REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak i kiedy sprawdzić kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zanim przedsiębiorca nawiąże współpracę z kontrahentem, powinien sprawdzić jego wiarygodność i starać się ocenić, czy wywiąże się on ze swojego zobowiązania w terminie.

 

REKLAMA

Informacje o drugim przedsiębiorcy można uzyskać bezpośrednio od niego, z rejestru dłużników niewypłacalnych, który prowadzony jest w ramach Krajowego Rejestru Sądowego, oraz za pośrednictwem wywiadowni gospodarczych. Informacje uzyskane bezpośrednio od kontrahenta należy weryfikować. Zwłaszcza wówczas gdy przedsiębiorca zawiera umowę o dużej wartości albo podpisuje ją z partnerem strategicznym, powinien zweryfikować wszystkie informacje, które uzyskał od kontrahenta. Na przykład na okazanych dokumentach mogą być podane różne adresy siedziby firmy. Należy wówczas wyjaśnić, który z nich jest rzeczywistym adresem oraz przyczynę tych rozbieżności. W takim przypadku może okazać się, że firma niedawno zmieniła siedzibę, a sąd nowej jeszcze nie wpisał w rejestrze, albo że już nie działa, ale ze względu na brak środków nie została jeszcze formalnie zlikwidowana.


Informacje od kontrahenta


Jeszcze przed sporządzeniem umowy najwięcej informacji przedsiębiorca powinien zebrać o kontrahencie, z którym po raz pierwszy zawiera transakcję. Ma prawo domagać się od niego wyciągów z rejestrów sądowych (jeżeli wpisany jest do Krajowego Rejestru Sądowego) lub z ewidencji działalności gospodarczej, odpisu decyzji o nadaniu mu numeru REGON oraz numeru NIP oraz zaświadczenia z urzędu skarbowego i z ZUS o tym, że nie zalega z podatkami i ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Dokumenty te warto zatrzymać albo sporządzić z nich kserokopie. Informacje w nich zawarte mogą się przydać wówczas, gdy kontrahent nie zapłaci i przedsiębiorca wystąpi przeciwko niemu z roszczeniem do sądu. Trzeba też sprawdzić, czy podane numery REGON i NIP są takie same jak te, które przedsiębiorca wykazuje na dokumentach. Na żądanie przedsiębiorcy kontrahent powinien też udzielić informacji o tym, kto w imieniu jego firmy ma prawo podpisywać umowy i faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Informacje zewnętrzne

REKLAMA


Warto też uzyskać informacje na temat wielkości firmy, jej majątku, kontaktów handlowych oraz osób, które nią zarządzają, szczególnie wówczas gdy dopiero nawiązywana jest współpraca między dwoma przedsiębiorcami. Przedsiębiorca może te informacje uzyskać sam albo zebranie ich powierzyć wywiadowni gospodarczej.


Najwięcej informacji o kontrahencie można uzyskać w Krajowym Rejestrze Sądowym, pod warunkiem że firma jest do niego wpisana. Przedsiębiorca może sam uzyskać pełny odpis z KRS o kontrahencie. Gdyby taki pełny odpis okazał kontrahent, to wówczas warto ustalić, kiedy został wystawiony i czy jest aktualny. Dokument ten dokładnie określa firmę i jej działalność (z wyszczególnieniem rodzaju i długości okresu istnienia firmy), wielkość kapitału, wskazuje adres siedziby przedsiębiorcy, osobę właściciela oraz organy firmy i sposób ich reprezentacji. Pełny odpis z KRS zawiera też informacje o postępowaniach układowych i likwidacyjnych toczących się w związku z firmą, a także o wielkości wpisanych do rejestru, nieuiszczonych należności publicznoprawnych i prywatnoprawnych.


Przedsiębiorca powinien zapoznać się również z aktami rejestrowymi kontrahenta, które znajdują się w Krajowym Rejestrze Sądowym. Może z nich uzyskać informacje o sytuacji finansowej kontrahenta, ponieważ akta niektórych firm zawierają sprawozdania finansowe z okresów rozliczeniowych. W aktach znajdują się też informacje o podjętych uchwałach przez organy firmy.


Informacje o majątku kontrahenta przedsiębiorca uzyska również z ksiąg wieczystych. Księgi prowadzone są dla nieruchomości i wpisane są w nich obciążenia ciążące na nich, np. hipoteka, która zabezpiecza ciążącą na nieruchomości pożyczkę.


Informacje o kondycji firmy kontrahenta można uzyskać również z Monitora Sądowego i Gospodarczego. Publikowane są tam komunikaty o postępowaniach naprawczych i likwidacyjnych prowadzonych w stosunku do firm zagrożonych niewypłacalnością. Ważnym źródłem informacji o kontrahencie są także biura informacji gospodarczej.


Wywiadownia gospodarcza


W celu sprawdzenia kontrahenta przedsiębiorca może wynająć wywiadownię gospodarczą, która przygotuje raport o sytuacji finansowej, majątku, zadłużeniach i możliwościach płatniczych kontrahenta.


Najczęściej wywiadownia uzyskuje informacje z tych samych źródeł, z których może je zdobyć sam przedsiębiorca. Wywiadownie dysponują również własnymi bazami danych. Niektóre firmy wolą wynająć wywiadownię, ponieważ samodzielne zdobywanie informacji wydaje się im czasochłonne. Ważny jest też wybór wywiadowni, aby była rzetelna i godna zaufania. Informacji warto zasięgnąć od innych przedsiębiorców, którzy kiedyś korzystali z usług wywiadowni. Przede wszystkim należy ustalić, jak szybko przygotowuje ona raport, czy jest on wiarygodny i dostatecznie szczegółowy.


Jak sprawdzic kontrahenta

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- Ustawa z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209 ze zm.).

- Ustawa z 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1361).

- Rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 21 grudnia 2000 r. w sprawie sposobu przechowywania dotychczasowych rejestrów i przekazywania akt rejestrowych oraz wydawania z nich odpisów, wyciągów i zaświadczeń (Dz.U. Nr 117, poz. 1239).

 

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA