczej, wywiadowniami gospodarczymi czy też innymi instytucjami w celu weryfikacji wszelkich otrzymywanych materiałów. Okazuje się też, że warto umieć czytać między wierszami.

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza kondycji przedsiębiorstwa nie jest zadaniem prostym. Może jednak uchronić nas przed podpisaniem umowy z nierzetelnym lub niewypłacalnym kontrahentem. Dlatego działania prewencyjne, polegające na weryfikacji informacji gospodarczych, powinny zawsze poprzedzać współpracę z nowym partnerem

REKLAMA

- Bardzo istotne są informacje na temat aktualnych wyników finansowych oraz sposobu ich przedstawiania przez zarządy spółek. Bywa, że menedżerowie próbują ukryć słabe aktualne wyniki firmy pod płaszczem obietnic na najbliższe miesiące - mówi Marcin Siwa, dyrektor działu oceny ryzyka w Coface Poland.

Przy czym takie zestawienia, rankingi czy informacje w mediach dotyczą zwykle tylko większych graczy na rynku, liderów w danych branżach. W przypadku mniejszych firm istotniejszym źródłem informacji mogą być wszelkie materiały pokazujące kondycję i perspektywy branży, w której działa nasz kontrahent. Zaliczyć do nich można zestawienia pokazujące rosnącą lub spadającą liczbę upadłości czy też statystyki obrazujące, z jakim opóźnieniem przedsiębiorcy z danej branży płacą za faktury. Nie bez znaczenia jest na przykład to, że wydłużenie się średniego okresu oczekiwania na fakturę może oznaczać trudności spółek z danej branży. Nawet jeśli problemy nie dotyczą firmy naszej lub naszego kontrahenta, na pewno są sugestią, by uważniej przyglądać się transakcjom z naszymi współpracownikami z danej branży.

Można też poprosić kontrahenta o udostępnienie wybranych danych finansowych, które w zestawieniu z danymi historycznymi pokażą nam trend w funkcjonowaniu firmy. W przypadku najnowszych danych jesteśmy zdani na dobrą wolę zarządców danej firmy, jednak dane historyczne w przypadku większych firm można uzyskać z Monitora Polskiego B. Do publikacji swoich wyników zobowiązane są wszystkie podmioty, które zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości mają obowiązek publikacji swoich wyników w tym dzienniku urzędowym. W ubiegłym roku było ich ponad 13,3 tys., a do 7 maja tego roku swoje wyniki upubliczniło w MP B już prawie 4,6 tys. podmiotów.

Sprawa wygląda gorzej, jeżeli nasz kontrahent nie ma obowiązku publikowania sprawozdania. Wtedy pozostaje nam jeszcze skorzystać z usług wywiadowni gospodarczej. Jednak na raport wywiadowni trzeba poczekać. Jeśli czas nas goni lub liczba sprawdzanych kontrahentów jest znacząca, rozwiązaniem będą np. niepublikowane sprawozdania finansowe zawarte w nowej wersji Serwisu Prawno-Gospodarczego Lexis-Nexis dostarczane przez wywiadownię gospodarczą InfoCredit.

Analiza sprawozdania finansowego nie jest rzeczą łatwą.

- Sprawozdanie finansowe jest podstawą oceny kondycji przedsiębiorstwa, choć nie mówi o nim wszystkiego - dodaje Marcin Siwa.

Wyjaśnia, że najważniejsze informacje, jakie można z niego wydobyć, to poziom zaangażowania kapitałowego właścicieli, sposób dystrybucji wypracowanego zysku czy poziom zadłużenia. Istotne jest też przeanalizowanie wskaźników rentowności prowadzonej działalności, z naciskiem na rentowność operacyjną, bezpośrednio związaną z podstawową działalnością.

- Z punktu widzenia oceny ryzyka bardzo istotne są też wykazywane w sprawozdaniach trendy dotyczące wszystkich najważniejszych aspektów sytuacji finansowej: poziomu sprzedaży, rentowności, płynności czy zadłużenia. Analiza tych aspektów pozwala stwierdzić, czy przedsiębiorstwo ma się coraz lepiej czy wręcz przeciwnie - mówi Marcin Siwa.

Celem tej oceny jest określenie prawdopodobieństwa wystąpienia dwóch krytycznych sytuacji: kiedy uczciwa firma nie jest w stanie terminowo lub w ogóle spłacić swoich zobowiązań na skutek problemów z uzyskaniem własnych należności od kontrahentów oraz gdy nieuregulowanie lub też znaczne opóźnienie płatności następuje celowo.

- O kłopotach z uzyskaniem pieniędzy za własne towary może świadczyć nieuzasadniony przyrost wartości zapasów, a także należności - mówi Bartłomiej Szlaz.

Dodaje, że analiza powinna obejmować dłuższy okres, np. rok bieżący i trzy ostatnie lata. Można wtedy prześledzić tryb współpracy badanej firmy z kontrahentami. Ponadto analiza przepływów finansowych pozwala stwierdzić, czy należności regulowane są w terminie.

- O nieuczciwości badanego podmiotu może świadczyć np. zbyt wysoka wartość zamówionych towarów w relacji do możliwości ich sfinansowania - mówi Bartłomiej Szlaz.

Widać więc, że w praktyce analiza kondycji przedsiębiorstwa nie jest zadaniem prostym. Może jednak uchronić nas od podpisania umowy z nierzetelnym lub niewypłacalnym kontrahentem. Dlatego działania prewencyjne, polegające na weryfikacji informacji gospodarczych, powinny zawsze poprzedzać współpracę z nowym partnerem.

WAŻNE ELEMENTY SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO

Czytając sprawozdanie finansowe należy zwrócić uwagę na:

• poziom zaangażowania kapitałowego właścicieli - jeśli jest mały, to może świadczyć o niestabilnej sytuacji firmy,

• wysokość wypracowanego zysku - nie zawsze jego wzrost jest korzystny, może oznaczać, że firma np. nie inwestuje w rozwój,

• sposób dystrybucji wypracowanego zysku - czy jest pozostawiany w firmie czy wypłacany w formie dywidendy, to ostatnie może ponownie oznaczać brak inwestycji, choć istotne tu będzie też porównanie np. wysokości posiadanych kapitałów, z których można finansować rozwój,

• poziom rentowności działalności - jeśli ten wskaźnik spada, może być to oznaką przyszłych kłopotów,

• poziom zadłużenia - jego wzrost może być efektem np. inwestycji (co jest korzystną informacją), ale też kłopotów finansowych i uzupełniania jakichś braków pożyczonymi pieniędzmi,

• poziom zapasów - jego rosnąca wartość może być sygnałem problemów związanych ze zbyciem swojej produkcji.

BIANKA JAWORSKA

bianka.jaworska@infor.pl

OPINIA

JAROSŁAW BRZOZOWSKI

wicedyrektor w zespole restrukturyzacji w firmie doradczej KPMG

Należy stale monitorować wszystkie aspekty współpracy z kontrahentami, przede wszystkim sprawdzając, czy terminowo regulują płatności. Jeśli kontrahent opóźnia lub unika zapłaty za faktury, nasza firma dla zachowania bezpieczeństwa finansowego powinna wstrzymać sprzedaż do tego kontrahenta. Następnym krokiem jest podjęcie starań o odzyskanie należnych pieniędzy - nawet za cenę utraty tego klienta. Co może się zdarzyć w przypadku skierowania sprawy do windykacji lub zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu przed sądem w postępowaniu nakazowym. Jeśli kontrahent nadal nie będzie regulował zobowiązań wobec nas, aby odzyskać płynność finansową będziemy musieli skorzystać np. z kredytu bankowego. Jednak zwiększanie zadłużenia w banku dla finansowania niewypłacalnych odbiorców to ostateczność i oznaka złego zarządzania należnościami.

Lepszym i na pewno tańszym rozwiązaniem jest zredukowanie do zera (np. przez wpisywanie nierzetelnych przedsiębiorstw do rejestrów dłużników) możliwości działania firm, które istnieją kosztem innych, nie płacąc dostawcom.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA