REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawarcie umowy na odległość między przedsiębiorcami

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
telefon
telefon
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy na odległość, ze względu na swoją specyfikę, stwarza wiele możliwości wycofania się z niej, korzystnych dla kontrahenta. Takie ułatwienia dotyczą jedynie konsumentów, stąd przedsiębiorca nie może korzystać ze specjalnej ochrony.

Przez umowę zawieraną na odległość rozumie się umowę zawieraną bez jednoczesnej obecności obu stron. Zazwyczaj zawierana jest z użyciem środków komunikacji elektronicznej, jak telefon czy Internet. Od umowy zawieranej na odległość należy odróżnić umowę zawieraną poza lokalem przedsiębiorca, która charakteryzuje się tym, że strony porozumiewają się w miejscu innym niż przedsiębiorstwo, lecz negocjują osobiście i w swojej obecności.

REKLAMA

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (10 dni) - WZÓR

Przyjęcie oferty i odstąpienie

Umowę na odległość zawiera się poprzez przyjęcie oferty, która określa istotne postanowienia umowy. Oferta złożona za pomocą środka bezpośredniej komunikacji powinna być przyjęta od razu, w przeciwnym razie poczytuje się ją za odrzuconą. Kontrahent może jednak wyznaczyć termin na zastanowienie się i przyjęcie oferty, dopiero bezskuteczny jego upływ oznacza odrzucenie oferty.

Przyjęcie oferty jest jednoznaczne z ostatecznym zawarciem umowy.

Przedsiębiorca, który zawarł umowę na odległość z innym przedsiębiorcą, a następnie chciał od niej odstąpić, nie ma możliwości z korzystania z wydłużonego terminu przewidzianego do odstąpienia dla konsumentów. Przedsiębiorca może odstąpić jedynie w terminie wyznaczonym mu przez kontrahenta. Termin zazwyczaj określa się ilością dni lub godzin, rzadziej poprzez zdarzenie pewne. Po upływie umówionego czasu strona, która rozmyśliła się co do zawarcia umowy, nie może już od niej odstąpić bez wyraźnego powodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Podatki 2014 - Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2014

Błąd, groźba, podstęp

REKLAMA

Istnieje możliwość uchylenia się od skutków prawnych umowy ze względu na wady oświadczenia woli. W przypadku umów zawieranych na odległość, zwłaszcza w trybie bezpośredniego przyjęcia oferty, często jeden z kontrahentów może pomylić się co do treści umowy i mieć zupełnie inne wyobrażenie jej ostatecznego kształtu. Rzadsze, lecz wciąż prawdopodobne są sytuacje, gdy strona wychodząca z ofertą ucieka się do nieuczciwych praktyk, jakimi są stosowanie groźby czy podstępu.

Przedsiębiorca niezadowolony z umowy chcąc powołać się na błąd musi wykazać, że błąd był istotny i dotyczył treści umowy (np. suma zapłaty, rodzaj świadczenia) i gdyby o błędzie wiedział, nie zdecydowałby się na przyjęcie oferty. Jeśli jednak przedsiębiorca wiedział o błędzie lub z łatwością mógł się o nim dowiedzieć, nie będzie mógł skorzystać z powołania się na tę wadę oświadczenia woli.

Błąd nie musi być istotny, jeśli druga strona podstępnie podała kontrahentowi nieprawidłowe informacje. Wówczas wystarczy najmniejsza niezgodność w umowie, by móc powołać się na wadę oświadczenia woli.

Groźba z kolei stanowi wadę oświadczenia woli jedynie wówczas, gdy jej spełnienie jest realne i budzi w zastraszanym uzasadniony lęk.

Uchylenie się od skutków prawnych umowy z powodu wprowadzenia w błąd lub użycia groźby następuje poprzez złożenie oświadczenia na piśmie.

Sposoby podane powyższej są jednak bardzo kontrowersyjne, a udowodnienie ich zaistnienia czasochłonne i często kosztowne. Najlepszym sposobem na uniknięcie niechcianego zobowiązania jest upewnienie się u źródła, jaki jest dokładny termin na odstąpienie od umowy i ścisłe jego przestrzeganie.

Senior i usługi: Oferty składane przez telefon

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA