REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt menedżerski

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
kobieta, praca, biznes/ fot. Fotolia
kobieta, praca, biznes/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt menedżerski jest nową formą zatrudnienia, zwaną także „umową o zarządzanie”. Należy do rodzaju umów cywilnoprawnych, choć Kodeks cywilny wprost tego typu umowy nie statuuje. Jest wygodnym kontraktem zwłaszcza dla osób dynamicznych i kreatywnych.

Duża swoboda menedżera

Podstawową różnicą między kontraktem menedżerskim, a zwykłym stosunkiem pracy jest brak elementu podporządkowania menedżera. W przypadku umów o pracę podporządkowanie pracownika pracodawcy jest warunkiem koniecznym do zaistnienia takiego stosunku, jednocześnie w ramach tej zależności pracodawca wyznacza pracownikowi czas, miejsce i sposób wykonywania pracy. Kontrakt menedżerski charakteryzuje się ogromną swobodą menedżera – mamy tu do czynienia z elastycznym czasem pracy, którym zarządza sam menedżer. Zazwyczaj przedmiotem kontraktu jest zarządzanie przedsiębiorstwem lub jego częścią w ramach projektu, stąd pozostawia się menedżerowi również wolny dobór środków do osiągnięcia ustalonego celu w prowadzeniu działalności.

REKLAMA

Działanie na szkodę spółki a odpowiedzialność karna

Ponieważ takiej umowy z oczywistych względów nie chroni prawo pracy, strony kontraktu powinny zawrzeć w nim warunki świadczeń, które w okolicznościach zawarcia umowy o pracę wynikałyby wprost z Kodeksu pracy. Umowa z menedżerem może określać rodzaj i czas urlopu wypoczynkowego i chorobowego, możliwe jest także zamieszczenie gwarancji minimalnego wynagrodzenia.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wygoda po obu stronach

Właściciel firmy zatrudniającej również odnosi z tytułu kontraktu menedżerskiego wiele korzyści. Z jednej strony niełatwym może być oddanie własnego przedsiębiorstwa do swobodnego zarządu innej osobie, z drugiej wraz z tym oddaniem przedsiębiorca oddala od siebie ryzyko charakterystyczne dla prawa pracy. Menedżer jest odpowiedzialny za dokonywane czynności inaczej niż zwykły pracownik, którego odszkodowanie względem pracodawcy nie może przekraczać trzykrotności jego miesięcznego wynagrodzenia. Ponadto, przedsiębiorcy nie dotyczą roszczenia menedżera o dodatek z tytułu nadgodzin ze względu na elastyczny czas pracy. Kolejną zaletą ważną dla właściciela firmy są kwestie podatkowe: wydatki menedżera nadają się do wliczenia w koszty uzyskania przychodu. Z kolei sam kontrakt menedżerski jest opodatkowany na poziomie 19%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak bronić się przed mobbingiem w pracy?

Zakaz konkurencji i klauzula poufności

Klauzule o poufności i zakazie konkurencji są coraz bardziej popularne w środowisku pracowniczym, ale nie ulega wątpliwości że w przypadku kontraktów menedżerskich pełnią szczególnie ważną funkcję. Menedżer ma bowiem dostęp do informacji, które rozpowszechnione mogłyby poważnie zaszkodzić przedsiębiorstwu. Stąd zakaz konkurencji dotyczy zarówno prowadzenia działalności konkurencyjnej, jak i bycia zatrudnionym w firmie prowadzącej taką samą działalność. Obok klauzuli o zakazie konkurencji istnieje klauzula poufności, zabraniająca ujawniania informacji o określonej kategorii tajności na zewnątrz przedsiębiorstwa. Złamanie któregoś z tych zakazów wiąże się z wcześniej ustaloną karą finansową, lecz w szczególnych przypadkach może dojść nawet do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej, jeśli zarząd spółki uzna, że menedżer działał na jej szkodę. Można wówczas złożyć wniosek o ściganie do prokuratury. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA