REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki upadłości?

Rafał Mroczkowski Wspólnik w Kancelarii Prawnej Cyman i Wspólnicy sp.k.
Data wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości stanowi równocześnie datę upadłości.
Data wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości stanowi równocześnie datę upadłości.

REKLAMA

REKLAMA

Upadłość nie powoduje śmierci cywilnej upadłego. Nie prowadzi bowiem do pozbawienia go praw obywatelskich, ani zdolności do czynności prawnych. Jednocześnie oznacza dla niego utratę lub znaczne ograniczenie możliwości rozporządzania własnym majątkiem.

Skutki ogłoszenia upadłości

Data wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości stanowi równocześnie datę upadłości. Z tą też chwilą zmienia się sytuacja prawna dłużnika, który uzyskuje status upadłego. Skutki ogłoszenia upadłości powstają w stosunku do osoby upadłego jak i jego majątku. Możemy je także podzielić w zależności od sposobu prowadzenia postępowania, które dzieli się na upadłość układową oraz upadłość likwidacyjną.

REKLAMA

REKLAMA

Skutki wspólne dla obu sposobów prowadzenia postępowania

Wyróżniamy tutaj następujące skutki, które następują z dniem ogłoszenia upadłości:

  • majątek upadłego staje się masą upadłości, która służy zaspokojeniu wierzycieli upadłego,
  • ustaje z mocy prawa wspólność ustawowa między małżonkami, a majątek wspólny wchodzi do masy upadłości (w razie ogłoszenia upadłości jednego z małżonków).

Skutki upadłości układowej

W razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu upadły jest obowiązany udzielać sędziemu-komisarzowi i nadzorcy sądowemu wyjaśnień dotyczących jego majątku. W tym przypadku zarząd mieniem wchodzącym do masy upadłości sprawuje upadły pod nadzorem nadzorcy sądowego albo zarządca. Ulegają zawieszeniu postępowania zabezpieczające oraz egzekucyjne (zarówno sądowe, jak i administracyjne) prowadzone przeciwko upadłemu i jednocześnie objęte układem.

Skutki upadłości likwidacyjnej

Jeżeli ogłoszono upadłość obejmującą likwidację majątku upadłego, wtedy też upadły traci prawo zarządu oraz możliwość korzystania i rozporządzania mieniem wchodzącym do masy upadłości. Oprócz tego upadły jest zobowiązany wskazać  wydać syndykowi cały swój majątek, wydać wszystkie dokumenty dotyczące jego działalności, majątku oraz rozliczeń. Ponadto musi on również udzielać sędziemu-komisarzowi i syndykowi wszelkich potrzebnych wyjaśnień dotyczących jego majątku. W upadłości likwidacyjne ulegają zawieszeniu postępowania egzekucyjne - zarówno sądowe, jak i administracyjne - wszczęte przeciwko upadłemu przed ogłoszeniem jego upadłości.

REKLAMA

Postępowanie upadłościowe

Po ogłoszeniu upadłości postępowanie upadłościowe toczy się w sądzie upadłościowym, który ogłosił upadłość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacji masy upadłości dokonuje się przez sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego w całości lub części, sprzedaż nieruchomości i ruchomości, ściągnięcie wierzytelności od dłużników upadłego, a także wykonanie innych jego praw majątkowych wchodzących w skład masy upadłości albo ich zbycie.

Zobacz również: Wierzytelności

Podział funduszy upadłego

Podział funduszy uzyskanych z likwidacji masy upadłości w 5 krokach.

1. krok

Z funduszy uzyskanych z likwidacji majątku upadłego wyodrębnia się sumy pochodzące ze zbycia rzeczy i praw obciążonych hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym i hipoteką morską. Przeznacza się je na zaspokojenie tych wierzycieli, których wierzytelności były zabezpieczone na zbytych rzeczach lub prawach.

2. krok

Kwoty pozostałe po zaspokojeniu tych wierzytelności oraz fundusze uzyskane z likwidacji masy upadłości wchodzą do funduszów masy upadłości.

3. krok

Podziału funduszów dokonuje się pomiędzy wierzycieli jednorazowo albo kilkakrotnie w miarę likwidacji masy upadłości po zatwierdzeniu przez sędziego-komisarza listy wierzytelności.

4. krok

Wierzytelności i należności podlegające zaspokojeniu z funduszów masy upadłości dzieli się na 4 kategorie.

5. krok

Jeżeli suma przeznaczona do podziału nie wystarcza na zaspokojenie w całości wszystkich należności (co należy do reguły), należności dalszej kategorii zaspokaja się dopiero po zaspokojeniu w całości należności poprzedzającej kategorii. Gdy zaś majątek nie wystarcza na zaspokojenie w całości wszystkich należności tej samej kategorii, należności te zaspokaja się stosunkowo (proporcjonalnie) do wysokości każdej z nich.

Zakończenie postępowania upadłościowego

W postanowieniu o zakończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku osoby fizycznej, sąd, na wniosek upadłego, może orzec o umorzeniu zobowiązań, które nie zostały zaspokojone w postępowaniu upadłościowym, jeżeli:

  • niewypłacalność była następstwem wyjątkowych i niezależnych od upadłego okoliczności,
  • zachodzą okoliczności stanowiące podstawę do pozbawienia upadłego prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie, spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeniu,
  • upadły rzetelnie wykonywał obowiązki nałożone na niego w postępowaniu upadłościowym.

Zobacz również serwis: ABC windykacji

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA