REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkoły nauki jazdy bankrutują

Nauka jazdy Fot. Fotolia
Nauka jazdy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że w ciągu niemal półtora roku z rynku zniknęło ponad 750 szkół nauki jazdy. Najwięcej ubyło ich w województwie śląskim. Tam zamknięto 114 ośrodków szkolenia kierowców.

O masowym upadaniu szkół nauki jazdy mówiło się już w ubiegłym roku. Sytuacja zaczęła się pogarszać zwłaszcza w drugiej połowie 2013 roku. Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że od 19 stycznia ubiegłego roku do początku lipca bieżącego roku z bazy niemal 10 tys. szkół zniknęło ponad 700. Najwięcej na Śląsku. Tam ubyło 114 ośrodków szkolenia kierowców. Sporo, bo równo 90, zniknęło też z województwa wielkopolskiego, a o ponad 70 uszczuplił się rynek w województwie dolnośląskim (75) i małopolskim (79). Procentowo najwięcej straciły jednak województwa podlaskie i lubuskie. Tutaj w ciągu niemal półtora roku ubyło kolejno 14 i 15 % ośrodków.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Niż i strach

Jedną z głównych przyczyn tej sytuacji, jaką podaje się w środowisku, jest niż demograficzny. Kursantów jest mniej niż jeszcze kilka lat temu, a prognozy są pesymistyczne. Ośrodki szkolenia kierowców najpierw ograniczały liczbę zatrudnionych instruktorów, a kiedy to nie pomogło, sięgnęły po ostateczne rozwiązanie i zamykały działalność. – Notowane od połowy 2013 roku lawinowe zmniejszanie się liczby ośrodków szkolenia kierowców jest spowodowane znaczącym spadkiem liczby osób zainteresowanych ubieganiem się o uprawnienia do kierowania motorowerem i pojazdami silnikowymi – potwierdza Roman Stencel, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców z siedzibą w Koszalinie. – Wpływ na to ma z jednej strony niż demograficzny, który powoduje, że do około 2020 roku corocznie zmniejsza się liczba 18-latków, z drugiej - trudniejszy egzamin teoretyczny: niejawne oraz nieprecyzyjne pytania egzaminacyjne i wieloznaczne odpowiedzi. Kursanci obawiają się niskiej zdawalności. W styczniu 2013 roku wynosiła ona ok. 12 %, obecnie ok. 40 % – dodaje. Zdaniem Romana Stencla kursanci odkładają też decyzję o ubieganie się o prawo jazdy do 2015 roku. Począwszy od stycznia, przyszli kierowcy mają być zwolnieni z obowiązku odbycia szkolenia teoretycznego w osk.

Jak założyć szkołę nauki jazdy

Weryfikacja

Inną przyczyną, na którą zwraca uwagę prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców jest sytuacja ekonomiczna w kraju. Coraz mniej osób stać na ukończenie kursu. – Nie można zapominać o sytuacji kryzysowej w gospodarce, przejawiającej się bezrobociem, kiepską kondycją finansową społeczeństwa oraz emigracją zarobkową młodych ludzi – twierdzi. Ale przyczyn znikania z rynku ośrodków szkolenia kierowców jest więcej. Nowe zasady egzaminowania kursantów pociągnęły także zmiany w działaniu szkół. Na właścicieli osk nałożono konieczność wprowadzania elektronicznego podpisu i specjalnych komputerowych programów do prowadzenia zajęć. To zbiegło się także z obowiązkiem posiadania przez nie kas fiskalnych. Nowe koszty, w połączeniu z malejącą liczbą kandydatów, rozłożyły na łopatki najsłabszych. Przy tym nie malały pozostałe koszty działalności: ceny paliwa, utrzymania samochodu, serwisowania, ubezpieczenia, koszty podręczników, płyt, utrzymania placu manewrowego, sali egzaminacyjnej czy biura. Jest jeszcze inna przyczyna, o której rzadko się mówi. Szkoły zaczęły w pewnym momencie wyrastać jak grzyby po deszczu i niezdrowo walczyć o klientów, oferując bardzo tanie kursy. Rynek się zepsuł, a teraz weryfikuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liczba aktywnych OSK w bazie na dzień 2013-01-19: 9695.

Liczba aktywnych OSK w bazie na dzień 2014-07-01: 8941.

Jak założyć własną firmę?

Portal Skarbiec.Biz – największy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy inwestorzy w spółki memowe są bardziej skłonni do inwestowania w kryptowaluty czy w akcje?

    Czy inwestorzy którzy wcześniej kupowali akcje memowej spółki GameStop mogą być zainteresowani bardziej tradycyjną giełdą? Jakie są główne trendy dominujące wśród osób wybierających inwestowanie w te nowe instrumenty?

    Benzyna E10 od 2024 roku w Polsce. Wyszukiwarka modeli, roczników i silników samochodów dostosowanych do nowego paliwa

    Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska już od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo - benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów – tzw. E10. Benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów. Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.

    Crowdfunding. Co się zmieniło po 10 listopada 2023 roku?

    Zmiany, które weszły w życie dnia 10 listopada 2023 r. znacząco ograniczyły katalog podmiotów świadczących usługi finansowania społecznościowego.

    Najlepszy sposób na oszczędności 2023: złoto. Ile trzeba mieć, by ulokować, jak kupować sztabki i monety

    Od kiedy w złoto można inwestować przez Internet, kupując nawet mikrosztabki, na dodatek „kawałek po kawałku”, lokowaniem w złoto swoich oszczędności interesuje się coraz więcej Polaków. I to oni są wygranymi w 2023 roku na rynku oszczędzających.

    REKLAMA

    Rośnie liczba zadłużonych wobec ZUS. "Płatnicy popadają z roku na rok w większe kłopoty finansowe"

    Prawie 672 tys. - tylu aktywnych płatników było zadłużonych w ZUS na koniec lipca. A łączna kwota zadłużenia wyniosła 19 mld zł. Jak to komentują eksperci? Jakie są prognozy? 

    Ewidencja odpadów na przełomie 2023 i 2024 roku

    W związku ze zbliżającym się końcem roku, przypominamy najważniejsze informacje związane z prowadzeniem ewidencji odpadów na przełomie 2023 i 2024 r.

    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    REKLAMA

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA