REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak i kiedy sprawdzić kontrahenta

REKLAMA

Zanim przedsiębiorca nawiąże współpracę z kontrahentem, powinien sprawdzić jego wiarygodność i starać się ocenić, czy wywiąże się on ze swojego zobowiązania w terminie.

 

REKLAMA

Informacje o drugim przedsiębiorcy można uzyskać bezpośrednio od niego, z rejestru dłużników niewypłacalnych, który prowadzony jest w ramach Krajowego Rejestru Sądowego, oraz za pośrednictwem wywiadowni gospodarczych. Informacje uzyskane bezpośrednio od kontrahenta należy weryfikować. Zwłaszcza wówczas gdy przedsiębiorca zawiera umowę o dużej wartości albo podpisuje ją z partnerem strategicznym, powinien zweryfikować wszystkie informacje, które uzyskał od kontrahenta. Na przykład na okazanych dokumentach mogą być podane różne adresy siedziby firmy. Należy wówczas wyjaśnić, który z nich jest rzeczywistym adresem oraz przyczynę tych rozbieżności. W takim przypadku może okazać się, że firma niedawno zmieniła siedzibę, a sąd nowej jeszcze nie wpisał w rejestrze, albo że już nie działa, ale ze względu na brak środków nie została jeszcze formalnie zlikwidowana.


Informacje od kontrahenta


Jeszcze przed sporządzeniem umowy najwięcej informacji przedsiębiorca powinien zebrać o kontrahencie, z którym po raz pierwszy zawiera transakcję. Ma prawo domagać się od niego wyciągów z rejestrów sądowych (jeżeli wpisany jest do Krajowego Rejestru Sądowego) lub z ewidencji działalności gospodarczej, odpisu decyzji o nadaniu mu numeru REGON oraz numeru NIP oraz zaświadczenia z urzędu skarbowego i z ZUS o tym, że nie zalega z podatkami i ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Dokumenty te warto zatrzymać albo sporządzić z nich kserokopie. Informacje w nich zawarte mogą się przydać wówczas, gdy kontrahent nie zapłaci i przedsiębiorca wystąpi przeciwko niemu z roszczeniem do sądu. Trzeba też sprawdzić, czy podane numery REGON i NIP są takie same jak te, które przedsiębiorca wykazuje na dokumentach. Na żądanie przedsiębiorcy kontrahent powinien też udzielić informacji o tym, kto w imieniu jego firmy ma prawo podpisywać umowy i faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Informacje zewnętrzne

REKLAMA


Warto też uzyskać informacje na temat wielkości firmy, jej majątku, kontaktów handlowych oraz osób, które nią zarządzają, szczególnie wówczas gdy dopiero nawiązywana jest współpraca między dwoma przedsiębiorcami. Przedsiębiorca może te informacje uzyskać sam albo zebranie ich powierzyć wywiadowni gospodarczej.


Najwięcej informacji o kontrahencie można uzyskać w Krajowym Rejestrze Sądowym, pod warunkiem że firma jest do niego wpisana. Przedsiębiorca może sam uzyskać pełny odpis z KRS o kontrahencie. Gdyby taki pełny odpis okazał kontrahent, to wówczas warto ustalić, kiedy został wystawiony i czy jest aktualny. Dokument ten dokładnie określa firmę i jej działalność (z wyszczególnieniem rodzaju i długości okresu istnienia firmy), wielkość kapitału, wskazuje adres siedziby przedsiębiorcy, osobę właściciela oraz organy firmy i sposób ich reprezentacji. Pełny odpis z KRS zawiera też informacje o postępowaniach układowych i likwidacyjnych toczących się w związku z firmą, a także o wielkości wpisanych do rejestru, nieuiszczonych należności publicznoprawnych i prywatnoprawnych.


Przedsiębiorca powinien zapoznać się również z aktami rejestrowymi kontrahenta, które znajdują się w Krajowym Rejestrze Sądowym. Może z nich uzyskać informacje o sytuacji finansowej kontrahenta, ponieważ akta niektórych firm zawierają sprawozdania finansowe z okresów rozliczeniowych. W aktach znajdują się też informacje o podjętych uchwałach przez organy firmy.


Informacje o majątku kontrahenta przedsiębiorca uzyska również z ksiąg wieczystych. Księgi prowadzone są dla nieruchomości i wpisane są w nich obciążenia ciążące na nich, np. hipoteka, która zabezpiecza ciążącą na nieruchomości pożyczkę.


Informacje o kondycji firmy kontrahenta można uzyskać również z Monitora Sądowego i Gospodarczego. Publikowane są tam komunikaty o postępowaniach naprawczych i likwidacyjnych prowadzonych w stosunku do firm zagrożonych niewypłacalnością. Ważnym źródłem informacji o kontrahencie są także biura informacji gospodarczej.


Wywiadownia gospodarcza


W celu sprawdzenia kontrahenta przedsiębiorca może wynająć wywiadownię gospodarczą, która przygotuje raport o sytuacji finansowej, majątku, zadłużeniach i możliwościach płatniczych kontrahenta.


Najczęściej wywiadownia uzyskuje informacje z tych samych źródeł, z których może je zdobyć sam przedsiębiorca. Wywiadownie dysponują również własnymi bazami danych. Niektóre firmy wolą wynająć wywiadownię, ponieważ samodzielne zdobywanie informacji wydaje się im czasochłonne. Ważny jest też wybór wywiadowni, aby była rzetelna i godna zaufania. Informacji warto zasięgnąć od innych przedsiębiorców, którzy kiedyś korzystali z usług wywiadowni. Przede wszystkim należy ustalić, jak szybko przygotowuje ona raport, czy jest on wiarygodny i dostatecznie szczegółowy.


Jak sprawdzic kontrahenta

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- Ustawa z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209 ze zm.).

- Ustawa z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361).

- Rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 21 grudnia 2000 r. w sprawie sposobu przechowywania dotychczasowych rejestrów i przekazywania akt rejestrowych oraz wydawania z nich odpisów, wyciągów i zaświadczeń (Dz.U. Nr 117, poz. 1239).

 

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA