REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie utraty zysku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Igor
Ordowska Beata

REKLAMA

Ubezpieczenie utraty zysku (Business Interruption) w Polsce oferowane jest od dwóch dekad. Nie jest jednak popularne i nie wszystkie towarzystwa posiadają je w ofercie. W dobie kryzysu warto jednak przyjrzeć się temu ubezpieczeniu bliżej. Może to być naprawdę dobra opcja zabezpieczenia firmy.

Ubezpiecz się od strajku

Przedmiotem umowy ubezpieczenia „business interuption” jest utrata przewidywanego zysku brutto, który ubezpieczony osiągnąłby z tytułu prowadzenia swojej działalności. Sprawdza się w sytuacji, gdy prowadzenie działalności gospodarczej zostaje przerwane lub zakłócone na skutek nieoczekiwanego zdarzenia. Mogą to być np. szkody w mieniu lub innego rodzaju zdarzenia, takie jak: huragan, powódź, sztorm czy też strajk personelu powodujący konieczność przerwania prowadzonej działalności. Możliwe jest oczywiście rozszerzenie zakresu ubezpieczenia o dodatkowe klauzule, które w podstawowej wersji ubezpieczenia business interruption nie występują. Należą do nich szkody powstałe w wyniku kooperacji z dostawcami i odbiorcami, spowodowane przerwą w dostawie mediów czy kary umowne należne kontrahentom w przypadku niedostarczenia towarów czy usług.

Ubezpieczenie tego typu pozwala zachować płynność finansową w przypadku wystąpienia poważnych zakłóceń w działalności oraz braku możliwości ich pokrycia z nowych przychodów.

Zysk tylko udokumentowany

Ubezpieczenie business interruption obejmuje sytuacje, których efektem musi być przerwa lub zakłócenie działalności ubezpieczonego przedsiębiorstwa, powodujące utratę zysku brutto. Ubezpieczenie obejmuje jedynie udokumentowany, utracony zysk oraz koszty stałe przedsiębiorcy. Standardowo istnieje wymóg prowadzenia ksiąg rachunkowych, co pozwala zweryfikować wysokość zysku z poprzednich okresów i na tej podstawie ustalić „prognozę” zysku na najbliższy rok obrachunkowy.

Równie ważne jest, aby strata wystąpiła w trakcie wskazanego okresu odpowiedzialności ubezpieczyciela. Standardowo przyjmuje się, iż okres ubezpieczenia obejmuje rok pokrywający się z rokiem obrotowym danego przedsiębiorcy.

Większość towarzystw ubezpieczeniowych oferujących ubezpieczenie utraty zysku uzależnia zawarcie umowy od uprzedniego ubezpieczenia przez przedsiębiorcę:

• mienia przedsiębiorstwa od ognia i innych zdarzeń losowych,

• mienia przedsiębiorstwa od wszystkich rodzajów ryzyka,

• maszyn i urządzeń od uszkodzeń.

Jak dotąd ubezpieczenie business interruption nie występuje w obrocie gospodarczym samoistnie. Jest dodatkowym ubezpieczeniem łączonym z ubezpieczeniami mienia od innych rodzajów ryzyka.

Suma ubezpieczenia budzi sporo emocji

Suma ubezpieczenia jest maksymalnym limitem odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeniowego wobec ubezpieczonego. W ubezpieczeniach typu business interruption jej skalkulowanie wymaga analizy finansowej i uwzględnienia trendów ekonomicznych na rynku, na którym prowadzi działalność dany przedsiębiorca. Uwzględnić należy wszystkie okoliczności, które mogą mieć wpływ na przebieg działalności. Wszystko po to, żeby dokładnie określić wartość prognozowanego obrotu oraz oczekiwanego zysku brutto. W celu skalkulowania sumy ubezpieczenia towarzystwa stosują najczęściej dwie metody:

• metodę sumy - do zysku netto uzyskanego za ostatni zamknięty rok finansowy dodaje się wielkość kosztów stałych przypadających na ten okres i tak określoną wielkość koryguje się o przewidywany wzrost lub spadek obrotu w roku następnym i w roku objętym ubezpieczeniem,

• metodę różnicy - zysk brutto wylicza się poprzez zmniejszenie wartości obrotu za ostatni zamknięty rok finansowy o niepodlegające ubezpieczeniu koszty zmienne.

 

Żadna z tych metod nie jest w pełni adekwatna do potrzeb przedsiębiorcy. Stąd ten element negocjacji z ubezpieczycielem z reguły budzi najwięcej emocji.

Wysokość składki jest zazwyczaj określana indywidualnie. Zależy ona przede wszystkim od zakresu ochrony, rodzaju ubezpieczonego mienia, miejsca jego przechowywania i stosowanych zabezpieczeń. Zazwyczaj wysokość stawki podlega negocjacji. Szczególnie w przypadku posiadania przez klienta zabezpieczeń, takich jak: elektroniczne urządzenia alarmowe czy urządzenia gaśnicze.

Wybór należy do Ciebie

W ramach ubezpieczenia od utraconego zysku naprawienie szkody powinno obejmować zarówno straty poniesione przez ubezpieczonego, jak i korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby szkoda nie nastąpiła. Wybór sposobu naprawienia szkody oraz wysokość dochodzonej straty należy wyłącznie do poszkodowanego. To on decyduje, czy chce pokrycia wyłącznie poniesionej straty czy również utraconego zysku (jeżeli potrafi go udokumentować).

Nie zawsze otrzymasz odszkodowanie

Ubezpieczenie business interruption nie obejmie szkód:

• wyrządzonych w mieniu innym niż ubezpieczonego;

• powstałych w wyniku zdarzenia nieobjętego ochroną ubezpieczeniową;

• powstałych na skutek zarządzenia uprawnionego urzędu ograniczającego. np. możliwość odbudowy przedsiębiorstwa, wznowienia lub dalszego prowadzenia działalności ubezpieczonego;

• powstałych na skutek zwłoki ubezpieczonego przy podjęciu czynności zmierzających do przywrócenia swojej normalnej działalności;

• wynikających z niedbalstwa lub umyślnego działania ubezpieczonego lub osób, za które ponosi on odpowiedzialność.

Beata Ordowska

adwokat, General Partner TGC Corporate Lawyers

Igor Marek

radca prawny, TGC Corporate Lawyers

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA