REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyc klinikę weterynaryjną - lokal

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak założyc klinikę weterynaryjną - lokal
Jak założyc klinikę weterynaryjną - lokal

REKLAMA

REKLAMA

Lokal przeznaczony na taki gabinet powinien być wyposażony w szczególności w pokój przyjęć z poczekalnią, aparaturę i sprzęt dostosowane do zakresu świadczonych usług weterynaryjnych, sprzęt i urządzenia do przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych, zaplecze sanitarne i socjalne.

Gabinet weterynaryjny

Jeżeli klinika jest zakwalifikowana jako gabinet weterynaryjny powinien spełniać następujące wymagania: mieścić się w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu przeznaczonego na inne cele, jeżeli pomieszczenia gabinetu weterynaryjnego są wyraźnie oddzielone od innych pomieszczeń tego budynku lub lokalu. 

REKLAMA

REKLAMA

Pokój przyjęć z poczekalnią powinien mieścić się na poziomie terenu ewentualnie w suterenie, jeżeli zapewnione jest oświetlenie naturalne dostosowane do rodzaju świadczonych usług. Pozostałe pomieszczenia gabinetu weterynaryjnego mogą mieścić się na różnych kondygnacjach.

Gabinet weterynaryjny powinien mieć odrębne wejście prowadzące bezpośrednio do pomieszczeń gabinetu, mieć pokój przyjęć z poczekalnią gdzie będą miejsca siedzące. Podłogi w gabinecie powinny być wykonane z materiałów trwałych, łatwo zmywalnych, odpornych na działanie wody i środków dezynfekcyjnych. Miejsce przeznaczone do przechowywania dokumentacji weterynaryjnej powinno być zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych. Gabinet weterynaryjny powinien mieć sprawną instalację wodną, elektryczną, grzewczą i kanalizacyjną oraz urządzenia zapewniające wymianę powietrza.

W pokoju przyjęć ściany powinny być wykonane z materiałów gładkich, łatwo zmywalnych, odpornych na działanie wody i środków dezynfekcyjnych. W pokoju przyjęć lub zapleczu sanitarnym powinny znajdować się umywalka z doprowadzoną bieżącą wodą ciepłą i zimną, środki do mycia i odkażania rąk, ręczniki jednorazowego użytku oraz pojemnik na zużyte ręczniki. Parapety w pokoju przyjęć gabinetu weterynaryjnego powinny być wykończone materiałem trwałym, gładkim, odpornym na działanie wody i środków dezynfekcyjnych i być łatwe w czyszczeniu.

REKLAMA

Polecamy: Jak napisać biznesplan?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy określają również wyraźnie powierzchnię jaka powinny mieć poszczególne pomieszczenia gabinetu. Powierzchnia pokoju przyjęć z poczekalnią powinna wynosić co najmniej 8m2, jego wysokość z poczekalnią powinna wynosić co najmniej 2,2 m. Natomiast powierzchnia zaplecza sanitarnego i zaplecza socjalnego powinna wynosić co najmniej 3m2.

Pokój przyjęć w gabinecie weterynaryjnym powinien zostać wyposażony w stół zabiegowy, dostosowany wielkością do zakresu i rodzaju świadczonych usług weterynaryjnych, wykonany z trwałego materiału, łatwo zmywalnego i odpornego na działanie środków dezynfekcyjnych. Ponadto powinien w nim być stetoskop i lampa bakteriobójcza.

W przypadku gdy usługi weterynaryjne będą wykonywane przy użyciu narzędzi i sprzętu weterynaryjnego wielokrotnego użytku, pokój przyjęć powinien być wyposażony w autoklaw lub sterylizator na suche powietrze. Jeśli w gabinecie będą wykonywane zabiegi w znieczuleniu ogólnym, pokój przyjęć wyposażony musi być w sprzęt do dożylnego podawania leków oraz źródło światła bezcieniowego.

Dodatkowo gabinet weterynaryjny powinien zostać wyposażony w sprzęt i urządzenia do przechowywania produktów leczniczych, artykułów sanitarnych, sprzętu jednorazowego użytku i innych produktów medycznych, zgodnie z wymaganiami określonymi przez producenta lub wynikającymi z ich właściwości, pojemniki na odpady, w tym odpady weterynaryjne oraz przenośny sprzęt weterynaryjny, pojemniki zapewniające sterylność transportowanego sprzętu, sprzęt i urządzenia do przechowywania, podczas transportu, produktów leczniczych, artykułów sanitarnych, sprzętu jednorazowego użytku i innych produktów medycznych, zgodnie z wymogami określonymi przez ich producenta lub wynikającymi z ich indywidualnych właściwości – w przypadku gdy usługi weterynaryjne będą świadczone poza gabinetem.

Przychodnia weterynaryjna

Jeżeli prowadzona klinika jest zakwalifikowana jako przychodnia weterynaryjna (rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wymagań dla przychodni weterynaryjnych (Dz. U. Nr 194, poz. 1991 z późn. zm.) wówczas powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinna wynosić co najmniej:
1) 8 m2 i 2,2 m – w przypadku pokoju przyjęć;
2) 6 m2 i 2,2 m – w przypadku poczekalni;
3) 8 m2 i 2,2 m – w przypadku sali zabiegowej;
4) 3 m2 i 2,2 m – w przypadku zaplecza sanitarnego;
5) 3 m2 i 2,2 m – w przypadku zaplecza socjalnego.

Salę zabiegową w przychodni weterynaryjnej należy wyposażyć w sprzęt umożliwiający podawanie tlenu, zestaw do intubacji dotchawiczej z rurkami intubacyjnymi i laryngoskopem, dostosowany do zakresu świadczonych usług weterynaryjnych, worek samo rozprężny, sprzęt do dożylnego podawania leków, stetoskop, źródło światła bezcieniowego, autoklaw lub sterylizator na suche powietrze, stół zabiegowy dostosowany wielkością do zakresu i rodzaju świadczonych usług weterynaryjnych, wykonany z materiału trwałego, łatwo zmywalnego i odpornego na działanie środków dezynfekcyjnych, lampę bakteriobójczą, pojemnik na odpady medyczne.

Lecznica weterynaryjna

Jeżeli otwierany zakład leczniczy zakwalifikujemy jako lecznicę weterynaryjną powinna być ona wówczas wyposażona w szczególności w pomieszczenie do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji zwierząt dostosowane do gatunków leczonych zwierząt, pokój przyjęć z poczekalnią, aparaturę i sprzęt dostosowane do zakresu świadczonych usług weterynaryjnych, salę zabiegowo-operacyjną, sprzęt i urządzenia do przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych, magazyn środków i sprzętu dezynfekcyjnego, zaplecze sanitarne i socjalne.

Należy pamiętać, że lecznica weterynaryjna jest zakładem leczniczym, który ma zapewniać całodobową obserwację i leczenie zwierząt.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wymagań dla lecznic weterynaryjnych (Dz. U. Nr 194, poz. 1992) powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinna wynosić co najmniej:
1) 8 m2 i 2,2 m – w przypadku pokoju przyjęć,
2) 6 m2 i 2,2 m – w przypadku poczekalni,
3) 8 m2 i 2,2 m – w przypadku pomieszczenia do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji małych zwierząt,
4) 15 m2 i 2,5 m – w przypadku pomieszczenia do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji dużych zwierząt,
5) 10 m2 i 2,2 m – w przypadku sali zabiegowo-operacyjnej dla małych zwierząt,
6) 28 m2 i 2,5 m – w przypadku sali zabiegowo-operacyjnej dla dużych zwierząt,
7) 3 m2 i 2,2 m – w przypadku zaplecza sanitarnego,
8) 6 m2 i 2,2 m – w przypadku zaplecza socjalnego,
9) 2 m2 i 2,2 m – w przypadku magazynu do przechowywania środków i sprzętu dezynfekcyjnego.

Salę zabiegowo-operacyjną w lecznicy weterynaryjnej wyposaża się w sprzęt umożliwiający podawanie tlenu o pojemności co najmniej 250 litrów, zestaw do intubacji dotchawiczej z rurkami intubacyjnymi i laryngoskopem dostosowany do zakresu świadczonych usług weterynaryjnych, worek samo rozprężny, sprzęt do dożylnego podawania leków, stetoskop, źródło światła bezcieniowego, armaturę bezdotykową, autoklaw lub sterylizator na suche powietrze, stół operacyjny dostosowany wielkością do zakresu i rodzaju świadczonych usług weterynaryjnych, wykonany z materiału trwałego, łatwo zmywalnego i odpornego na działanie środków dezynfekcyjnych, pojemnik na odpady medyczne, lampę bakteriobójczą, wentylację mechaniczną, poskrom dla zwierząt w przypadku świadczenia usług weterynaryjnych dla dużych zwierząt.

Pomieszczenie do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji zwierząt wyposażone powinny być natomiast w wentylację mechaniczną, klatki do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji, wykonane z materiałów trwałych, łatwo zmywalnych, odpornych na działanie wody i środków dezynfekcyjnych, dostosowane do wielkości przetrzymywanych zwierząt – w przypadku świadczenia usług dla małych zwierząt, boksy do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji dostosowane do wielkości przetrzymywanych zwierząt – w przypadku świadczenia usług weterynaryjnych dla dużych zwierząt.

Klinika weterynaryjna

Klinika weterynaryjna wyposażona powinna być w szczególności w pomieszczenie do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji zwierząt dostosowane do gatunków leczonych zwierząt, poczekalnie, gabinety zabiegowe, salę operacyjną, magazyn produktów leczniczych i wyrobów medycznych, magazyn środków i sprzętu dezynfekcyjnego, aparaturę i sprzęt dostosowane do zakresu świadczonych usług specjalistycznych, aparaturę i sprzęt diagnostyczny, zaplecze sanitarne, socjalne i gospodarcze.

Klinika weterynaryjna zapewnia całodobową obserwację i leczenie zwierząt. W klinice weterynaryjnej usługi weterynaryjne świadczyć powinno co najmniej trzech lekarzy weterynarii, w tym jeden lekarz z tytułem specjalisty w zakresie usług weterynaryjnych świadczonych przez klinikę. Klinika weterynaryjna powinna współpracować w zakresie świadczonych usług weterynaryjnych z innymi zakładami leczniczymi dla zwierząt, a w szczególności przyjmować pacjentów skierowanych przez te zakłady do leczenia.

Powierzchnia i wysokość pomieszczeń kliniki weterynaryjnej (rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wymagań dla klinik weterynaryjnych, Dz. U. Nr 194, poz. 1993) powinna wynosić co najmniej:
1) 8 m2 i 2,2 m – w przypadku gabinetu zabiegowego,
2) 12 m2 i 2,2 m – w przypadku poczekalni,
3) 10 m2 i 2,2 m – w przypadku pomieszczenia do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji małych zwierząt,
4) 35 m2 i 2,5 m – w przypadku pomieszczenia do stacjonarnego leczenia, obserwacji i izolacji dużych zwierząt,
5) 10 m2 i 2,2 m – w przypadku sali operacyjnej dla małych zwierząt,
6) 35 m2 i 2,5 m – w przypadku sali operacyjnej dla dużych zwierząt,
7) 3 m2 i 2,2 m – w przypadku zaplecza sanitarnego,
8) 9 m2 i 2,2 m – w przypadku zaplecza socjalnego,
9) 2 m2 i 2,2 m – w przypadku magazynu do przechowywania środków i sprzętu dezynfekcyjnego,
10) 6 m2 i 2,2 m – w przypadku magazynu produktów leczniczych i wyrobów medycznych,
11) 8 m2 i 2,2 m – w przypadku zaplecza gospodarczego.

Klinika weterynaryjna powinna mieć zarówno gabinety zabiegowe wyposażone w stół zabiegowy dostosowany wielkością do zakresu i rodzaju świadczonych usług weterynaryjnych, wykonany z materiału trwałego, łatwo zmywalnego i odpornego na środki dezynfekcyjne, lampę bakteriobójczą, stetoskop, jak i salę operacyjną wyposażoną w sprzęt umożliwiający podawanie gazów medycznych, w tym tlenu, aparat do narkozy wziewnej, zestaw do intubacji dotchawiczej wraz z rurkami intubacyjnymi i laryngoskopem dostosowany do zakresu świadczonych usług weterynaryjnych, worek samo rozprężny, sprzęt do dożylnego podawania leków, stetoskop, puls oksymetr, kardiomonitor, źródło światła bezcieniowego, armaturę bezdotykową, autoklaw lub sterylizator na suche powietrze, pojemnik na odpady medyczne, stół operacyjny dostosowany wielkością do zakresu i rodzaju świadczonych usług weterynaryjnych, wykonany z materiału trwałego, łatwo zmywalnego i odpornego na środki dezynfekcyjne, lampę bakteriobójczą, wentylację mechaniczną, poskrom dla zwierząt w przypadku wykonywania usług weterynaryjnych dla dużych zwierząt.

Ponadto należy pamiętać, że klinika weterynaryjna powinna być wyposażona w aparaturę i sprzęt diagnostyczny umożliwiający wykonanie co najmniej badań morfologii i biochemii krwi, moczu, diagnostyki mikroskopowej, RTG, USG, EKG.

Weterynaryjne laboratorium diagnostyczne

Ostatnią kategorią zakładów leczniczych dla zwierząt przewidziana w ustawie jest weterynaryjne laboratorium diagnostyczne. Zgodnie z wymaganiami lokalowymi dla tego typu placówki powinno ono zawierać w szczególności pokój przyjęć prób do badań diagnostycznych, salę laboratoryjną, aparaturę i sprzęt dostosowane do zakresu wykonywanych badań, sprzęt i urządzenia do przechowywania używanych środków i materiałów, zaplecze sanitarne i socjalne.

Szczegółowe wymagania lokalowe dla laboratoriów zapisane zostały w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wymagań dla weterynaryjnych laboratoriów diagnostycznych (Dz. U. Nr 194, poz. 1994 r.). Zgodnie z wymaganiami powierzchnia pomieszczeń laboratorium powinna wynosić co najmniej:
1) 6 m2 – w przypadku pokoju przyjęć prób do badań diagnostycznych;
2) 20 m2 – w przypadku sali laboratoryjnej;
3) 3 m2 – w przypadku zaplecza sanitarnego;
4) 6 m2 – w przypadku pomieszczenia administracyjnego;
5) 3 m2 – w przypadku zaplecza socjalnego i szatni.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Natomiast wysokość wszystkich pomieszczeń laboratorium powinna wynosić co najmniej 2,5 m. Laboratorium powinno być wyposażone m.in. w urządzenia do pozyskiwania wody destylowanej lub dejonizowanej znajdujące się w wydzielonej części sali laboratoryjnej oraz sprzęt i urządzenia do przechowywania odczynników chemicznych i materiałów pomocniczych w warunkach określonych przez producenta lub wynikających w ich właściwości. Ponadto w laboratorium w zależności od rodzaju i kierunku wykonywanych badań powinno się znajdować wydzielone pomieszczenie lub stanowisko do wykonywania sekcji diagnostycznej oraz chłodnia do przetrzymywania pozostałości po badaniach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA