REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?

praca radość
praca radość
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

O tym czym jest i jak stworzyć wartościowe środowisko pracy mówi Magda Pietkiewicz z Enpulse, współorganizatora konferencji Employee Journey 2024.

REKLAMA

REKLAMA

Wartościowe środowisko pracy

Efektywność organizacji to podstawa w obecnej sytuacji biznesowej, ale pracodawcy coraz częściej zwracają jednak uwagę na zadowolenie i komfort pracowników. Szukają pomysłów i wprowadzają rozwiązania, by stworzyć jak najbardziej wartościowe środowisko pracy. Dlaczego? W końcu dobre warunki pracy wpływają pozytywnie na samopoczucie pracowników, co przekłada się na ich zaangażowanie w wykonywane obowiązki służbowe i wyniki finansowe firmy. Coraz większą dbałość pracodawców o środowisko pracy widać to w wynikach badania zrealizowanego przez Enpulse na potrzeby raportu „Zaangażowanie 2023” – dwóch na trzech pracowników (71 proc.) uważa, że w ich firmie panuje przyjazna atmosfera. 

Na pytanie, czym jest wartościowe środowisko pracy, ciężko odpowiedzieć jednym słowem. Dla każdego będzie to coś innego, jednak najogólniej rzecz ujmując przez pozytywne środowisko pracy rozumiemy zgrany zespół i dobrą atmosferę W takim miejscu pracownicy wspierają się i wzajemnie inspirują. Taka przestrzeń jest też jednym z kluczowych emocjonalnych driverów zaangażowania pracowników i wpływa na to, jak wyglądać będzie jego droga w organizacji, czyli tak zwane employee journey. Wpływa na to, że sami pracownicy chcą się angażować w pracę, działać na rzecz firmy. Wartościowe środowisko pracy, czyli atmosfera i relacje pomiędzy pracownikami, jest czymś, nad czym trzeba pracować, jeśli chce się mieć nie tylko zaangażowanych, wydajnych, ale przede wszystkim szczęśliwych pracowników – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. 

Cztery obszary dobrego środowiska pracy

Przyjęło się wyodrębniać cztery obszary, które składają się na środowisko pracy – fizyczny, biologiczny, chemiczny i społeczny. Pierwsze trzy są ściśle związane ze zdrowiem pracownika – pracodawcy chcąc nie chcąc mają prawny obowiązek zwrócić na nie uwagę. Ostatni obszar – ten związany z zaangażowaniem pracownika – jest jednak dużo trudniejszy w obsłudze. Obejmuje bowiem kwestie „miękkie” takie jak relacje między pracownikami czy utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. 

REKLAMA

– „Przyjazne” barwy w biurze, wygodne krzesła, miejsce, w którym można wspólnie zjeść śniadanie lub napić się kawy i porozmawiać to te najbardziej namacalne rzeczy, które sprawiają, że pracownicy z chęcią przychodzą do miejsca pracy. Są jednak tylko jednym z elementów układanki, jaką jest wartościowe środowisko pracy. Dużo ważniejsze niż aranżacja przestrzeni jest odpowiednie zarządzanie relacjami w miejscu pracy oraz dbanie o samopoczucie pracowników. Niestety, wielu pracodawców, szczególnie tych „starej daty”, zwyczajnie nie zwraca uwagi na ten obszar nie zdając sobie sprawy ze strat jakie niesie brak zaangażowania  – podkreśla Magda Pietkiewicz. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartościowe środowisko pracy, czyli jakie

Pracodawco, chcesz poprawić efektywność i zaangażowanie pracowników? Dbaj o środowisko pracy. Stworzenie atmosfery inspirującej do działania to proces, który wymaga angażowania wszystkich osób zatrudnionych w firmie. To również tak zwana „praca u podstaw”, ponieważ środowisko pracy jest nie tylko wypadkową działań pracowników i przełożonych, lecz zależy także od wypracowanej na przestrzeni lat kultury organizacyjnej danej firmy. 

Jak wobec tego zbudować wartościowe środowisko pracy? Przełożeni powinni przede wszystkim stawiać na empatię – wspierać pracowników i pomagać im w rozwiązywaniu konfliktów. Istotne jest również stwarzanie okazji do integracji i budowania więzi między pracownikami oraz docenianie zarówno jednostek jak i całego zespołu. Poczucie sprawstwa sprawia, że pracownicy silniej przywiązują się do organizacji, warto zatem włączać ich w procesy zarządcze i operacyjne. Ważnym elementem, o którym często zapominają pracodawcy jest także rozsądne dobieranie pracowników na etapie rekrutacji, tak by stanowili dopełnienie już istniejącego zespołu.

– Z mojego doświadczenia wynika, że dla pracodawców problemem nie jest budowanie środowiska pracy, ale zidentyfikowanie obszarów, w których należy podjąć działania. Pomocne w takim swoistym „due dilligence” mogą okazać badania zaangażowania pracowników, które pozwalają uzyskać między innymi wgląd w to jak w danej organizacji kształtują się relacje międzyludzkie, jak pracownicy oceniają panującą tam atmosferę, ale też co ich motywuje i napędza do działania. To nieocenione narzędzie, które może wesprzeć firmy w tworzeniu wartościowego środowiska pracy i wzmacnianiu swojej efektywności – dodaje Magda Pietkiewicz.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA