REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie utraty zysku

Marek Igor
Ordowska Beata

REKLAMA

Ubezpieczenie utraty zysku (Business Interruption) w Polsce oferowane jest od dwóch dekad. Nie jest jednak popularne i nie wszystkie towarzystwa posiadają je w ofercie. W dobie kryzysu warto jednak przyjrzeć się temu ubezpieczeniu bliżej. Może to być naprawdę dobra opcja zabezpieczenia firmy.

Ubezpiecz się od strajku

Przedmiotem umowy ubezpieczenia „business interuption” jest utrata przewidywanego zysku brutto, który ubezpieczony osiągnąłby z tytułu prowadzenia swojej działalności. Sprawdza się w sytuacji, gdy prowadzenie działalności gospodarczej zostaje przerwane lub zakłócone na skutek nieoczekiwanego zdarzenia. Mogą to być np. szkody w mieniu lub innego rodzaju zdarzenia, takie jak: huragan, powódź, sztorm czy też strajk personelu powodujący konieczność przerwania prowadzonej działalności. Możliwe jest oczywiście rozszerzenie zakresu ubezpieczenia o dodatkowe klauzule, które w podstawowej wersji ubezpieczenia business interruption nie występują. Należą do nich szkody powstałe w wyniku kooperacji z dostawcami i odbiorcami, spowodowane przerwą w dostawie mediów czy kary umowne należne kontrahentom w przypadku niedostarczenia towarów czy usług.

Ubezpieczenie tego typu pozwala zachować płynność finansową w przypadku wystąpienia poważnych zakłóceń w działalności oraz braku możliwości ich pokrycia z nowych przychodów.

Zysk tylko udokumentowany

Ubezpieczenie business interruption obejmuje sytuacje, których efektem musi być przerwa lub zakłócenie działalności ubezpieczonego przedsiębiorstwa, powodujące utratę zysku brutto. Ubezpieczenie obejmuje jedynie udokumentowany, utracony zysk oraz koszty stałe przedsiębiorcy. Standardowo istnieje wymóg prowadzenia ksiąg rachunkowych, co pozwala zweryfikować wysokość zysku z poprzednich okresów i na tej podstawie ustalić „prognozę” zysku na najbliższy rok obrachunkowy.

Równie ważne jest, aby strata wystąpiła w trakcie wskazanego okresu odpowiedzialności ubezpieczyciela. Standardowo przyjmuje się, iż okres ubezpieczenia obejmuje rok pokrywający się z rokiem obrotowym danego przedsiębiorcy.

Większość towarzystw ubezpieczeniowych oferujących ubezpieczenie utraty zysku uzależnia zawarcie umowy od uprzedniego ubezpieczenia przez przedsiębiorcę:

• mienia przedsiębiorstwa od ognia i innych zdarzeń losowych,

• mienia przedsiębiorstwa od wszystkich rodzajów ryzyka,

• maszyn i urządzeń od uszkodzeń.

Jak dotąd ubezpieczenie business interruption nie występuje w obrocie gospodarczym samoistnie. Jest dodatkowym ubezpieczeniem łączonym z ubezpieczeniami mienia od innych rodzajów ryzyka.

Suma ubezpieczenia budzi sporo emocji

Suma ubezpieczenia jest maksymalnym limitem odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeniowego wobec ubezpieczonego. W ubezpieczeniach typu business interruption jej skalkulowanie wymaga analizy finansowej i uwzględnienia trendów ekonomicznych na rynku, na którym prowadzi działalność dany przedsiębiorca. Uwzględnić należy wszystkie okoliczności, które mogą mieć wpływ na przebieg działalności. Wszystko po to, żeby dokładnie określić wartość prognozowanego obrotu oraz oczekiwanego zysku brutto. W celu skalkulowania sumy ubezpieczenia towarzystwa stosują najczęściej dwie metody:

• metodę sumy - do zysku netto uzyskanego za ostatni zamknięty rok finansowy dodaje się wielkość kosztów stałych przypadających na ten okres i tak określoną wielkość koryguje się o przewidywany wzrost lub spadek obrotu w roku następnym i w roku objętym ubezpieczeniem,

• metodę różnicy - zysk brutto wylicza się poprzez zmniejszenie wartości obrotu za ostatni zamknięty rok finansowy o niepodlegające ubezpieczeniu koszty zmienne.

 

Żadna z tych metod nie jest w pełni adekwatna do potrzeb przedsiębiorcy. Stąd ten element negocjacji z ubezpieczycielem z reguły budzi najwięcej emocji.

Wysokość składki jest zazwyczaj określana indywidualnie. Zależy ona przede wszystkim od zakresu ochrony, rodzaju ubezpieczonego mienia, miejsca jego przechowywania i stosowanych zabezpieczeń. Zazwyczaj wysokość stawki podlega negocjacji. Szczególnie w przypadku posiadania przez klienta zabezpieczeń, takich jak: elektroniczne urządzenia alarmowe czy urządzenia gaśnicze.

Wybór należy do Ciebie

W ramach ubezpieczenia od utraconego zysku naprawienie szkody powinno obejmować zarówno straty poniesione przez ubezpieczonego, jak i korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby szkoda nie nastąpiła. Wybór sposobu naprawienia szkody oraz wysokość dochodzonej straty należy wyłącznie do poszkodowanego. To on decyduje, czy chce pokrycia wyłącznie poniesionej straty czy również utraconego zysku (jeżeli potrafi go udokumentować).

Nie zawsze otrzymasz odszkodowanie

Ubezpieczenie business interruption nie obejmie szkód:

• wyrządzonych w mieniu innym niż ubezpieczonego;

• powstałych w wyniku zdarzenia nieobjętego ochroną ubezpieczeniową;

• powstałych na skutek zarządzenia uprawnionego urzędu ograniczającego. np. możliwość odbudowy przedsiębiorstwa, wznowienia lub dalszego prowadzenia działalności ubezpieczonego;

• powstałych na skutek zwłoki ubezpieczonego przy podjęciu czynności zmierzających do przywrócenia swojej normalnej działalności;

• wynikających z niedbalstwa lub umyślnego działania ubezpieczonego lub osób, za które ponosi on odpowiedzialność.

Beata Ordowska

adwokat, General Partner TGC Corporate Lawyers

Igor Marek

radca prawny, TGC Corporate Lawyers

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA