REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wpisać dłużnika do rejestru dłużników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
rejestr dłużników
rejestr dłużników

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli dłużnik zalega ze spłatą długu więcej niż 60 dni, a jego wartość to przynajmniej 200 zł, może trafić do rejestru dłużników. Dłużnik może zostać wpisany do rejestru na wniosek wierzyciela. W jaki sposób wpisać dłużnika do rejestru dłużników?

Wniosek o wpis do rejestru dłużników

Osoba fizyczna, która jest wierzycielem ma prawo do wnioskowania o wpisanie swojego dłużnika do rejestru. Możliwość taka wynika z ustawy o udostępnianiu  informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Jednak osoba fizyczna zostanie uznana za wierzyciela w świetle tej ustawy, dopiero po stwierdzeniu wierzytelności tytułem wykonawczym.

REKLAMA

REKLAMA

Wpisanie dłużnika do rejestru musi być poprzedzone zawarciem umowy udostępnienia informacji gospodarczej z Biurem Informacji Gospodarczej. Umowa musi być koniecznie zawarta na piśmie, w przeciwnym razie będzie nieważna.

Wierzyciel przekazuje do BIG informację o wierzytelności, która musi być potwierdzona tytułem wykonawczym. Wierzyciel określa również dane organu orzekającego, datę wydania tytułu oraz sygnaturę.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na odpowiedni termin złożenia wniosku. Musi bowiem upłynąć 14-dniowy okres od wysłania przez wierzyciela pisma zawierającego ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do BIG. List taki powinien być wysłany jako polecony albo doręczony dłużnikowi do rąk własnych. Ostrzeżenie musi być wysłane na adres do doręczeń, wskazany przez dłużnika. Gdy adres nie został wskazany list należy wysłać na adres zamieszkania lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej.

REKLAMA

Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Fałszywe zgłoszenie

Wierzyciel, który zgłosi nieprawdziwe dane do rejestru może zostać za to ukarany. Dłużnik ma bowiem uprawnienia do kwestionowania zasadności wpisu w rejestrze. Można również skorzystać z ochrony dóbr osobistych na podstawie Kodeksu cywilnego.

W takim procesie to na pozwanym, czyli na wierzycielu spoczywa ciężar dowodu - obowiązek udowodnienia, że zgłoszenie nie było fałszywe. Wierzyciel musi zatem udowodnić, że zobowiązanie objęte zgłoszeniem istnieje i jest wymagane.

Skuteczna windykacja - wpisz dłużnika do rejestru

Czy można zgłosić każdego dłużnika?

Nie wszystkich przedsiębiorców można wpisać do rejestru dłużników. Zalegającego z zapłatą przedsiębiorcę można wpisać do rejestru po spełnieniu pewnych warunków. Wierzytelność musi wynikać z tytułu umowy związanej z wykonywaniem działalności.

Wyższa jest również wysokość zaległej kwoty. W przypadku dłużnika nie będącego konsumentem musi być ona równa minimum 200 zł oraz być wymagalna co najmniej od 60 dni.

Jak usunąć swoje dane z rejestru dłużników?

Spłacony dług

Gdy dług zostanie spłacony, wierzyciel ma obowiązek w ciągu 14 dni zażądać aktualizacji danych w rejestrze. Nie dopełnienie tego obowiązku jest przestępstwem, które jest zagrożone karą grzywny w wysokości nawet 30 tysięcy złotych.

Kogo można wpisać do rejestru dłużników niewypłacalnych?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA