REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikro i małe przedsiębiorstwa z umiarkowanym optymizmem o 2012 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ogólny Wskaźnik Koniunktury Mikro i Małych Firm za rok 2011 wynosi 92 pkt. wobec 93 pkt. rok wcześniej - wynika z drugiej edycji "Raportu o Sytuacji Mikro i Małych Firm" przygotowanego przez Bank Pekao SA.

Przedsiębiorcy lepiej oceniają perspektywy na 2012 rok (95 pkt.) niż poprzednie 12 miesięcy (89 pkt.). Optymizm ten jest umiarkowany, gdyż wartością neutralną Wskaźnika jest 100 pkt. Jest to druga edycja raportu opartego o wywiady z 7 tys. właścicieli mikro i małych firm. Skala ocen: 50-150, 100 jest wartością neutralną.

REKLAMA

Z raportu wynika, że przedsiębiorcy znacznie lepiej oceniają kondycję własnych firm i tych obszarów, na które mają bezpośredni wpływ, niż ogólną sytuację gospodarczą.

REKLAMA

"Biorąc pod uwagę ocenę z ostatnich 12 miesięcy najsłabiej wypadły właśnie oceny ogólnej sytuacji gospodarczej oraz branży, w której działa dany przedsiębiorca (82 pkt.), notując jednocześnie wyniki słabsze niż w edycji 2010 (-1 pkt.)" - napisano w komentarzu do badania.

"Wzrosty zanotowano w kategorii przychody i wynik finansowy firmy (+1 pkt.). Natomiast najlepiej oceniają dostępność do finansowania zewnętrznego (97 pkt.) oraz poziom zatrudnienia (96 pkt.)" - napisano.

Ubezpiecz się od utarty zysku >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znacznie lepiej niż ostatnie 12 miesięcy przedsiębiorcy oceniają perspektywy roku 2012. We wszystkich obszarach wchodzących w skład OWK ocena kolejnych 12 miesięcy jest wyższa od oceny ostatnich 12 miesięcy, a wskaźnik dla zatrudnienia wyniósł 100 pkt.

Najniższe wartości Wskaźnika dotyczącego 2012 zanotowano w sektorze usług (96 pkt) i budownictwa (95), przy czy w firmach budowlanych nastąpił najwyższy spadek Wskaźnika w porównaniu z rokiem 2010.

"Najwyższe wartości Wskaźnika dotyczącego 2012 zanotowano w sektorze usług (96 pkt) i budownictwa (95), przy czym w firmach budowlanych nastąpił najwyższy spadek Wskaźnika w porównaniu z rokiem 2010" - napisano.

Jak wyegzekwować swoje należności od dłużnika >>

Z raportu wynika, że 76 proc. mikro i małych firm opiera swoją działalność na środkach własnych, choć w 2011 odsetek firm korzystających z finansowania zewnętrznego wzrósł do 24 proc. z 22 proc. w 2010 roku.

Z zewnętrznego finansowania najczęściej korzystały firmy małe (46 proc.) oraz produkcyjne (32 proc.).

"Znacząco (z 15 proc. do 40 proc.) w porównaniu z edycją 2010 wzrósł odsetek firm, które na pytanie o przyczynę niekorzystania z finansowania zewnętrznego wskazywały brak potrzeb" - napisano w komentarzu.

45 proc. firm deklaruje niechęć do zadłużania się.

"Jedynie 13 proc. respondentów zadeklarowało brak możliwości skorzystania z kredytu, co pozwala stwierdzić, że dostęp do finansowania nie jest barierą w ich rozwoju" - ocenił Grzegorz Piwowar, wiceprezes Zarządu Banku Pekao SA.

Autorzy badania spodziewają się, że w 2012 roku liczba inwestujących firm może ulec dalszemu zmniejszeniu.

41 proc. firm przeznaczyło środki na inwestycje w 2011. W 2012 roku tylko 34 proc. mikro i małych firm zamierza realizować inwestycje, 60 proc. deklaruje brak projektów inwestycyjnych.

"W tym roku inwestycje w większym stopniu powinny być finansowane z kredytu (27 proc. w roku 2012 wobec 20 proc. w roku 2011) oraz leasingu (11 proc. wobec 8 proc.)" - napisano w komentarzu.

Z raportu wynika, że jedynie 10 proc. mikro i małych firm jest eksporterami, ale z badania wynika, że właśnie eksporterzy najlepiej oceniają sytuację swoich firm oraz oczekują znaczącego zwiększenia przychodów w roku 2012.

Zdaniem Grzegorza Piwowara polskie mikro i małe firmy potrafią dostosować się do zmiennych warunków rynkowych.

"Innowację produktową wprowadziło w ciągu ostatniego roku 26 proc. badanych firm, a innowację procesową 18 proc., czyli prawie 50 proc. firm dokonało jakiejś zmiany" - powiedział.

Według badania, od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, ze wsparcia skorzystało 11 proc. mikro i małych firm.

"W przyszłości ze środków pomocowych chce korzystać 44 proc. ankietowanych firm. Głównym problemem jest zbyt trudna procedura aplikowania (38 proc. wskazań)" - napisano w raporcie.

W skład Ogólnego Wskaźnika Koniunktury Mikro i Małych Firm wchodzą oceny ośmiu obszarów badawczych (ogólna sytuacja gospodarcza, sytuacja branży, sytuacja firmy, przychody firmy, wynik finansowy firmy, poziom zatrudnienia, czas oczekiwania na zapłatę oraz dostępność zewnętrznego finansowania).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA