Fitness club - pomysł

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsze działania
Na początku przede wszystkim pamiętaj aby rozpoznać rynek czyli zapotrzebowanie na tego typu usługi w danym mieście czy dzielnicy oraz ewentualną działającą konkurencję.
Badanie rynku
Badanie rynku pozwoli Ci realnie ocenić sytuację i na pewno podsunie wiele ciekawych pomysłów do realizacji. Przeprowadzenie badania rynku umożliwi zdobycie możliwie najwięcej informacji o planowanym przedsięwzięciu, zanim jeszcze poniesiesz koszty na jego organizację.
REKLAMA
Przeprowadzone badanie rynku powinno dać odpowiedzi, na istotne dla przyszłego sukcesu podejmowanej działalności gospodarczej, pytania takie jak:
1) Jakie są potrzeby klientów?
2) Kim są docelowi Twoi klienci? Dowiedz się o nich najwięcej jak to tylko możliwe.
3) Kim jest konkurencja?
4) Czy na wybranym rynku są jakieś niezagospodarowane obszary?
5) Jak rynek zareaguje na wejście nowego przedsiębiorstwa?
Pierwsza zasadę jaką trzeba przyjąć robiąc nawet niewielkie badanie rynku to nigdy nie zakładaj niczego z góry i nie wierz w opowieści z drugiej ręki, a już na pewno nie reklamie. Rzetelnie przeprowadzone badanie rynku może Cię uratować przed klapą, ale może też zaowocować wieloma ciekawymi pomysłami na przyszłość.
Badanie rynku powinno dać w miarę rzetelną informację na temat konkurencji.
1) Czy konkurenci mają zapał, jak angażują się w obsługę klienta?
2) Czy są profesjonalistami?
3) Jakie są ich mocne i jakie słabe strony?
4) Czy są jakieś niezagospodarowane przez konkurencję obszary, które mógłbyś wykorzystać?
5) Jakie konkurenci mają koszty?
6) Jaki mają personel (kwalifikacje)?
7) Jakie stosują zachęty dla klientów (promocje i inne)?
8) Jakie stosują metody sprzedaży?
REKLAMA
Przeprowadzając badanie rynku musisz zorientować się w potencjale rynku, na który planujesz wejść.
1) Do kogo kierujesz ofertę (klient indywidualny czy biznesowy)?
2) Kim będą Twoi główni odbiorcy?
3) Czy liczba potencjalnych klientów będzie rosła czy raczej malała?
4) Jak atrakcyjny jest rynek w Twojej okolicy?
5) Czy występuje i jeśli tak to w jakim zakresie sezonowość popytu?
6) Czy na rynku jest ktoś tańszy?
7) Czy przewidujesz, że na rynku może pojawić się nowa technologia?
Pamiętaj jednak, że nawet jak już z sukcesem wejdziesz na rynek a Twoja działalność będzie się rozwijała, to warto czasem przeprowadzić nowe badanie rynku. Nigdy nie można założyć, że rynek jest niezmienny, a potrzeby, preferencje klientów też nieustannie się zmieniają. Kiedy o tym zapomnisz konkurencja szybko może odebrać Ci klientów.
Jak przeprowadzić badanie rynku?
Przeprowadzane przez Ciebie badanie rynku może mieć zasięg lokalny, jeżeli Twoi klienci to głównie ludzie „z sąsiedztwa” lub szerszy nawet krajowy, jeżeli taki zasięg działania będzie miała Twoja firma. Im większy zasięg tym więcej pracy i czasu zajmie Ci przeprowadzenie badania rynku.
Dużą wiedzę o aktualnej sytuacji na rynku możesz zdobyć wybierając się na organizowane wystawy i targi, a także śledząc branżową prasę. Wiele informacji zdobędziesz też w Internecie.
Zabierając się do badania rynku oceń swoje możliwości i określ na jakie badanie Cię stać.
Spisy firm znajdziesz na stronach internetowych takich jak:
www.pkt.pl
www.panoramafirm.com.pl
www.yellowpages.pl
Jeśli chcesz prześledzić dane statystyczne znajdziesz je na oficjalnej stronie Głównego Urzędu Statystycznego:
www.stat.gov.pl
Możesz również skorzystać z informacji dostępnych w Izbach handlowych. Często dysponują one własnymi zbiorami informacji dotyczących danej branży.
Szukając jakiegoś czasopisma możesz skorzystać np. ze strony
www.katalog.czasopism.pl
Na stronie tej znajdziesz oficjalne witryny gazet i czasopism wydawanych w Polsce. Na ogół przez Internet bez większego problemu zamówisz wybraną gazetę. Na strona internetowych również, raczej bez problemu zapoznasz się z archiwalnymi wydaniami.
Chcąc zbadać konkurentów wybierz się po prostu do nich w odwiedziny, nie mówiąc kim jesteś. Spytaj o ceny, realizację oferowanych usług.
Własny pomysł na fitness klub
Pamiętaj, że klienta przyciągniesz naprawdę czymś wyjątkowym, odpowiadającym jego potrzebom. Klienta zatrzymasz w swoim klubie jeśli w ofercie będziesz miał zróżnicowane i ciekawe zajęcia nie tylko dobrze znane (np. różne formy aerobiku). Warto pomyśleć o ofercie, w której znajdą się takie propozycje jak ćwiczenia zapobiegające osteoporozie, joga, stretching, a nawet ćwiczenia dla dzieci.
Planując swój klub fitness pamiętaj, że Twoimi klientami będą zróżnicowani klienci. Na zajęcia grupowe zapisują się kobiety, mężczyźni, ludzie młodzi i bardzo dojrzali. Każda z tych grup ma swoje oczekiwania, potrzeby, możliwości, upodobania. Można ich podzielić na dwie zasadnicze grupy – ludzie młodzi i generalnie zdrowi i sprawni. Dla nich instruktor nie powinien mieć problemu z ułożeniem programu treningowego. Drugą grupą będą ludzie dojrzali. Nie ma granicy wieku korzystania z fitness klubu, naturalną granicą będą tylko możliwości fizyczne każdego człowieka i jego chęci do aktywnego udziału w zajęciach. Niemniej jednak ta druga grupa będzie na pewno o wiele bardziej wymagająca.
Jeżeli Twoim pomysłem będzie oferta dla ludzi starszych pamiętaj, że takie zajęcia może prowadzić tylko specjalnie w tym kierunku wykwalifikowany instruktor.
Zainwestuj też w dobrych i kompetentnych pracowników. Instruktorzy powinni też być sympatyczni, mieć umiejętność łatwego nawiązywania kontaktów oraz mieć dobry głos. Instruktorzy muszą być osobami, które łatwo dają się polubić ale też jednocześnie będą potrafili zapanować nad grupą osób, z którymi prowadzą zajęcia.
Anna Konarzewska-Żuczek
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA