REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawarcie umowy na odległość między przedsiębiorcami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
telefon
telefon
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy na odległość, ze względu na swoją specyfikę, stwarza wiele możliwości wycofania się z niej, korzystnych dla kontrahenta. Takie ułatwienia dotyczą jedynie konsumentów, stąd przedsiębiorca nie może korzystać ze specjalnej ochrony.

Przez umowę zawieraną na odległość rozumie się umowę zawieraną bez jednoczesnej obecności obu stron. Zazwyczaj zawierana jest z użyciem środków komunikacji elektronicznej, jak telefon czy Internet. Od umowy zawieranej na odległość należy odróżnić umowę zawieraną poza lokalem przedsiębiorca, która charakteryzuje się tym, że strony porozumiewają się w miejscu innym niż przedsiębiorstwo, lecz negocjują osobiście i w swojej obecności.

REKLAMA

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (10 dni) - WZÓR

Przyjęcie oferty i odstąpienie

Umowę na odległość zawiera się poprzez przyjęcie oferty, która określa istotne postanowienia umowy. Oferta złożona za pomocą środka bezpośredniej komunikacji powinna być przyjęta od razu, w przeciwnym razie poczytuje się ją za odrzuconą. Kontrahent może jednak wyznaczyć termin na zastanowienie się i przyjęcie oferty, dopiero bezskuteczny jego upływ oznacza odrzucenie oferty.

Przyjęcie oferty jest jednoznaczne z ostatecznym zawarciem umowy.

Przedsiębiorca, który zawarł umowę na odległość z innym przedsiębiorcą, a następnie chciał od niej odstąpić, nie ma możliwości z korzystania z wydłużonego terminu przewidzianego do odstąpienia dla konsumentów. Przedsiębiorca może odstąpić jedynie w terminie wyznaczonym mu przez kontrahenta. Termin zazwyczaj określa się ilością dni lub godzin, rzadziej poprzez zdarzenie pewne. Po upływie umówionego czasu strona, która rozmyśliła się co do zawarcia umowy, nie może już od niej odstąpić bez wyraźnego powodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Podatki 2014 - Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2014

Błąd, groźba, podstęp

REKLAMA

Istnieje możliwość uchylenia się od skutków prawnych umowy ze względu na wady oświadczenia woli. W przypadku umów zawieranych na odległość, zwłaszcza w trybie bezpośredniego przyjęcia oferty, często jeden z kontrahentów może pomylić się co do treści umowy i mieć zupełnie inne wyobrażenie jej ostatecznego kształtu. Rzadsze, lecz wciąż prawdopodobne są sytuacje, gdy strona wychodząca z ofertą ucieka się do nieuczciwych praktyk, jakimi są stosowanie groźby czy podstępu.

Przedsiębiorca niezadowolony z umowy chcąc powołać się na błąd musi wykazać, że błąd był istotny i dotyczył treści umowy (np. suma zapłaty, rodzaj świadczenia) i gdyby o błędzie wiedział, nie zdecydowałby się na przyjęcie oferty. Jeśli jednak przedsiębiorca wiedział o błędzie lub z łatwością mógł się o nim dowiedzieć, nie będzie mógł skorzystać z powołania się na tę wadę oświadczenia woli.

Błąd nie musi być istotny, jeśli druga strona podstępnie podała kontrahentowi nieprawidłowe informacje. Wówczas wystarczy najmniejsza niezgodność w umowie, by móc powołać się na wadę oświadczenia woli.

Groźba z kolei stanowi wadę oświadczenia woli jedynie wówczas, gdy jej spełnienie jest realne i budzi w zastraszanym uzasadniony lęk.

Uchylenie się od skutków prawnych umowy z powodu wprowadzenia w błąd lub użycia groźby następuje poprzez złożenie oświadczenia na piśmie.

Sposoby podane powyższej są jednak bardzo kontrowersyjne, a udowodnienie ich zaistnienia czasochłonne i często kosztowne. Najlepszym sposobem na uniknięcie niechcianego zobowiązania jest upewnienie się u źródła, jaki jest dokładny termin na odstąpienie od umowy i ścisłe jego przestrzeganie.

Senior i usługi: Oferty składane przez telefon

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA