REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa sponsoringu

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
umowa Fot. Fotolia
umowa Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa sponsoringu nie jest regulowana osobno w Kodeksie cywilnym, jednak w świadomości kontrahentów ukształtowała się na przestrzeni ostatnich kilku lat jako umowa nienazwana, z charakterystycznymi dla niej prawami i obowiązkami obu stron.

Umowa sponsoringu jest umową wzajemną – oznacza to, że obie strony świadczą sobie nawzajem w swoim rozumieniu obiektywnie ekwiwalenty świadczenia drugiej strony, odpłatną – czyli pojawia się element przysporzenia majątkowego, choć nie musi być ono wyrażone stricte w pieniądzu, mogą być to inne rzeczy lub usługi. Podstawową czynnością w umowie sponsoringu jest przekazanie ze strony sponsora umówionych wcześniej rzeczy lub pieniędzy, by następnie sponsorowany wykorzystał je w uzgodniony sposób, przyczyniając się jednocześnie do poprawy wizerunku publicznego swojego sponsora. Tym samym umowa sponsoringu różni się od umowy darowizny, która jest umową jednostronną, czyli po stronie obdarowanego nie pojawiają się żadne obowiązki mimo dokonania na jego rzecz przysporzenia majątkowego. Ponadto sponsoring służy realizacji konkretnego celu, na który strony się umówiły, a w przypadku darowizny zazwyczaj następuje obdarowanie bezwarunkowo.

REKLAMA

REKLAMA

Opóźnienie a zwłoka w umowach wzajemnych

Kto może być sponsorem, a kto sponsorowanym?

Sponsorem może być właściwie każdy: osoba fizyczna, prawna i inne podmioty. Ograniczenia dla zawierania umowy sponsoringu wyraźnie przewidują przepisy niektórych ustaw (na przykład Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Ustawa o partiach politycznych). A contrario, tam, gdzie ustawa nie wprowadza ograniczeń, istnieje swoboda zawierania umowy sponsoringu. Sponsorowany z kolei może prowadzić działalność gospodarczą, lecz nie jest to warunek konieczny do bycia podmiotem umowy sponsoringu. Mogą być to również stowarzyszenia i fundacje działające w ramach użyteczności publicznej, zbierające tym samym pieniądze na swoją działalność statutową.

Co grozi za reklamę wyrobów tytoniowych?

REKLAMA

Polecamy: 500 pytań o VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze cechy

Istotną cechą umowy sponsoringu jest wzajemne zaufanie jej partnerów. Sponsor z ważnych dla siebie powodów może żądać od sponsorowanego zachowania tajemnicy o sponsorze, a sponsorowany jest zobowiązany takie żądanie uszanować, a co więcej chronić dane o charakterze osobistym czy zawodowym sponsora. W braku prośby o zachowanie dyskrecji sponsorowany ma obowiązek ujawnić sponsora, gdyż promowanie jego firmy należy do podstawowych celów umowy sponsoringu. Mimo istniejącego zaufania między stronami, warto stworzyć umowę w formie pisemnej, która z pewnością będzie przydatna w momencie niejasnych praw i obowiązków którejś ze stron.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przyjmuje się, że sponsor w jednym czasie nie powinien udzielać wsparcia kilku podmiotom prowadzącym podobną działalność. Z drugiej strony, sponsorowany ma prawo zawierać umowę sponsoringu z różnymi osobami w ramach jednego przedsięwzięcia, ze względu na potrzebę zebrania często dużej ilości środków finansowych, których nie jest w stanie pokryć tylko jeden sponsor.

Sponsoring może być jednorazowy, długofalowy, strategiczny, na wyłączność. Umowa powinna przewidywać rodzaj sponsoringu celem uniknięcia potencjalnych nieporozumień. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA