REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kondycja finansowa kontrahentów - skąd czerpać wiedzę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Coraz powszechniejszym sposobem sprawdzania kondycji finansowej kontrahentów są biura informacji gospodarczej.
Coraz powszechniejszym sposobem sprawdzania kondycji finansowej kontrahentów są biura informacji gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Weryfikacja kondycji finansowej kontrahentów przed zawarciem umowy, to jeden z najskuteczniejszych sposobów zapobiegania zatorom płatniczym. Ekspert radzi jak skutecznie sprawdzić kondycję finansową kontrahentów.

Kondycja finansowa kontrahentów wiąże się ściśle z zasadą opierania biznes na zaufaniu między uczestnikami obrotu gospodarczego. Odpowiedzialny biznesmen lub menadżer, zanim podejmie kroki obarczone ryzykiem gospodarczym, stara się w możliwie największym stopniu je ograniczyć. Jednym ze sposobów na ograniczenie ryzyka jest sprawdzenie sytuacji ekonomicznej kontrahenta. Dzięki takiej weryfikacji znacznie zmniejsza się ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych i prowadzenia spraw sądowych. Wskazane w niniejszym artykule sposoby wymagają od przedsiębiorcy lub jego pracowników pewnego zaangażowania. Z całą pewnością jednak jest to mniej absorbujące niż windykacja należności, zarówno polubowna, jak również na drodze sądowej.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz powszechniejszym sposobem sprawdzania kondycji finansowej kontrahentów są biura informacji gospodarczej. Często praktykowanym sposobem sprawdzenia klienta jest również poproszenie go o  dokumenty rejestrowe oraz zaświadczenia stwierdzające brak zobowiązań publicznoprawnych. Przeglądając księgę wieczystą urządzoną dla nieruchomości kontrahenta, można się zorientować, czy jego majątek nie został obciążony hipoteką. Warto również  poprosić kontrahenta o referencje lub przeprowadzić wywiad wśród dotychczasowych kontrahentów osoby, z którą chcemy robić interesy. Jeżeli inni uczestnicy obrotu są zadowoleni ze współpracy z przedsiębiorcą, jest wielce prawdopodobne, że my również unikniemy strat.

Biura informacji gospodarczej

Zgodnie z art. 4 Ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych udostępnianie informacji gospodarczych osobom trzecim nieoznaczonym w chwili przeznaczania tych informacji do udostępniania następuje wyłącznie za pośrednictwem biura informacji gospodarczej, chyba że udostępnianie następuje w celu sprzedaży wierzytelności przez ogłoszenie publiczne lub przepisy prawa przewidują inny tryb udostępniania danych.

Z kolei art. 7 ww. ustawy stanowi, że przedmiotem działalności gospodarczej biura jest pośrednictwo w udostępnianiu informacji gospodarczych, polegające na przyjmowaniu informacji gospodarczych od wierzycieli, przechowywaniu i ujawnianiu tych informacji. Nazwa biuro inforamcji gospodarczej (podobnie jak skrót BIG) podlegają ochronie prawnej. Wynika to z art. 8 ust. 2 Ustawy, który stanowi: Zakazane jest używanie wyrazów „biuro informacji gospodarczej” oraz skrótu „BIG” w oznaczeniu lub reklamie przedsiębiorców, którzy nie wykonują działalności gospodarczej określonej w art. 7.

REKLAMA

W praktyce biura informacji gospodarczej są to rejestry, w których ujawniane są dane przedsiębiorców i konsumentów nie regulujących terminowo swoich zobowiązań lub zalegających z opłatami. Biura, poza informacjami mogącymi stanowić ostrzeżenie dla potencjalnych kontrahentów, mogą przechowywać i udostępniać również informacje pozytywne, tzn. że określona osoba lub firma wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Aktualnie w Polsce działają trzy biura informacji gospodarczej. Od biur informacji gospodarczej należy odróżnić Biuro Informacji Kredytowej (BIK). Dostęp do tego rejestru mają bowiem wyłącznie banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumenty rejestrowe

Przez dokumenty rejestrowe należy rozumieć zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej przez osoby fizyczne prowadzące działalność, w tym przez wspólników spółek cywilnych. Z kolei spółki prawa handlowego, spółdzielnie, oddziały przedsiębiorców zagranicznych i inne podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, mogą zostać zobowiązane do dostarczenia stosownego odpisu. Oczywiście KRS jest jawny i podmiot zainteresowany współpracą może sam uzyskać interesujące go dane. W praktyce jednak kontrahenci mający przewagę organizacyjną i ekonomiczną żądają takich dokumentów. Na przykład banki często zobowiązują kandydatów na agentów lub pośredników finansowych do dostarczenia ww. dokumentów.

Polecamy: Kim jest windykator?

Zaświadczenia stwierdzające brak zobowiązań publicznoprawnych

Przez zobowiązania publicznoprawne rozumie się zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz urzędu skarbowego. Uzyskanie takich zaświadczeń z pewnością nie sprzyja szybkości obrotu gospodarczego. Z moich doświadczeń wynika, że na uzyskanie zaświadczenia z ZUS czeka się dwa dni, z Urzędu Skarbowego zaś nawet tydzień. Oczywiście jeśli spotkamy się z życzliwością urzędnika, czas ten może zostać skrócony do kilku godzin. W każdym razie konieczna jest wizyta w urzędzie lub oddziale ZUS. Brak zobowiązań publicznoprawnych jest cenną wskazówką, ponieważ uprawdopodabnia, że przedsiębiorca nie ma kłopotów finansowych.

Możliwość sprawdzenia księgi wieczystej

Bardzo powszechne, również wśród przedsiębiorców, są kredyty hipoteczne. Możliwość zabezpieczenia wierzytelności hipoteką nie ogranicza się jednak wyłącznie do kredytów. W każdym razie jeżeli nasz kontrahent ma dług zabezpieczony w ten sposób, możemy spodziewać się, że będzie go traktować priorytetowo względem innych zobowiązań. Ponadto z księgi wieczystej możemy dowiedzieć się, ile pieniędzy i komu nasz kontrahent musi oddać.

Aby sprawdzić księgę wieczystą, wystarczy znać jej numer i mieć dostęp do internetu. Portal Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych znajduje się na stronie http://ekw.ms.gov.pl/ . Informacje o ewentualnym zadłużeniu znajdują się w dziale IV księgi.

Referencje

Powszechnie stosowanym sposobem weryfikacji kontrahentów jest proszenie ich o referencje. Ten sposób zdobywania wiedzy o uczestnikach obrotu ma jednak, moim zdaniem, ograniczone zastosowanie przy weryfikowaniu kondycji finansowej. Przede wszystkim referencje są przydatne dla zweryfikowania możliwości płatniczych kontrahenta tylko wtedy, jeżeli są aktualne.  Nie posiadają ich podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą.

Wywiad

Czasem warto po prostu zapytać osoby pozostające w stosunkach handlowych z przyszłym kontrahentem, czy opłaca on faktury w terminie. Przedsiębiorcy są zazwyczaj wobec siebie lojalni i ostrzegają się o niesolidnych uczestnikach obrotu.

Polecamy: Bezskuteczność egzekucji – czy to koniec sprawy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA