REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? – lokal

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Jakie warunki musi spełniać lokal niezbędny do założenia żłobka?
Jakie warunki musi spełniać lokal niezbędny do założenia żłobka?

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z wejściem w życie 4 kwietnia 2011 roku ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 zmianie uległy warunki jakie spełnić musi lokal przeznaczony na żłobek. Dodatkowo, nowe reguły objęły również kluby dziecięce. Jakie wymogi przewidział ustawodawca?

Wskazana wyżej ustawa żłobkowa odsyła w zakresie warunków jakie spełnić musi lokal do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych.

REKLAMA

Zgodnie z nim lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy oraz jego wyposażenie, muszą spełniać szereg warunków dotyczących zarówno higieny, jak i architektury.

Dzieci potrzebują przestrzeni

Ustawodawca przewidział dla żłobków i klubów dziecięcych wymogi dotyczące powierzchni pomieszczeń przeznaczonych na zbiorowy pobyt maluchów. Jeżeli przedsiębiorca dysponuje pokojem o powierzchni 16 m2 to może do niego zaprosić od 3 do 5 dzieci. Powyżej tej liczby powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko.

  • W przypadku, gdy czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2 m2.
  • W przypadku, gdy czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie, powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2,5 m2.

Niezależenie od powierzchni, wysokość pomieszczeń, w których przebywać będą dzieci musi wynosi co najmniej 2,5 m. Ponadto, wskazane jest, aby maluchy miały możliwość bezpośredniego wyjścia na teren otwarty, wyposażony w urządzenia do zabaw, niedostępny dla osób postronnych.

Polecamy: Jak założyć żłobek i klub dziecięcy - nowe zasady

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czystość przede wszystkim

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego musi zagwarantować utrzymanie czystości i porządku. Pomieszczenia muszą pozostawać w odpowiednim stanie oraz podlegać okresowym remontom i konserwacji.

Rozporządzenie szczególny nacisk kładzie na kwestie higieniczno-sanitarne:

  • podłoga i ściany muszą być wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości;
  • pokrycie ścian do wysokości co najmniej 2 m powinno być wykonane z użyciem materiałów zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie wilgoci oraz materiałów nietoksycznych i odpornych na działanie środków dezynfekcyjnych.

REKLAMA

Rygorystyczne wymogi dotyczą także pościeli i leżanek, które muszą zostać wyraźnie oznakowane oraz przypisane do konkretnego dziecka i odpowiednio przechowywane. Wszystko w celu ograniczenia ryzyka przenoszenia się zakażeń. Podobnie z temperaturą. W żłobku lub klubie musi utrzymywać się na poziomie co najmniej 20 stopni.

Dzieci muszą mieć również dostęp do miski ustępowej, a także urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą (umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenia do utrzymania higieny osobistej dzieci). Wymagana jest także centralna regulacja mieszania ciepłej wody.

Do obowiązków przedsiębiorcy należy także zapewnienie miejsca do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczonego przed dostępem dzieci. Ponadto całe wyposażenie musi posiadać atesty lub certyfikaty, oznakowanie CE, a zabawki spełniać normy bezpieczeństwa i higieny.

Pokój, ale nie byle jaki

Przedstawione wyżej warunki nie wyczerpują jeszcze listy przygotowanej w rozporządzeniu. Przedsiębiorca musi także zapewnić:

  • w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci, na grzejnikach centralnego ogrzewania są umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym;
  • stanowisko do przewijania dzieci;
  • miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej;
  • meble dostosowane do wymagań ergonomii;
  • możliwość otwierania w pomieszczeniu co najmniej 50% powierzchni okien;
  • oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą;
  • apteczki wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe;
  • warunki do przechowywania i podawania mleka w żłobku i klubie dziecięcym, do którego uczęszcza dziecko karmione mlekiem matki. 

Polecamy: Żłobek w mieszkaniu - jakie warunki otwarcia?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA