REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administracja bardziej przyjazna - ruszył program "Obywatel"

Administracja bardziej przyjazna - ruszył program
Administracja bardziej przyjazna - ruszył program "Obywatel"
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ruszył projekt "Obywatel", który ma ułatwić załatwienie wielu spraw urzędowych poprzez wprowadzenie specjalnej infolinii, gdzie urzędnicy podpowiedzą jak załatwić każdą sprawę. Ponadto w ramach projektu przygotowano przewodnik, w którym zawarte są wskazówki m.in. jak pisać pisma urzędowe.

O bardzo poważnych procedurach można mówić bardzo przyjaznym językiem – przekonywała premier Ewa Kopacz podczas prezentacji projektu „Obywatel”. Szefowa rządu podkreślała, że administracja powinna ułatwiać obywatelom załatwianie wszystkich spraw oraz komunikować się z nimi w sposób jasny i zrozumiały.

REKLAMA

Nie dziwię się, że obywatele nie rozumieją niekiedy tego urzędniczego żargonu – powiedziała premier. Dodała przy tym, że jako wieloletnia posłanka sama ma czasem problem z językiem używanym w administracji. Urzędnicy to zwyczajni ludzie. Oni jak przychodzą do domu i siadają do stołu z najbliższymi nie mówią „w dniu dzisiejszym”. Mówią „dzisiaj – podkreślała Ewa Kopacz. Polskie urzędy potrzebują zmian, a projekt „Obywatel” to pierwszy krok na tej drodze.

Zobacz: Powstanie jeden serwis z e-administracją

Urząd bliżej obywatela

Projekt Obywatel składa się z trzech elementów: podręcznika - rekomendacji dotyczących komunikowania się administracji z obywatelem, portalu www.obywatel.gov.pl i telefonicznej „Informacji dla Obywatela”, gdzie dzwoniąc pod numer 222 500 115, każdy może zapytać o procedury urzędowe i zgłosić swoje uwagi. Prace nad „Obywatelem” wsparły Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

www.obywatel.gov.pl – urzędowe informacje w jednym miejscu

Na stronie www.obywatel.gov.pl znajdują się opisy najpopularniejszych 101 usług, jakie administracja świadczy dla obywateli. Informacje o tym jak załatwić sprawę w poszczególnych urzędach są dostępne w jednym miejscu. Procedury są opisane zrozumiałym językiem. Internauci mogą szybko sprawdzić m.in. jak wyrobić paszport, Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), ile to kosztuje i jakie dokumenty trzeba wypełnić. Zawartość strony będzie stale poszerzana i aktualizowana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zmiany w pracy administracji

Telefoniczna Informacja dla Obywatela

To rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Internetu. Dzwoniąc pod numery telefonu „Informacji dla Obywatela” dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. Możemy też zgłaszać swoje uwagi i pytać o procedury urzędowe. System działa na poziomie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Infolinia centralna 222 500 115, czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.

Zobacz: Materiały i dokumenty urzędowe a prawo autorskie

Koniec z urzędową nowomową – podręcznik komunikacji przyjaznej obywatelom

Kancelaria Premiera przygotowała dwie publikacje, które zawierają wskazówki m.in. jak pisać pisma urzędowe prostym językiem. Przewodnik trafi do wszystkich dyrektorów generalnych i będzie promowany wśród urzędników w całej Polsce.

Zobacz: Czy dokumenty urzędowe są chronione prawem autorskim?

Źródło: premier.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

REKLAMA

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA