REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wpisać dłużnika do rejestru dłużników?

Jarosław Krasnodęmbski
rejestr dłużników
rejestr dłużników

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli dłużnik zalega ze spłatą długu więcej niż 60 dni, a jego wartość to przynajmniej 200 zł, może trafić do rejestru dłużników. Dłużnik może zostać wpisany do rejestru na wniosek wierzyciela. W jaki sposób wpisać dłużnika do rejestru dłużników?

Wniosek o wpis do rejestru dłużników

Osoba fizyczna, która jest wierzycielem ma prawo do wnioskowania o wpisanie swojego dłużnika do rejestru. Możliwość taka wynika z ustawy o udostępnianiu  informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Jednak osoba fizyczna zostanie uznana za wierzyciela w świetle tej ustawy, dopiero po stwierdzeniu wierzytelności tytułem wykonawczym.

REKLAMA

Wpisanie dłużnika do rejestru musi być poprzedzone zawarciem umowy udostępnienia informacji gospodarczej z Biurem Informacji Gospodarczej. Umowa musi być koniecznie zawarta na piśmie, w przeciwnym razie będzie nieważna.

Wierzyciel przekazuje do BIG informację o wierzytelności, która musi być potwierdzona tytułem wykonawczym. Wierzyciel określa również dane organu orzekającego, datę wydania tytułu oraz sygnaturę.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na odpowiedni termin złożenia wniosku. Musi bowiem upłynąć 14-dniowy okres od wysłania przez wierzyciela pisma zawierającego ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do BIG. List taki powinien być wysłany jako polecony albo doręczony dłużnikowi do rąk własnych. Ostrzeżenie musi być wysłane na adres do doręczeń, wskazany przez dłużnika. Gdy adres nie został wskazany list należy wysłać na adres zamieszkania lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej.

Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Fałszywe zgłoszenie

REKLAMA

Wierzyciel, który zgłosi nieprawdziwe dane do rejestru może zostać za to ukarany. Dłużnik ma bowiem uprawnienia do kwestionowania zasadności wpisu w rejestrze. Można również skorzystać z ochrony dóbr osobistych na podstawie Kodeksu cywilnego.

W takim procesie to na pozwanym, czyli na wierzycielu spoczywa ciężar dowodu - obowiązek udowodnienia, że zgłoszenie nie było fałszywe. Wierzyciel musi zatem udowodnić, że zobowiązanie objęte zgłoszeniem istnieje i jest wymagane.

Skuteczna windykacja - wpisz dłużnika do rejestru

Czy można zgłosić każdego dłużnika?

Nie wszystkich przedsiębiorców można wpisać do rejestru dłużników. Zalegającego z zapłatą przedsiębiorcę można wpisać do rejestru po spełnieniu pewnych warunków. Wierzytelność musi wynikać z tytułu umowy związanej z wykonywaniem działalności.

Wyższa jest również wysokość zaległej kwoty. W przypadku dłużnika nie będącego konsumentem musi być ona równa minimum 200 zł oraz być wymagalna co najmniej od 60 dni.

Jak usunąć swoje dane z rejestru dłużników?

Spłacony dług

Gdy dług zostanie spłacony, wierzyciel ma obowiązek w ciągu 14 dni zażądać aktualizacji danych w rejestrze. Nie dopełnienie tego obowiązku jest przestępstwem, które jest zagrożone karą grzywny w wysokości nawet 30 tysięcy złotych.

Kogo można wpisać do rejestru dłużników niewypłacalnych?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA