REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
praca radość
praca radość
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

O tym czym jest i jak stworzyć wartościowe środowisko pracy mówi Magda Pietkiewicz z Enpulse, współorganizatora konferencji Employee Journey 2024.

REKLAMA

Wartościowe środowisko pracy

REKLAMA

Efektywność organizacji to podstawa w obecnej sytuacji biznesowej, ale pracodawcy coraz częściej zwracają jednak uwagę na zadowolenie i komfort pracowników. Szukają pomysłów i wprowadzają rozwiązania, by stworzyć jak najbardziej wartościowe środowisko pracy. Dlaczego? W końcu dobre warunki pracy wpływają pozytywnie na samopoczucie pracowników, co przekłada się na ich zaangażowanie w wykonywane obowiązki służbowe i wyniki finansowe firmy. Coraz większą dbałość pracodawców o środowisko pracy widać to w wynikach badania zrealizowanego przez Enpulse na potrzeby raportu „Zaangażowanie 2023” – dwóch na trzech pracowników (71 proc.) uważa, że w ich firmie panuje przyjazna atmosfera. 

Na pytanie, czym jest wartościowe środowisko pracy, ciężko odpowiedzieć jednym słowem. Dla każdego będzie to coś innego, jednak najogólniej rzecz ujmując przez pozytywne środowisko pracy rozumiemy zgrany zespół i dobrą atmosferę W takim miejscu pracownicy wspierają się i wzajemnie inspirują. Taka przestrzeń jest też jednym z kluczowych emocjonalnych driverów zaangażowania pracowników i wpływa na to, jak wyglądać będzie jego droga w organizacji, czyli tak zwane employee journey. Wpływa na to, że sami pracownicy chcą się angażować w pracę, działać na rzecz firmy. Wartościowe środowisko pracy, czyli atmosfera i relacje pomiędzy pracownikami, jest czymś, nad czym trzeba pracować, jeśli chce się mieć nie tylko zaangażowanych, wydajnych, ale przede wszystkim szczęśliwych pracowników – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. 

Cztery obszary dobrego środowiska pracy

REKLAMA

Przyjęło się wyodrębniać cztery obszary, które składają się na środowisko pracy – fizyczny, biologiczny, chemiczny i społeczny. Pierwsze trzy są ściśle związane ze zdrowiem pracownika – pracodawcy chcąc nie chcąc mają prawny obowiązek zwrócić na nie uwagę. Ostatni obszar – ten związany z zaangażowaniem pracownika – jest jednak dużo trudniejszy w obsłudze. Obejmuje bowiem kwestie „miękkie” takie jak relacje między pracownikami czy utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. 

– „Przyjazne” barwy w biurze, wygodne krzesła, miejsce, w którym można wspólnie zjeść śniadanie lub napić się kawy i porozmawiać to te najbardziej namacalne rzeczy, które sprawiają, że pracownicy z chęcią przychodzą do miejsca pracy. Są jednak tylko jednym z elementów układanki, jaką jest wartościowe środowisko pracy. Dużo ważniejsze niż aranżacja przestrzeni jest odpowiednie zarządzanie relacjami w miejscu pracy oraz dbanie o samopoczucie pracowników. Niestety, wielu pracodawców, szczególnie tych „starej daty”, zwyczajnie nie zwraca uwagi na ten obszar nie zdając sobie sprawy ze strat jakie niesie brak zaangażowania  – podkreśla Magda Pietkiewicz. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartościowe środowisko pracy, czyli jakie

Pracodawco, chcesz poprawić efektywność i zaangażowanie pracowników? Dbaj o środowisko pracy. Stworzenie atmosfery inspirującej do działania to proces, który wymaga angażowania wszystkich osób zatrudnionych w firmie. To również tak zwana „praca u podstaw”, ponieważ środowisko pracy jest nie tylko wypadkową działań pracowników i przełożonych, lecz zależy także od wypracowanej na przestrzeni lat kultury organizacyjnej danej firmy. 

Jak wobec tego zbudować wartościowe środowisko pracy? Przełożeni powinni przede wszystkim stawiać na empatię – wspierać pracowników i pomagać im w rozwiązywaniu konfliktów. Istotne jest również stwarzanie okazji do integracji i budowania więzi między pracownikami oraz docenianie zarówno jednostek jak i całego zespołu. Poczucie sprawstwa sprawia, że pracownicy silniej przywiązują się do organizacji, warto zatem włączać ich w procesy zarządcze i operacyjne. Ważnym elementem, o którym często zapominają pracodawcy jest także rozsądne dobieranie pracowników na etapie rekrutacji, tak by stanowili dopełnienie już istniejącego zespołu.

– Z mojego doświadczenia wynika, że dla pracodawców problemem nie jest budowanie środowiska pracy, ale zidentyfikowanie obszarów, w których należy podjąć działania. Pomocne w takim swoistym „due dilligence” mogą okazać badania zaangażowania pracowników, które pozwalają uzyskać między innymi wgląd w to jak w danej organizacji kształtują się relacje międzyludzkie, jak pracownicy oceniają panującą tam atmosferę, ale też co ich motywuje i napędza do działania. To nieocenione narzędzie, które może wesprzeć firmy w tworzeniu wartościowego środowiska pracy i wzmacnianiu swojej efektywności – dodaje Magda Pietkiewicz.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA