REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa sponsoringu

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
umowa Fot. Fotolia
umowa Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa sponsoringu nie jest regulowana osobno w Kodeksie cywilnym, jednak w świadomości kontrahentów ukształtowała się na przestrzeni ostatnich kilku lat jako umowa nienazwana, z charakterystycznymi dla niej prawami i obowiązkami obu stron.

Umowa sponsoringu jest umową wzajemną – oznacza to, że obie strony świadczą sobie nawzajem w swoim rozumieniu obiektywnie ekwiwalenty świadczenia drugiej strony, odpłatną – czyli pojawia się element przysporzenia majątkowego, choć nie musi być ono wyrażone stricte w pieniądzu, mogą być to inne rzeczy lub usługi. Podstawową czynnością w umowie sponsoringu jest przekazanie ze strony sponsora umówionych wcześniej rzeczy lub pieniędzy, by następnie sponsorowany wykorzystał je w uzgodniony sposób, przyczyniając się jednocześnie do poprawy wizerunku publicznego swojego sponsora. Tym samym umowa sponsoringu różni się od umowy darowizny, która jest umową jednostronną, czyli po stronie obdarowanego nie pojawiają się żadne obowiązki mimo dokonania na jego rzecz przysporzenia majątkowego. Ponadto sponsoring służy realizacji konkretnego celu, na który strony się umówiły, a w przypadku darowizny zazwyczaj następuje obdarowanie bezwarunkowo.

REKLAMA

Opóźnienie a zwłoka w umowach wzajemnych

Kto może być sponsorem, a kto sponsorowanym?

Sponsorem może być właściwie każdy: osoba fizyczna, prawna i inne podmioty. Ograniczenia dla zawierania umowy sponsoringu wyraźnie przewidują przepisy niektórych ustaw (na przykład Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Ustawa o partiach politycznych). A contrario, tam, gdzie ustawa nie wprowadza ograniczeń, istnieje swoboda zawierania umowy sponsoringu. Sponsorowany z kolei może prowadzić działalność gospodarczą, lecz nie jest to warunek konieczny do bycia podmiotem umowy sponsoringu. Mogą być to również stowarzyszenia i fundacje działające w ramach użyteczności publicznej, zbierające tym samym pieniądze na swoją działalność statutową.

Co grozi za reklamę wyrobów tytoniowych?

Polecamy: 500 pytań o VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze cechy

Istotną cechą umowy sponsoringu jest wzajemne zaufanie jej partnerów. Sponsor z ważnych dla siebie powodów może żądać od sponsorowanego zachowania tajemnicy o sponsorze, a sponsorowany jest zobowiązany takie żądanie uszanować, a co więcej chronić dane o charakterze osobistym czy zawodowym sponsora. W braku prośby o zachowanie dyskrecji sponsorowany ma obowiązek ujawnić sponsora, gdyż promowanie jego firmy należy do podstawowych celów umowy sponsoringu. Mimo istniejącego zaufania między stronami, warto stworzyć umowę w formie pisemnej, która z pewnością będzie przydatna w momencie niejasnych praw i obowiązków którejś ze stron.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przyjmuje się, że sponsor w jednym czasie nie powinien udzielać wsparcia kilku podmiotom prowadzącym podobną działalność. Z drugiej strony, sponsorowany ma prawo zawierać umowę sponsoringu z różnymi osobami w ramach jednego przedsięwzięcia, ze względu na potrzebę zebrania często dużej ilości środków finansowych, których nie jest w stanie pokryć tylko jeden sponsor.

Sponsoring może być jednorazowy, długofalowy, strategiczny, na wyłączność. Umowa powinna przewidywać rodzaj sponsoringu celem uniknięcia potencjalnych nieporozumień. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przewoźnicy w 2025 r. zapłacą wyższe składki ZUS od wynagrodzeń kierowców międzynarodowych, nie podwyższając im nawet płacy

Pod koniec sierpnia rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2025 roku, z którego wynika, że przeciętne prognozowane wynagrodzenie wzrośnie blisko o 850 zł. Podwyższenie tej kwoty oznacza dla przewoźników, że muszą przygotować się do wzrostu składek do ZUS.

Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

REKLAMA

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA