REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę w jednym okienku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Pasiński
Radca prawny
Marek Kaczyński
Zakładanie firmy w jednym okienku.
Zakładanie firmy w jednym okienku.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby zakładające firmę, muszą złożyć w urzędzie gminy jeden wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wniosek ten o symbolu EDG-1 jest jednocześnie: wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (NIP), zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników (ZUS lub KRUS).

REKLAMA

W dniu 31 marca 2009 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 4 lutego 2009 r.) nowelizujące przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178, z późn. zm.).

Zmiany mają na celu między innymi uproszczenie procedury zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej przez osoby fizyczne, co ma doprowadzić do urzeczywistnienia koncepcji tzw. „jednego okienka

REKLAMA

Do tej pory osoba fizyczna chcąca założyć jednoosobową działalność gospodarczą zmuszona była do przebycia bardzo czasochłonnej i uciążliwej ścieżki rejestracyjnej. Wiązało się to w szczególności z koniecznością złożenia stosownych wniosków m.in. we właściwym urzędzie gminy, urzędzie skarbowym, urzędzie statystycznym oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ww. ustaw dotychczasowa skomplikowana procedura rejestracyjna ma ulec znacznemu uproszczeniu i skróceniu.

Zobacz: Jesteś niepełnosprawny? Załóż własną firmę

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że osoba fizyczna chcąca rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą jest od 31 marca 2009 r. zobowiązana do wypełnienia tylko jednego wniosku i złożenia go w urzędzie gminy właściwym dla jej miejsca zamieszkania.

Wniosek ten jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacją NIP oraz zgłoszeniem płatnika składek do systemu ubezpieczeń społecznych.

Tym samym nie jest już konieczne składanie wielu wniosków w kilku urzędach. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w których wniosek będzie miał na celu zmianę danych nieobjętych wpisem do ewidencji działalności gospodarczej.

Przykładowo, jeśli przedsiębiorca chce dokonać zmiany informacji, które znajdują się w bazie danych urzędu skarbowego, a nie było potrzeby zamieszczania ich w ewidencji działalności gospodarczej, to nie ma on możliwości złożenia stosownego wniosku za pośrednictwem urzędu gminy i w związku z tym musi kontaktować się bezpośrednio z urzędem skarbowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami wniosek powinien zawierać:

1. oznaczenie przedsiębiorcy (tzn. firma przedsiębiorcy, a więc jego imię i nazwisko oraz ewentualnie inne dowolnie wybrane określenie, np. Przedsiębiorstwo Handlowe Stokrotka, Jan Kowalski);

2. numer ewidencyjny PESEL oraz NIP przedsiębiorcy (o ile takowe posiada);

3. oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału;

4. określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);

5. wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej (co do zasady dzień złożenia wniosku lub późniejszy);

6. numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy (o ile takowe posiada).

Stosowny wzór wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej ma zostać do końca marca tego roku określony przez Radę Ministrów.

Wzór wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (EDG-1) został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniu z 24 marca 2009 r. (Dz. U. Nr 50, poz. 399).

Instrukcja wypełniania wniosku EDG-1.

Wniosek można złożyć w formie pisemnej we właściwym urzędzie lub przesłać listem poleconym. W przypadku wysłania wniosku za pośrednictwem poczty podpis osoby składającej będzie musiał być poświadczony przez notariusza.

Nowe przepisy wprowadzają również możliwość złożenia wniosku w wersji elektronicznej za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej urzędu gminy. Jednakże w takim wypadku, jeśli wniosek nie zostanie opatrzony podpisem elektronicznym, przedsiębiorca i tak będzie musiał udać się do urzędu gminy celem złożenia stosownego podpisu.

W takim przypadku organ gminy zawiadomi osobę zainteresowaną o terminie i miejscu podpisania wniosku, nie później jednak niż w terminie trzech dni roboczych od dnia złożenia wniosku lub wskazanej w nim daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Organ gminy będzie zobowiązany do dokonania stosownego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niezwłocznie po otrzymaniu podpisanego wniosku oraz do doręczenia zainteresowanej osobie zaświadczenia o wpisie bez konieczności składania dodatkowego wniosku.

Ponadto, organ gminy do trzech dni od dnia dokonania wpisu zobowiązany jest do przesłania danych z wniosku o wpis do wskazanego przez przedsiębiorcę naczelnika urzędu skarbowego, właściwego urzędu statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wraz z kopią zaświadczenia o wpisie w ewidencji działalności gospodarczej.

Zauważyć jednak należy, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca w momencie złożenia wniosku o wpis nie będzie miał nadanego numeru NIP, organ gminy zobowiązany jest do przesłania stosownych danych do właściwej jednostki terenowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego dopiero po otrzymaniu od właściwego naczelnika urzędu skarbowego nadanego numeru NIP.

Kolejną ważną zmianą jest zniesienie opłat za złożenie wniosku zarówno o wpis, jak i o zmianę danych w ewidencji działalności gospodarczej. Co więcej, przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

W świetle założeń znowelizowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej taki sposób rejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej przez osoby fizyczne ma jednak mieć charakter przejściowy.

Od lipca 2011 roku ma bowiem zacząć działać Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG), mająca urzeczywistnić tzw. koncepcję „zero okienka”. System ten ma umożliwić spełnienie wszelkich wymogów formalnych związanych z rejestracją działalności gospodarczej za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, a więc bez konieczności udania się do właściwego urzędu.
Co więcej, CEIDG będzie pełniła również funkcję ogólnopolskiej bazy danych, z której bezpłatnie będzie można uzyskać podstawowe informacje o przedsiębiorcach.

Czas pokaże, czy wprowadzone zmiany spełnią pokładane w nich nadzieje i czy w praktyce przyczynią się do znacznego ułatwienia, a przede wszystkim przyspieszenia procedury rejestracyjnej. Już dziś można ocenić, że podstawowym problemem będzie obieg dokumentów między poszczególnymi urzędami, bowiem proces rejestracji danych w każdym z nich nie będzie mógł przebiegać jednocześnie.

Dla przykładu można tylko wskazać, że aby uzyskać numer NIP potrzebny jest numer REGON, a więc zanim stosowne dokumenty zostaną przesłane do właściwego urzędu skarbowego, najpierw konieczne stanie się uzyskanie numeru REGON. Biorąc chociażby pod uwagę fakt, że dokumenty między poszczególnymi urzędami, co do zasady, wysyłane są za pośrednictwem przesyłek poleconych, procedury te mogą w skrajnych wypadkach trwać przez stosunkowo długi okres czasu.

Ponadto, mogą się pojawić problemy związane z założeniem rachunku bankowego, do czego w większości banków konieczne jest posiadanie przynajmniej numeru REGON oraz zaświadczenie o wpisie do ewidencji. Tak więc osoba chcąca bardzo szybko rozpocząć działalność gospodarczą nie będzie mogła w praktyce uczynić tego w momencie złożenia wniosku o wpis do ewidencji.

Zobacz: Pomysł na biznes

Z całą pewnością jednak, poczynione zmiany w przepisach dotyczących rejestracji działalności gospodarczej należy ocenić jako idące w dobrym kierunku.

"Jedno okienko" Poradnik Ministerstwa Gospodarki dla gmin
Dodatkowe wyjaśnienia Ministerstwa Gospodarki

Wyjaśnienia GUS w zakresie "jednego okienka"
Wyjaśnienia ZUS w zakresie "jednego okienka"
Wyjaśnienia KRUS w zakresie "jednego okienka"

Marek Pasiński
Radca Prawny

Marek Kaczyński
Prawnik

Kancelaria Radcy Prawnego w Krakowie www.pasinski.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA