Fitness klub - pozwolenia
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wymagania sanitarne
Wymagania sanitarne zostały bardzo dokładnie określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 31 poz. 273 z późn. zm.).
Dla jasności należy podkreślić iż powoływane rozporządzenie przez zakłady odnowy biologicznej rozumie m.in. zakłady świadczące usługi w zakresie regeneracji ciała poprzez ćwiczenia fizyczne (a więc zaliczać się będą do nich fitness kluby).
Zgodnie z przepisami zawartymi w tym rozporządzeniu pomieszczenia, w których są świadczone usługi, powinny mieć powierzchnię umożliwiającą takie rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług.
I tak np. ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, pokrywa się do wysokości co najmniej 1,6 m nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci oraz różnych środków (np. płytki ceramiczne).
REKLAMA
Lokal powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody.
Do lokalu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody.
Ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, mają być odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej.
Zabrania się:
1) palenia w zakładzie wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie wyodrębnionych w tym celu
2) prowadzania zwierząt do zakładu
REKLAMA
Sprzęt i materiały używane w lokalu:
- przedmioty stanowiące wyposażenie zakładu w szczególności meble powinny być gładkie, niechłoniące kurzu i wody,
- do wykonywania zabiegów używa się wyłącznie technicznie sprawnych narzędzi i urządzeń oraz preparatów o aktualnym terminie ważności i zaleconym stężeniu,
- do dezynfekcji używa się środków dopuszczonych do obiegu,
- tamponów, płatków itp. używa się jednorazowo,
- materiały używane w czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek przechowuje się w opakowaniach na których jest umieszczona etykieta z datą sterylizacji.
WYMOGI SANITARNE.
Salony odnowy biologicznej powinny mieć wydzielone pomieszczenia, w których świadczone są usługi, a także:
- szatnię,
- poczekalnię,
- pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla osób, które korzystają z usług,
- pomieszczenie do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,
- osobne miejsce dla preparatów kosmetycznych, czystej i brudnej bielizny,
- miejsce na pojemniki do odpadów.
W salonie odnowy biologicznej powinno znajdować się również miejsce do wypoczynku dla osób korzystających z usług takiego zakładu. Nie wolno tam palić, chyba że w specjalnie wydzielonym pomieszczeniu.
Meble muszą mieć gładką, nie wchłaniającą kurzu powierzchnię, odporną na uszkodzenia mechaniczne i działanie środków do dezynfekcji.
Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których świadczone są usługi pokrywa się materiałem łatwo zmywalnym i odpornym na wilgoć.
Siłownie
W salonach odnowy biologicznej, w których znajdują się pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych, masażu wodnego i sauny - muszą być wydzielone szatnie. W szatni, oprócz pomieszczenia do przechowywania odzieży wydziela się pomieszczenie wyposażone co najmniej w jeden natrysk (na 10 osób), 1 umywalka (na 10 osób) i ustęp. Jeżeli organizowane są wspólne ćwiczenia dla kobiet i mężczyzn, wydziela się dla nich osobne szatnie.
Pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych muszą być wyposażone w odpowiednią klimatyzację lub wentylację mechaniczną.
Materace do ćwiczeń muszą zostać wykonane materiału łatwo zmywalnego, odpornego na działanie środków do dezynfekcji.
Masaże
Jeżeli dodatkowo zdecydujesz się zatrudnić masażystę, pamiętaj, że do masażu suchego, podobnie jak dla solarium, musi zostać zapewnione osobne pomieszczenie i wyposażenie, takiej jak: ręczniki jednorazowe, środki dezynfekujące, szafka lub wieszak.
Osoby, które korzystają z masażu wodnego, łaźni parowych i natrysków, muszą posiadać ochraniacze na stopy. Klienci korzystający z sauny, muszą mieć osobne przebieralnie, a także co najmniej jeden natrysk, umywalkę i ustęp.
Anna Konarzewska-Żuczek
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.