REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie własnej firmy - utrudnienia w prowadzeniu biznesu

Anna Kubalka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wielu Polaków na etacie niejednokrotnie zastanawiało się nad założeniem własnej firmy. Jednak tym, co odstrasza są nie tylko procedury założenia, konieczność zaznajomienia się z prawem podatkowym i samodzielnego rozliczania z urzędem skarbowym. Negatywne światło na założenie i prowadzenie własnej firmy rzucają także urzędnicy i ich - często absurdalne - wymagania.

Kontrole podatkowe zamiast prężnego biznesu

 Przeprowadzana w firmie kontrola podatkowa zazwyczaj wiąże się ze sporym stresem i koniecznością spełnienia dodatkowych obowiązków. Żaden (rzetelny) przedsiębiorca nie kwestionuje zazwyczaj konieczności przeprowadzenia takiego sprawdzenia i dopełnienia obowiązków przez urzędników.

REKLAMA

REKLAMA

Problem pojawia się jednak, kiedy firma znajdzie się nagle pod szczególnym obstrzałem - inspektorów, urzędów skarbowych, prokuratury. Nakładające się na siebie kontrole krzyżowe mogą przysporzyć naprawdę wielu dodatkowych obowiązków. Polscy przedsiębiorcy skarżą się na konieczność obsługiwania tak wielu wezwań, że często konieczne jest odsunięcie od zwykłych obowiązków pracownika bądź też zatrudnienie nowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakie obowiązki są aż tak absorbujące? Podczas kontroli urzędnicy często wymagają dostarczenia sporej ilości dokumentów, zdarza się także, że wymagana jest jedna faktura, ale z dawnego okresu. Konieczność odnalezienia, sporządzenia kopii i dostarczenia może zająć naprawdę sporo czasu, nie wspominając o kosztach wydruków czy transportu.

REKLAMA

Wprawdzie przepisy podatkowe ograniczają w pewnym stopniu, ile może trwać kontrola oraz że w jednym momencie w jednej firmie nie można przeprowadzać dwóch postępowań jednocześnie. Jednakże wskazane zapisy dotyczą rzeczywistej kontroli, ale już nie czynności sprawdzających.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Podejmowanie działalności

Jak zbierać informacje?

Innym przykładem dość negatywnie wpływającej na postrzeganie biznesu działalności polskich urzędów jest zbieranie przez nie informacji. Chodzi w tym przypadku o fakt, że bardzo często urzędnicy wymagają od podatnika przedłożenia czegoś, co w praktyce w urzędzie już się znajduje bądź czego ustalenie może być problematyczne dla przedsiębiorcy.

Niejednokrotnie zdarza się, że wezwani do złożenia informacji właściciele firm tak naprawdę robili to - np. w ciągu całego roku podatkowego. Przykładem może tu być konieczność złożenia informacji ZUS IWA, mającej na celu przedstawienie średniorocznego zatrudnienia w firmie. Na tej podstawie ZUS wylicza i podaje wysokość składek na ubezpieczenie wypadkowe. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż przedsiębiorca przez cały rok podatkowy przedkłada do ZUS-u deklarację DRA, wykazując wszystkie niezbędne dane na temat ubezpieczonych w jego firmie.

Z drugiej strony na podatników często nakładane są dość absurdalne obowiązki, wymagające od nich cofnięcia się do już zakończonych lat podatkowych. Przykładem jest tu konieczność wykazania przez firmę świadczącą usługi hotelowo-gastronomiczne, które z przychodów ubiegłego roku dotyczyły hotelu, a które - gastronomii. Niestety, przez cały ubiegły rok przedsiębiorstwo nie prowadziło w tym zakresie żadnych ewidencji, jako że nie posiadało takiego obowiązku. Efektem jest konieczność cofnięcia się do początku roku i przeanalizowania wszystkich poszczególnych dokumentów sprzedażowych. Nic dziwnego, że zadanie to jest cokolwiek żmudne i czasochłonne.

Zobacz: Rejestracja firmy w CEIDG

Co zrobić? Przetrwać!

Wydaje się, że pomysły urzędów i organów kontroli mają na celu tylko utrudnianie przedsiębiorcom prowadzenie firmy. Warto jednak pamiętać, że kontrole służą czemuś jeszcze - co roku w ich wyniku na jaw wychodzi naprawdę spora liczba przestępstw bądź wykroczeń, za którymi stoją duże kwoty pieniędzy.

Z drugiej strony nie można mieć do przedsiębiorców - tych uczciwych - pretensji, że nie są zadowoleni z wyhamowywania ich firm tylko po to, aby sprawdzić kogoś trzeciego. Warto byłoby wobec tego zastanowić się nad bardziej efektywnymi kontrolami albo skuteczniejszymi i mniej inwazyjnymi metodami zbierania danych o podatnikach.

 Zobacz: Zakładanie firmy transportowej - jakie są wymogi?

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA