Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? – lokal
REKLAMA
REKLAMA
Wskazana wyżej ustawa żłobkowa odsyła w zakresie warunków jakie spełnić musi lokal do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych.
REKLAMA
Zgodnie z nim lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy oraz jego wyposażenie, muszą spełniać szereg warunków dotyczących zarówno higieny, jak i architektury.
Dzieci potrzebują przestrzeni
Ustawodawca przewidział dla żłobków i klubów dziecięcych wymogi dotyczące powierzchni pomieszczeń przeznaczonych na zbiorowy pobyt maluchów. Jeżeli przedsiębiorca dysponuje pokojem o powierzchni 16 m2 to może do niego zaprosić od 3 do 5 dzieci. Powyżej tej liczby powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko.
- W przypadku, gdy czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2 m2.
- W przypadku, gdy czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie, powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2,5 m2.
Niezależenie od powierzchni, wysokość pomieszczeń, w których przebywać będą dzieci musi wynosi co najmniej 2,5 m. Ponadto, wskazane jest, aby maluchy miały możliwość bezpośredniego wyjścia na teren otwarty, wyposażony w urządzenia do zabaw, niedostępny dla osób postronnych.
Polecamy: Jak założyć żłobek i klub dziecięcy - nowe zasady
Czystość przede wszystkim
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego musi zagwarantować utrzymanie czystości i porządku. Pomieszczenia muszą pozostawać w odpowiednim stanie oraz podlegać okresowym remontom i konserwacji.
Rozporządzenie szczególny nacisk kładzie na kwestie higieniczno-sanitarne:
- podłoga i ściany muszą być wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości;
- pokrycie ścian do wysokości co najmniej 2 m powinno być wykonane z użyciem materiałów zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie wilgoci oraz materiałów nietoksycznych i odpornych na działanie środków dezynfekcyjnych.
REKLAMA
Rygorystyczne wymogi dotyczą także pościeli i leżanek, które muszą zostać wyraźnie oznakowane oraz przypisane do konkretnego dziecka i odpowiednio przechowywane. Wszystko w celu ograniczenia ryzyka przenoszenia się zakażeń. Podobnie z temperaturą. W żłobku lub klubie musi utrzymywać się na poziomie co najmniej 20 stopni.
Dzieci muszą mieć również dostęp do miski ustępowej, a także urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą (umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenia do utrzymania higieny osobistej dzieci). Wymagana jest także centralna regulacja mieszania ciepłej wody.
Do obowiązków przedsiębiorcy należy także zapewnienie miejsca do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczonego przed dostępem dzieci. Ponadto całe wyposażenie musi posiadać atesty lub certyfikaty, oznakowanie CE, a zabawki spełniać normy bezpieczeństwa i higieny.
Pokój, ale nie byle jaki
Przedstawione wyżej warunki nie wyczerpują jeszcze listy przygotowanej w rozporządzeniu. Przedsiębiorca musi także zapewnić:
- w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci, na grzejnikach centralnego ogrzewania są umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym;
- stanowisko do przewijania dzieci;
- miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej;
- meble dostosowane do wymagań ergonomii;
- możliwość otwierania w pomieszczeniu co najmniej 50% powierzchni okien;
- oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą;
- apteczki wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe;
- warunki do przechowywania i podawania mleka w żłobku i klubie dziecięcym, do którego uczęszcza dziecko karmione mlekiem matki.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.