| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Spór konsumenta z instytucja finansową

Spór konsumenta z instytucja finansową

Konflikt pomiędzy konsumentem a instytucją finansową może być rozwiązany nie tylko za pośrednictwem organu sądowego. Jako konsumenci możemy korzystać z pomocy instytucji takich jak miejski i powiatowy rzecznik konsumentów, rzecznik ubezpieczonych, arbiter bankowy czy Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Każdy spór z instytucją finansową może być skierowany do sądu. Należy jednak pamiętać, że nie zależnie od tego czego nasz spór dotyczy, tego rodzaju postępowania trwają zazwyczaj bardzo długo, są kosztowne a instytucje finansowe są reprezentowane przez wyspecjalizowanych prawników, których umiejętności zmniejszają nasze szanse na powodzenie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polubowne środki

Jeżeli dojdzie do sporu między konsumentem a instytucją finansową, należy pamiętać że istnieją instytucje, które powinny udzielić nam należytego wsparcia. Z prośbą o pomoc możemy się skierować do miejskiego i powiatowego rzecznika konsumentów, rzecznika ubezpieczonych, arbitra bankowego czy też do Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Instytucja finansowa

Istnieją również instytucje takie jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), które nie zajmują się indywidualnie złożonymi wnioskami. UOKiK jest właściwym organem do orzekania czy zapis warunkujący formę działań przez instytucję finansową jest zgodny z prawem. Jeżeli Prezes Urzędu orzeknie, że zastosowany przez instytucje zapis jest niezgodny z prawem, zapis ten trafia do rejestru klauzul niedozwolonych a więc w konsekwencji nie może być już stosowany przez tą bądź inną instytucję finansową.

Rzecznik praw konsumenta

Jednym z organów, który może nas wesprzeć w razie zaistnienia konfliktu jest rzecznik praw konsumenta. Rzecznik niestety nie jest upoważniony do rozstrzygnięcia sporu ani wydawania nakazów lub zakazów. Może on jednak poinformować nas o przysługujących nam prawach, pomóc w przygotowaniu reklamacji, wystosować w naszym imieniu pismo lub wesprzeć nas przed sądem. Spis rzeczników sprawujących urząd w naszej okolicy znajdziemy na stronie urzędu miasta bądź na portalu internetowym UOKiK. Pomoc rzecznika przysługuje nam za darmo, więc nie musimy się obawiać o dodatkowe koszty.

Rzecznik ubezpieczonych

Skargi dotyczące zakładów ubezpieczeń, otwartych funduszy emerytalnych oraz uczestnictwa w pracowniczych programach emerytalnych przyjmuje Rzecznik Ubezpieczonych.

Pułapki w kredytach hipotecznych

W sytuacji kiedy towarzystwo ubezpieczeniowe niesłusznie odmówi nam wypłaty odszkodowania, wypłaci zbyt niskie odszkodowanie lub cały proces z niezrozumiałych powodów trwa zbyt długo, możemy zgłosić się o pomoc do rzecznika ubezpieczonych. Rzecznik ubezpieczonych podobnie jak rzecznik praw konsumenta nie ma prawa orzekać w sporach lub nakładać kar, ale może on interweniować w sporze. Wniosek do rzecznika powinien być złożony w formie pisemnej wraz z całą istotną dla sporu dokumentacją. Interwencja rzecznika może się zakończyć zmianą stanowiska towarzystwa ubezpieczeniowego lub ugodą pomiędzy stronami. Jeżeli jednak spór nie zostanie pozytywnie rozstrzygnięty, rzecznik informuję konsumenta o możliwości wniesienia sprawy do sądu. Należy jednak pamiętać, że po wstępnej analizie dokumentów rzecznik może zdecydować, że nasz interes nie został naruszony i w konsekwencji nie będzie interweniował w naszym sporze. Jeżeli jednak uzna spór za stosowny, usługi rzecznika przysługują nam bezpłatnie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Adamczak

Ekspert z zakresu podatków i rachunkowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »