REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie utraty zysku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Igor
Ordowska Beata

REKLAMA

Ubezpieczenie utraty zysku (Business Interruption) w Polsce oferowane jest od dwóch dekad. Nie jest jednak popularne i nie wszystkie towarzystwa posiadają je w ofercie. W dobie kryzysu warto jednak przyjrzeć się temu ubezpieczeniu bliżej. Może to być naprawdę dobra opcja zabezpieczenia firmy.

Ubezpiecz się od strajku

Przedmiotem umowy ubezpieczenia „business interuption” jest utrata przewidywanego zysku brutto, który ubezpieczony osiągnąłby z tytułu prowadzenia swojej działalności. Sprawdza się w sytuacji, gdy prowadzenie działalności gospodarczej zostaje przerwane lub zakłócone na skutek nieoczekiwanego zdarzenia. Mogą to być np. szkody w mieniu lub innego rodzaju zdarzenia, takie jak: huragan, powódź, sztorm czy też strajk personelu powodujący konieczność przerwania prowadzonej działalności. Możliwe jest oczywiście rozszerzenie zakresu ubezpieczenia o dodatkowe klauzule, które w podstawowej wersji ubezpieczenia business interruption nie występują. Należą do nich szkody powstałe w wyniku kooperacji z dostawcami i odbiorcami, spowodowane przerwą w dostawie mediów czy kary umowne należne kontrahentom w przypadku niedostarczenia towarów czy usług.

Ubezpieczenie tego typu pozwala zachować płynność finansową w przypadku wystąpienia poważnych zakłóceń w działalności oraz braku możliwości ich pokrycia z nowych przychodów.

Zysk tylko udokumentowany

Ubezpieczenie business interruption obejmuje sytuacje, których efektem musi być przerwa lub zakłócenie działalności ubezpieczonego przedsiębiorstwa, powodujące utratę zysku brutto. Ubezpieczenie obejmuje jedynie udokumentowany, utracony zysk oraz koszty stałe przedsiębiorcy. Standardowo istnieje wymóg prowadzenia ksiąg rachunkowych, co pozwala zweryfikować wysokość zysku z poprzednich okresów i na tej podstawie ustalić „prognozę” zysku na najbliższy rok obrachunkowy.

Równie ważne jest, aby strata wystąpiła w trakcie wskazanego okresu odpowiedzialności ubezpieczyciela. Standardowo przyjmuje się, iż okres ubezpieczenia obejmuje rok pokrywający się z rokiem obrotowym danego przedsiębiorcy.

Większość towarzystw ubezpieczeniowych oferujących ubezpieczenie utraty zysku uzależnia zawarcie umowy od uprzedniego ubezpieczenia przez przedsiębiorcę:

• mienia przedsiębiorstwa od ognia i innych zdarzeń losowych,

• mienia przedsiębiorstwa od wszystkich rodzajów ryzyka,

• maszyn i urządzeń od uszkodzeń.

Jak dotąd ubezpieczenie business interruption nie występuje w obrocie gospodarczym samoistnie. Jest dodatkowym ubezpieczeniem łączonym z ubezpieczeniami mienia od innych rodzajów ryzyka.

Suma ubezpieczenia budzi sporo emocji

Suma ubezpieczenia jest maksymalnym limitem odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeniowego wobec ubezpieczonego. W ubezpieczeniach typu business interruption jej skalkulowanie wymaga analizy finansowej i uwzględnienia trendów ekonomicznych na rynku, na którym prowadzi działalność dany przedsiębiorca. Uwzględnić należy wszystkie okoliczności, które mogą mieć wpływ na przebieg działalności. Wszystko po to, żeby dokładnie określić wartość prognozowanego obrotu oraz oczekiwanego zysku brutto. W celu skalkulowania sumy ubezpieczenia towarzystwa stosują najczęściej dwie metody:

• metodę sumy - do zysku netto uzyskanego za ostatni zamknięty rok finansowy dodaje się wielkość kosztów stałych przypadających na ten okres i tak określoną wielkość koryguje się o przewidywany wzrost lub spadek obrotu w roku następnym i w roku objętym ubezpieczeniem,

• metodę różnicy - zysk brutto wylicza się poprzez zmniejszenie wartości obrotu za ostatni zamknięty rok finansowy o niepodlegające ubezpieczeniu koszty zmienne.

 

Żadna z tych metod nie jest w pełni adekwatna do potrzeb przedsiębiorcy. Stąd ten element negocjacji z ubezpieczycielem z reguły budzi najwięcej emocji.

Wysokość składki jest zazwyczaj określana indywidualnie. Zależy ona przede wszystkim od zakresu ochrony, rodzaju ubezpieczonego mienia, miejsca jego przechowywania i stosowanych zabezpieczeń. Zazwyczaj wysokość stawki podlega negocjacji. Szczególnie w przypadku posiadania przez klienta zabezpieczeń, takich jak: elektroniczne urządzenia alarmowe czy urządzenia gaśnicze.

Wybór należy do Ciebie

W ramach ubezpieczenia od utraconego zysku naprawienie szkody powinno obejmować zarówno straty poniesione przez ubezpieczonego, jak i korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby szkoda nie nastąpiła. Wybór sposobu naprawienia szkody oraz wysokość dochodzonej straty należy wyłącznie do poszkodowanego. To on decyduje, czy chce pokrycia wyłącznie poniesionej straty czy również utraconego zysku (jeżeli potrafi go udokumentować).

Nie zawsze otrzymasz odszkodowanie

Ubezpieczenie business interruption nie obejmie szkód:

• wyrządzonych w mieniu innym niż ubezpieczonego;

• powstałych w wyniku zdarzenia nieobjętego ochroną ubezpieczeniową;

• powstałych na skutek zarządzenia uprawnionego urzędu ograniczającego. np. możliwość odbudowy przedsiębiorstwa, wznowienia lub dalszego prowadzenia działalności ubezpieczonego;

• powstałych na skutek zwłoki ubezpieczonego przy podjęciu czynności zmierzających do przywrócenia swojej normalnej działalności;

• wynikających z niedbalstwa lub umyślnego działania ubezpieczonego lub osób, za które ponosi on odpowiedzialność.

Beata Ordowska

adwokat, General Partner TGC Corporate Lawyers

Igor Marek

radca prawny, TGC Corporate Lawyers

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

REKLAMA

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA