REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakt społeczny ratunkiem na kryzys?

Subskrybuj nas na Youtube
Postulaty ZPP w ramach planowanego paktu społecznego
Postulaty ZPP w ramach planowanego paktu społecznego
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pakt społeczny to umowa między rządem, pracodawcami oraz związkami zawodowymi, która może stanowić punkt wyjścia z kryzysu epidemicznego.

Pakt społeczny

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia plan opracowania paktu społecznego. Tego rodzaju umowa między rządem, pracodawcami oraz związkami zawodowymi, może stanowić punkt wyjścia z kryzysu epidemicznego. Pakt sam w sobie nie będzie stanowić narzędzia pozwalającego na rozwiązanie trudności gospodarczych i społecznych. Kluczowa rola w tworzeniu i realizowaniu założeń paktu spoczywać będzie na rządzie. To on zostanie zobligowany do wdrożenia założeń paktu. Umowa stanowi zatem zobowiązanie głównie dla przedstawicieli instytucji publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT

Pakt społeczny to nie tarcza antykryzysowa

Pakt społeczny powinien wyznaczyć kierunki długookresowej strategii społeczno-gospodarczej na najbliższą dekadę. Umowa powinna być zbiorem zadeklarowanych działań na czas wszystkich nachodzących faz obecnego cyklu gospodarczego tj. trwającego kryzysu, następujących miesiącach depresji oraz spodziewanych po niej faz ożywienia oraz rozkwitu gospodarczego. Pakt musi być zatem zbiorem działań, które pomogą złagodzić okresy recesji, a wzmocnić okres ekspansji.

Jak podkreślają przedsiębiorcy ZPP "musimy wykorzystać ten czas, tak by był okresem awansu Polski na kolejne miejsca w rankingu poziomu życia, rozwoju gospodarczego, wolności osobistej, czy bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego".

REKLAMA

W najbliższej dekadzie, zmienią się modele funkcjonowania firm, łańcuchy wartości, modele zachowań konsumentów. System opieki zdrowotnej również ulegnie transformacji. Gospodarki, które najszybciej dostosują się do nowych realiów, mają szansę uzyskać przewagę konkurencyjną. Te które przegapią okres transformacji, mogą pozostać w tyle na długie lata, jeśli nie dekady. Walkę konkurencyjną wygrywają nie najsilniejsi, tylko najlepiej przygotowani do zmian. Każdy światowy kryzys pozostawia po sobie inną rzeczywistość.
Rolą polskiego państwa powinno zatem być zapewnienie rodzimym przedsiębiorcom jak najbardziej sprzyjających warunków do rozwoju poprzez bezzwłoczne wyeliminowanie barier które ten rozwój hamują. Tkwienie w dotychczasowym systemie osłabiać będzie potencjał do wyjścia z kryzysu i nadgonienia państw tzw. zachodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców stoi na stanowisku, że należy wykorzystać dzisiejsze zjawiska do przeprowadzenie gruntownych zmian prawa gospodarczego, systemu podatkowego, emerytalnego, rynku pracy, zapewnienia infrastruktury niezbędnej do rozwoju społeczeństwa informatycznego oraz do zmierzenia się z problemami demograficznymi.

Jak dotąd, znaczną część roku 2020 w sensie legislacyjnym poświęcono na kwestie polityki doraźnej, czy wręcz punktowe uderzenia w kolejne branże gospodarki poprzez zwiększenie obciążeń fiskalnych, po skrajne pomysły uznaniowego zakazu działania dla wybranych branż. Przedsiębiorcy i pracownicy żyją dziś w niepewności wynikającej nie tylko z sytuacji epidemicznej w kraju, ale także z działań rządu. Pakt musi stanowić czytelny obraz działań i wizji gospodarczo-społecznej Polski.

Mając na uwadze potencjalne znaczenie paktu jako dokumentu wyznaczającego konsensus co do kierunków rozwoju gospodarki w najbliższych latach, ZPP pozostaje deklaruje gotowość do uzgodnień przedstawianych postulatów z pozostałymi stronami reprezentatywnymi w RDS.

"Pozostajemy warunkowo otwarci na podpisanie porozumienia z rządem, związkami zawodowymi oraz pozostałymi organizacjami pracodawców. Uważamy jednak, że konieczne jest wcześniejsze oczyszczenie atmosfery wokół Rady Dialogu Społecznego. Nie wyobrażamy sobie złożenia podpisu obok osób, które pracowały lub pełniły służbę w organach bezpieczeństwa Państwa lub były współpracownikami tych organów, zwłaszcza jeśli są w tej chwili podejrzane o składanie w tym kontekście fałszywych zeznań. Pominąwszy kwestie moralne i estetyczne, brak wyjaśnienia powyższych wątpliwości podważać będzie status paktu i jego wiarygodność. Nie możemy iść w przyszłość, mając ciągle nierozwiązane kwestie dotyczące przeszłości" - zaznacza ZPP.

Założenia paktu społecznego

Zidentyfikowany obszar problemowy nr 1:

Brak reform w zakresie dostosowania systemu do nowej rzeczywistości społecznej i gospodarczej.

Działania:

  • Pakt powinien skupiać się na dłuższym okresie, niż jedynie przeciwdziałanie trwającemu kryzysowi. Powinien on stanowić zbiór instrumentów, które zostaną wprowadzone w najbliższych 12 miesiącach i stanowić będą podstawę dla rozwoju w nadchodzącej dekadzie. Innymi słowy, pakt powinien określać pakiet reform kluczowych dla dalszego rozwoju Polski.

Zidentyfikowany obszar problemowy nr 2:

Brak przewidywalności działań prawodawcy, niepewność regulacyjna skutkująca ograniczaniem ryzyka podejmowania decyzji biznesowych (w tym inwestycji).

Działania:

  • Zobowiązanie wprowadzenia dwunastomiesięcznego moratorium na wszelkie nowe obciążenia dla pracowników oraz przedsiębiorców;
  • Konieczne wyznaczenie azymutu na kompleksowe upraszanie prawa i deregulacje. W tym celu rekomenduje się uruchomienie programu „cutting the red tape” i uchylenie wszelkich nadmiernych regulacji.

Zidentyfikowany obszar problemowy nr 3:

Konstrukcja systemu opodatkowania pracy zniechęcająca do zwiększania zatrudnienia na podstawie Kodeksu Pracy.

Działania:

  • Obniżenie tzw. klina opodatkowania pracy w Polsce;
  • Wprowadzenie jednolitej stawki podatku pobieranej przez pracodawcę od funduszu płac;
  • Tym samym postuluje się zmianę systemu finansowania służby zdrowia oraz ubezpieczeń społecznych.

Zidentyfikowany obszar problemowy nr 4:

Konieczność przygotowanie systemu opieki zdrowotnej do wyzwań wynikających z obecnych jak i przyszłych obciążeń.

Działania:

  • Organizacja systemu opieki zdrowotnej poprzez zapewnienie procesu planowania zasobów i włączenie na stałe prywatnych świadczeniodawców do systemu zabezpieczenia zdrowotnego;
  • Wzmocnienie praktycznej roli Głównego Inspektora Sanitarnego koordynującego działania zapobiegające rozwojom epidemii w Polsce;
  • Reforma systemu finansowania połączona ze skokowym zwiększeniem na nią nakładów zarówno publicznych jak i prywatnych – szczegółowe kierunki zmian powinny być przedmiotem osobnej dyskusji, jednak ZPP rekomenduje m.in. wprowadzenie konkurencji po stronie ubezpieczycieli;
  • Wdrożenie wieloletniego strategicznego planu naboru, kształcenia i rozwoju kadry medycznej;
  • Kontynuacja wykorzystywania narzędzi informatycznych na potrzeby systemu opieki zdrowotnej, zarówno w ramach telemedycyny, jak i cyfryzacji kolejnych rozwiązań organizacyjnych, jako narzędzia do poprawy dostępności do usług medycznych jak i zmniejszenia obciążeń personelu medycznego;
  • Wprowadzenie mechanizmów wspierania rozwoju najnowszych technologii medycznych w Polsce a następnie wprowadzania ich do użycia poprzez system zakupów publicznych;
  • Zabezpieczenie suwerenności lekowej Polski, tj. zdolności do wytwarzania produktów leczniczych i medycznych w kraju – potrzebne jest zatem jak najszybsze wprowadzenie systemu wsparcia krajowych producentów leków w formie programu znanego do tej pory pod nazwą Refundacyjny Tryb Rozwojowy.

Zidentyfikowany obszar problemowy nr 5:

Niska efektywność usług publicznych i brak motywacyjnego oraz rynkowego systemu wynagradzania urzędników.

Działania:

  • Digitalizacja kolejnych sfer funkcjonowania państwa i pogłębianie cyfryzacji obszarów, które już częściowo zostały poddane elektronizacji (nowo budowane usługi powinny być analizowane pod kątem możliwości zautomatyzowania procesów i wyeliminowania udziału urzędnika. Również istniejące już działania powinny zostać zweryfikowane pod tym kątem;
  • W sądownictwie – m.in. zmiana organizacji pracy sądów pod kątem skrócenia terminów rozpatrywania spraw, przeniesienie systemu rejestracji działalności gospodarczej w całości z sądownictwa do administracji oraz wprowadzenie zmian organizacyjnych w sądownictwie gospodarczym, umożliwiających realizację zasady trail, zgodnie z którą proces toczy się dzień po dniu;
  • Reformy w systemie edukacji, poprzez zmianę organizacji zarządzania placówkami szkolnymi (propozycja ZPP to model szkół prowadzonych przez spółki not for profit), a także dostosowanie programów i metodyk nauczania do wymogów współczesności;
  • Wraz z podnoszenie jakości usług publicznych, podnoszony powinien być poziom wynagrodzeń w administracji publicznej wraz z wprowadzeniem motywującego systemu wynagrodzeń zmiennych, ale tylko i wyłącznie w pakiecie z jednoczesnym znaczącym ograniczeniem etatyzacji w sektorze. Pozwoli to, przy zwiększonej efektywności, zachować wysoki poziom kompetencji kadr osiągających konkurencyjny względem sektora prywatnego, poziom wynagrodzeń.

Zidentyfikowany obszar problemowy nr 6:

Niekorzystne trendy demograficzne.

Działania:

  • Prowadzenie rozsądnej i efektywnej polityki prorodzinnej, której celem jest upowszechnienie w Polsce rodzin w modelach 2 + 2 i 2 + 3; stworzenie warunków sprzyjających powrotowi emigrantów z zagranicy; mądra absorpcja imigrantów, przede wszystkim z krajów sąsiadujących z Polską;
  • Zwiększenie liczby dostępnych finansowo żłobków, przedszkoli, świetlic szkolnych i pozaszkolnych;
  • Zapewnienie sposobu organizacji zajęć szkolnych w momencie kryzysu epidemicznego tak, by uwzględniał on możliwości organizacyjne rodziców – powinien wspierać ich w łączeniu obowiązków służbowych i rodzinnych;
  • Wzmocnienie pozycji samorządu lokalnego, jako instytucji nadzorującej i budującej infrastrukturę społeczną w regionach;
  • Stworzenie warunków dla zamieszkania w Polsce rodzin imigrantów;
  • Stworzenie szybkiej ścieżki uznania kwalifikacji zawodowych imigrantów;
  • Wprowadzenie działań promocyjnych, w tym m.in. promocji nauki języka polskiego, czy kursów języka polskiego.

Zidentyfikowany obszar problemowy nr 7:

Dostosowanie prawno-podatkowego otoczenia rynku pracy do wyzwań wynikających z obecnej sytuacji epidemicznej, jak również wyzwań demograficznych i społecznych.

Działania:

  • Uelastycznienie prawa pracy tak, by więcej osób korzystało z pracy w niepełnym wymiarze oraz z innych elastycznych form zatrudnienia;
  • Popularyzacja pracy zdalnej;
  • Zmniejszenie obciążenia płacy podatkami i parapodatkami;
  • Przegląd świadczeń rodzicielskich i socjalnych tak, by równocześnie chroniły rodziny w sytuacjach nadzwyczajnych, ale także były gwarancją dla pracodawców, że pracownicy mają inne możliwości niż wykorzystywanie stosunku pracy do uzyskiwania świadczeń finansowych;
  • Maksymalne uproszczenie procedur związanych z legalnym zatrudnianiem cudzoziemców;
  • Stworzenie przejrzystej procedury uzyskiwania kart stałego pobytu dla stałego osiedlania się w naszym kraju;
  • Konieczna jest reforma system ubezpieczeń społecznych poprzez stopniowe przechodzenie do modelu zaopatrzeniowego.

Zidentyfikowany obszar problemowy nr 8:

Prowadzenie odpowiedzialnej i dostosowanej do fazy recesji polityki fiskalnej.

Działania:

  • Wprowadzenie jednolitej stawki VAT, z czasowym zachowaniem preferencyjnych niższych stawek VAT dla branż, które zostały dotknięte lockdownem w trakcie kryzysu epidemicznego;
  • Ograniczanie powstałego długu publicznego poprzez zmniejszanie deficytu sektora. W tym celu konieczna jest odważna rewizja nie tylko strony przychodowej, ale szczególnie wydatkowej;
  • Efektywne wykorzystania instrumentów pomocy z funduszy UE, ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji w zielony ład, cyfryzację i energetykę.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA