Zawarcie umowy na odległość między przedsiębiorcami
REKLAMA
REKLAMA
Przez umowę zawieraną na odległość rozumie się umowę zawieraną bez jednoczesnej obecności obu stron. Zazwyczaj zawierana jest z użyciem środków komunikacji elektronicznej, jak telefon czy Internet. Od umowy zawieranej na odległość należy odróżnić umowę zawieraną poza lokalem przedsiębiorca, która charakteryzuje się tym, że strony porozumiewają się w miejscu innym niż przedsiębiorstwo, lecz negocjują osobiście i w swojej obecności.
REKLAMA
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (10 dni) - WZÓR
Przyjęcie oferty i odstąpienie
Umowę na odległość zawiera się poprzez przyjęcie oferty, która określa istotne postanowienia umowy. Oferta złożona za pomocą środka bezpośredniej komunikacji powinna być przyjęta od razu, w przeciwnym razie poczytuje się ją za odrzuconą. Kontrahent może jednak wyznaczyć termin na zastanowienie się i przyjęcie oferty, dopiero bezskuteczny jego upływ oznacza odrzucenie oferty.
Przyjęcie oferty jest jednoznaczne z ostatecznym zawarciem umowy.
Przedsiębiorca, który zawarł umowę na odległość z innym przedsiębiorcą, a następnie chciał od niej odstąpić, nie ma możliwości z korzystania z wydłużonego terminu przewidzianego do odstąpienia dla konsumentów. Przedsiębiorca może odstąpić jedynie w terminie wyznaczonym mu przez kontrahenta. Termin zazwyczaj określa się ilością dni lub godzin, rzadziej poprzez zdarzenie pewne. Po upływie umówionego czasu strona, która rozmyśliła się co do zawarcia umowy, nie może już od niej odstąpić bez wyraźnego powodu.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Polecamy: Podatki 2014 - Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2014
Błąd, groźba, podstęp
REKLAMA
Istnieje możliwość uchylenia się od skutków prawnych umowy ze względu na wady oświadczenia woli. W przypadku umów zawieranych na odległość, zwłaszcza w trybie bezpośredniego przyjęcia oferty, często jeden z kontrahentów może pomylić się co do treści umowy i mieć zupełnie inne wyobrażenie jej ostatecznego kształtu. Rzadsze, lecz wciąż prawdopodobne są sytuacje, gdy strona wychodząca z ofertą ucieka się do nieuczciwych praktyk, jakimi są stosowanie groźby czy podstępu.
Przedsiębiorca niezadowolony z umowy chcąc powołać się na błąd musi wykazać, że błąd był istotny i dotyczył treści umowy (np. suma zapłaty, rodzaj świadczenia) i gdyby o błędzie wiedział, nie zdecydowałby się na przyjęcie oferty. Jeśli jednak przedsiębiorca wiedział o błędzie lub z łatwością mógł się o nim dowiedzieć, nie będzie mógł skorzystać z powołania się na tę wadę oświadczenia woli.
Błąd nie musi być istotny, jeśli druga strona podstępnie podała kontrahentowi nieprawidłowe informacje. Wówczas wystarczy najmniejsza niezgodność w umowie, by móc powołać się na wadę oświadczenia woli.
Groźba z kolei stanowi wadę oświadczenia woli jedynie wówczas, gdy jej spełnienie jest realne i budzi w zastraszanym uzasadniony lęk.
Uchylenie się od skutków prawnych umowy z powodu wprowadzenia w błąd lub użycia groźby następuje poprzez złożenie oświadczenia na piśmie.
Sposoby podane powyższej są jednak bardzo kontrowersyjne, a udowodnienie ich zaistnienia czasochłonne i często kosztowne. Najlepszym sposobem na uniknięcie niechcianego zobowiązania jest upewnienie się u źródła, jaki jest dokładny termin na odstąpienie od umowy i ścisłe jego przestrzeganie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.