REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są terminy dochodzenia roszczeń konsumenckich?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Na mocy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży sprzedawca odpowiada wobec konsumenta, jeżeli towar jest niezgodny z umową w chwili jego wydania konsumentowi.
Na mocy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży sprzedawca odpowiada wobec konsumenta, jeżeli towar jest niezgodny z umową w chwili jego wydania konsumentowi.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące w polskim systemie prawnym ustawy tzw. konsumenckie, regulują szczególne uprawnienia konsumenckie będące wygodnym instrumentem pomocnym w przypadku otrzymania towaru niezgodnego z umową lub gdy otrzymany towar nie spełnia oczekiwań konsumenta. Jakie są to uprawnienia?

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży przewiduje możliwość żądania nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru niezgodnego z umową, a jeżeli są one niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów lub sprzedawca nie dokona ich w odpowiednim czasie nadto, gdy naprawa albo wymiana narażałaby konsumenta na znaczne niedogodności, konsumentowi przysługuje uprawnienie do żądania obniżenia ceny lub do odstąpienia od umowy.

REKLAMA

Natomiast ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów przyznaje konsumentom uprawnienie do odstąpienia bez podania przyczyny od umowy zawartej z przedsiębiorcą poza lokalem przedsiębiorstwa albo na odległość.
Należy jednakże pamiętać, że możliwość wykonania przysługujących konsumentowi uprawnień uzależniona jest od dokonania przez niego „aktów staranności” w ściśle określonych terminach.

Zobacz: Jak zawrzeć umowę w trybie oferty? - oferta złożona w postaci elektronicznej

Co ze sprzedażą konsumencką?

REKLAMA

Na mocy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży sprzedawca odpowiada wobec konsumenta, jeżeli towar jest niezgodny z umową w chwili jego wydania konsumentowi. W przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że niezgodność istniała już w chwili jego wydania. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, jeżeli jej stwierdzenie nastąpiło po upływie dwóch lat od dnia wydania towaru, termin ten biegnie jednak na nowo w razie wymiany towaru.

Konsument traci uprawnienia przysługujące mu na mocy ustawy o sprzedaży konsumenckiej, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Konsument nie ma obowiązku szczegółowego badania towaru pod kątem jego zgodności z umową, nie jest również wymagane, aby w zawiadomieniu konsument wskazywał na konkretną niezgodność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystarczające jest, aby przed upływem wskazanego terminu wysłał sprzedawcy zawiadomienie o niezgodności. Ustawa nie przewiduje szczególnej formy, w jakiej zawiadomienie powinno być złożone. Istotne jest, aby doszło ono do sprzedawcy przed upływem wskazanego terminu w taki sposób, by mógł on się z treścią zawiadomienia zapoznać. Ze względów dowodowych najpewniejsze jest wysłanie pisemnego zawiadomienia listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. W zawiadomieniu o niezgodności towaru z umową konsument może wskazać, które z przysługujących mu uprawnień wybiera.

Porównaj: Co zrobić gdy zamówione dzieło ma wady?

Określone w ustawie roszczenia przysługujące konsumentowi przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia przez konsumenta niezgodności towaru z umową, jednakże przedawnienie nie może skończyć się przed upływem dwóch lat od jego wydania. Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru z umową przerywa bieg przedawnienia, które nie biegnie w czasie wykonywania naprawy albo wymiany towaru. Przedawnienie nie biegnie również, nie dłużej jednak niż przez trzy miesiące, w czasie prowadzonych przez konsumenta i sprzedawcę rokowań mających na celu ugodowe rozwiązanie sprawy.

Co z umowami „na odległość”

O ile ustawa o sprzedaży konsumenckiej znajduje zastosowanie jedynie do umów sprzedaży rzeczy ruchomej zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem, o tyle druga z wymienionych na wstępie ustaw reguluje uprawnienia konsumenta w związku z zawarciem umowy z przedsiębiorcą poza miejscem jego siedziby.

Ustawa ta wyróżnia trzy rodzaje umów:

  • umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa,
  • umowy zawierane na odległość (przedsiębiorca musi w tym wypadku tak zorganizować swą działalność gospodarczą, aby zawieranie umów odbywało się za pomocą środków porozumiewania się na odległość) oraz
  • umowy zawierane na odległość dotyczące usług finansowych.

W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w ciągu dziesięciu dni od terminu zawarcia umowy.

REKLAMA

Jeżeli jednak konsument przy zawieraniu umowy nie został poinformowany na piśmie o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy, bieg terminu do odstąpienia nie rozpoczyna się i konsument może odstąpić od umowy w ciągu dziesięciu dni od dnia uzyskania informacji o prawie odstąpienia, nie później jednak niż w ciągu trzech miesięcy od wykonania umowy.

Przepisów o zawarciu umowy poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do wskazanych w ustawie rodzajów umów, w szczególności do umów sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta oraz umów powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości dziesięciu EURO.

Również w przypadku zawarcia umowy na odległość konsument może od niej odstąpić bez podania przyczyny, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w ciągu dziesięciu dni od dnia wydania towaru (faktycznego otrzymania towaru przez konsumenta) albo w przypadku umów o świadczenie usług, od dnia zawarcia umowy. W przypadku, gdy konsument najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy nie zostanie poinformowany m.in. o: prawie odstąpienia od umowy w ciągu dziesięciu dni, imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy, zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia, o kosztach i terminie oraz sposobie dostawy, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania towaru, ewentualnie od dnia jej zawarcia.

Polecamy serwis Zakładam firmę

O ile strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi m.in. w przypadku umów dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych, po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania, świadczeń, które z uwagi na ich charakter, nie mogą zostać zwrócone, lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, umów sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta.

Przepisów o umowach zawieranych na odległość nie stosuje się do umów: z wykorzystaniem automatów sprzedających, z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu, rent, zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych, dotyczących nieruchomości (z wyjątkiem najmu), sprzedaży z licytacji.

Konsument, który zawarł na odległość umowę o wyszczególnione w ustawie usługi finansowe może od niej odstąpić bez podania przyczyny, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie 14 dni (30 dni w przypadku umów dotyczących czynności ubezpieczeniowych) od dnia zawarcia umowy lub od dnia potwierdzenia informacji, o którym mowa w art. 16b ust 3 ustawy, jeżeli jest to termin późniejszy. Jeżeli jednak przedsiębiorca nie dopełni wskazanych w ustawie obowiązków informacyjnych konsument na prawo odstąpić od umowy w każdym czasie bez konieczności ponoszenia kosztów należnych przedsiębiorcy.

Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w przypadku m.in. umów całkowicie wykonanych na żądanie konsumenta przed upływem wskazanych w ustawie terminów do odstąpienia, umów ubezpieczenia dotyczących podróży i bagażu lub innych podobnych, jeżeli zostały zawarte na okres krótszy niż 30 dni. Natomiast w przypadku, gdy za zgodą konsumenta świadczenie usługi rozpoczęto przed upływem wskazach w ustawie terminów odstąpienia od umowy, przedsiębiorca może żądać zapłaty ceny za usługę rzeczywiście wykonaną.

Bartosz Maciejewski - aplikant radcowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA