REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie własnej firmy - utrudnienia w prowadzeniu biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kubalka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wielu Polaków na etacie niejednokrotnie zastanawiało się nad założeniem własnej firmy. Jednak tym, co odstrasza są nie tylko procedury założenia, konieczność zaznajomienia się z prawem podatkowym i samodzielnego rozliczania z urzędem skarbowym. Negatywne światło na założenie i prowadzenie własnej firmy rzucają także urzędnicy i ich - często absurdalne - wymagania.

Kontrole podatkowe zamiast prężnego biznesu

 Przeprowadzana w firmie kontrola podatkowa zazwyczaj wiąże się ze sporym stresem i koniecznością spełnienia dodatkowych obowiązków. Żaden (rzetelny) przedsiębiorca nie kwestionuje zazwyczaj konieczności przeprowadzenia takiego sprawdzenia i dopełnienia obowiązków przez urzędników.

REKLAMA

Problem pojawia się jednak, kiedy firma znajdzie się nagle pod szczególnym obstrzałem - inspektorów, urzędów skarbowych, prokuratury. Nakładające się na siebie kontrole krzyżowe mogą przysporzyć naprawdę wielu dodatkowych obowiązków. Polscy przedsiębiorcy skarżą się na konieczność obsługiwania tak wielu wezwań, że często konieczne jest odsunięcie od zwykłych obowiązków pracownika bądź też zatrudnienie nowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Jakie obowiązki są aż tak absorbujące? Podczas kontroli urzędnicy często wymagają dostarczenia sporej ilości dokumentów, zdarza się także, że wymagana jest jedna faktura, ale z dawnego okresu. Konieczność odnalezienia, sporządzenia kopii i dostarczenia może zająć naprawdę sporo czasu, nie wspominając o kosztach wydruków czy transportu.

Wprawdzie przepisy podatkowe ograniczają w pewnym stopniu, ile może trwać kontrola oraz że w jednym momencie w jednej firmie nie można przeprowadzać dwóch postępowań jednocześnie. Jednakże wskazane zapisy dotyczą rzeczywistej kontroli, ale już nie czynności sprawdzających.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Podejmowanie działalności

Jak zbierać informacje?

REKLAMA

Innym przykładem dość negatywnie wpływającej na postrzeganie biznesu działalności polskich urzędów jest zbieranie przez nie informacji. Chodzi w tym przypadku o fakt, że bardzo często urzędnicy wymagają od podatnika przedłożenia czegoś, co w praktyce w urzędzie już się znajduje bądź czego ustalenie może być problematyczne dla przedsiębiorcy.

Niejednokrotnie zdarza się, że wezwani do złożenia informacji właściciele firm tak naprawdę robili to - np. w ciągu całego roku podatkowego. Przykładem może tu być konieczność złożenia informacji ZUS IWA, mającej na celu przedstawienie średniorocznego zatrudnienia w firmie. Na tej podstawie ZUS wylicza i podaje wysokość składek na ubezpieczenie wypadkowe. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż przedsiębiorca przez cały rok podatkowy przedkłada do ZUS-u deklarację DRA, wykazując wszystkie niezbędne dane na temat ubezpieczonych w jego firmie.

Z drugiej strony na podatników często nakładane są dość absurdalne obowiązki, wymagające od nich cofnięcia się do już zakończonych lat podatkowych. Przykładem jest tu konieczność wykazania przez firmę świadczącą usługi hotelowo-gastronomiczne, które z przychodów ubiegłego roku dotyczyły hotelu, a które - gastronomii. Niestety, przez cały ubiegły rok przedsiębiorstwo nie prowadziło w tym zakresie żadnych ewidencji, jako że nie posiadało takiego obowiązku. Efektem jest konieczność cofnięcia się do początku roku i przeanalizowania wszystkich poszczególnych dokumentów sprzedażowych. Nic dziwnego, że zadanie to jest cokolwiek żmudne i czasochłonne.

Zobacz: Rejestracja firmy w CEIDG

Co zrobić? Przetrwać!

Wydaje się, że pomysły urzędów i organów kontroli mają na celu tylko utrudnianie przedsiębiorcom prowadzenie firmy. Warto jednak pamiętać, że kontrole służą czemuś jeszcze - co roku w ich wyniku na jaw wychodzi naprawdę spora liczba przestępstw bądź wykroczeń, za którymi stoją duże kwoty pieniędzy.

Z drugiej strony nie można mieć do przedsiębiorców - tych uczciwych - pretensji, że nie są zadowoleni z wyhamowywania ich firm tylko po to, aby sprawdzić kogoś trzeciego. Warto byłoby wobec tego zastanowić się nad bardziej efektywnymi kontrolami albo skuteczniejszymi i mniej inwazyjnymi metodami zbierania danych o podatnikach.

 Zobacz: Zakładanie firmy transportowej - jakie są wymogi?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA