REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?

praca radość
praca radość
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

O tym czym jest i jak stworzyć wartościowe środowisko pracy mówi Magda Pietkiewicz z Enpulse, współorganizatora konferencji Employee Journey 2024.

REKLAMA

Wartościowe środowisko pracy

REKLAMA

Efektywność organizacji to podstawa w obecnej sytuacji biznesowej, ale pracodawcy coraz częściej zwracają jednak uwagę na zadowolenie i komfort pracowników. Szukają pomysłów i wprowadzają rozwiązania, by stworzyć jak najbardziej wartościowe środowisko pracy. Dlaczego? W końcu dobre warunki pracy wpływają pozytywnie na samopoczucie pracowników, co przekłada się na ich zaangażowanie w wykonywane obowiązki służbowe i wyniki finansowe firmy. Coraz większą dbałość pracodawców o środowisko pracy widać to w wynikach badania zrealizowanego przez Enpulse na potrzeby raportu „Zaangażowanie 2023” – dwóch na trzech pracowników (71 proc.) uważa, że w ich firmie panuje przyjazna atmosfera. 

Na pytanie, czym jest wartościowe środowisko pracy, ciężko odpowiedzieć jednym słowem. Dla każdego będzie to coś innego, jednak najogólniej rzecz ujmując przez pozytywne środowisko pracy rozumiemy zgrany zespół i dobrą atmosferę W takim miejscu pracownicy wspierają się i wzajemnie inspirują. Taka przestrzeń jest też jednym z kluczowych emocjonalnych driverów zaangażowania pracowników i wpływa na to, jak wyglądać będzie jego droga w organizacji, czyli tak zwane employee journey. Wpływa na to, że sami pracownicy chcą się angażować w pracę, działać na rzecz firmy. Wartościowe środowisko pracy, czyli atmosfera i relacje pomiędzy pracownikami, jest czymś, nad czym trzeba pracować, jeśli chce się mieć nie tylko zaangażowanych, wydajnych, ale przede wszystkim szczęśliwych pracowników – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. 

Cztery obszary dobrego środowiska pracy

REKLAMA

Przyjęło się wyodrębniać cztery obszary, które składają się na środowisko pracy – fizyczny, biologiczny, chemiczny i społeczny. Pierwsze trzy są ściśle związane ze zdrowiem pracownika – pracodawcy chcąc nie chcąc mają prawny obowiązek zwrócić na nie uwagę. Ostatni obszar – ten związany z zaangażowaniem pracownika – jest jednak dużo trudniejszy w obsłudze. Obejmuje bowiem kwestie „miękkie” takie jak relacje między pracownikami czy utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. 

– „Przyjazne” barwy w biurze, wygodne krzesła, miejsce, w którym można wspólnie zjeść śniadanie lub napić się kawy i porozmawiać to te najbardziej namacalne rzeczy, które sprawiają, że pracownicy z chęcią przychodzą do miejsca pracy. Są jednak tylko jednym z elementów układanki, jaką jest wartościowe środowisko pracy. Dużo ważniejsze niż aranżacja przestrzeni jest odpowiednie zarządzanie relacjami w miejscu pracy oraz dbanie o samopoczucie pracowników. Niestety, wielu pracodawców, szczególnie tych „starej daty”, zwyczajnie nie zwraca uwagi na ten obszar nie zdając sobie sprawy ze strat jakie niesie brak zaangażowania  – podkreśla Magda Pietkiewicz. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartościowe środowisko pracy, czyli jakie

Pracodawco, chcesz poprawić efektywność i zaangażowanie pracowników? Dbaj o środowisko pracy. Stworzenie atmosfery inspirującej do działania to proces, który wymaga angażowania wszystkich osób zatrudnionych w firmie. To również tak zwana „praca u podstaw”, ponieważ środowisko pracy jest nie tylko wypadkową działań pracowników i przełożonych, lecz zależy także od wypracowanej na przestrzeni lat kultury organizacyjnej danej firmy. 

Jak wobec tego zbudować wartościowe środowisko pracy? Przełożeni powinni przede wszystkim stawiać na empatię – wspierać pracowników i pomagać im w rozwiązywaniu konfliktów. Istotne jest również stwarzanie okazji do integracji i budowania więzi między pracownikami oraz docenianie zarówno jednostek jak i całego zespołu. Poczucie sprawstwa sprawia, że pracownicy silniej przywiązują się do organizacji, warto zatem włączać ich w procesy zarządcze i operacyjne. Ważnym elementem, o którym często zapominają pracodawcy jest także rozsądne dobieranie pracowników na etapie rekrutacji, tak by stanowili dopełnienie już istniejącego zespołu.

– Z mojego doświadczenia wynika, że dla pracodawców problemem nie jest budowanie środowiska pracy, ale zidentyfikowanie obszarów, w których należy podjąć działania. Pomocne w takim swoistym „due dilligence” mogą okazać badania zaangażowania pracowników, które pozwalają uzyskać między innymi wgląd w to jak w danej organizacji kształtują się relacje międzyludzkie, jak pracownicy oceniają panującą tam atmosferę, ale też co ich motywuje i napędza do działania. To nieocenione narzędzie, które może wesprzeć firmy w tworzeniu wartościowego środowiska pracy i wzmacnianiu swojej efektywności – dodaje Magda Pietkiewicz.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA