REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już 250 tysięcy przedsiębiorców założyło własną firmę w 2012 roku

Wzrost liczby przedsiębiorców
Wzrost liczby przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Liczba przedsiębiorców, którzy w tym roku założyli własną działalność gospodarczą przekroczyła w listopadzie 250 tysięcy – wynika z szacunków Tax Care. Niestety obraz psuje liczba zamykanych firm, która znów podskoczyła w październiku.

Na koniec października jednoosobową działalność gospodarczą prowadziło w Polsce 2 908,3 tys. przedsiębiorców – wynika z rejestru REGON. Od początku roku przybyło 36 834 takich podmiotów. Jest to ujęcie sumaryczne, które obejmuje zarówno nowo utworzone firmy, jak i te, które zostały definitywnie zamknięte (na liczbę podmiotów w rejestrze REGON nie wpływają zawieszenia działalności gospodarczej).

REKLAMA

Więcej firm powstaje niż się zamyka

Same statystyki GUS dotyczące zarejestrowanych w tym roku działalności gospodarczych pokazują z kolei, że od stycznia powstało w sumie 241 817 mikro firm. Jeśli do liczby tej dodamy działalności zarejestrowane w pierwszej połowie listopada (do 15. włączanie) – dane te pochodzą z CEIDG – to otrzymamy w sumie 253 514 start-upów utworzonych w tym roku. Gdyby w tym miejscu postawić kropkę, wynik analizy wyglądałyby całkiem optymistycznie. Niestety obraz polskiej przedsiębiorczości psuje liczba wyrejestrowywanych firm. Od początku roku do końca października przygodę z własnym biznesem postanowiło bowiem zakończyć w sumie 204 416 przedsiębiorców. Jeśli tę liczbę powiększymy o wyrejestrowania przeprowadzone w pierwszej połowie grudnia (dane CEIDG), liczba wyrejestrowanych w tym roku firm zwiększy się do 214 919. Na szczęście firm nowo powstałych w badanym okresie jest więcej, ale ich przewaga nie jest znacząca (38 595).

Niepokojący wzrost likwidacji

O ile liczba październikowych rejestracji, wynoszących 24,7 tysiąca, wpisuje się w trend obserwowany w ostatnich miesiącach, to w przypadku wyrejestrowań działalności mamy w październiku wzrost. Ubiegły miesiąc był najbardziej obfitujący w tego typu decyzje od lutego br. Trudno jednak znaleźć jedną przyczynę takiej sytuacji. Mogły złożyć się na to pogarszające się warunki ekonomiczne (prowadzone co kwartał przez Grupę Idea Banku badania nastrojów drobnych przedsiębiorców nie wykazują co prawda, aby spodziewali się oni spadku osiąganych obrotów, ale sugerują wzrost poczucia niepewności objawiającego się np. niechęcią do inwestowania). Inną przyczyną wzrostu liczby wyrejestrowań mogła być niewiedza części przedsiębiorców o tym, że począwszy od tego roku nie ma już obowiązku odprowadzania w grudniu podwójnej zaliczki na podatek dochodowy (co wcześniej było dużym obciążeniem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięcej decyzji zapada na przełomie roku

Dostępne statystyki GUS dla pełnych miesięcy, które obejmują okres od grudnia 2011 r. do sierpnia 2012 r., pokazują, że najwięcej zarówno rejestracji, jak i wyrejestrowań przypadło na styczeń. Tylko w tym miesiącu zarejestrowało się 27 237 nowych przedsiębiorców, a wyrejestrowało 42 582. Grudzień i styczeń były przy tym jedynymi miesiącami, w których liczba wyrejestrowań była większa od liczby nowo utworzonych biznesów. Duża liczba nowych wniosków złożonych przez przedsiębiorców na przełomie roku może wynikać zarówno z przyczyn natury psychologicznej, jak i ekonomicznej. Przełom roku to zwyczajowo okres podsumowań i nowych planów, ale też realizacji podjętych decyzji. Niestety przełom roku to także wysyp decyzji o zamknięciu firmy. W tym przypadku obok wspomnianych czynników psychologicznych (zakończenie pewnego etapu w życiu), dochodzą też czynniki ekonomiczne. Dla wielu branż końcówka roku to najgorętszy okres, a więc też czas większych przychodów. Jeżeli w tym czasie przedsiębiorcy nie udaje się odnieść sukcesu, dochodzi on do wniosku, że prowadzony przez niego biznes nie ma sensu. Wielu z nich decyduje się w takiej sytuacji albo zawiesić działalność, albo ją zamknąć.

Zakładamy firmę, żeby więcej zarabiać

 – Wśród czynników, które przedsiębiorcy wskazują najczęściej jako przyczynę decyzji o założeniu własnej działalności numerem jeden jest chęć osiągania wyższych zarobków. Dotyczy to zarówno osób, które chcą dorobić do etatu, jak i tych, dla których firma ma być jedynym źródłem utrzymania – mówi Kamila Bukowska, menedżer zespołu zajmującego się rejestracją działalności gospodarczej w Tax Care. Podkreśla jednak, że wśród motywów założenia własnej działalności coraz częściej pojawia się obawa przed utratą pracy, a także konieczność zamiany etatu na samozatrudnienie w ramach współpracy z dotychczasowym pracodawcą. Przypomnijmy, że z badania przeprowadzonego przez Tax Care w ub.r. wynikało, że do założenie własnej firmy dużą grupę przyszłych przedsiębiorców skłoniła potrzeba uniezależnienia się od pracodawcy oraz dobry pomysł na biznes i duch przedsiębiorczości.

Przy działalności sezonowej, związanej np. tylko z okresem wakacyjnym lub tylko z sezonem zimowym, firmę można zawiesić, dzięki czemu w czasie, kiedy firma nie przynosi dochodu, nie trzeba płacić składek ZUS i składać deklaracji VAT. Do zawieszenia działalności gospodarczej mają prawo przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników – za wyjątkiem umów o pracę na czas określony, zawieranych tylko na czas planowanej aktywności na rynku, czy umów – zleceń. Działalność można zawiesić na okres od 30 dni do dwóch lat.

Netto najlepszy czerwiec

Statystyki dotyczące rejestrów REGON pokazują również, że największy przyrost netto działalności gospodarczych w tym roku miał miejsce w czerwcu – liczba przedsiębiorców zwiększyła się wtedy o ok. 9 tysięcy. W tym miesiącu relacja nowych działalności do wyrejestrowań osiągnęła najwyższy w badanym okresie poziom 1,58. Wynikało to głównie z wyraźnie niższej niż w poprzednim miesiącu liczby wyrejestrowań działalności gospodarczej. Niestety w październiku omawiany wskaźnik podniósł się do najwyższego od lutego poziomu (1,28).

Autor: Katarzyna Siwek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA