REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupujemy gotowe spółki dla unijnych dotacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Oflakowski
Zakup spółki
Zakup spółki
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na Zachodzie zakup gotowych spółek to wygodny sposób na rozpoczęcie działalności gospodarczej, zatem i handel nimi jest tam traktowany jak normalna forma aktywności biznesowej. U nas natomiast to młody rynek, który jednak rozwija się bardzo dynamicznie. Istnieją bowiem bardzo racjonalne i czysto ekonomiczne przesłanki powodujące, że zakup spółki bywa wyjątkowo opłacalną inwestycją.

W państwach zachodnich to dobry sposób na start, w Polsce przyjętą praktyką jest natomiast zakup spółki, kiedy rzeczywiście istnieje ku temu pilna potrzeba, wynikająca z bardzo konkretnych uwarunkowań. Podmioty zainteresowane zakupem spółki to zarówno przedstawiciele rynku rodzimego, jak i zagraniczni klienci. Wśród nich znajdują się przedsiębiorcy, którzy chcą ubiegać się o unijne dotacje albo zakładają spółki celowe, potrzebne do wystartowania w przetargu, a także firmy zamierzające otworzyć na terenie kraju filie lub przedstawicielstwa – mówi Dawid Modro, Prezes Zarządu BiuroInter.pl sp. z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce o zakupie spółek decyduje więc najczęściej potrzeba szybkiej rejestracji działalności gospodarczej w tej właśnie formie, ale nie tylko, gdyż ważne bywają względy strategiczne. Przykładem niech będzie tu utworzenie spółki córki przez firmę matkę w celu rozpoczęcia działalności w całkowicie nowej dziedzinie. Taką działalnością zdecydowanie łatwiej jest kierować, choćby ze względu na wydzieloną księgowość, wyodrębnione raportowanie itd.

Zobacz: Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Zakup spółek pod unijne dotacje

Liczba podmiotów zainteresowanych zakupem spółek w trakcie naboru wniosków o wsparcie w ramach Działania 8.1 POIG wyraźnie wzrasta i w tym kontekście kupno „gotowej”, czyli w pełni ukształtowanej pod względem prawnym i podatkowym spółki z o.o., wydaje się dobrym rozwiązaniem. Należy bowiem pamiętać, że z udziału w konkursie wykluczone są spółki w organizacji. Dla spóźnialskich, którzy mają ciekawy pomysł na e-biznes, a którzy nie zdążą z zarejestrowaniem firmy spełniającej wymogi formalne, zakup takiej gotowej spółki to często ostatnia deska ratunku – dodaje Dawid Modro.

REKLAMA

Zakładanie firmy w Polsce

Choć w ostatnim czasie procedura rejestracji firmy stała się szybsza i mniej uciążliwa, to wciąż gonimy światową czołówkę. Potwierdza to opublikowany niedawno raport Banku Światowego „Doing Business”, w którym w kategorii „ Zakładanie firmy ” znaleźliśmy się dopiero na 124. miejscu – to awans o zaledwie 5 pozycji w stosunku do roku ubiegłego. Optymizmem napawa jednak informacja, że w klasyfikacji ogólnej wspięliśmy się aż o 19 miejsc – z 74. na 55. pozycję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: biznes na wsi?" class="art-inner-link"> Jak otrzymać 300 tysięcy złotych na biznes na wsi?

Przedstawione dane wciąż jeszcze nie zachwycają, a większość przedsiębiorców potraktowałaby je z gorzką ironią. Nieustannie słychać głosy, że urzędnicy dalej bywają opieszali albo odmiennie interpretują te same przepisy – w wypadku zakładania spółek nawet poszczególni referendarze w jednym sądzie rejestrowym.

Po Amber Gold niebywale wzrosła drobiazgowość badania przez urzędników wniosków pod względem formalnym, a rejestracja spółki z o.o. trwa, szczególnie w niektórych sądach, odczuwalnie dłużej niż uprzednio – mówi Dawid Modro z BiuraInter.pl.

Zakup spółki porady

Podjęcie starań o dotację powoduje najczęściej konieczność dostosowania się przedsiębiorcy do restrykcyjnie sformułowanych wymogów. O dofinansowanie z Działania 8.1 mogą ubiegać się jedynie firmy młode, czyli nie starsze niż 2-letnie, a w niektórych województwach nie starsze niż roczne. W tej sytuacji nabycie gotowej spółki, odpowiedniej pod względem daty rejestracji, umożliwia pozyskania pieniędzy z UE przez firmy istniejące dłużej. W innych znów programach środki z UE dostępne są tylko regionalnie, w tej sytuacji decyduje więc lokalizacja siedziby. Wpis podmiotu w konkretnym sądzie rejestrowym to czasem jedyny sposób na pozyskanie funduszy przez przedsiębiorców spoza regionu.

Zobacz: Pieniądze z urzędu pracy na start własnego biznesu

W żadnych jednak okolicznościach decyzji o zakupie spółki nie wolno podejmować pochopnie, a do transakcji warto się przygotować, mając na względzie kilka podstawowych informacji. Przede wszystkim spółki przeznaczone do sprzedaży muszą być pozbawione wad prawnych i objęte pełną rejestracją podatkową (czyli m.in. mieć nadane numery KRS, NIP i REGON), nie mogą mieć negatywnej historii gospodarczej, a więc jakichkolwiek zobowiązań prawnych, handlowych albo wynikających z zatrudniania pracowników. Powinny być także przygotowane do natychmiastowego podjęcia działalności w szerokim zakresie. Ponadto istotne jest, aby załatwianie formalności związanych z ich kupnem przebiegało profesjonalnie i szybko.

Warto zatem szukać firm o dobrej opinii, którym postawienie klienta w kłopotliwej sytuacji zwyczajnie się nie opłaca. Unikniemy w ten sposób nierzetelnych sprzedawców. Niektóre firmy oferują także usługi uzupełniające, choćby możliwość wynajęcia adresu rejestracyjnego spółki czy skorzystanie z usługi wirtualnego biura – warto dopytać o wszystkie dodatkowe możliwości, bo mogą one stanowić dobry argument przy negocjacji ceny. Najważniejszą jednak kwestią pozostaje wciąż kwestia przemyślanej decyzji o nabyciu spółki oraz możliwość otrzymania przy takim zakupie profesjonalnego wsparcia.

Zobacz serwis: Jak założyć firmę?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA