REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
praca radość
praca radość
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

O tym czym jest i jak stworzyć wartościowe środowisko pracy mówi Magda Pietkiewicz z Enpulse, współorganizatora konferencji Employee Journey 2024.

REKLAMA

REKLAMA

Wartościowe środowisko pracy

Efektywność organizacji to podstawa w obecnej sytuacji biznesowej, ale pracodawcy coraz częściej zwracają jednak uwagę na zadowolenie i komfort pracowników. Szukają pomysłów i wprowadzają rozwiązania, by stworzyć jak najbardziej wartościowe środowisko pracy. Dlaczego? W końcu dobre warunki pracy wpływają pozytywnie na samopoczucie pracowników, co przekłada się na ich zaangażowanie w wykonywane obowiązki służbowe i wyniki finansowe firmy. Coraz większą dbałość pracodawców o środowisko pracy widać to w wynikach badania zrealizowanego przez Enpulse na potrzeby raportu „Zaangażowanie 2023” – dwóch na trzech pracowników (71 proc.) uważa, że w ich firmie panuje przyjazna atmosfera. 

Na pytanie, czym jest wartościowe środowisko pracy, ciężko odpowiedzieć jednym słowem. Dla każdego będzie to coś innego, jednak najogólniej rzecz ujmując przez pozytywne środowisko pracy rozumiemy zgrany zespół i dobrą atmosferę W takim miejscu pracownicy wspierają się i wzajemnie inspirują. Taka przestrzeń jest też jednym z kluczowych emocjonalnych driverów zaangażowania pracowników i wpływa na to, jak wyglądać będzie jego droga w organizacji, czyli tak zwane employee journey. Wpływa na to, że sami pracownicy chcą się angażować w pracę, działać na rzecz firmy. Wartościowe środowisko pracy, czyli atmosfera i relacje pomiędzy pracownikami, jest czymś, nad czym trzeba pracować, jeśli chce się mieć nie tylko zaangażowanych, wydajnych, ale przede wszystkim szczęśliwych pracowników – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. 

Cztery obszary dobrego środowiska pracy

Przyjęło się wyodrębniać cztery obszary, które składają się na środowisko pracy – fizyczny, biologiczny, chemiczny i społeczny. Pierwsze trzy są ściśle związane ze zdrowiem pracownika – pracodawcy chcąc nie chcąc mają prawny obowiązek zwrócić na nie uwagę. Ostatni obszar – ten związany z zaangażowaniem pracownika – jest jednak dużo trudniejszy w obsłudze. Obejmuje bowiem kwestie „miękkie” takie jak relacje między pracownikami czy utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. 

REKLAMA

– „Przyjazne” barwy w biurze, wygodne krzesła, miejsce, w którym można wspólnie zjeść śniadanie lub napić się kawy i porozmawiać to te najbardziej namacalne rzeczy, które sprawiają, że pracownicy z chęcią przychodzą do miejsca pracy. Są jednak tylko jednym z elementów układanki, jaką jest wartościowe środowisko pracy. Dużo ważniejsze niż aranżacja przestrzeni jest odpowiednie zarządzanie relacjami w miejscu pracy oraz dbanie o samopoczucie pracowników. Niestety, wielu pracodawców, szczególnie tych „starej daty”, zwyczajnie nie zwraca uwagi na ten obszar nie zdając sobie sprawy ze strat jakie niesie brak zaangażowania  – podkreśla Magda Pietkiewicz. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartościowe środowisko pracy, czyli jakie

Pracodawco, chcesz poprawić efektywność i zaangażowanie pracowników? Dbaj o środowisko pracy. Stworzenie atmosfery inspirującej do działania to proces, który wymaga angażowania wszystkich osób zatrudnionych w firmie. To również tak zwana „praca u podstaw”, ponieważ środowisko pracy jest nie tylko wypadkową działań pracowników i przełożonych, lecz zależy także od wypracowanej na przestrzeni lat kultury organizacyjnej danej firmy. 

Jak wobec tego zbudować wartościowe środowisko pracy? Przełożeni powinni przede wszystkim stawiać na empatię – wspierać pracowników i pomagać im w rozwiązywaniu konfliktów. Istotne jest również stwarzanie okazji do integracji i budowania więzi między pracownikami oraz docenianie zarówno jednostek jak i całego zespołu. Poczucie sprawstwa sprawia, że pracownicy silniej przywiązują się do organizacji, warto zatem włączać ich w procesy zarządcze i operacyjne. Ważnym elementem, o którym często zapominają pracodawcy jest także rozsądne dobieranie pracowników na etapie rekrutacji, tak by stanowili dopełnienie już istniejącego zespołu.

– Z mojego doświadczenia wynika, że dla pracodawców problemem nie jest budowanie środowiska pracy, ale zidentyfikowanie obszarów, w których należy podjąć działania. Pomocne w takim swoistym „due dilligence” mogą okazać badania zaangażowania pracowników, które pozwalają uzyskać między innymi wgląd w to jak w danej organizacji kształtują się relacje międzyludzkie, jak pracownicy oceniają panującą tam atmosferę, ale też co ich motywuje i napędza do działania. To nieocenione narzędzie, które może wesprzeć firmy w tworzeniu wartościowego środowiska pracy i wzmacnianiu swojej efektywności – dodaje Magda Pietkiewicz.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA