REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest wolontariat pracowniczy?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Wolontariat /fot. Fotolia
Wolontariat /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wolontariat pracowniczy to w Polsce zjawisko coraz bardziej rozpowszechniane. Czym jest? Komu i dlaczego pomagamy? Te wszystkie pytania zadaje sobie każdy pracownik, któremu takie rozwiązanie jest proponowane.

Zgodnie z art. 2 pkt. 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności użytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z dnia 29 maja 2003 r.), wolontariusz to „osoba, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w ustawie”. Nie jest jednak zdefiniowane, czy jest to osoba fizyczna czy prawna. Zatem wolontariuszem może być zarówno pracodawca, jak i jego pracownicy.  Nie ma znaczenia, czy są oni zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, czy jest to jedna z umów cywilno-prawnych (umowa zlecenie, umowa o dzieło). Nie jest też ważne stanowisko, które zajmują. Najważniejsza jest przecież chęć pomagania innym.

REKLAMA

Punkt pierwszy: zadania 

Do wyboru mamy mnóstwo różnych form pomocy. Nieważne, czy jest to wsparcie powodzian, remont szpitala dziecięcego, udzielanie korepetycji dzieciom w świetlicach środowiskowych, czy opieka nad zwierzętami w schroniskach. Nie zawsze są to tylko jednorazowe akcje, najczęściej firmy zawiązują stałą współpracę i starają się organizować je cyklicznie. Jedną z form pomocy może być również wykorzystanie naszych własnych doświadczeń i specjalistycznych umiejętności tak, by przekazywać tę wiedzę tym, którzy chcą nasz zawód wykonywać w przyszłości. Ponieważ wolontariat ten nie obyłby się bez firmy, nazywamy go pracowniczym.

Zobacz: Obowiązki korzystającego wobec wolontariuszy

Punkt drugi: profity

Oprócz zapisów w regulaminie, dotyczących zasad wolontariatu, pracownicy dostają wsparcie od firmy w postaci pomocy finansowej, rzeczowej lub logistycznej. Ale przecież nie o samą materialną stronę chodzi. Dla pracodawcy to przede wszystkim sprawdzenie swojej załogi w zadaniach grupowych, ich organizacja i realizacja. Dla pracowników jest to motywacja do sprawdzenia siebie, swojej empatii, a także siły psychicznej i fizycznej. To również dobry czynnik integracyjny poprawiający relacje między zatrudnionymi, co z kolei usprawnia pracę i dobrze wpływa na atmosferę. Często wolontariat pokazuje różne zachowania, reakcje na ludzką niedolę, które w firmie są nie do wykrycia. Dlatego też pomaganie pozwala nam poznać naszych kolegów z pracy z całkiem innej strony.

Zobacz: Odpowiedzialność wolontariusza za zobowiązania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Punkt trzeci: przyciąganie

REKLAMA

W dzisiejszych czasach absolwenci szkół wyższych poszukujący pracy nie są już usatysfakcjonowani pracowniczym laptopem bądź telefonem komórkowym. Chęć pomagania nie jest już tylko „trendy”, ale wychodzi z naszego serca i szacunku do innych. Młodzi, często bardzo dobrze wykształceni, ambitni, z ukończonymi szkoleniami, kursami, a także wolontariatami, nauczeni są od dziecka, że ciężka praca popłaca. Dlatego ważne jest dla nich rozwijanie się w wielu dziedzinach, a przy tym pomaganie innym. Firmy proponujące takie rozwiązania są magnesem przyciągającym tego typu kandydatów.

Rynek pracy, z roku na rok, zmienia swoje wymagania, ale także swoją oferty współpracy. Wolontariat pracowniczy jest jednym z przykładów, w którą stronę podąża ten świat. Chęć niesienia pomocy ma wymiar globalny, jest potrzebna w aspektach życia codziennego. Dlatego też firmy, które proponują swoim pracownikom wolontariat w zamian za jeden dzień wolny od pracy (płatny), są dobrze postrzegane. Robimy coś dobrego nie tylko dla innych, ale także dla siebie samych.

Zobacz: Wolontariat w ośrodkach pomocy społecznej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA