Powstaje europejska platforma rozwiązywania sporów on-line
REKLAMA
Jak poinformowało kieleckie biuro parlamentarne Róży Thun, konsultacje są związane z trwającymi w PE pracami Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumenta nad projektem rozporządzenia Komisji Europejskiej, dotyczącym Internetowych Metod Rozstrzygania Sporów (On-line Dispute Resolution, w skrócie ODR). Zbieranie opinii na ten temat przewidziano do 10 maja.
REKLAMA
REKLAMA
Według Thun głos konsumentów jest bardzo ważny przy określaniu przepisów i wymagań, stawianych przed platformą rozwiązywania sporów on-line. Dlatego też eurodeputowana zachęca do wzięcia udziału w konsultacjach. "Dzięki opinii obywateli, tworzymy lepsze przepisy, dostosowane do realnych oczekiwań" - przekonywała.
Zgodnie z opracowanym w PE raportem dotyczącym rozwiązywania sporów on-line, do którego poprawki będzie można wprowadzać do końca maja, tylko 29 proc. polskich konsumentów dokonało zakupu przez internet w ostatnim roku, a zaledwie 2 proc. zdecydowało się na zakup w innym państwie unijnym. W skali całej UE te wskaźniki wynoszą odpowiednio 40 i 9 procent.
Jednym z powodów, dla których konsumenci, jak i przedsiębiorcy nie decydują się na zakupy lub sprzedaż przez internet, jest obawa o bezpieczeństwo dokonywania transakcji; jedni i drudzy lękają się komplikacji w przypadku ewentualnych sporów - wynika z raportu.
"Chcemy przekonać wszystkich niezdecydowanych, że warto kupować od przedsiębiorców z innych krajów UE. Argumenty +za+ to: szeroka oferta, atrakcyjne ceny wielu produktów i bezpłatna pomoc prawna sieci ECC-Net w razie problemów" - tłumaczył dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce Piotr Stańczak.
Według niego, nowa platforma rozwiązywania sporów on-line powinna zwiększyć poczucie bezpieczeństwa stron transakcji handlowych. Formularz ankiety dostępny jest na stronach internetowych Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce oraz Róży Thun.
REKLAMA
REKLAMA