REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże firmy chcą inwestować

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prawie 80 proc. dużych firm działających w Polsce zamierza w najbliższych dwóch latach inwestować. Prawie 40 proc. z nich nie planuje brania na ten cel kredytów, bo będzie wykorzystywać własne środki - wynika z badań PKPP Lewiatan i firmy Deloitte.

Badania Lewiatana i Deloitte zostały przeprowadzone w okresie od 18 kwietnia do 4 lipca 2010 r. na grupie 388 dużych firm prywatnych i państwowych z całej Polski.

REKLAMA

"Polskie firmy niechętnie sięgają po kredyty, mimo że są stabilne finansowo i banki chętnie by im takich kredytów udzieliły. Wolą rozwijać swój potencjał gospodarczy z własnych środków. Można zatem wnioskować, że w najbliższych latach to banki będą zabiegały o klientów-przedsiębiorców" - powiedziała główna ekonomistka Lewiatana Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

REKLAMA

Podała, że w latach 2010-2011 tylko 9 proc. dużych przedsiębiorstw nie planuje inwestycji, a w ponad 11 proc. firm skala inwestycji będzie za mała w stosunku do potrzeb. Natomiast prawie 80 proc. dużych firm planuje inwestycje. Celem inwestowania ma być przede wszystkim zwiększenie sprzedaży (67 proc. badanych), poprawa jakości produktów i usług (66 proc.) i obniżanie kosztów produkcji (43 proc.).

"Warto zwrócić uwagę na to, że aż 61 proc. badanych firm deklaruje chęć modernizacji produkcji, a aż 47 proc. chce inwestować w zasoby ludzkie. To znacznie więcej niż w 2009 r., kiedy to przedsiębiorcy częściej chcieli inwestować w środki pozwalające rozszerzać ofertę sprzedaży, a zatem osiągać zysk stosunkowo szybko" - powiedziała Starczewska-Krzysztoszek.

Z badań wynika, że duże polskie przedsiębiorstwa są stabilne finansowo. Ponad 1/3 z nich finansuje swój majątek w 100 proc. w oparciu o środki własne. U ok. 25 proc. środki obce stanowią nie więcej niż 20 proc. wartości aktywów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem ekonomistki Lewiatana dowodzi to, że nasze firmy są "stabilnymi, wymarzonymi klientami dla banków". Tymczasem ponad 60 proc. z tych firm nie zamierza w najbliższych dwóch latach korzystać z kredytu inwestycyjnego, planując realizację inwestycji z własnych środków.

REKLAMA

Według badania głównymi przeszkodami w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu inwestycji przez polskie firmy są: osłabienie koniunktury gospodarczej (39,7 proc. pytanych zgłosiło takie obawy), osłabienie popytu na rynku polskim (obawia się tego 34 proc. pytanych) i zmiana regulacji prawnych (obawy takie zgłosiło 47,5 proc. pytanych).

Jak podkreśliła Starczewska-Krzysztoszek, dwa ostatnie czynniki, czyli popyt krajowy i zmiany w prawie, mają charakter wewnętrzny i nie są uzależnione od sytuacji gospodarczej na świecie.

"Decyzja rządu z ostatnich dni o podwyższeniu stawek VAT - podstawowej z 22 na 23 proc., stawek na żywność nieprzetworzoną z 3 do 5 proc. oraz np. na budownictwo z 7 na 8 proc. - jest kolejną zmianą w prawie i to podatkowym, bardzo istotną dla przedsiębiorców. Decyzja ta z pewnością wpłynie na popyt wewnętrzny, osłabiając możliwości zakupowe Polaków" - zaznaczyła ekonomistka Lewiatana.

Jej zdaniem zmiana VAT może jednak zmienić nastroje części przedsiębiorców i odsunąć w czasie ich decyzje o rozpoczęciu inwestycji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA