REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm chce inwestować w sztuczną inteligencję. Czy jest się czego bać?

Sztuczna inteligencja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje w sztuczną inteligencję. W Polsce jest obecnie około setki start-upów, których działalność jest bezpośrednio związana ze sztuczną inteligencją i które mogą skorzystać na fali popularności tej technologii. Obok entuzjazmu – wywołanego głównie najnowszą, znacznie ulepszoną wersją ChatGPT4 – pojawiają się też jednak obawy o jej wpływ na rynek pracy i cyberbezpieczeństwo. Jak wskazuje ekspertka OVHcloud Natalia Świrska-Załuska, praktyczne wdrażanie tej technologii w firmach wciąż nie postępuje zbyt szybko. Jednak prognozy mówią o dynamicznym przyspieszeniu inwestycji w ten obszar.

Inwestycje w sztuczną inteligencję - coraz więcej projektów

REKLAMA

– Plany inwestycyjne związane ze sztuczną inteligencją w Europie Centralnej i Środkowo-Wschodniej są duże. Bazując na raporcie Alior Banku za 2021 rok, mówimy tutaj o kwocie rzędu 400 mln dol. inwestycji w projekty związane z SI. Szacuje się, że takich projektów jest w całym tym regionie około 800, z czego połowa w Polsce i Ukrainie, więc ten kapitał popłynie też do nas – mówi agencji Newseria Biznes Natalia Świrska-Załuska, start-up program manager CEE w OVHcloud.

REKLAMA

Według analityków IDC („Worldwide Artificial Intelligence Spending Guide”) w tym roku globalne wydatki na sztuczną inteligencję wzrosną o 27 proc. względem ubiegłorocznych i sięgną 154 mld dol. To tempo wzrostu prawdopodobnie utrzyma się w kolejnych latach, dzięki czemu w 2026 roku inwestycje w ten obszar będą dwukrotnie wyższe. IDC wskazuje, że branżami najbardziej zainteresowanymi AI będą w tym roku bankowość i handel, z kolei to w przemyśle medialnym wzrost wydatków będzie najszybszy (ponad 30 proc. rocznie). 

REKLAMA

– Sztuczna inteligencja pomaga w budowaniu przewagi konkurencyjnej organizacji na różne sposoby. Może m.in. w krótkim czasie przeanalizować bardzo duże zbiory danych i przesłać gotowe wyniki tej analizy, które menedżerowie czy kadra zarządzająca mogą wdrożyć do organizacji. SI może też optymalizować nam pewne procesy, np. zarządzanie dokumentacją, dostawami w branży logistycznej, bo to są proste, powtarzające się czynności, które sztuczna inteligencja może wykonywać szybciej niż człowiek – wymienia Natalia Świrska-Załuska. – Najważniejsze jest jednak to, że SI może wprowadzać innowacje do produktów i tutaj mówimy o przewadze konkurencyjnej szczególnie w kontekście start-upów, które z natury są firmami innowacyjnymi. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji mogą np. gromadzić więcej danych, usprawnić swoją technologię, jeszcze lepiej dostosować swój produkt do klientów.

Na fali ogromnej popularności SI chce obecnie skorzystać wiele firm, do których zaliczają się też polskie start-upy. Opracowana przez Jana Szumadę, analityka inwestycyjnego Warsaw Equity Group, mapa pokazuje, że w Polsce jest około setki takich spółek, których działalność jest bezpośrednio związana ze sztuczną inteligencją. Z kolei PFR Ventures wymienia tę technologię wśród głównych trendów na 2023 rok, prognozując m.in., że SI zacznie wspierać programistów i informatyków w powtarzalnych zadaniach i pojawi się m.in. w farmacji, wspierając tworzenie nowych leków.

Sztuczna inteligencja w ciągu ostatnich kilku miesięcy przeżywa boom, głównie za sprawą ChatGPT – narzędzia SI wspieranego modelem językowym, opracowanego przez laboratorium badawcze OpenAI, które jest nazywane kamieniem milowym w rozwoju tej technologii. Jego pierwsza darmowa wersja została udostępniona pod koniec listopada ub.r. i od razu stała się globalnym hitem – tylko w ciągu pierwszych pięciu dni skorzystało z niej ponad 1 mln użytkowników. W połowie marca br. pojawił się jego znacznie ulepszony następca – ChatGPT4, który większość dotychczasowych użytkowników zgodnie nazywa rewolucją na miarę wynalezienia internetu czy maszyny parowej. Nowa wersja analizuje i rozumie nie tylko tekst, lecz również obrazy, ma znacznie dłuższą pamięć, a dzięki większej liczbie danych i pamięci lepiej i dokładniej rozumuje. Model ten lepiej radzi sobie z odróżnianiem prawdy od kłamstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sztuczna inteligencja - czy jest się czego bać?

Dzięki ChatGPT więcej ludzi usłyszało o sztucznej inteligencji. Natomiast podstawy edukacji dotyczącej tej technologii – co ona może i jak możemy z niej korzystać – dalej kuleją. To jest właśnie pierwsze wyzwanie, czyli edukacja pracowników, żeby oni nie bali się używać SI, żeby nie myśleli, że to jest zło wcielone, bo to też niestety czasem się słyszy. Tymczasem SI to jest raczej taka pomocna dłoń, która może odciążyć pracowników w najprostszych czynnościach – mówi start-up program manager CEE w OVHcloud.

W ostatnich miesiącach w kontekście wyzwań związanych z ChatGPT i sztuczną inteligencją w ogóle coraz częściej mówi się o rynku pracy i ryzyku wyparcia z niego części zawodów. Jednak większość ekspertów jest zgodna, że w ich miejsce pojawią się nowe, powiązane z SI i nowoczesnymi technologiami. Tego zdania jest też Światowe Forum Ekonomiczne, które w raporcie „The Future of Jobs Report” prognozuje, że do 2025 roku rozwój technologiczny wyprze z rynku ok. 85 mln miejsc pracy, m.in. w takich obszarach jak księgowość, wprowadzanie danych i wsparcie administracyjne. W zamian stworzy jednak ok. 97 mln nowych, związanych z obsługą robotów i nowymi technologiami. Maszyny będą jednak nastawione przede wszystkim na przetwarzanie informacji i danych oraz rutynowe prace ręczne na stanowiskach umysłowych i fizycznych. Dlatego zadania, w których ludzie wciąż mogą zachować przewagę, obejmują m.in. zarządzanie, doradzanie, podejmowanie decyzji, rozumowanie, komunikację i interakcję.

 

– Nie zgadzam się z podejściem, że sztuczna inteligencja jest zagrożeniem dla pracowników. Pomyślmy np. o mleczarzach, którzy kiedyś codziennie rano dowozili mleko pod drzwi. Teraz tak naprawdę nie ma już takiego zawodu, ale mleczarze zamiast rozwozić mleko, po prostu produkują je w fabrykach. Tak samo jest ze sztuczną inteligencją – ona będzie nas odciążać w tych najprostszych aktywnościach. Jeżeli ktoś jest wykwalifikowany i bardzo mocny w danej działce, na ten moment na pewno sztuczna inteligencja nie będzie w stanie go zastąpić – mówi Natalia Świrska-Załuska. – Z drugiej strony ze sztuczną inteligencją będzie trochę tak jak ze znajomością języka angielskiego. W dzisiejszych czasach już nikt nie pyta, czy go znamy, bo wychodzi z założenia, że to jest oczywiste. Za jakiś czas już nikt nie będzie pytał, czy korzystamy z SI, tylko w jaki sposób to robimy.

Poza czynnikiem ludzkim wyzwaniem związanym z wdrażaniem sztucznej inteligencji w organizacji jest kwestia cyberbezpieczeństwa, czyli takie zabezpieczenie algorytmów, by nikt nie wykradł gromadzonych i analizowanych przez nich danych.

– Drugą problematyczną kwestią może być też integracja systemów sztucznej inteligencji z już funkcjonującymi systemami IT. Niestety w przedsiębiorstwach często występuje tzw. dług technologiczny i to może być wyzwaniem – podkreśla ekspertka OVHcloud.

O tym, jak sztuczna inteligencja pomaga budować przewagi konkurencyjne w firmach, eksperci dyskutowali podczas jednego z marcowych wydarzeń w ramach cyklu Thursday Gathering. Coczwartkowe spotkania organizowane przez Fundację Venture Café Warsaw i jej partnerów stanowią okazję do wymiany wiedzy i doświadczeń oraz nawiązywania relacji biznesowych wśród szerokiej społeczności innowatorów. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA