REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacji o kontrahentach można szukać w wielu miejscach

Bianka Jaworska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, rozpoczynając współpracę z nowymi kontrahentami i szukając informacji o nich, mogą korzystać z profesjonalnych aplikacji do zarządzania ryzykiem, usług wywiadowni gospodarczych, baz danych dłużników czy raportów dostarczanych im przez ubezpieczycieli kredytu kupieckiego.

Nie wszyscy przedsiębiorcy, szczególnie ci prowadzący mniejsze firmy, mają świadomość istnienia możliwości weryfikacji informacji o kontrahentach. Jeśli jednak chce się samodzielnie prowadzić monitoring stanu finansów kontrahenta, trzeba uzbroić się w wiedzę i czas potrzebny do wyszukiwania i analizowania danych finansowych bądź informacji prasowych - bo to są źródła informacji, z których można korzystać bez większych problemów.

REKLAMA

Mało tego, okazuje się, że wywiadownie gospodarcze czy ubezpieczyciele również korzystają z prasy jako jednego ze źródeł informacji o planach i perspektywach spółki czy całej branży.

REKLAMA

- Niezależna analiza dokonana przez dziennikarza z działu gospodarczego, będącego niejednokrotnie uznanym specjalistą w danej dziedzinie, jest cennym źródłem wiedzy na temat spółki - mówi Bartłomiej Szlaz, dyrektor regionu Warszawa w Atradius Polska, ubezpieczyciela kredytu kupieckiego.

Dodaje, że redakcje renomowanych dzienników i pism branżowych same współpracują z biurami informacji gospodarczej, wywiadowniami gospodarczymi czy też innymi instytucjami w celu weryfikacji wszelkich otrzymywanych materiałów. Okazuje się też, że warto umieć czytać między wierszami.

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza kondycji przedsiębiorstwa nie jest zadaniem prostym. Może jednak uchronić nas przed podpisaniem umowy z nierzetelnym lub niewypłacalnym kontrahentem. Dlatego działania prewencyjne, polegające na weryfikacji informacji gospodarczych, powinny zawsze poprzedzać współpracę z nowym partnerem

REKLAMA

- Bardzo istotne są informacje na temat aktualnych wyników finansowych oraz sposobu ich przedstawiania przez zarządy spółek. Bywa, że menedżerowie próbują ukryć słabe aktualne wyniki firmy pod płaszczem obietnic na najbliższe miesiące - mówi Marcin Siwa, dyrektor działu oceny ryzyka w Coface Poland.

Przy czym takie zestawienia, rankingi czy informacje w mediach dotyczą zwykle tylko większych graczy na rynku, liderów w danych branżach. W przypadku mniejszych firm istotniejszym źródłem informacji mogą być wszelkie materiały pokazujące kondycję i perspektywy branży, w której działa nasz kontrahent. Zaliczyć do nich można zestawienia pokazujące rosnącą lub spadającą liczbę upadłości czy też statystyki obrazujące, z jakim opóźnieniem przedsiębiorcy z danej branży płacą za faktury. Nie bez znaczenia jest na przykład to, że wydłużenie się średniego okresu oczekiwania na fakturę może oznaczać trudności spółek z danej branży. Nawet jeśli problemy nie dotyczą firmy naszej lub naszego kontrahenta, na pewno są sugestią, by uważniej przyglądać się transakcjom z naszymi współpracownikami z danej branży.

Można też poprosić kontrahenta o udostępnienie wybranych danych finansowych, które w zestawieniu z danymi historycznymi pokażą nam trend w funkcjonowaniu firmy. W przypadku najnowszych danych jesteśmy zdani na dobrą wolę zarządców danej firmy, jednak dane historyczne w przypadku większych firm można uzyskać z Monitora Polskiego B. Do publikacji swoich wyników zobowiązane są wszystkie podmioty, które zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości mają obowiązek publikacji swoich wyników w tym dzienniku urzędowym. W ubiegłym roku było ich ponad 13,3 tys., a do 7 maja tego roku swoje wyniki upubliczniło w MP B już prawie 4,6 tys. podmiotów.

Sprawa wygląda gorzej, jeżeli nasz kontrahent nie ma obowiązku publikowania sprawozdania. Wtedy pozostaje nam jeszcze skorzystać z usług wywiadowni gospodarczej. Jednak na raport wywiadowni trzeba poczekać. Jeśli czas nas goni lub liczba sprawdzanych kontrahentów jest znacząca, rozwiązaniem będą np. niepublikowane sprawozdania finansowe zawarte w nowej wersji Serwisu Prawno-Gospodarczego Lexis-Nexis dostarczane przez wywiadownię gospodarczą InfoCredit.

Analiza sprawozdania finansowego nie jest rzeczą łatwą.

- Sprawozdanie finansowe jest podstawą oceny kondycji przedsiębiorstwa, choć nie mówi o nim wszystkiego - dodaje Marcin Siwa.

Wyjaśnia, że najważniejsze informacje, jakie można z niego wydobyć, to poziom zaangażowania kapitałowego właścicieli, sposób dystrybucji wypracowanego zysku czy poziom zadłużenia. Istotne jest też przeanalizowanie wskaźników rentowności prowadzonej działalności, z naciskiem na rentowność operacyjną, bezpośrednio związaną z podstawową działalnością.

- Z punktu widzenia oceny ryzyka bardzo istotne są też wykazywane w sprawozdaniach trendy dotyczące wszystkich najważniejszych aspektów sytuacji finansowej: poziomu sprzedaży, rentowności, płynności czy zadłużenia. Analiza tych aspektów pozwala stwierdzić, czy przedsiębiorstwo ma się coraz lepiej czy wręcz przeciwnie - mówi Marcin Siwa.

Celem tej oceny jest określenie prawdopodobieństwa wystąpienia dwóch krytycznych sytuacji: kiedy uczciwa firma nie jest w stanie terminowo lub w ogóle spłacić swoich zobowiązań na skutek problemów z uzyskaniem własnych należności od kontrahentów oraz gdy nieuregulowanie lub też znaczne opóźnienie płatności następuje celowo.

- O kłopotach z uzyskaniem pieniędzy za własne towary może świadczyć nieuzasadniony przyrost wartości zapasów, a także należności - mówi Bartłomiej Szlaz.

Dodaje, że analiza powinna obejmować dłuższy okres, np. rok bieżący i trzy ostatnie lata. Można wtedy prześledzić tryb współpracy badanej firmy z kontrahentami. Ponadto analiza przepływów finansowych pozwala stwierdzić, czy należności regulowane są w terminie.

- O nieuczciwości badanego podmiotu może świadczyć np. zbyt wysoka wartość zamówionych towarów w relacji do możliwości ich sfinansowania - mówi Bartłomiej Szlaz.

Widać więc, że w praktyce analiza kondycji przedsiębiorstwa nie jest zadaniem prostym. Może jednak uchronić nas od podpisania umowy z nierzetelnym lub niewypłacalnym kontrahentem. Dlatego działania prewencyjne, polegające na weryfikacji informacji gospodarczych, powinny zawsze poprzedzać współpracę z nowym partnerem.

WAŻNE ELEMENTY SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO

Czytając sprawozdanie finansowe należy zwrócić uwagę na:

• poziom zaangażowania kapitałowego właścicieli - jeśli jest mały, to może świadczyć o niestabilnej sytuacji firmy,

• wysokość wypracowanego zysku - nie zawsze jego wzrost jest korzystny, może oznaczać, że firma np. nie inwestuje w rozwój,

• sposób dystrybucji wypracowanego zysku - czy jest pozostawiany w firmie czy wypłacany w formie dywidendy, to ostatnie może ponownie oznaczać brak inwestycji, choć istotne tu będzie też porównanie np. wysokości posiadanych kapitałów, z których można finansować rozwój,

• poziom rentowności działalności - jeśli ten wskaźnik spada, może być to oznaką przyszłych kłopotów,

• poziom zadłużenia - jego wzrost może być efektem np. inwestycji (co jest korzystną informacją), ale też kłopotów finansowych i uzupełniania jakichś braków pożyczonymi pieniędzmi,

• poziom zapasów - jego rosnąca wartość może być sygnałem problemów związanych ze zbyciem swojej produkcji.

BIANKA JAWORSKA

bianka.jaworska@infor.pl

OPINIA

JAROSŁAW BRZOZOWSKI

wicedyrektor w zespole restrukturyzacji w firmie doradczej KPMG

Należy stale monitorować wszystkie aspekty współpracy z kontrahentami, przede wszystkim sprawdzając, czy terminowo regulują płatności. Jeśli kontrahent opóźnia lub unika zapłaty za faktury, nasza firma dla zachowania bezpieczeństwa finansowego powinna wstrzymać sprzedaż do tego kontrahenta. Następnym krokiem jest podjęcie starań o odzyskanie należnych pieniędzy - nawet za cenę utraty tego klienta. Co może się zdarzyć w przypadku skierowania sprawy do windykacji lub zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu przed sądem w postępowaniu nakazowym. Jeśli kontrahent nadal nie będzie regulował zobowiązań wobec nas, aby odzyskać płynność finansową będziemy musieli skorzystać np. z kredytu bankowego. Jednak zwiększanie zadłużenia w banku dla finansowania niewypłacalnych odbiorców to ostateczność i oznaka złego zarządzania należnościami.

Lepszym i na pewno tańszym rozwiązaniem jest zredukowanie do zera (np. przez wpisywanie nierzetelnych przedsiębiorstw do rejestrów dłużników) możliwości działania firm, które istnieją kosztem innych, nie płacąc dostawcom.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA