REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie własnej firmy - utrudnienia w prowadzeniu biznesu

Anna Kubalka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wielu Polaków na etacie niejednokrotnie zastanawiało się nad założeniem własnej firmy. Jednak tym, co odstrasza są nie tylko procedury założenia, konieczność zaznajomienia się z prawem podatkowym i samodzielnego rozliczania z urzędem skarbowym. Negatywne światło na założenie i prowadzenie własnej firmy rzucają także urzędnicy i ich - często absurdalne - wymagania.

Kontrole podatkowe zamiast prężnego biznesu

 Przeprowadzana w firmie kontrola podatkowa zazwyczaj wiąże się ze sporym stresem i koniecznością spełnienia dodatkowych obowiązków. Żaden (rzetelny) przedsiębiorca nie kwestionuje zazwyczaj konieczności przeprowadzenia takiego sprawdzenia i dopełnienia obowiązków przez urzędników.

REKLAMA

REKLAMA

Problem pojawia się jednak, kiedy firma znajdzie się nagle pod szczególnym obstrzałem - inspektorów, urzędów skarbowych, prokuratury. Nakładające się na siebie kontrole krzyżowe mogą przysporzyć naprawdę wielu dodatkowych obowiązków. Polscy przedsiębiorcy skarżą się na konieczność obsługiwania tak wielu wezwań, że często konieczne jest odsunięcie od zwykłych obowiązków pracownika bądź też zatrudnienie nowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jakie obowiązki są aż tak absorbujące? Podczas kontroli urzędnicy często wymagają dostarczenia sporej ilości dokumentów, zdarza się także, że wymagana jest jedna faktura, ale z dawnego okresu. Konieczność odnalezienia, sporządzenia kopii i dostarczenia może zająć naprawdę sporo czasu, nie wspominając o kosztach wydruków czy transportu.

REKLAMA

Wprawdzie przepisy podatkowe ograniczają w pewnym stopniu, ile może trwać kontrola oraz że w jednym momencie w jednej firmie nie można przeprowadzać dwóch postępowań jednocześnie. Jednakże wskazane zapisy dotyczą rzeczywistej kontroli, ale już nie czynności sprawdzających.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Podejmowanie działalności

Jak zbierać informacje?

Innym przykładem dość negatywnie wpływającej na postrzeganie biznesu działalności polskich urzędów jest zbieranie przez nie informacji. Chodzi w tym przypadku o fakt, że bardzo często urzędnicy wymagają od podatnika przedłożenia czegoś, co w praktyce w urzędzie już się znajduje bądź czego ustalenie może być problematyczne dla przedsiębiorcy.

Niejednokrotnie zdarza się, że wezwani do złożenia informacji właściciele firm tak naprawdę robili to - np. w ciągu całego roku podatkowego. Przykładem może tu być konieczność złożenia informacji ZUS IWA, mającej na celu przedstawienie średniorocznego zatrudnienia w firmie. Na tej podstawie ZUS wylicza i podaje wysokość składek na ubezpieczenie wypadkowe. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż przedsiębiorca przez cały rok podatkowy przedkłada do ZUS-u deklarację DRA, wykazując wszystkie niezbędne dane na temat ubezpieczonych w jego firmie.

Z drugiej strony na podatników często nakładane są dość absurdalne obowiązki, wymagające od nich cofnięcia się do już zakończonych lat podatkowych. Przykładem jest tu konieczność wykazania przez firmę świadczącą usługi hotelowo-gastronomiczne, które z przychodów ubiegłego roku dotyczyły hotelu, a które - gastronomii. Niestety, przez cały ubiegły rok przedsiębiorstwo nie prowadziło w tym zakresie żadnych ewidencji, jako że nie posiadało takiego obowiązku. Efektem jest konieczność cofnięcia się do początku roku i przeanalizowania wszystkich poszczególnych dokumentów sprzedażowych. Nic dziwnego, że zadanie to jest cokolwiek żmudne i czasochłonne.

Zobacz: Rejestracja firmy w CEIDG

Co zrobić? Przetrwać!

Wydaje się, że pomysły urzędów i organów kontroli mają na celu tylko utrudnianie przedsiębiorcom prowadzenie firmy. Warto jednak pamiętać, że kontrole służą czemuś jeszcze - co roku w ich wyniku na jaw wychodzi naprawdę spora liczba przestępstw bądź wykroczeń, za którymi stoją duże kwoty pieniędzy.

Z drugiej strony nie można mieć do przedsiębiorców - tych uczciwych - pretensji, że nie są zadowoleni z wyhamowywania ich firm tylko po to, aby sprawdzić kogoś trzeciego. Warto byłoby wobec tego zastanowić się nad bardziej efektywnymi kontrolami albo skuteczniejszymi i mniej inwazyjnymi metodami zbierania danych o podatnikach.

 Zobacz: Zakładanie firmy transportowej - jakie są wymogi?

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA