REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy stawiają na jakość

REKLAMA

Jakość produktów i usług, a nie ich cena jest dla małych i średnich przedsiębiorstw kluczowym czynnikiem sukcesu na rynku - wynika z badań PKPP Lewiatan.

Na pytanie, jakie czynniki budują dziś pozycję konkurencyjną małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) na rynku - zdecydowana większość z nich odpowiada, że jakość produktów i usług (43,4 proc.). Na drugim miejscu wymieniana jest cena produktów i usług (15,4 proc.). Prawie taki sam wynik osiągnęła jakość obsługi klienta (15,3 proc.).

REKLAMA

Na dalszych miejscach znalazły się takie czynniki, jak: zdolność dostosowania się do wymagań klientów (9,8 proc. wskazań), specjalistyczna wiedza i umiejętności (8,3 proc.), kompetentni pracownicy (2,4 proc.). Taki sam wynik osiągnęło wprowadzanie na rynek nowych, bardziej innowacyjnych produktów (2,4 proc.).

REKLAMA

To duża zmiana w porównaniu z wcześniejszymi badaniami. W 2008 r. jakość produktów i usług była uważana za kluczowy czynnik sukcesu na rynku tylko przez 26,8 proc. firm, w 2007 r. przez 21,7 proc., a w 2006 r. przez zaledwie 15,2 proc. małych i średnich firm.

W poprzednich latach MSP stawiały przede wszystkim na cenę produktów i usług. W 2008 r. 52 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wskazało na cenę, jako główny czynnik ich konkurencyjności. W 2007 r. było to 57,3 proc., a w 2006 r.- 64,3 proc. firm.

Także jakość obsługi klienta i trwałe relacje z klientami zyskały w ostatnich latach większe uznanie MSP. Jeszcze w 2008 r. było to istotne tylko dla 5,5 proc. firm, w 2007 r. dla 5,6 proc., a w 2006 r. dla 5,9 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem głównej ekonomistki PKPP Lewiatan i autorki badań dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, waga poszczególnych czynników, na których małe i średnie przedsiębiorstwa budują swoją pozycję konkurencyjną na rynku, dość istotnie zmieniła się w ostatnich latach.

"Mamy do czynienia z prawdziwą zmianą filozofii prowadzenia biznesu. Oczywiście dokonała się ona głównie dzięki temu, że zmieniły się oczekiwania klientów" - powiedziała PAP Starczewska-Krzysztoszek.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu "Monitoring kondycji sektora MSP w latach 2010-2012", które było współfinansowane ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS (15-19 sierpnia 2011 r.) na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

REKLAMA

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

REKLAMA