REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka jest opłacalność e-learningu we wdrażaniu nowych pracowników biurowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dobrze przygotowany e-learning jest przede wszystkim metodą skuteczną.
Dobrze przygotowany e-learning jest przede wszystkim metodą skuteczną.

REKLAMA

REKLAMA

E-learning, jako alternatywna forma dla szkoleń tradycyjnych, bardzo szybko zyskuje na popularności. Coraz częściej wykorzystywany jest nie tylko w firmach prywatnych, ale również w urzędach, na uczelniach wyższych oraz w innych instytucjach.

Z perspektywy pracodawcy, główną zaletą szkoleń e-learningowych jest ich opłacalność. W porównaniu do szkoleń stacjonarnych, e-learning pozwala na eliminację takich kosztów jak np. noclegi, dojazd na szkolenie, sala szkoleniowa, wynagrodzenie trenera, catering etc. Średni koszt stworzenia e-szkolenia, odpowiadającego jednodniowemu szkoleniu tradycyjnemu, wynosi około 20-30 tys. złotych, a więc koszt ten zwraca się już przy przeszkoleniu kilkunastu, czy kilkudziesięciu osób.

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki te można jeszcze zmniejszyć, gdy firma nie decyduje się na stworzenie własnego kursu, a na zakup szkolenia od organizacji specjalizujących się w tej formie edukacji. Co więcej w e-nauczaniu występuje skalowalność kursów, co oznacza, że wzrost ilości uczestników szkolenia nie powoduje znaczącego wzrostu kosztów ich nauczania oraz kosztów organizacyjnych.

Bazując na konkretnych liczbach, opłacalność e-learningu można przedstawić w następujący sposób: całkowity koszt pracownika wynosi 3500 zł brutto, a przeciętny czas wdrożenia się nowego pracownika w zakres obowiązków, aż do w pełni efektywnego, samodzielnego wykonywania swojej pracy to 6 miesięcy (minimum zakładane przy dobrze przeprowadzonym procesie adaptacyjnym). W trakcie pierwszego miesiąca przynajmniej jedna bardziej doświadczona osoba z dłuższym stażem pracy w firmie musi wprowadzić nową osobę w obowiązki i kontrolować wykonywaną przez nią pracę – na co poświęca ok 50 % swojego czasu pracy. Jednocześnie wydajność nowego pracownika kształtuje się na poziomie 20 %. Jak nietrudno obliczyć, taki nowy pracownik w pierwszym miesiącu pracy kosztuje firmę (mierząc nakładem pracy innych) 80% niedostarczonej pracy plus 50% pracy wdrażającego go współpracownika. W konsekwencji, w porównaniu z doświadczonym pracownikiem nowa osoba kosztuje nas więc 130% płacy, co przy założonym na początku poziomie wynagrodzenia oznacza dodatkowe 4550 zł kosztów w pierwszym miesiącu zatrudnienia. Oprócz wynagrodzenia oczywiście! W drugim miesiącu efektywność nowego pracownika kształtuje się na poziomie 40% - można założyć, iż związana z nim praca innych osób również wynosi jeszcze ok 40%. W sumie daje to dodatkowe 3500 zł w drugim miesiącu. Licząc w ten sposób, nowy pracownik, którego całkowite wdrożenie w swoje obowiązki będzie trwało średnio wspomnianych 6 miesięcy kosztuje – oprócz należnego mu wynagrodzenia dodatkowe 13 825 zł.
Prowadząc działania szkoleniowe zarówno na poziomie adaptacji nowych pracowników jak i adresowane do pracowników z długoletnim stażem można zakładać zmniejszenie fluktuacji kadry. Oznacza to, że odpadną wysokie koszty 13 825 zł wdrożenia do pracy każdej nowej osoby. A teraz załóżmy, że w firmie X pracuje 20 osób. Wspomniana fluktuacja na poziomie 20% oznaczałaby 4 nowe osoby w skali roku... oznacza to, że inwestując w działania szkoleniowe można zaoszczędzić 55 300 zł!

Dodatkową zaletą e-learningu jest skrócenie czasu organizacji szkolenia – szkolenie można zorganizować niemal od razu, wtedy gdy zachodzi taka potrzeba. Jest to istotne zwłaszcza w branżach cechujących się dużą rotacją personelu. Pracodawca, który przyjmuje nowego pracownika może mu udostępnić lekcje e-learningowe już chwilę po podpisaniu umowy. Dzięki temu zatrudniony rozpoczyna pracę wyposażony w niezbędną wiedzę. Dodatkowo przeprowadzenie szkolenia z zakresu kompetencji miękkich umożliwi pracownikom lepszą organizację czasu pracy, efektywniejsze działanie czy sprawną komunikację w zespole projektowym.

REKLAMA

Przeczytaj również: E-nauka w praktyce firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej przy e-nauce pracownik cały czas może być obecny w firmie, nie pojawiają się problemy wynikające z jego nieobecności czy konieczności znalezienia zastępstwa, pracownik nie traci czasu na dojazdy na szkolenia. Możliwość nauki zarówno w pracy, jak i poza nią sprawia, że nie występuje brak spadku wydajności. E-nauka eliminuje też barierę wynikającą z trudności ze zgromadzeniem jednocześnie wielu słuchaczy w jednym miejscu i czasie.

Dobrze przygotowany e-learning jest przede wszystkim metodą skuteczną. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Dom Szkoleń i Doradztwa oraz Instytut Psychologii UJ, poszczególne cechy platformy e-learningowej mogą mieć znaczący wpływ na kształtowanie motywacji wewnętrznej kursantów. Wśród nich uczestnicy badania wymienili: przydatność kursu, łatwość korzystania, autonomię działania. Wysoko ocenione zostały także charakterystyczne cechy e-learningu – fabularyzowana treść oraz animowana forma.

Polecamy serwis E-learning

Wśród wielu czynników składających się na coraz większe zainteresowanie e-learningiem prym wiedzie oszczędność – zarówno czasu, jak i pieniędzy. Kursy interaktywne pozwalają na szkolenie pracownika w dowolnym miejscu i czasie. Samodzielna praca kursanta na platformie e-learningowej skraca czas jego wdrożenia w obowiązki oraz politykę firmy. Dodatkowo minimalizowana jest ilość uwagi jaką nowej osobie musiałby poświęcić właściciel, czy inny pracownik odpowiedzialny za jego adaptację w nowym miejscu.

Aleksandra Mykowska
Właścicielka Domu Szkoleń i Doradztwa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA