REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rentowność hoteli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Jachymczak
Dziennikarka ekonomiczna, szkoleniowiec z pasją
Rentowność hoteli /Fot. Fotolia
Rentowność hoteli /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy biznes hotelowy jest opłacalny? Jak prawidłowo zarządzać hotelem? Czy hotel wykorzystuje maksimum swoich możliwości? Na te i inne pytania odpowiem w niniejszym artykule.

Patrząc na ilość hoteli, hosteli czy pensjonatów można powiedzieć, że w branży hotelowej dzieje się dobrze. Wystarczy przejść się po mieście i znajdziemy od kilku do kilkunastu hoteli. Zazwyczaj wymagana jest wcześniejsza rezerwacja, choć dziś mając w telefonie Internet jesteśmy w stanie dokonać rezerwacji praktycznie od ręki. Oczywiście terminy najbardziej oblegane jak np. Święta Bożego Narodzenia, Sylwester, ferie zimowe, Święta Wielkanocne czy wakacje wymagają rezerwacji z dużym wyprzedzeniem. I takie właśnie okresy są dla hoteli najcenniejsze z punku widzenia ekonomicznego. W trzecim kwartale 2018 roku rentowność hoteli według wskaźnika ‘marża zysk netto’ kształtowała się na poziomie od -6 do 23%. Czy to dużo czy mało? Jak na ekonomistkę przystało odpowiadam – to zależy. Same liczby nie wiele nam mówią. Poza tym rozpiętość przedziału jest dość duża. Otóż – wskaźnik branżowy dotyczący rentowności kształtuje się na poziomie 3,64%. Teraz mając punkt odniesienia możemy powiedzieć, że czołówka najlepszych hoteli, osiągająca wskaźnik na poziomie od prawie 8 do 23% to bardzo dobry wynik. Jest to znacznie powyżej standardy. Takie hotele to najczęściej duże sieci hotelowe w dużych miastach, które przynoszą duże zyski. Choć i w tej branży znajdziemy sieci hotelowe osiągające rentowność na poziomie ledwo 0,37%. Dla osiągnięcia lepszych wyników warto zastanowić się nad zarządzaniem w hotelu. Być może to jest jedno z ogniw, które zakłóca pracę hotelu a tym samym powoduje obniżenie rentowności.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019

Jak prawidłowo zarządzać hotelem?

Prowadzenie hotelu wymaga praktycznych umiejętności oraz specjalistycznej wiedzy. To nie jest takie zwykłe przedsiębiorstwo. W obecnych czasach istnieje kilka możliwości zdobycia wiedzy i doświadczenia hotelowego – począwszy od ukończenia szkoły i uzyskania tytułu technika hotelarstwa przez pracę na różnych stanowiskach w hotelu do sprawowania funkcji menadżerskich. Często inwestorzy czy deweloperzy podchodzą do biznesu hotelowego jak do inwestycji w nieruchomości komercyjne. Nie zawsze jest to dobra droga. Prowadzenie hotelu to nie tylko jego wybudowanie, ale również szereg złożonych procesów, które muszą współdziałać ze sobą. Mam tutaj na myśli system rezerwacji pokoi, odpowiedni marketing, organizacja pracy restauracji i kuchni czy znalezienie dobrych pracowników. Należy pamiętać, że hotele działają 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Musi być zachowana ciągłość pracy i obsługi gości hotelowych. Goście hotelowi mają różne wymagania, którym personel hotelowy musi stawić czoła każdego dnia. Nie dobrą praktyką jest pozostawianie nowego pracownika bez wsparcia bardziej doświadczonego kolegi czy koleżanki w pierwszych dniach jego pracy. Przeszkolenie nowego pracownika wymaga czasu i tylko tak przeprowadzony proces da nam najlepsze efekty. Od zarządzających hotelami wymaga się, aby dbali o zapewnienie ciągłości zabookowanych pokoi, prawidłowego działania restauracji oraz zagospodarowanie czasowe przestrzeni konferencyjnych. Dążenie do maksymalnego ‘obłożenia’ hotelu jest nie lada wyzwaniem.

Czy hotel wykorzystuje maksimum swoich możliwości?

Istnieje kilka problemów, z którymi może borykać się hotel. Należą do nich np.:

REKLAMA

  • nieorganizowanie imprez okolicznościowych tj. wesela, chrzciny czy nawet Święta Bożego Narodzenia czy Sylwester;
  • koszty utrzymania gastronomii hotelowej;
  • koszty zatrudnienia pracowników;
  • zbyt mała aktywność marketingowa tj. niekorzystanie z portali do bookowania pokoi;
  • zbyt niski poziom doświadczenia personelu.

Posiadanie dobrego menadżera czy doradcy hotelowego to podstawa dobrze funkcjonującego hotelu. Korzystanie z doświadczenia i wiedzy takiej osoby może przynieść nam ogromne korzyści
w przyszłości i uchronić przez ewentualnymi problemami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Pensjonat

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA