REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem długoterminowy samochodów - komu się opłaca?

Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
Wynajem długoterminowy samochodów - komu się opłaca? /Fot. Fotolia
Wynajem długoterminowy samochodów - komu się opłaca? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem długoterminowy jako forma finansowania pojawił się na polskim rynku już kilka lat temu. W ostatnim czasie cieszy jednak się coraz większym zainteresowaniem klientów. Produkt oferują głównie firmy CFM (Car Fleet Management), czyli takie, które zajmują się zarządzaniem flotą pojazdów. Wielu klientów zadaje sobie pytanie czy tego typu rozwiązanie będzie dla nich lepsze niż kredyt samochodowy lub leasing operacyjny. Odpowiedź istnieje, ale kluczem do jej uzyskania jest uświadomienie zarówno zalet, jak i wad produktu.

Czym jest wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy z punktu widzenia przepisów podatkowych jest leasingiem operacyjnym bez konieczności wykupienia pojazdu. Oferty poszczególnych firm są zróżnicowane co do kosztów i zakresu. Generalna zasada jest taka, że leasingobiorca zawierając umowę, musi zadeklarować wybrany przez siebie wariant serwisowy. Pakiety serwisowe mogą obejmować tylko pierwszy przegląd pojazdu, wszystkie przeglądy lub wszystkie przeglądy oraz naprawy, związane z wymianą elementów eksploatacyjnych. Dodatkowo, istnieje możliwość zakupu kompletu opon zimowych z opcją wymiany i/lub składowania. Należy podkreślić, że w ramach wynajmu długoterminowego konieczne jest określenie szacowanego rocznego przebiegu samochodu, a sama umowa musi zostać zawarta na okres co najmniej 24 miesięcy, jak ma to miejsce w przypadku leasingu operacyjnego. Cena finansowania jest uzależniona od konkretnego modelu pojazdu, co wiąże się zarówno z jego wartością, jak i kosztami serwisu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Zalety i wady finansowania

Zdecydowaną korzyścią wynajmu długoterminowego jest fakt dokonywania płatności tylko za rzeczywiste zużycie pojazdu. Co więcej, umowa serwisowa zawierana wraz z umową leasingu określa ustalone z góry, niezmienne koszty serwisowe, doliczane do każdej raty leasingowej. Dzięki temu, koszty eksploatacji pojazdu są rozłożone w czasie i nie stanowią dużego obciążenia w przypadku potrzeby wymiany konkretnych elementów. Warto wiedzieć, że samochody są serwisowane wyłącznie w ASO. Jednocześnie, nie każdy zdaje sobie sprawę, że serwisowany pojazd nie może mieć przebiegu większego niż 250 tys. km. Jeśli więc jesteśmy zainteresowani intensywnym użytkowaniem samochodu i pokonujemy każdego dnia znaczne dystanse- lepszym rozwiązaniem będzie dla nas standardowy leasing operacyjny.

Zwolennicy produktu wymieniają wśród zalet brak opłat za szkody zgłaszane z Auto Casco czy rejestrację pojazdu, ale nie jest to niczym innowacyjnym, ponieważ w leasingu operacyjnym również istnieją oferty pozbawione tożsamych opłat. Jedyną różnicą jest odstąpienie od opłaty za ubezpieczenie obce.

REKLAMA

Zawierając umowę wynajmu długoterminowego, musimy oszacować roczny przebieg pojazdu. Problem pojawi się, kiedy przekroczymy zakładaną wartość. Tabela opłat i prowizji w takich przypadkach obejmuje naliczenie dodatkowych opłat za każdy przejechany kilometr. Opłaty te dotyczą nie tylko rat za sam wynajem, ale także rat serwisowych. Jeśli różnica pomiędzy faktycznym a szacowanym przebiegiem będzie znaczna, dodatkowe koszty będą spore.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Samochód w firmie

Zakończenie umowy wynajmu długoterminowego może przebiegać według dwóch scenariuszy. Pierwszy to rozliczenie umowy i zdanie pojazdu, który następnie zostaje przejęty przez leasingodawcę. Wtedy też ma miejsce weryfikacja ewentualnego nadprzebiegu oraz uszkodzeń, mogących mieć wpływ na obniżenie wartości pojazdu. Może się okazać, iż w wyniku niezlikwidowanych wcześniej szkód, będziemy zobligowani do pokrycia kosztów naprawy, co jest oczywiście mankamentem takiego rozwiązania.

Drugi scenariusz dotyczy wykupu przedmiotu przez leasingobiorcę. W takim przypadku nie będzie badany stan techniczny pojazdu i nie będziemy musieli obawiać się o dodatkowe koszty. Należy jednak pamiętać, że wykup został określony podczas zawierania umowy i zwykle jest on wyższy niż 50% wartości pojazdu (jest to uzależnione od okresu trwania finansowania).

Komu opłaca się wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy to nie tylko zalety, ale i wady. Jednocześnie to, co dla jednej firmy będzie zaletą - dla innej może być wadą. Taka forma finansowania na pewno nie będzie odpowiednia dla klientów, którzy docelowo chcą mieć samochód na własność celem dalszego użytkowania lub odsprzedaży. Ponadto, jeśli zakładamy, że szacowany roczny przebieg będzie wysoki- lepiej skorzystać z oferty leasingu operacyjnego.

Jeśli natomiast, interesuje nas możliwie jak najwyższy wykup - weźmy pod uwagę wynajem długoterminowy. W leasingu operacyjnym maksymalna wartość wykupu w przypadku samochodów wynosi 40% wartości. Przy wynajmie możemy uzyskać znacznie wyższą wartość.

Zobacz serwis: Moto

Wynajem długoterminowy będzie dobrym wyborem dla firmy o nowoczesnym podejściu do biznesu, która liczy się z tym, że poniesie koszt wynajmu przedmiotu, który nie stanie się finalnie własnością firmy. Takie finansowanie jest traktowane bardziej jako usługa niż nabycie samochodu. Porównując cenę wynajmu samochodu od towarzystwa leasingowego do kosztu wynajmu w wypożyczalni- będzie ona zdecydowanie niższa.

Leasing na zasadach wynajmu długoterminowego na pewno sprawdzi się doskonale dla osób, które cenią sobie gwarantowaną dostępność samochodu zastępczego na czas naprawy. Ponadto, mamy możliwość skorzystania z całodobowego wsparcia Assistance, a także pełnego wsparcia likwidacji szkód, gdzie nie musimy angażować zbyt wiele czasu na załatwianie formalności.

Wynajem długoterminowy jest dobrym rozwiązaniem, ale tylko dla określonych grup klientów. Decydując się na wybór sposobu finansowania zakupu samochodu, warto przeanalizować swoją sytuację. Zastanowić się, na czym najbardziej nam zależy i wziąć pod uwagę wszelkie plusy i minusy. Wielkim ułatwieniem będzie skorzystanie z porady profesjonalnego doradcy leasingowego.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA