REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie utraty zysku

Marek Igor
Ordowska Beata

REKLAMA

Ubezpieczenie utraty zysku (Business Interruption) w Polsce oferowane jest od dwóch dekad. Nie jest jednak popularne i nie wszystkie towarzystwa posiadają je w ofercie. W dobie kryzysu warto jednak przyjrzeć się temu ubezpieczeniu bliżej. Może to być naprawdę dobra opcja zabezpieczenia firmy.

Ubezpiecz się od strajku

Przedmiotem umowy ubezpieczenia „business interuption” jest utrata przewidywanego zysku brutto, który ubezpieczony osiągnąłby z tytułu prowadzenia swojej działalności. Sprawdza się w sytuacji, gdy prowadzenie działalności gospodarczej zostaje przerwane lub zakłócone na skutek nieoczekiwanego zdarzenia. Mogą to być np. szkody w mieniu lub innego rodzaju zdarzenia, takie jak: huragan, powódź, sztorm czy też strajk personelu powodujący konieczność przerwania prowadzonej działalności. Możliwe jest oczywiście rozszerzenie zakresu ubezpieczenia o dodatkowe klauzule, które w podstawowej wersji ubezpieczenia business interruption nie występują. Należą do nich szkody powstałe w wyniku kooperacji z dostawcami i odbiorcami, spowodowane przerwą w dostawie mediów czy kary umowne należne kontrahentom w przypadku niedostarczenia towarów czy usług.

Ubezpieczenie tego typu pozwala zachować płynność finansową w przypadku wystąpienia poważnych zakłóceń w działalności oraz braku możliwości ich pokrycia z nowych przychodów.

Zysk tylko udokumentowany

Ubezpieczenie business interruption obejmuje sytuacje, których efektem musi być przerwa lub zakłócenie działalności ubezpieczonego przedsiębiorstwa, powodujące utratę zysku brutto. Ubezpieczenie obejmuje jedynie udokumentowany, utracony zysk oraz koszty stałe przedsiębiorcy. Standardowo istnieje wymóg prowadzenia ksiąg rachunkowych, co pozwala zweryfikować wysokość zysku z poprzednich okresów i na tej podstawie ustalić „prognozę” zysku na najbliższy rok obrachunkowy.

Równie ważne jest, aby strata wystąpiła w trakcie wskazanego okresu odpowiedzialności ubezpieczyciela. Standardowo przyjmuje się, iż okres ubezpieczenia obejmuje rok pokrywający się z rokiem obrotowym danego przedsiębiorcy.

Większość towarzystw ubezpieczeniowych oferujących ubezpieczenie utraty zysku uzależnia zawarcie umowy od uprzedniego ubezpieczenia przez przedsiębiorcę:

• mienia przedsiębiorstwa od ognia i innych zdarzeń losowych,

• mienia przedsiębiorstwa od wszystkich rodzajów ryzyka,

• maszyn i urządzeń od uszkodzeń.

Jak dotąd ubezpieczenie business interruption nie występuje w obrocie gospodarczym samoistnie. Jest dodatkowym ubezpieczeniem łączonym z ubezpieczeniami mienia od innych rodzajów ryzyka.

Suma ubezpieczenia budzi sporo emocji

Suma ubezpieczenia jest maksymalnym limitem odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeniowego wobec ubezpieczonego. W ubezpieczeniach typu business interruption jej skalkulowanie wymaga analizy finansowej i uwzględnienia trendów ekonomicznych na rynku, na którym prowadzi działalność dany przedsiębiorca. Uwzględnić należy wszystkie okoliczności, które mogą mieć wpływ na przebieg działalności. Wszystko po to, żeby dokładnie określić wartość prognozowanego obrotu oraz oczekiwanego zysku brutto. W celu skalkulowania sumy ubezpieczenia towarzystwa stosują najczęściej dwie metody:

• metodę sumy - do zysku netto uzyskanego za ostatni zamknięty rok finansowy dodaje się wielkość kosztów stałych przypadających na ten okres i tak określoną wielkość koryguje się o przewidywany wzrost lub spadek obrotu w roku następnym i w roku objętym ubezpieczeniem,

• metodę różnicy - zysk brutto wylicza się poprzez zmniejszenie wartości obrotu za ostatni zamknięty rok finansowy o niepodlegające ubezpieczeniu koszty zmienne.

 

Żadna z tych metod nie jest w pełni adekwatna do potrzeb przedsiębiorcy. Stąd ten element negocjacji z ubezpieczycielem z reguły budzi najwięcej emocji.

Wysokość składki jest zazwyczaj określana indywidualnie. Zależy ona przede wszystkim od zakresu ochrony, rodzaju ubezpieczonego mienia, miejsca jego przechowywania i stosowanych zabezpieczeń. Zazwyczaj wysokość stawki podlega negocjacji. Szczególnie w przypadku posiadania przez klienta zabezpieczeń, takich jak: elektroniczne urządzenia alarmowe czy urządzenia gaśnicze.

Wybór należy do Ciebie

W ramach ubezpieczenia od utraconego zysku naprawienie szkody powinno obejmować zarówno straty poniesione przez ubezpieczonego, jak i korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby szkoda nie nastąpiła. Wybór sposobu naprawienia szkody oraz wysokość dochodzonej straty należy wyłącznie do poszkodowanego. To on decyduje, czy chce pokrycia wyłącznie poniesionej straty czy również utraconego zysku (jeżeli potrafi go udokumentować).

Nie zawsze otrzymasz odszkodowanie

Ubezpieczenie business interruption nie obejmie szkód:

• wyrządzonych w mieniu innym niż ubezpieczonego;

• powstałych w wyniku zdarzenia nieobjętego ochroną ubezpieczeniową;

• powstałych na skutek zarządzenia uprawnionego urzędu ograniczającego. np. możliwość odbudowy przedsiębiorstwa, wznowienia lub dalszego prowadzenia działalności ubezpieczonego;

• powstałych na skutek zwłoki ubezpieczonego przy podjęciu czynności zmierzających do przywrócenia swojej normalnej działalności;

• wynikających z niedbalstwa lub umyślnego działania ubezpieczonego lub osób, za które ponosi on odpowiedzialność.

Beata Ordowska

adwokat, General Partner TGC Corporate Lawyers

Igor Marek

radca prawny, TGC Corporate Lawyers

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA