| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Żłobek i klub dziecięcy > Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? – lokal

Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? – lokal

Wraz z wejściem w życie 4 kwietnia 2011 roku ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 zmianie uległy warunki jakie spełnić musi lokal przeznaczony na żłobek. Dodatkowo, nowe reguły objęły również kluby dziecięce. Jakie wymogi przewidział ustawodawca?

Wskazana wyżej ustawa żłobkowa odsyła w zakresie warunków jakie spełnić musi lokal do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych.

Zgodnie z nim lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy oraz jego wyposażenie, muszą spełniać szereg warunków dotyczących zarówno higieny, jak i architektury.

Dzieci potrzebują przestrzeni

Ustawodawca przewidział dla żłobków i klubów dziecięcych wymogi dotyczące powierzchni pomieszczeń przeznaczonych na zbiorowy pobyt maluchów. Jeżeli przedsiębiorca dysponuje pokojem o powierzchni 16 m2 to może do niego zaprosić od 3 do 5 dzieci. Powyżej tej liczby powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko.

  • W przypadku, gdy czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2 m2.
  • W przypadku, gdy czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie, powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2,5 m2.

Niezależenie od powierzchni, wysokość pomieszczeń, w których przebywać będą dzieci musi wynosi co najmniej 2,5 m. Ponadto, wskazane jest, aby maluchy miały możliwość bezpośredniego wyjścia na teren otwarty, wyposażony w urządzenia do zabaw, niedostępny dla osób postronnych.

Polecamy: Jak założyć żłobek i klub dziecięcy - nowe zasady

Czystość przede wszystkim

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego musi zagwarantować utrzymanie czystości i porządku. Pomieszczenia muszą pozostawać w odpowiednim stanie oraz podlegać okresowym remontom i konserwacji.

Rozporządzenie szczególny nacisk kładzie na kwestie higieniczno-sanitarne:

  • podłoga i ściany muszą być wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości;
  • pokrycie ścian do wysokości co najmniej 2 m powinno być wykonane z użyciem materiałów zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie wilgoci oraz materiałów nietoksycznych i odpornych na działanie środków dezynfekcyjnych.

Rygorystyczne wymogi dotyczą także pościeli i leżanek, które muszą zostać wyraźnie oznakowane oraz przypisane do konkretnego dziecka i odpowiednio przechowywane. Wszystko w celu ograniczenia ryzyka przenoszenia się zakażeń. Podobnie z temperaturą. W żłobku lub klubie musi utrzymywać się na poziomie co najmniej 20 stopni.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »