REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Pzp: tryb negocjacyjny i waloryzacja wartości kontraktu zachętą dla MŚP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
W tym miesiącu planowane jest zakończenie prac nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych. /Fot. Shutterstock
W tym miesiącu planowane jest zakończenie prac nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych. /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dobiegają końca prace na projektem nowego Prawa zamówień publicznych. Dla zwiększenia udziału przedstawicieli sektora MŚP w postępowaniach ustawa przewiduje prowadzenie negocjacji już w trybie podstawowym oraz możliwość waloryzacji wartości kontraktu i płatności zaliczkowych.

Czy zmiany w Prawie zamówień publicznych spopularyzują tryb negocjacyjny?

Jeszcze w tym miesiącu planowane jest zakończenie prac nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych. Głównym celem zmian jest zwiększenie liczby oferentów startujących w przetargach. W szczególności przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw, którzy do tej pory niechętnie brali udział w postępowaniach. W tym celu planowany jest szereg gruntownych zmian w sposobie wyboru i realizacji ofert w trybie zamówień publicznych. Najważniejszymi z perspektywy biznesu wydają się zmiany dotyczące możliwości waloryzacji wartości zamówienia, nawet przed zawarciem umowy oraz wprowadzenia częściowych zaliczek. Nie można jednak pomijać roli wprowadzenia tzw. trybu podstawowego dla małych przetargów, który zakłada możliwość stosowania trybu negocjacyjnego.

REKLAMA

Dotychczas tryb negocjacyjny był stosowany jedynie w niewielkiej części prowadzonych w Polsce postępowań. Dane gromadzone przez Urząd Zamówień Publicznych pokazują, że w ten sposób rozstrzygano jedynie niecały procent przetargów. Większość instytucji wybiera tryb przetargu nieograniczonego, ponieważ są do niego przyzwyczajone i uznają go za bezpieczniejszy sposób wyłonienia najkorzystniejszej oferty. Choć w przypadku wielu produktów jest to rzeczywiście słuszne postępowanie, to przy wyborze różnego typu usług, czy też produktów finansowych, w tym ubezpieczeń, gdzie istnieje możliwość spersonalizowania oferty, zastosowanie trybu negocjacyjnego jest bardziej wskazane i może przynieść lepsze efekty – zauważa Łukasz Górny, radca prawny, Dyrektor Departamentu Rozwoju EIB SA.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Jakie korzyści niesie ze sobą tryb negocjacyjny pokazują ubezpieczenia

REKLAMA

Zakup ubezpieczenia chroniącego majątek firmy bądź instytucji jest dobrym przykładem pokazującym zasadność zastosowania trybu negocjacyjnego do wyboru najkorzystniejszej oferty. Należy bowiem pamiętać, że podstawą dobrze skonstruowanej umowy ubezpieczenia dla organizacji jest dokładna analiza wszelkich ryzyk, z jakimi musi się liczyć zarówno ubezpieczyciel, jak i ubezpieczony. Najlepszym sposobem na wypracowanie rozwiązania satysfakcjonującego obie strony kontraktu jest zatem dialog, a nie sztywne trzymanie się zapisów zamówienia bądź bazowanie na standardowych rozwiązaniach. Każdy program ubezpieczenia korporacyjnego jest produktem wysoce spersonalizowanym. Zastosowanie trybu negocjacyjnego pozwala stronom lepiej zrozumieć potrzeby zamawiającego i możliwości dostawcy, dzięki czemu ostatecznie przedstawiana oferta lepiej spełnia oczekiwania i zapewnia skuteczniejszą ochronę.

REKLAMA

Owszem, w przetargu nieograniczonym istnieje możliwość składania zapytań do SIWZ, które mogą spowodować zmianę wymagań. Jednak jest to bardzo formalna ścieżka, która może wydłużyć proces wyboru oferty. Co więcej, duża liczba wniosków, jakie zazwyczaj ubezpieczyciele kierują do zamawiającego, może spowodować, że najbardziej istotne kwestie nie zostaną odpowiednio wyjaśnione. Dialog i bezpośrednie spotkania przewidziane w trybie negocjacyjnym pozwalają lepiej zrozumieć sytuację ubezpieczonego i mogą skłonić ubezpieczyciela do łagodniejszego potraktowania niektórych ryzyk, które zostały zaprezentowane w pełnym świetle. Może też się okazać, że niektóre wymagania zamawiającego okażą się niemożliwe do spełnienia, a osiągnięcie kompromisu jest możliwe wyłącznie w toku rozmowy – dodaje Łukasz Górny z EIB SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie trybu negocjacyjnego może zatem również mieć pozytywny wpływ na atrakcyjność ceny zawartej w ofercie ostatecznej. Istotą ubezpieczenia jest przejęcie skutków finansowych określonych ryzyk przez ubezpieczyciela. Musi zatem odpowiednio wycenić nie tylko wartość potencjalnych strat, ale też prawdopodobieństwo ich wystąpienia. W związku z tym musi dokładnie znać sytuację i warunki prowadzenia działalności przez ubezpieczonego oraz wiedzieć jakie zabezpieczenia swojego majątku on stosuje. Musi też wiedzieć jaką część ewentualnych szkód może ubezpieczony pokryć z własnej kieszeni. Szczegółowe ustalenie tych informacji oraz ewentualną zmianę postanowień najlepiej prowadzić na drodze negocjacji i bezpośredniego dialogu. W przeciwnym wypadku ubezpieczyciel może podejść do ryzyka konserwatywnie i będzie kalkulował cenę w oparciu o górne wartości dla poszczególnych ryzyk, czyli zaoferuje cenę najwyższą z możliwych, żeby nie narazić się na straty.

Waloryzacja i zaliczki bardzo istotne

Kolejnym ważnym elementem projektu nowego Prawa zamówień publicznych, który może pozytywnie wpłynąć na liczbę oferentów oraz zwiększenie udziału przedstawicieli sektora MSP w postępowaniach, jest możliwość waloryzacji wartości kontraktu. Rozwiązanie to jest szczególnie istotne w przypadku umów długoletnich oraz realizacji inwestycji.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja rynkowa wpływa na wysokość cen produktów, w związku z czym złożona nawet kilka miesięcy wcześniej oferta może okazać się nieadekwatna. Na szczęście sytuację tę przewidziano w nowych zasadach postępowań publicznych. Co więcej, waloryzacja ceny może nastąpić nawet jeszcze przed ostatecznym podpisaniem umowy, jeżeli postępowanie się przedłużało lub rynkowe zjawiska spowodowały gwałtowną zmianę uwarunkowań. Do sytuacji takich może w szczególności dochodzić przy realizacji inwestycji budowlanych, gdzie ceny materiałów potrafią skokowo rosnąć, a w trakcie budowy mogą pojawić się czynniki zmuszające wykonawcę do zastosowania innej technologii lub przeprowadzenia dodatkowych czynności wynikających np. z potrzeby zabezpieczenia obiektów zabytkowych odkrytych w trakcie prac – mówi Łukasz Górny z EIB SA.

Drugim istotnym zapisem zwiększającym atrakcyjność kontraktów długoletnich w oczach oferentów jest możliwość płatności zaliczkowych. Obecnie wykonawcy zamówień publicznych realizując umowę, praktycznie kredytują zlecającego, ponieważ muszą samodzielnie pokryć koszty z góry. Wprowadzenie częściowych płatności w toku trwania kontraktu pozwalają zatem zdjąć część obciążenia finansowego z wykonawców.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA