REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować plan bezpieczeństwa epidemiologicznego w firmie?

Przygotowanie strategii działania pozwoli minimalizować zagrożenie epidemiologiczne oraz zapewni ciągłość prowadzenia biznesu w sytuacji kryzysowej
Przygotowanie strategii działania pozwoli minimalizować zagrożenie epidemiologiczne oraz zapewni ciągłość prowadzenia biznesu w sytuacji kryzysowej

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia COVID-19 powodowana przez koronawirusa SARS-CoV-2 stawia przed przedsiębiorcami wiele wyzwań. Jak przeprowadzić firmę przez ten trudny czas i na co zwrócić uwagę?

Jak przygotować plan bezpieczeństwa epidemiologicznego w firmie?

Przede wszystkim ważne jest podejście proaktywne. Należy zastanowić się nad tym, które obszary funkcjonowania firmy są kluczowe, zidentyfikować procesy krytyczne oraz przeprowadzić analizę ryzyka zarówno biznesowego, jak i epidemiologicznego. Zestawiając to z obowiązującymi przepisami sanitarno-epidemiologicznymi należy przygotować plan bezpieczeństwa epidemiologicznego. Przygotowanie udokumentowanej strategii działania pozwoli minimalizować zagrożenie epidemiologiczne oraz zapewnić ciągłość prowadzenia biznesu w sytuacji kryzysowej. Takie działanie
z wyprzedzeniem, przewidywanie ryzyka i opracowanie procedur awaryjnych oraz strategii komunikacji pomoże uniknąć chaosu w organizacji, opanować emocje pracowników oraz uniknąć szumu komunikacyjnego.

REKLAMA

Polecamy: Ulgi na rozwój i innowacje w PIT i CIT. Zmiany 2021

Jak stworzyć zespół do przygotowania planu?

W przygotowanie planu epidemiologicznego warto zaangażować multidyscyplinarny zespół lub firmy doradcze takie jak SQD Alliance, które w swoim zapleczu mają ekspertów m.in. ds. zdrowia publicznego, epidemiologii czy edukacji zdrowotnej. Jeśli chodzi o procedury związane z działaniem podczas występowania epidemii COVID-19, warto przede wszystkim odpowiednio przeszkolić osoby zajmujące się kadrami i kwestiami związanymi z BHP. Treść ustawy i zaleceń, a także wytycznych zmienia się dynamicznie, podobnie jak sytuacja epidemiologiczna w kraju, dlatego warto postawić na współpracę z fachowcami, którzy stale monitorują sytuację i pomagają przygotować odpowiednie dokumenty i reagować na istotne zmiany.

Powołany zespół powinien odpowiedzieć m.in. na następujące pytania:

  • Jakie są kluczowe aspekty prawne, w tym również te dot. RODO, w kontekście COVID-19
    w zakładzie pracy, które dotyczą danej firmy?
  • Jakie są kluczowe aspekty epidemiologiczne w kontekście COVID-19, które należy wziąć pod uwagę w procesach organizacyjnych?
  • Czy możliwie jest wprowadzenie pracy zdalnej, a jeśli tak, to jak ją zorganizować i co zrobić by była bezpieczna?
  • Jak skutecznie informować pracowników o wprowadzanych zmianach?
  • Jak wpływać na zachowania pracowników, by przestrzegali procedury związane
    z bezpieczeństwem epidemiologicznym?

Jakie są kluczowe aspekty prawne w kontekście COVID-19?

Kluczowe aspekty prawne w kontekście COVID-19 w zakładzie pracy obejmują uregulowanie następujących kwestii:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • podstawa prawna poddania pracownika kwarantannie,
  • obowiązek powiadomienia pracodawcy o nałożonej kwarantannie i skutki niewywiązania się pracownika z tego obowiązku,
  • możliwość wykonywania pracy zdalnej przez pracownika poddanego kwarantannie,
  • wynagrodzenie pracownika podczas przebywania na kwarantannie,
  • ochrona danych osobowych a minimalizowanie transmisji wirusa w firmie,
  • współpraca ze służbami sanitarnymi i medycznymi.

Opracowanie odpowiedzi na powyższe kwestie, powinno zostać wykonane nie tylko na podstawie ustawy z dnia 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Pod uwagę należy wziąć również szereg innych aktów prawnych, które dotykają obszarów zdrowia publicznego czy ochrony danych osobowych, a w obecnej sytuacji, również takie, które pośrednio wpływają na działania pracodawców. Dzięki temu w przypadku pojawienia się sytuacji kryzysowej, zarówno pracownicy, jak i pracodawca, będą mogli odwołać się do konkretnych podstaw prawnych i na nich oprzeć swoje działania.

Jakie są aspekty epidemiologiczne w praktyce biznesowej?

Kluczowe aspekty epidemiologiczne w kontekście COVID-19 w zakładzie pracy obejmują także kwestie związane z komunikacją i zarządzaniem kryzysowym:

  • ocenę ryzyka epidemiologicznego,
  • ocenę ryzyka zawodowego w odniesieniu do czynników biologicznych,
  • ocenę ryzyka psychospołecznego i przeciwdziałanie skutkom stresu związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  • zalecenia mające na celu zachowanie ciągłości prowadzenia biznesu,
  • zalecenia mające na celu bezpieczeństwo pracowników oraz klientów i interesantów,
  • znaczenie programu bezpieczeństwa epidemiologicznego w minimalizowaniu ryzyka transmisji wirusa,
  • nakazy i zakazy postępowania w reżimie sanitarnym zgodnym z aktualnymi wytycznymi,
  • strategię komunikacji z pracownikami i innymi stronami zainteresowanymi,
  • sztab kryzysowy i jego kompetencje.

W praktyce pochylenie się nad powyższymi kwestiami, oznacza przygotowanie kompleksowej strategii działania w postaci programu bezpieczeństwa epidemiologicznego. Strategia ta przede wszystkim powinna zawierać ogólne zasady pracy, zarówno dla pracowników, jak i osób z zewnątrz organizacji, czyli zasady ochrony przed ekspozycją na wirusa SARS-CoV-2, obowiązujące w czasie pandemii. Obejmują one elementy związane z podwyższeniem higieny i bezpieczeństwa pracy, nakazem przestrzegania przez pracowników oraz interesantów zasad podwyższonej higieny rąk, ochrony dróg oddechowych i dystansu społecznego w przestrzeni publicznej. Dodatkowo warto przypomnieć o wzajemnej odpowiedzialności oraz zachęcać pracowników do codziennej kontroli stanu zdrowia.

Kiedy wprowadzić obowiązek pracy zdalnej?

REKLAMA

Praca zdalna to rozwiązanie pozwalające pracownikowi wykonywać obowiązki służbowe poza zakładem pracy. Obecnie nie jest to uregulowana prawem forma pracy, jednak jest zalecana w minimalizowaniu kontaktów społecznych na drodze zawodowej. Oczywiście, nie będzie zasadna w każdym przypadku, ale warto zastanowić się nad taką formą tam, gdzie jest to możliwe.


W celu nałożenia na pracownika pracy zdalnej, należy przede wszystkim stworzyć regulamin pracy zdalnej i działać w oparciu o opisane w nim zasady. Nie wszystkie firmy decydują się na pracę w trybie zdalnym w pełnym wymiarze. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest wariant hybrydowy, który pozwala na szczególnych zasadach pracować w biurze i w domu. Istotą tego rozwiązania jest zapewnienie zmianowości zespołów pracujących w biurze, bez kontaktu fizycznego z drugą częścią zespołów pracujących w trybie „home office”.

REKLAMA

W przypadku pracy zdalnej przed pracodawcą pojawiają się nowe, dodatkowe wyzwania dotyczące bezpieczeństwa pracowników w pracy. Szczególnie istotna jest tutaj ergonomia stanowiska pracy. Brak regulacji prawnych z jednej strony nie ułatwia działań pracodawcy w tym obszarze, ale z drugiej strony daje też duże pole do kreatywności i proaktywnych działań. SQD Alliance w zakresie ergonomii proponuje prowadzenie zdalnych audytów ergonomicznych stanowisk pracy w domach pracowników, czy to w formie wideokonsultacji, czy też fotorelacji i zaleceń fizjoterapeuty lub ergonomisty.

Pamiętać należy również o zakomunikowaniu pracownikom dobrych praktyk, które mogą zastosować w domu przy organizacji stanowiska pracy pod kątem ergonomii. W tym celu rekomendujemy przeprowadzenia szkolenia w formie wideokonferencji, przygotowania biuletynu informacyjnego lub skorzystania ze szkolenia e-learningowego. Pozwoli to zakomunikować proste, ale i bardzo efektywne dla pracownika rozwiązania, tj. skorzystanie z poduszki, jako uzupełnienia oparcia dla wypchnięcia lędźwiowej części kręgosłupa, czy skorzystanie z deski do prasowania, jako środka, który umożliwi pracę w pozycji stojącej.

Istnieją profesjonalne rozwiązania poprawiające ergonomię stanowiska pracy w domu, jednak ogólnodostępnymi środkami również jesteśmy w stanie szybko uzyskać znaczącą poprawę komfortu pracy. Pamiętajmy również o aktywności fizycznej – czynnie walczmy z hipokinezją, czyli niewystarczającą aktywnością ruchową.

Jak komunikować wdrażane procedury?

Komunikacja w firmie powinna wspierać cele pracodawcy. Ciągły natłok nowych informacji dot. COVID-19, coraz popularniejsze teorie spiskowe w mediach społecznościowych, nieustannie zmieniające się obostrzenia i prawo, aktualizowane procedury bezpieczeństwa w firmach – wszystko to powoduje ogromny szum informacyjny, w którym trudno się odnaleźć niektórym osobom, a przez to, nie zawsze stosują się do obowiązujących zasad sanitarno-epidemiologicznych. Stąd jasna, rzetelna, zgodna z rzeczywistością i przemyślana komunikacja pracodawcy w kierunku pracowników i innych stron zainteresowanych jest bardzo istotna.

Taka komunikacja daje poczucie bezpieczeństwa, budzi zaufanie do pracodawcy i studzi emocje, tam, gdzie mogą się one pojawić. Komunikacja ta nie powinna ograniczać się tylko do aktualnie panujących w firmie procedur bezpieczeństwa epidemiologicznego. Powinna ona być znacznie bardziej holistyczna i poruszać także obszary, które mają wpływ na budowanie potencjału zdrowotnego pracowników.

W ramach strategii komunikacyjnej pracodawca powinien mieć przygotowane m.in.:

  • ogólne zasady bezpieczeństwa epidemiologicznego dla gości firmy,
  • ściśle określony rejestr kontaktów w firmie,
  • schematycznie i jasno zwizualizowany proces postępowania w przypadku podejrzenia lub potwierdzenia zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
  • opisane instrukcje np. dezynfekcji rąk czy zakładania i zdejmowania maseczek ochronnych.

W przypadku budowania potencjału zdrowotnego i społecznej odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych, ważne jest, by osoby przygotowujące strategię komunikacyjną miały wiedzę, jak zmieniać postrzeganie i budować nowe prozdrowotne postawy wśród pracowników. Zrozumiałym jest, że nie
w każdej organizacji są dostateczne zasoby czasowe lub (zwłaszcza teraz) personalne by powyższe działania skutecznie wdrażać. Tutaj dobrym wsparcie mogą okazać się firmy zajmujące się na co dzień tworzeniem kampanii zdrowotnych czy programów budowania świadomości i kultury bezpieczeństwa.

Doraźne środki zaradcze w połączeniu z kompleksowym podejściem, edukacją zdrowotną i budowaniem kultury bezpieczeństwa w długiej perspektywie czasowej przyniosą pracodawcy korzyści biznesowe i pozwolą zapewnić ciągłość biznesową, która w obecnych czasach jest kluczowa by chronić miejsca pracy i budować poczucie bezpieczeństwa.

Wioleta Kojzar, Dyrektor Zarządzania Zdrowiem SQD Alliance

Jacek Andrzejewski - Kierownik Działu BHP, Główny specjalista ds. BHP SQD Alliance

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

REKLAMA

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

REKLAMA

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA