REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym są dobre praktyki spółek publicznych?

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Dobre Praktyki, stanowiąc przejaw „miękkiego prawa”, funkcjonują zgodnie z zasadą „comply or explain”, którą należy tłumaczyć jako „zastosuj albo wyjaśnij dlaczego nie stosujesz”.
Dobre Praktyki, stanowiąc przejaw „miękkiego prawa”, funkcjonują zgodnie z zasadą „comply or explain”, którą należy tłumaczyć jako „zastosuj albo wyjaśnij dlaczego nie stosujesz”.

REKLAMA

REKLAMA

Musisz wiedzieć, że dobre praktyki to zbiór zasad postępowania spółek publicznych, adresowany do spółki publicznej, jej organów – zarządu i rady nadzorczej oraz akcjonariuszy. Dobre praktyki mają zapewnić wyższe standardy ładu korporacyjnego, aniżeli te które przewiduje prawo stanowione, w szczególności kodeks spółek handlowych. Co to oznacza w praktyce?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie przyjęła zbiory „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW” oraz „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na NewConnect”. Pierwszy z wymienionych aktów dotyczy spółek publicznych, których akcje notowane są na rynku regulowanym (GPW), natomiast drugi spółek notowanych w Alternatywnym Systemie Obrotu (NewConnect).

REKLAMA

Soft law

Dobre Praktyki należą do kategorii tzw. soft law. Zasadom w nim wyrażonym nie można przypisać mocy powszechnie obowiązującego prawa. Odmiennie sytuacja prezentowałaby się, gdyby Zbiory Dobrych Praktyk uchwalone zostały w formie ustawy albo rozporządzenia na podstawie i w granicach ustawowego upoważnienia.

Dobre Praktyki, stanowiąc przejaw „miękkiego prawa”, funkcjonują zgodnie z zasadą „comply or explain”, którą należy tłumaczyć jako „zastosuj albo wyjaśnij dlaczego nie stosujesz”.

Chociaż podporządkowanie się im jest fakultatywne, to obowiązkowe jest poinformowanie przez spółkę publiczną o odstępstwie od stosowania poszczególnych postanowień dobrych praktyk. Zdaje się to potwierdzać § 29 ust. 2 zdanie 2 Regulaminu Giełdy. Przepis wskazuje, iż zasady ładu korporacyjnego określone w uchwale nie są przepisami obowiązującymi w rozumieniu Regulaminu Giełdy. Identyczny charakter należy przypisać postanowieniom Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na NewConnect, aczkolwiek nie wynika to expressis verbis z treści Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu (NewConnect).

Przestrzeganie Dobrych Praktyk nie wymaga od walnego zgromadzenia spółki, czy też podejmowania przez zarząd uchwał dotyczących przestrzegania zasad ładu korporacyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak zaskarżyć uchwałę walnego zgromadzenia?

Jakie są Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW

REKLAMA

4 lipca 2007 roku Rada Nadzorcza GPW uchwaliła Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW, które uległy zmianie z dniem 19 maja 2010 roku na podstawie uchwały Rady Nadzorczej GPW nr 17/1249/2010. Zmiana zasad ładu korporacyjnego wynikała z potrzeby dostosowania ich do obowiązującego prawa oraz uwzględnienia postulatów zgłaszanych przez uczestników rynku kapitałowego. Uchwała w sprawie podjęcia zmian w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na GPW weszła w życie z dniem 1 lipca 2010 roku.

Dobre Praktyki podzielone zostały redakcyjnie na Preambułę oraz na część właściwą obejmującą cztery rozdziały: Rekomendacje dotyczące dobrych praktyk spółek giełdowych, Dobre praktyki realizowane przez zarządy spółek giełdowych, Dobre praktyki stosowane przez członków rad nadzorczych oraz Dobre praktyki stosowane przez akcjonariuszy.

W świetle § 29 ust. 3 Regulaminu Giełdy w przypadku, gdy określona zasada ładu korporacyjnego nie jest stosowana w sposób trwały lub jest naruszona incydentalnie, emitent ma obowiązek opublikowania raportu zawierającego informacje o:

  • zasadzie, jaka nie jest stosowana lub nie została zastosowana,
  • okolicznościach i przyczynach nie zastosowania zasady,
  • sposobie, w jaki emitent zamierza usunąć ewentualne skutki nie zastosowania danej zasady lub jakie kroki zamierza podjąć, by zmniejszyć ryzyko nie zastosowania zasad ładu korporacyjnego w przyszłości.

Polecamy serwis Przedsiębiorca w sądzie

Raport powinien zostać opublikowany w taki sam sposób jak raporty bieżący, w tym także na oficjalnej stronie internetowej emitenta.

REKLAMA

Emitent jest zobowiązany do przedstawienia raportu zaraz po powstaniu uzasadnionego obawy , że dana zasada nie będzie stosowana lub że nie zostanie zastosowana. Jednocześnie zobowiązany jest do publikacji raportu niezwłocznie po naruszeniu zasady ładu korporacyjnego. Raport o stosowaniu Dobrych Praktyk należy dołączyć do raportu rocznego.

Podobny obowiązek nakłada na spółkę § 91 ust. 5 pkt 4 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z dnia 28 lutego 2009 r.). Zgodnie z tym przepisem spółka publiczna musi w sprawozdaniu z jej działalności, będącego częścią raportu rocznego, umieszczać oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego.

Przekazywanie przez spółkę publiczną informacji o stosowaniu ładu korporacyjnego realizowane jest za pośrednictwem Elektronicznego Systemu Przekazywania Informacji (ESPI).

Polecamy: prawnikow.pl/forum

Dobre Praktyki Spółek Notowanych na NewConnect

Natomiast w przypadku Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na NewConnect, obecnie obowiązują one w brzmieniu nadanym Uchwałą nr 293/2010 Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 31 marca 2010 roku. Podstawę do ich ustanowienia stanowi § 25 Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu. Zgodnie z nim Organizator Alternatywnego Systemu może określić w odrębnym dokumencie zasady ładu korporacyjnego obowiązujące:

  • emitentów instrumentów finansowych wprowadzonych do obrotu w alternatywnym systemie,
  • Uczestników Alternatywnego Systemu.

Na rynku NewConnect obowiązują obecnie podobne wymogi informacyjne w zakresie stosowania zasad ładu korporacyjnego, co na GPW. Zgodnie z § 5 ust. 6.3 załącznika nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu, raport roczny powinien dodatkowo zawierać informacje na temat stosowania przez emitenta zasad ładu korporacyjnego, o których mowa w dokumencie „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na NewConnect”. W powyższym zakresie raport roczny powinien zawierać co najmniej informacje na temat zasad ładu korporacyjnego, które nie były przez emitenta stosowane, wraz ze wskazaniem jakie były okoliczności i przyczyny zaistnienia takiej sytuacji oraz w jaki sposób spółka zamierza usunąć ewentualne skutki nie zastosowania danej zasady lub jakie kroki zamierza podjąć, by zmniejszyć ryzyko nie zastosowania danej zasady w przyszłości.

Przekazywanie przez spółkę publiczną informacji o stosowaniu ładu korporacyjnego realizowane jest za pośrednictwem Elektronicznej Bazy Informacji (EBI) administrowanej przez Giełdę.

Tomasz Chęciński
Prawnik w Kancelarii Prawniczej
Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA