REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże firmy chcą inwestować

REKLAMA

Prawie 80 proc. dużych firm działających w Polsce zamierza w najbliższych dwóch latach inwestować. Prawie 40 proc. z nich nie planuje brania na ten cel kredytów, bo będzie wykorzystywać własne środki - wynika z badań PKPP Lewiatan i firmy Deloitte.

Badania Lewiatana i Deloitte zostały przeprowadzone w okresie od 18 kwietnia do 4 lipca 2010 r. na grupie 388 dużych firm prywatnych i państwowych z całej Polski.

REKLAMA

"Polskie firmy niechętnie sięgają po kredyty, mimo że są stabilne finansowo i banki chętnie by im takich kredytów udzieliły. Wolą rozwijać swój potencjał gospodarczy z własnych środków. Można zatem wnioskować, że w najbliższych latach to banki będą zabiegały o klientów-przedsiębiorców" - powiedziała główna ekonomistka Lewiatana Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

REKLAMA

Podała, że w latach 2010-2011 tylko 9 proc. dużych przedsiębiorstw nie planuje inwestycji, a w ponad 11 proc. firm skala inwestycji będzie za mała w stosunku do potrzeb. Natomiast prawie 80 proc. dużych firm planuje inwestycje. Celem inwestowania ma być przede wszystkim zwiększenie sprzedaży (67 proc. badanych), poprawa jakości produktów i usług (66 proc.) i obniżanie kosztów produkcji (43 proc.).

"Warto zwrócić uwagę na to, że aż 61 proc. badanych firm deklaruje chęć modernizacji produkcji, a aż 47 proc. chce inwestować w zasoby ludzkie. To znacznie więcej niż w 2009 r., kiedy to przedsiębiorcy częściej chcieli inwestować w środki pozwalające rozszerzać ofertę sprzedaży, a zatem osiągać zysk stosunkowo szybko" - powiedziała Starczewska-Krzysztoszek.

Z badań wynika, że duże polskie przedsiębiorstwa są stabilne finansowo. Ponad 1/3 z nich finansuje swój majątek w 100 proc. w oparciu o środki własne. U ok. 25 proc. środki obce stanowią nie więcej niż 20 proc. wartości aktywów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem ekonomistki Lewiatana dowodzi to, że nasze firmy są "stabilnymi, wymarzonymi klientami dla banków". Tymczasem ponad 60 proc. z tych firm nie zamierza w najbliższych dwóch latach korzystać z kredytu inwestycyjnego, planując realizację inwestycji z własnych środków.

REKLAMA

Według badania głównymi przeszkodami w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu inwestycji przez polskie firmy są: osłabienie koniunktury gospodarczej (39,7 proc. pytanych zgłosiło takie obawy), osłabienie popytu na rynku polskim (obawia się tego 34 proc. pytanych) i zmiana regulacji prawnych (obawy takie zgłosiło 47,5 proc. pytanych).

Jak podkreśliła Starczewska-Krzysztoszek, dwa ostatnie czynniki, czyli popyt krajowy i zmiany w prawie, mają charakter wewnętrzny i nie są uzależnione od sytuacji gospodarczej na świecie.

"Decyzja rządu z ostatnich dni o podwyższeniu stawek VAT - podstawowej z 22 na 23 proc., stawek na żywność nieprzetworzoną z 3 do 5 proc. oraz np. na budownictwo z 7 na 8 proc. - jest kolejną zmianą w prawie i to podatkowym, bardzo istotną dla przedsiębiorców. Decyzja ta z pewnością wpłynie na popyt wewnętrzny, osłabiając możliwości zakupowe Polaków" - zaznaczyła ekonomistka Lewiatana.

Jej zdaniem zmiana VAT może jednak zmienić nastroje części przedsiębiorców i odsunąć w czasie ich decyzje o rozpoczęciu inwestycji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA